Totalbike Vakbarát Hírportál

Hiába fizetted ki, akár 5 hetet is várnod kell a rendszámra

2024. június 19., szerda 15:21

Ebben a rendszerben mindenki szív, a végén pedig áll egymással szemben a kereskedő, aki nagyon átadna egy új motort, meg a vevő, aki nagyon átvenne egy új motort. Mégis hiába lebegteti a pénzét - az átfutási idő helyenként simán megvan másfél hónap, mert itt minden olajozottan működik, és nincs korrupció.

Külföldről behozott járművet honosítani ma, Magyarországon eszetlen nagy szívás, de van ennek egy motorpiaci aspektusa is. És nem a német/holland/olasz használt motorok behozatalára gondolok, mert az persze, egyértelműen része a használt járműves szívókörnek. Csakhogy az NKH bármelyik vizsgaállomásra új motorokkal is ugyanannyira nehéz bejelentkezni. Az eredmény? A forgalmazó Pécsre, Debrecenbe és ahova csak be tud jelentkezni, turnézik az új motorokkal, lényegében, hogy készüljön néhány fénykép, meg egy fékpróba. A vásárló pedig hiába áll a kapuban a párnacihából kirángatott pénzzel, jó eséllyel vár egy-másfél hónapot, mire megkapja az új motorját, miközben egy országgal odébb ez néhány nap.

Hogy miért van ez, na arról fogsz olvasni a következőkben. Domi, importőrként és kereskedőként ezt belülről látja, éli meg. A tőle kapott levél súlyos forgalombahelyezési deep dive, de megpróbál javaslatot tenni, hogy legalább az új motorok vásárlói ne azzal szembesüljenek, hiába tennék le a az asztalra a lóvét, motorozás még hetekig nem lesz. Kétheti hideg élelem bekészítve? Pisi megvolt? Akkor nosza!

Update:reagált a hatóság a nyilvánosságra kerülő problémákra, de az olyan igazán magyarosan fingszagúra sikerült. A folyamatban résztvevő szereplők visszajelzése szerint tovább nehezítették a használt járművek (és ezzel az új motorokra) vizsgáztatását.

 

Kedves Olvasó, és Tisztelt Hivatalok,

Téma: brutálisan hosszú időre lehet csak NKH vizsgaidőpontot találni, ma egy új motor átadása/használt autó rendszámozása emiatt 4-5 hét Magyarországon (amíg máshol az EU-ban 2-4 nap).

A leírásomban megpróbálom feltárni a probléma okát, és megoldást javasolni.

Ha ma első forgalomba helyezést szeretne egy 3.5 tonna alatti jármű tulajdonosa, akkor két útja van. Vagy egy magán-vizsgaállomáson ÁFE engedéllyel – ide szinte csak új személyautók tudnak eljutni –, vagy pedig ÁFE engedély nélkül, úgymond a szokásos dokumentumokkal (újnál számla-adásvételi-COC, használtnál Brief-Zulassung). Ekkor kizárólag NKH vizsgabázis, és marad kizárólagosan az online bejelentési rendszer.

Az NKH vizsgabázisokon a 3.5T kategóriában a használt autók mellett állnak sorba az új motorok.

De mi az az ÁFE? Általános Forgalomba Helyezési Engedély a teljes neve. Mielőtt azt gondolnátok, hogy most rugdosni-köpködni fogom, tévedtek: az a helyzet, hogy az ÁFE, amire ki lett találva, arra tökéletes. Az ÁFE egy hibátlanul és kifinomultan elbújtatott lobbieszköz, azért, hogy az új autók forgalomba helyezését gyorsabbá tegye, ezzel biztosítva az előnyt a használt autókkal szemben. Szerintem ez az előny jár is az új autóknak, a rengeteg használt romhalmazzal szemben, ami beáramlik az országba (de ettől még nem igazságos másfél hónapig várni egy használt vizsgára).

