Totalbike Vakbarát Hírportál

A nagy kérdés, amitől robbannak a fórumok: Milyen olajat használjak?

2021.08.31. 11:44

Tisztelt Motordoktor,

Szeretném megkérdezni, hogy Castrol 5W-30 használható-e mindenhez? Az összes autómban ezt használom, és majd a címben szereplő valamikori motorkerékpáromban is ezt gondoltam használni, de meglepődve láttam, hogy külön kategória a "motor" és a "személygépkocsi" olaj.

Motorkerékpárba milyen Castrol olajat javasol? Nem baj, ha csipegeti, inkább menjen be a résekbe a híg, mint hogy ne jusson el mindenhova.

Mi a véleménye az 5W-30-ról motorkerékpárba? Vagy inkább 5W-40 legyen?

Mintha divat lenne 30 helyett 40-eset választani.

Castrol Power1 Racing 4T 5W-40

Honda CBF600, Suzuki SV650

Miért kell Motult használni a motorokhoz, a Castrol vajon rosszabb? Vagy nagyon hamisítják a Castrolt, és megbízhatóbb ezért a Motul minősége?

Várom válaszát,

Tisztelettel

János

Kedves János!

Remélem ezt a kérdést még nem tette fel fórumokon és motoros facebook-csoportokban, mert ha mégis, biztosan kapott hideget meleget. Ez, és a milyen gumiabroncsot válasszak a két fő kérdés, ami hetente előjön, és a legtöbbeknek van egy favorit, és mindenkire azt próbálják rátolni. Nekem alapelvem, hogyha valaki ragaszkodik egy márkához (ön esetében Castrol), akkor csak abban az esetben szabad lebeszélni, hogyha az adott termék nagyon rossz. Szerencsére ilyenről én nem tudok, tehát bátran vegyen Castrolt.

Annak ellenére, hogy Gajdán Miki kollégának volt nemrég egy elég érdekes eredménnyel zárult kísérlete személygépkocsi vs. motorkerékpár olaj kérdésben, amit érdemes elolvasni. Én ettől függetlenül továbbra is - a szakma nagy részével egyetértésben - azt mondom, hogy motorkerékpárba kizárólag motorkerékpár olajat szabad tölteni. A robogó - ahol is a tengelykapcsoló nem olajban fut - illetve a néhány száraz tengelykapcsolós motorkerékpár esetében akár még jó is lehetne a személygépkocsi olaj, de mivel a motorkerékpárok jellemzően kb. kétszer akkora fordulatszám-tartományban mozognak, így én nem szívesen kísérletezek ezzel.

Az, hogy az XwY olajban mennyi az X és mennyi az Y, nagyon könnyen kiderül, nem kell hozzá tribológusnak lenni. Csak ki kell nézni egy táblázatból. Persze nem a négyjegyű függvénytáblából, hanem a motor kezelési útmutatójában lévőből. Néha nem egy adott értéket adnak meg a gyártók, hanem hőmérséklet-tartományok alapján többfélét is.

A levél tárgyában jelölt CBF600 esetében 10W-30-as viszkozitást ír elő a gyártó (mivel évjáratot nem kaptam, ezért az a biztos, hogy az adott évjáratra külön ellenőrzi). A másik tárgyban írt motorkerékpár az SV650, ahol is a gyártó hőmérsékletspektrumonként adja meg a használható olajakat. A részletes táblázat megtekinthető a kezelési útmutatóban, én csak annyit emelnék ki, hogy 10W-30-as olajat csak 30°C-ig javasol, a 10W-40-eset viszont a teljes táblázatban lévő hőmérsékletspektrumon. 5W-30, vagy 5W-40-es olajat egyik motorkerékpárhoz sem javasol a gyártó.

Azt, hogy milyen márkát vegyen, nem én fogom tudni megmondani. Ha Castrolt szeretne, vegyen Castrolt. Rendelkezik a megfelelő minősítésekkel, tehát nem szabad rossznak lennie. Én még senkivel nem találkoztam, aki Castrolt vagy bármilyen olajat hamisított volna, és ha használtam hamisított olajat, nekem nem tűnt fel. Én nem ragaszkodom semmilyen márkához, adott márkák adott termékeivel adott motorokban vannak jobb és rosszabb tapasztalataim, de olyan olajjal még nem találkoztam, ami a gyártói előírásokat betartva kárt tenne a motorban. Persze vannak véresszájú olajguruk a teljesen laikusok és a szakmabeliek között is, de érdemes a kijelentéseiket fenntartásokkal kezelni.

Remélem tudtam segíteni,

Üdv:

Siposgeri

Rovatok