Totalbike Vakbarát Hírportál

Hornetség, az nincs benne

Teszt: Honda CB500 Hornet

2024. július 7., vasárnap 13:41

Megjelent az új CB500, ami olyan, mint a régi CB500F, csak kapott 2 új matricát, és javítottak valamit a motorvezérlőjén, így az eddig is tök egyenes és alulról induló teljesítménygörbéje még egyenesebb lett, és még lentebbről indul. Izgalmas, ugye? És ha azt mondanám, hogy megjelent az új Hornet, ami 2 hengeres lett? Mi? Csak két henger? Csak 48 lóerő? Meg a hagyomány? Mit képzelnek magukról?! Érezhető a különbség, pedig a két hír ugyanaz.

Már előre magyarázkodnak is. Honda CB500 Hornet. Hát a hülye is látja, hogy CB500, a Hornet épp csak odakerült a végére, szinte véletlenül. Ez egy sportos CB500, már-már Hornet. És lám, máris kész a hírérték.

Azt szögezzük le, a CB500 baromi jó motor, és az összes generációja az volt. Első motorom egy 97-es CB500 volt, és az is egy könnyen irányítható, egyenletesen gyorsuló mindenes volt, két hengerrel és vízhűtéssel. Boldogultál vele akár városban, akár túrán, de még talán a kisebb pályán is.

Azóta a technológia csak javult, a kéthengeres egyenetlenség kis fordulatszámon eltűnt, a váz geometriája és anyaga miatt pedig még könnyebben lehet kanyarodni. A Hornet ehhez képest nem akart mindenes igásló lenni. Karaktere a négyhengeres mazochista, ami azt szerette, ha a belét is kicsavarták. Akkor jött meg a hangulata, akkor érezte igazán jól magát. Sosem gondolta volna senki, hogy ez a két név egy motoron valaha találkozni fog.

Ha belegondolok, viszonylag sok hátránya lehet annak, ha csak a felső fordulatszámon kapod meg a kraftot, meg az élvezetet. Hát az új CB500 Hornettől ezt nem is kell várni. Olyan 3000-től 8000-ig teljesen egyenletesen húz, aztán még rátolna egy lapáttal, de már itt is a leszabályzás, és lehet váltani. Vagyis ha elindultál vele, akkor mindenhol ugyanúgy viselkedik. És nem, ez nem egyenlő az unalommal. Van benne kraft bárhol és bármikor, amíg a szél engedi, az alapárba ugyanis semmilyen fejidom nem tartozik, így aztán száznál már leesik a fejed. Persze ez a naked bike-nál így van, de 115-ig azért bírni szoktam a kiképzést, a Hornet viszont kifogott rajtam. Szóval bárki ilyet vesz, egy szélvédőnyi pluszt mindenképpen költsön rá.

Visszatérve a motorra, szépen dohog alapjáraton. És baromi alacsony. 78,5 centi az ülésmagasság, leér a lába az alacsonyabbaknak is. Úgy terveztem, gyorsan hazaviszem a tesztmotort, és másnap megyek vele egy nagyot. Majd elindultam, kanyarogtam sorok között, és meglepődtem, milyen egyszerű. Felmentem a nullásra, és majdnem lefújt a szél, megnéztem az erdei utakat, és nem hittem el, hogy 10-15 százalékkal gyorsabban kanyarodok, mint addig. Az biztos, hogy nem nekem fejlődött ennyit a kanyartechnikám hirtelen.

Így történt, hogy váratlanul három órát motoroztam, pedig csak negyed órát akartam. És igazából el sem fáradtam, annyira egyértelmű és kézreeső volt minden. Olyan szintű magabiztosságot adott ez a fajta kezelhetőség, hogy bár nem vagyok az utak fenegyereke, de eskü, ha Bistei Petinek lenne egy egykerekező iskolája, azonnal jelentkeztem volna a Hornettel, mert elhittem, hogy ez simán menne, és szükségem is lenne rá.

Persze nem egy sportmotor, de egy átlag motorosnak az elégnél többnél kicsit többnek érződik. A futóműve kemény, de mégsem nyersen, izomból vágnak állon az úthibák, hanem érződik, hogy egyfolytában próbál csillapítani, és a lehető legtovább stabilnak maradni. A kormány széles, ezzel is javítva a kanyarodási képességet.

Külalakról sokat nem lehet mondani, mert izgalmas részleteket elvétve tartalmaz, ráadásul a rovarfejű motorok kívül esnek azon, amit én szépnek/érdekesnek mondanék, de már nem is fura, mint az elején volt. A CB500F-hez képest a menü irányítórendszere is változott, egy joystickkal lehet váltogatni menüpontokat. Elég jó kis cucc, kézre áll, és teljesen érthető. Került még rá egy TFT kijelző, amin tényleg mindig látni lehetett mindent.

Már ha láttam egyáltalán, mert az üléspozíció miatt ha az utat néztem, akkor a bukóm pont kitakarta az egészet. Illetve ehhez kapcsolódik még az egyik újítás, a telefonoddal csatlakozhatsz a monitorra, és kirakhatsz egy butított Google Mapset, ami csak azt mutatja, hogy merre kell kanyarodnod a következő kanyarban, illetve ha van bluetooth fülesed, akkor azon is hallod, hogy merre kell menni. Mondjuk én ezzel a rendszerrel épp megszívtam sajnos.

Fülesem nélkül a kijelzőre hagyatkoztam, épp egy ismeretlen kereszteződéshez értem és lepillantottam, hogy merre is kell itt mennem, a kijelzőn pedig a kanyar helyén azt láttam, hogy új üzenetem érkezett. Persze lehetett volna a joystickel kikapcsolni, meg minden, de egy kereszteződésben állva nem az az első gondolata az embernek egy motoron, hogy gombokat nyomogasson. Így aztán el is tévedtem, de legalább ismét nagyobb kört mehettem, mint előre gondoltam, és így volt indokom a több motorozásra, szóval nem nagyon szomorkodtam.

Persze tudom, hogy aki egy Hayabusa nyergében fogant, a Man TT-n töltötte a családi nyaralást, és a jobb köridőket megy a pályamotoros oktatásokon, mint az oktatók maguk, azoknak nem lesz meg ez a szórakozási faktor. Ők vegyenek bármi mást, ez a motor nem nekik szól. A célközönségnek viszont simán megéri az a 2,63 millió, amit erre költ, pláne, hogy az alapszettben jár még LED lámpa, csúszó kuplung, ABS.

Szóval az új CB500 Hornet szuper kis mindenes, most egy kicsit a sportosság irányába eltolódva. Hornetség, az viszont nincs benne, de én azt mondanám, motort úgy vegyen mindenki, hogy odamegy, és kipróbálja, a próbakör alatt pedig úgyis kiderül, hogy erre a karakterre vágyott-e.

Ha tetszik, akkor mindegy, milyen matrica van ráragasztva, ha meg nem, akkor is. Ahogy kedvenc fizikatanárom mondta, amikor nem tudásunkat próbáltuk olyanokkal leplezni, mint hogy az idő jele a T, az úté meg az S: tőlem aztán nevezhetjük Jancsi bácsinak is, csak tudjuk, miről beszélünk. Innen nézve tök igaza volt, Nándi bá'.

Rovatok