Ezt úgy tudja az ÁFE rendszer elérni, hogy az új autók első forgalomba helyezését ki tudja emelni az NKH vizsgabázisok hatásköréből, és átteszi magán-vizsgaállomásokra, az EEC (Európai típusjóváhagyási dokumentum) magyarításával, és az adott járműtípus vizsgáztatási engedélyezésével. Nem akárhol, hanem dedikáltan egy magánvizsga helyen. Az egész dokumentációs csinnadratta semmit nem ad hozzá technikailag; igaz, el sem vesz a vizsga minőségéből, de ugye új járműnél nem is nagyon van mit vizsgálni. Első és kiemelten fontos tétel: ÁFE-t megszerezni csak egy adott jármű márka kizárólagos magyarországi forgalmazója tudja. Ez még fontos lesz.

Mire tökéletes ez? Amire kitalálták, arra: a nagy itthoni autóimportőrök/autógyárak számára hibátlan rendszer, hiszen ők akkora cégek, hogy saját vizsgasorokkal is rendelkeznek, a saját telephelyükön. Az eredményt úgy tudom röviden érzékeltetni, hogy az új Suzuki Vitara vagy új Mercedes-Benz CLA olyan módon érkezik az értékesítési pontra, hogy a kesztyűtartójában van a vizsgalapja, és innen 2-3 nap alatt átadható, mert a vizsgát követő állami rendszerek gyorsak: regadó 1 nap, okmányiroda 1 nap és kész a rendszám.

Azzal, hogy így készül a vizsgalap, semmi gond nincs: teljesen jogszerűen, a dedikált vizsgasor a Suzuki / Mercedes stb. gyárban / telephelyen ténylegesen elvégzi a műszaki vizsgát, minden előírás szerint történik. És ez jól is van így. A vizsga nem kamu. Miért is lenne az? Teljesen megegyezik az NKH vizsgametódusával: alvázszám, motorszám fotók, a fények ellenőrzése, fékpadozás – amit a program dönt el, hogy megfelelt-e, nem ember (megkockáztatom, hogy legalább annyira pontosak a magán-vizsgasorok gépei, mint az NKH-é).

Tehát az ÁFE rendszer nem ad hozzá szolgáltatást, nem tesz hozzá a vizsga minőségéhez, és el sem vesz belőle. Ezzel ki is emelte az első forgalomba helyezés vizsgáztatásának eljárását a nagyon kevés NKH vizsgahelyről a kijelölt magán-vizsgaállomásokra. Ezzel szemben a használt autók vizsgájának NKH hatáskörben maradása szerintem teljesen ésszerű, mert ott komoly futómű/fék/környezetvédelmi hibákat tudnak feltárni az NKH vizsgabiztosok.

Az persze már nincs rendben, ha a két pesti vizsgahely közül egyszer csak lekapcsolja a 3.5T alatti vizsgákat az egyik. És ez történt most: nem azt akarom mondani, hogy vesszen az, aki csak 10 éves kocsit tud venni és azt vizsgáztatná, mert sok jó, 10 éves kocsi van, ami mehetne, de most nagyon be lettek szorítva. Másfél hónapot váratni egy használt autóst (és ezzel együtt az új motorra várót is) már büntetés. A használt autóknak természetszerűleg nincs ÁFE engedélye, mert használtak, nem újak, tehát nem egy kategória, hiába mindkettő személyautó. Elvileg egy jogos, műszakilag is rendben lévő rendszer ez, ami azért van, mert az új járművekre vonatkozik a gyártói felelősségvállalás: erre vonatkozóan készül el minden új járműhöz a Certificate of Conformity, amiben a gyártó kvázi büntetőjogi felelősséget vállal arra, hogy az egyedileg megjelölt alvázszámú autó/motorkerékpár mindenben megegyezik a típusjóváhagyásban szereplő adatokkal, értékekkel (károsanyag kibocsátás, fékek, világítás stb).

Itt tehát s vizsgabázis felelőssége csak a helyes adatrögzítés (alvázszám, motorszám), nem a hibák feltárása. Általában az új autó gyárak magukat jelentik, ha valamilyen sorozat-hibát találnak, pont ebből a termékfelelősségből kifolyólag. Ha normálisan menne a használt autók vizsgáztatása; mondjuk úgy, hogy emberileg elfogadható időn belül, akkor nem tűnne az ÁFE azonnali vizsgalapja jogosulatlan előnynek.

De itt valami nagyon el van csúszva, mert az NKH vizsga egy-másfél hónap. És az a gond, hogy az új motorok pont ebben a sorban állnak, együtt a „megbüntetett” használt autókkal.

