Totalbike Vakbarát Hírportál

2021.01.12. 14:53

Kedves doktor!

Tisztelt Nepperűző!

Belátható időn belül szeretnék váltani a mostani GS500-ról valami nagyobbra és erősebbre. Időközben ketten lettünk a motoron, és a GS se erőben, se fizikai méretekben nem elég már ilyen használatra, ezért keresnék 7-800 ezerből hatszázast, vagy nagyobbat. Viszonylag magas vagyok, 190 cm. Évi 8-10 ezer km-t megyek, ennek felét külföldön, abszolút túramódban (legalábbis amíg szabad volt). Eddig nézegettem az alapokat a relatív alacsony büdzséhez, Fazer, Hornet, CBF600, Varadero (bár sajnos utóbbi kettőnek csak az alja vehető ilyen keretből), de érdekelne, szerinted miket kéne még átgondolni, illetve ezek közül melyiket érdemes komolyan figyelni?



Tamás

Kedves Tamás!

Ahhoz, hogy egy motorral jó legyen két fővel túrázni, ahhoz tapasztalatom szerint három dolog elengedhetetlen:
1. Nyomaték, mégpedig alacsony fordulatról.
2. Szélvédelem
3. Helykínálat

Ezek nélkül is lehet, tehát egy Yamaha R6R-rel is el lehet menni ketten messzire motorozni, és akinek nincs összehasonlítási alapja, még őszintén azt is hiheti, hogy az jó volt. Tehát a hatszázas Hornetet és a Fazert kapásból ki lehet helyteni, de a CBF600 sem a legjobb opció. Ezekben ugyanis egyszerűen kevés a köbcenti, és a helykínálatuk/pakolhatóságuk sem a legjobb. Nakeddel is lehet amúgy jót túrázni, csak amikor elkezd szakadni az eső, és még van 300 kilométer hátra, akkor a fejidom hirtelen nagyon sokat számít. És mondom, a köbcenti a legfontosabb, egy alpesi hágó hajtűkanyarjaiban nagyon kellemes, amikor az utassal és csomagokkal megrakott motor tüdőből tudja a kigyorsítást, visszaváltás nélkül.

Szerintem innen három irányba édemes elindulni:
A nakedbike-ok félidomos változatai jó kompromisszumot jelentenek. Hétköznapi használatban is jók, kényelmesen lehet velük tempót menni, alkalomadtán egy pályanapon sem nyomorúságosak. A Kawasaki ZR-7S régi iskola, de megbízható, kellemes karakterű motor. Nehéz, meg csak ötös a váltója, de kellemes utazáshoz pont jó. De talán még jobb a Bandit 1200S, 8 kilóért már a 2001-től gyártott, modernebb formájú, egyenes vázasnak hívott szériából is kapni. Nem kézművesremek, de nagyon tartós, remek karakterű, szuperkellemes motor, ráadásul nagyon jól tuningolható, mind teljesítményben, mind futóműben, mind fékben. A három doboz sem néz ki rajta hülyén, egyedül a váltójára kell figyelni az átnézésnél.

Ha belefér az FZS1000, akkor azelől sem kell félreugrani. A Banditnál egy fokkal sportosabb történet, de nagyon kellemes gép, hatalmas rajongója vagyok. A húszszelepes hengerfej miatt érdemes hozzáértő szervizbe hordani, a szelephézagállításnak otthon nem látnék neki, de amúgy megbízható bringa.

A másik irány a túraenduró, ami különösen megfontolandó, ha nem csak nyugatra szeretsz kirándulni. Ezek mellett szól, hogy jól néznek ki három dobozzal, kényelmesek, bírják az utak hiányát, bőségesen van rajtuk hely, cserébe a futóművük hintázós, és nem feltételnül a legtüzesebb bringák. A Transalp 650 például nem mondom, hogy élhetetlen két fővel, de nem te leszel az autópályák ura. Dobozokkal, utassal inkább az országutakon lesz jó, cserébe viszont terepen egészen ügyes, a V2-esnek remek hangja van, és nagyon megbízható. A Varaderóban már nincs hiány erőből, az odébb tud állni, de nehezebb, terepen pedig hátrányt jelenti, hogy 19-es az első kereke, nem 21-es (amúgy minden más esetben előny). Egyébként a Vara is megbízható, tartós cucc, csodás kényelemmel - az összes felsorolt közül ezt tartom a legjobbnak, egy rendszeresen szervizelt, karbis darab tuti vétel, a kilométerek miatt ne aggódj, bírja. A TDM850-ek nem véletlenül olcsók, inkább a 900-asra érdemes rárepülni, ha felbukkan egy darab a te ársávodban.

A harmadik út a dedikált túramotor, sok idommal, gyári dobozokkal - 8 kiló alatt nincs nagy kínálat, felbukkan pár Deauville és néha-néha egy Triumph Trophy 1200 - ezek mind megfelelhetnek, a Deaville lényegében problémamentes, és a Trophy 1200-tól sem kell félni - két gond szokott előfordulni, egyik a szabadonfutó hibája, aminek a javításához szét kell szerelni az egész blokkot, így ha indításnál halljuk a kellemetlen, csörgő hangot, érdemes más motort keresni. A másik probléma a váltópozícionáló rugó törése - ezt időben észrevéve megúszható a váltó felújítása. A harmadik elrettentő dolog a láncszett bonyolult cseréje, ezeket leszámítva viszont egy remek és kényelmes túramotor, a blokk maga pedig tartós, az 1180 köbcentis négyhengerest 140 lóerőről butították vissza 108 lovasra - ha a 12 ezer kilométeres olajcserét 6000-re rövidítjük, garantáltan kimegy a világból.

Rovatok