De miért nincs ÁFE minden új motor típusra?

Röviden: mert szinte lehetetlen, kevés kivétellel. A gond az, hogy az új autó forgalmazással ellentétben, az új motor forgalmazás egy sokkal árnyaltabb, és másként működő üzletág. Sok márkának nem egy itthoni cég, hanem egy nagy EU cég a magyar forgalmazója: nem kaphat ÁFE-t az EU cég, mert nem magyar, és az itthoni viszonteladók meg azért nem, mert egyik sem kizárólagos forgalmazó.

Mindeközben egyre több a motoros, és szeretnénk őket Európában elfogadott módon úgy kiszolgálni, hogy ne 1-1.5 hónap, hanem 2-4 nap legyen az új motor átadási ideje. Sok motormárka egy nagyobb EU (olasz, német, görög, lengyel, osztrák) céghez van utalva, a magyar piac kis mérete miatt.

Első példa: minden KTM kereskedő közvetlenül a gyártótól vesz, kvázi mindegyik egy importőr, azaz a motort elsőként behozó cég, de emiatt lehetetlen az ÁFE, mert nincs kizárólagos forgalmazó. Vagy legyen a Kymco: a hányattatott sorsú céget először az osztrák ENMOTO forgalmazta, mert ők kapták a jogot a gyártól: nyilván nem csináltak csak azért egy magyar céget, hogy ÁFE-t kérhessenek, és nem is akartak bekapcsolódni a magyar adózási rendszerbe, tehát átszámlázni egyik cégükből a másikba, majd onnan a magyar dealereknek: adott az osztrák cég, övé a magyar piac is, elad X db magyar viszonteladónak közvetlenül. Egyik dealer sem kaphat ÁFE-t, mert nem kizárólagosak, az osztrák sem kaphat, mert nem magyar cég (az ÁFE-hez mindenképpen itthoni cég kell, és a „jármű fenntartó” státuszt is meg kell szereznie a kormányhivataltól, amit egy autós, óriás cég saját vizsgasorral simán tud, de egy motorkereskedő nagyon nehezen, leginkább sehogyse). Vissza a Kymcóhoz. Az Enmoto aztán feladta, és most a lengyel Motor-Land lett az importőr. Ugyanaz a sztori lesz. A lengyelek adnak motort a magyar kereskedőknek, akik mennek szívni az NKH online rendszerbe vizsgáért. Megint nem lesz sikertörténet a Kymco, az importőr majd belefárad és feladja pár év múlva.

Ez az üzleti modell jellemző a legtöbb motor márkára, de ha a nagyokat vesszük, mondjuk a Hondát, még ők sem váltanak ki ÁFE-t minden modelljükre, mert a költsége ennek mintegy 250.000 Ft fordítással együtt: egy-egy rétegmodell, amiből ők is csak 5-10 db-ot adnak el évente, nem hozza vissza ezt a befektetést. Tehát azokkal mennek sorba állni vizsgaidőpontért. A forgalomban lévő új motor modellek döntő többségének tehát nincs ÁFE-ja, és a forgalmazók nem tudják megoldani, hogy a mintegy 26 NKH vizsgaállomáson lévő öldöklő online klikkelési versenyt kihagyják, és magán-vizsgaállomásokra menjenek, pedig ez lenne a megoldás, ráadásul azonnal, és semmi sem kell hozzá.

Ugyanis mi is történik manapság az NKH online foglalási rendszerben?

Ha a hivatkozott Balló/Takács cikket elolvastátok, és a kormányhivatal válaszát komolyan vettétek, akkor úgy tűnhet, hogy minden a legnagyobb rendben, hiszen ők ezt írták. És nincs is itt korrupció, mert a rendszer kizárja. Egy fenéket!

A valóság a következő: a cikkben a szerzők által leírtak szinte teljesen fedik a valóságot, ellentétben azzal, amit a kormányhivatal állít, ami köszönőviszonyban sincs vele. Azért csak szinte, mert túl finoman fogalmazták meg a helyzetelemzést Ballóék: nem 30 perc alatt, hanem mostanság kevesebb, mint 10 perc alatt telnek be az NKH vizsgahelyek a online felület megnyitását követően.

Az online rendszerek kettő hetente nyitnak 250 (vagy kevesebb) helyet országszerte, a következő két hétre. Aki lemarad a foglalásból, az bukott 2 hetet. Nagyon sokan lemaradnak.

Azt állítja a kormányhivatal, hogy az online foglalási felület folyamatosan elérhető. A valóság ezzel szemben az, hogy kettő hetente, kevesebb, mint 10 perce érhető el. Ez az én értelmezésemben nem folyamatos: 20.150 percenként (ez a két hét) van 10 percre nyitva, majd megint 20.150 percig zárva van ismét. Ez havi bontásban 0.000496 százalékos nyitvatartást jelent.

Azért szórakozok így ezzel, hogy érzékeltessem, mennyire aránytalan ez, ami történik. Ha ugye lemaradtál a vizsgaidőpontról, a 10 percről, akkor simán benne is vagy az 1 hónapos időtartamban. Magyarázd meg ezt egy ügyfélnek, aki motorozna, mert már süt a nap!

De gondolkozzunk el egy kicsit ezen a 10 percen, amíg be is telik 250 hely vizsgaállomásonként. Mindenekelőtt, hogyan is lenne az rendben, ha 250 db vizsgahely 10 percnél rövidebb idő alatt betelik? Nyilván ez azt kellene jelentse a szolgáltató, azaz itt az állam felé, hogy túlterhelt a rendszer, sokkal nagyobb az igény, mint amennyit kínál a foglalási rendszer. Kijelenthető, hogy nincs szándék arra NKH oldalról, hogy hozzáigazítsák a vizsgahelyek számát az igényekhez. A lassan 1 éve futó online rendszerből ez már világosan látszik.

Tehát itt kapnak egy pofont a használtautósok az államtól, de az új motorok is ebben a sorban állnak, amit szívat a rendszer. A 10 percen belüli betelítődésnek van két biztos oka: az egyik, ma már nyilvánvaló, hogy „kijut” az infó arról valakiknek, hogy pontosan mikor nyit a rendszer. Ezt 20-30 perccel a nyitás előtt megtudják a „szerencsések”: ők ennek segítségével a nulladik másodperctől foglalnak.

Na, az ilyen infó nem szokott sem véletlenül, sem ingyen kijutni. Ennyit arról, hogy nincs korrupció: a nyitási infó lett az eladható árucikk, és egy ilyen mértékben túlterhelt, eltorzult rendszerben gazdára is talál.

A másik módszer: van már alkalmazás arra, hogy jelezze a nyitást, azoknak, akik ilyen programot tudnak venni/használni. Tehát úgy telik be a rendszer, hogy akik „valahogy” megkapják a nyitási időpontot, a nulladik másodperctől foglalnak, és több gépről, több ügyfélkapun át. Nevezzük őket vizsga-jediknek. Ők viszik el a legközelebbi, legjobb időpontokat, kb. az első 2-3 percben. Őket követik a vizsga-padavanok, akiket egy program értesít: itt van kb 2 perc csúszás, amíg belépnek és elkezdenek foglalni, de még mindig elég jó helyekre. Ez a két csapat elviszi a vizsgák jelentős részét a nyitási idő 7-8. percéig: ekkor ér körbe a hír, és következnek a vukik, azaz mindenki más: a jóindulatú kereskedő kollégám hív engem „KINYITOTT A MOZAIK !” felkiáltással, és őrült módjára foglalunk immár a második hét vége felé eső maradék időpontokra, majd még 2-3 perc és betelt. Legutóbb 10 motorból kettőt tudtam befoglalni. Vicc. De inkább dráma.

És mit teszünk akkor, hogyan adunk át egyáltalán új motort? A teljesség igénye miatt, fogtam magam, és 2024-06-15-én, szombaton, 14.50-kor (15.10-re átnéztem az egész ország összes NKH online vizsgahelyét), a teljes vizsgafoglalási rendszert átnéztem. A ma délelőtti nyitvatartásunk közben 3 db motort előlegeztek le nálunk, megpróbálom akkor ezeket beírni: Íme az eredmény, ezekről képernyőképeket készítettem, ha valaki nem hinné el:

1. Szombathely: 2024-07-12-ig teljesen betelve, 2024-07-15-től nincs megnyitva, tehát itt a foglalható helyek száma a megtekintéskor: 0 db

2. Zalaegerszeg: 2024-07-26-ig teljesen betelve, 2024-07-29-től nincs megnyitva, tehát itt a foglalható helyek száma a megtekintéskor: 0 db

3. Kaposvár: 2024-08-12-ig teljesen betelve, 2024-08-13-tól megnyitva, innen lehet foglalható helyeket találni az adott hétre (mostantól kettő hónap)

4. Pécs: 2024-07-12-ig teljesen betelve, 2024-07-15-től nincs megnyitva, tehát itt a foglalható helyek száma a megtekintéskor: 0 db

5. Szekszárd: 2024-07-05-ig teljesen betelve, 2024-07-08-tól nincs megnyitva, tehát itt a foglalható helyek száma a megtekintéskor: 0 db

6. Baja: 2024-07-26-ig teljesen betelve, 2024-07-29-től megnyitva, innen lehet foglalható helyeket találni az adott hétre (mostantól másfél hónap)

7. Veszprém: 2024-07-12-ig teljesen betelve, 2024-07-15-től nincs megnyitva, tehát itt a foglalható helyek száma a megtekintéskor: 0 db

8. Győr: 2024-07-24-ig teljesen betelve, 2024-07-25-re megnyitva, erre a napra lehet néhány foglalható helyet találni, a következő hét nincs nyitva (mostantól egy hónap és 10 nap)

9. Tatabánya: 2024-07-19-ig teljesen betelve, 2024-07-22-től nincs megnyitva, tehát itt a foglalható helyek száma a megtekintéskor: 0 db

10. Székesfehérvár: 2024-07-12-ig teljesen betelve, 2024-07-15-től nincs megnyitva, tehát itt a foglalható helyek száma a megtekintéskor: 0 db

11. Szeged: 2024-07-24-ig teljesen betelve, 2024-07-25-től megnyitva, erre a napra és a következő hétre is lehet foglalható helyet találni (mostantól egy hónap és 10 nap)

12. Kecskemét: 2024-07-29-ig teljesen betelve, 2024-07-30-ra megnyitva, erre a napra van 3 db hely (mostantól másfél hónap)

13. Cegléd: 2024-07-12-ig teljesen betelve, 2024-07-15-től nincs megnyitva, tehát itt a foglalható helyek száma a megtekintéskor: 0 db

14. Szolnok: 2024-07-18-ig teljesen betelve, 2024-07-19-től találhatóak szabad helyek (mostantól 1 hónap és 3 nap)

15. Békéscsaba: 2024-07-16-ig teljesen betelve, 2024-07-17-től találhatóak szabad helyek (mostantól 1 hónap és 1 nap)

16. Debrecen: 2024-07-16-ig teljesen betelve, 2024-07-17-től találhatóak szabad helyek (mostantól 1 hónap és 1 nap)

17. Nyíregyháza: 2024-07-18-ig teljesen betelve, 2024-07-19-től találhatóak szabad helyek (mostantól 1 hónap és 4 nap)

18. Miskolc: 2024-07-17-ig teljesen betelve, 2024-07-18-tól található 6db szabad hely, következő hét nincs megnyitva (mostantól 1 hónap és 2 nap)

19. Eger: 2024-07-17-ig teljesen betelve, 2024-07-18-tól találhatóak szabad helyek (mostantól 1 hónap és 2 nap)

20. Salgótarján: 2024-07-12-ig teljesen betelve, 2024-07-15-től nincs megnyitva, tehát itt a foglalható helyek száma a megtekintéskor: 0 db

21. Vác: 2024-06-28-ig teljesen betelve, 2024-07-01-től nincs megnyitva, tehát itt a foglalható helyek száma a megtekintéskor: 0 db

22. Gödöllő: 2024-07-05-ig teljesen betelve, 2024-07-08-tól nincs megnyitva, tehát itt a foglalható helyek száma a megtekintéskor: 0 db

23. Pomáz: 2024-06-28-ig teljesen betelve, 2024-07-01-től nincs megnyitva, tehát itt a foglalható helyek száma a megtekintéskor: 0 db

24. Szigetszentmiklós: 2024-07-05-ig teljesen betelve, 2024-07-08-tól nincs megnyitva, tehát itt a foglalható helyek száma a megtekintéskor: 0 db

25. Vas Gereben BP: 2024-06-28-ig teljesen betelve, 2024-07-01-től nincs megnyitva, tehát itt a ffoglalható helyek száma a megtekintéskor: 0 db

26. Mozaik BP: 2024-06-28-ig teljesen betelve, 2024-07-01-től nincs megnyitva, tehát itt a foglalható helyek száma a megtekintéskor: 0 db.

És ENNYI, nincs tovább. Tehát, a mai motorokat, ha nem foglaltam előre időpontokat, akkor leghamarabb Békéscsaba és Debrecen helyekre tudom elvinni, több, mint 1 hónap múlva.

Nem kamu, nem kell eltúloznom, ez itt koppra a valóság, az adott időpontban, amikor foglalni próbáltam. Látjátok, hogy ma mennyire lehetetlen helyet találni, végigpörgettem mind a 26 NKH helyet: próbáld ki te is, https://khkia.kh.gov.hu/ az oldal.

Gondoljatok bele a fentiek alapján használt autó kereskedők és a használt autót behozó magánszemélyek helyzetébe, döbbenetes az, hogy bárki szerint ez így rendben van! Foglalunk persze előre amennyire lehet: úgy, hogy a motorok még úton vannak valahol, de kikönyörögjük előre a COC-t és a számlát az anyavállalatoktól (mert enélkül nem tudunk időpontot foglalni).

Ez sokszor bejön (EU beszerzéskor), de ha konténeres a beszállítás, annak beérkezését nagyon nehéz megbecsülni, és simán benne van, és meg is történt már, hogy buktuk az időpontokat, amiket nem lehet módosítani más alvázszámra, mert az ugye csalás, meg visszaélés lenne (saját egyéb motorjainkat írnánk be helyette).

És megyünk, utazunk, vezetünk, furgonokkal, oda, ahol hely van: Debrecenbe, Pécsre, mindenhová az országban, mert mi, szemben a használt autósokkal, legalább el tudjuk vinni a Ducatókkal a motorokat vidékre. A használt autókat az Üllői úti kereskedőknek még a Mozaikba is komplikált átvinniük, nekik vidék nem játszik, gondolhatod, hogy a Vas Gereben bezárása mit jelent számukra! Sakk-matt.

Nyilván extrém nagy pénzkidobás és környezetterhelés elfüstölni 60-80 liter gázolajat azért, hogy 3 motort Pestről Pécsre elvigyünk vizsgáztatni, de elvisszük, és kész.

Ez most pont olyan, mint amikor a Nagyfőnök azt mondja, hogy az ukrán-orosz háború nem a magyarok háborúja: a használt – új autók csatájában vérzik ki most az új motorok értékesítése, pedig az erős lobbi oldalnak nem lenne érdeke az új motoros üzletág megnyomorítása. A cél az, hogy ne öntsük ki a gyereket a fürdővízzel, vegyük ki az új motorokat ebből a mocsárból, ne legyünk mi ebben a háborúban járulékos veszteség!

De miért kellene egyáltalán foglalkozni ezzel az államnak, fontos ez?

Akkor itt a gyors matek: a legnépszerűbb új motor kategória itthon mostanában a nagyobb köbcentis új motorok, vegyünk egy 700cm3-es darabot, ahol a regadó is már elég magas. Alapul véve egy 3,5 Millió Ft-os (átlag) áras motort, az állam bevétele per 1 db: 180.000 Ft regadó, 705826 Ft áfa. Az tisztán látszik, hogy a legnagyobb profitot az állam szedi be, a kereskedők haszna 10% sincs. Ennyiért dolgozunk, tartjuk fenn a szalonokat, fizetjük az alkalmazottakat. Sokkal nagyobbat merít az államkassza, ő a legérdekeltebb fél.

A Covid alatt 5000 motor sem fogyott, majd megugrott 6000 darabra, és állítom, ha nem nehezítené meg az NKH vizsga az új motorok eladását, a piac 10.000 darabot vagy akár többet is tudna. Az pedig durván-nagyságrendileg négymilliárd forint be nem folyt ÁFA és regadó bevétel. És ugye az új motoros vesz sok mást is. Bukósisakot, meg utána autópálya matricát, meg vesz biztosítást, és aztán sok benzint is, és ha már motorozhat hétvégente, akkor bemegy étterembe költeni… hadd ne én mondjam már meg, hogy miért nem jó, ha visszatartjuk a fejlődést!

És ide nem kell támogatás, nem kell munkahelyeket létrehozni, vagy bármit építeni, nem kell semmit tenni, csak a bürokrácián kell egy kicsit engedni, hogy óriásit javuljon a helyzet.

Mindez ráadásul ma hatalmas nagyságrendben okoz olyan elégedetlen ügyfeleket, ahol a kereskedő természetszerűleg és jogosan az állami szervekre fogja a lassú átadást, mert ez a valóság. Megoldható-e ÁFE nélkül az új motorok magánvizsga állomásokra terelése, és van-e ennek bármilyen kockázata? Igen megoldható, és nincs kockázata. Saját tapasztalatból állíthatom, hogy az ÁFE megléte esetén pontosan ugyanolyan vizsgáztatás történik az arra felhatalmazott magán-vizsgaállomáson, mint az NKH-ban.

Egyforma az elvégzett vizsga, ugyanazok az elvárások, ugyanaz a dokumentáció. Ha nem így lenne, akkor az extra nagy jogsértés lenne az új autóknál is, de ott is ugyanaz történik a magánvizsga (van ÁFE) és az NKH vizsga során (nincs ÁFE). A tények: A magán-vizsgaállomások közvetlenül be vannak kötve az NKH-ba, minden adatot megkaphatnak onnan és minden adatot fel tudnak tölteni oda Az új motor vizsga is egy kvázi alvázszám és motorszám fotózás, hiszen az új motornál a felelősség a gyártóé, amit az EU-ban elfogadott EEC alapján kiállított Certificate of Conformity-vel igazol, ahogy az autóknál is. Tehát akkor van-e különbség egy NKH bázison elvégzett, és egy magánvizsga állomáson elvégzett 'új motor-első-vizsga' között? Tapasztalatból mondhatom, hogy nincs, és nem is szabad lennie különbségnek.

Van ÁFE engedélyes motortípusunk, de nagyon kevés, és természetesen sokat megyünk NKH vizsgára is, mert a legtöbb típusunknak nincs ÁFE-je, és lehetetlen volna megszerezni azt az említett okból. A gyakorlatban sem technikailag, sem dokumentációs szempontból nincs különbség az ÁFE dokumentummal rendelkező és ÁFE-vel nem rendelkező típus vizsgáztatása között. Az egy adott új motor fog vizsgázni, az egy adott és leellenőrzött az EU típusjóváhagyási számmal, mindkét helyen, egyformán, mert az új motor vizsga ebből áll: alvázszám és motorszám fotózás, és egy fékezés fékpadon. Ha itt bukik, ott is fog. Mindkettő helyen egy autentikált fékpad végzi a fékezést, ahol nem ember, hanem számítógép mondja meg, hogy a jármű megfelelt-e.

A beütött számok fotózását és az adatok feltöltését egyformán ügyesen végzi ez az NKH vizsgabiztos, és egy magánvizsga bázis vizsgabiztosa. Tehát tényszerűen kijelenthető, hogy ma arra vár az ügyfél, illetve az államkassza is egy hónapot, hogy egy NKH vizsgabázis fotót készítsen az alvázszámról, megfékezze padon, és az adatot a rendszerbe feltöltse. A motoros forgalmazók számára az ÁFE megszerzésének a lehetetlensége zárja ki azt, hogy az új motorok jelentős része a magán-vizsgaállomások közreműködésével, néhány nap alatt rendszámot kaphassanak.

Szeretném hozzátenni, hogy az általános vizsgahelyzeten túl, még egy jelentős EU jog is sérülni fog az ÁFE magyar rendszere miatt, és komoly gazdasági féket is okoz önmagában a következő dolog: idén a motorokra vonatkozó szabványrendszer szigorodik EURO5-ről EURO5-plusz-ra, egészen pontosan 2024-12-31-én. Ez a gyakorlatban az OBD csatlakozók szabványosítását jelenti, és néhány apró változást.

Az EU-ban a készleten levő EURO5-ös járművekre törvény szerint 2 év moratórium van, tehát 2025-01-01 napját követően még 2 évig vizsgáztatható az EURO5-ös új motor, ami 2024-12-31-ig került bármely EU kereskedő készletére. Ezt a jogot teljesen kizárja a magyar rendszer. Az EU joggal szemben csak az az EURO5-ös motor fog tudni Magyarországon vizsgázni 2025-01-01 után, amelyiknek van ÁFE dokumentuma, (tehát nagyon kevés) mert itt a magyar előírás további bürokratikus dokumentumot követel: az ÁFE dokumentum alapján a forgalmazó SFE-t (Sorozat Forgalomba-helyezési Engedély) is kell, hogy kiváltson, ismét mintegy 170.000 Ft per típus költségért: ez viszont már EU jog elvétele egy magyar kereskedőtől, és teljesen felesleges is, hiszen beszorítja olyan szükségtelen korlátok közé, amivel ha tudna élni, akkor minden résztvevő (ügyfél, forgalmazó, állam) csak nyerne. Mindenhol máshol az EU-ban 2025-től, a 2024-es készletes EURO5-ös motor vizsgához semmi más nem kell csak az, hogy meglegyen az eredeti COC dokumentum, és az, hogy igazolja a cég a 2024-es készletre vételt. Ezzel szemben a magyar EURO5-ös motorokat még idén „kényszer-vizsgáztatni” fogja a kereskedő, teljesen feleslegesen, de kénytelen-kelletlen kiváltja a forgalmit-rendszámot rá. Emiatt megint hátrányba kerül a magyar cég és az ügyfél is, végül az állam is: a magyar kereskedő már most, júniust elérve sem mer EURO5-ös motort venni (eredmény: lelassuló gazdaság, elégedetlen ügyfél, és elszegényedő cégek, nulla állami bevétel), miközben a többi EU ország kereskedői még októberben is vásárolnak és adnak el 2025-26-ban vígan EURO5 modelleket, mert ez így normális (a lényeg, hogy a készletre vétel 2024-12-31-ig megtörténjen), és maguk a gyártók sem tudnak és nem is akarnak még EURO5-Plus modelleket adni, ezeket majd valamikor 2025 tavaszától fogják szállítani.

A jelenlegi online vizsgafoglalási rendszer egy teljes új motoros üzletág sikerét nehezíti meg, lassítja le a fejlődését, és az állam több milliárdtól esik el, a saját maga által létrehozott szükségtelenül lassú rendszere miatt. Még egy fontos dolgot szeretnék kiemelni: a lassú vizsga leginkább azt a motorost sújtja, akinek egy motorra van csak pénze, és azt is hitelből veszi: neki lenne a legsürgősebb, tőle veszünk el jó 4-5 hétvégét, amikor már mehetne.

Ha az új motorokat átengedjük a magán-vizsgaállomásokra, az emiatt felszabaduló helyekre az NKH-ba bejelentkeznek további használt autók, tehát nem vesz el munkát ez a változás az NKH alkalmazottaktól, vagy ha nem akar az állam az új motorok helyére használt autókat beengedni, akkor legfeljebb bezárja a Mozaikot is, vagy még pár másik NKH állomást.

Ha sikerül az egyébként az EU-ban máshol általánosan néhány napos rendszámozási időt elérni az új motoroknál, a szakma és az ügyfelek jelentős forgalom bővüléssel fogják meghálálni, ami hatalmas bevételt fog jelenteni az államkassza felé, és talán vissza tudjuk szerezni a saját országunk piacát olyan EU kereskedőktől, akik csak azért kapták meg a magyarországi forgalmazási jogot egy gyártótól, mert náluk nem másfél hónap, hanem másfél nap egy rendszámozás, és nincs szembeszél az állam felől. És itt nem a klasszikus nyugatról beszélek, hanem már Lengyelországról és Romániáról is, akik nem már megelőznek az 1000 főre jutó új motor forgalomba helyezésben.

Demeter Domokos VOGE/ZONTES/QJMOTOR/DAYTONA/HYOSUNG motorok magyarországi forgalmazója

És akkor itt van a végére egy kis extra, témába vágó Égéstér:

Rovatok