Totalbike Vakbarát Hírportál

Motordoktor

Tölthetek-e olajadalékot a Hondámba?

2017. április 20., 11:27 Módosítva: 2017.05.03 06:17
13

Tisztelt Motordoktor!

Azt szeretném kérdezni, hogy érdemes-e súrlódáscsökkentő motorolaj-adalékot önteni motorkerékpárba? Árt vagy használ?

Van, melyiket arra hirdetik (pl. Liqui Moly Racing MoS2 Motor olajadalék 125ml). Motorom: Honda CBF600S 25 000 kilométerrel. Motul 5100 olajjal. Nagyon jó állapotban van a motor, állapot megőrzés miatt gondoltam.

Válaszát előre is köszönöm.

Péter

Távolról sincs vége, olvasson még

Eszi vagy zabálja az olajat?

2017. április 16., 10:09 Módosítva: 2017.05.03 06:17
11

Üdv Doki!

Lenne egy Honda XR650R-em...(2003-as évjárat). Tavaly vettem, kb. 1500-2000 km mentem vele összesen, 34 ezer km van a motorban. Olajcsere volt tavaly, azóta 20-25 km van benne. Két napra rá ellenőriztem az olajszintet, nem volt szinten, töltöttem rá. 1-2 napja lett indítva, és láss csodát, eltűnt az olaj? Hidegen füstöl, bemelegíteni nem tudom rendesen, mert nincs rajta a benzintank... Karburátor csere volt, mert a gyárija sajnos félhalott, a benzintank átalakításra vár. Beállítani még nem tudtam rendesen, 2-3 percig járt, lelőttem. Két napra rá olajszint ellenőrzés, megint nem volt szinten. Fél litert töltöttem rá, most szinten van... Ennyire enné az olajat? Tavaly ilyen gond nem volt, napi szinten ellenőriztem, nem fogyott 1 deci sem... 10W50-es volt benne most 10W40, szervizkönyv nem határozza meg, milyet rakjak bele. Karburátort hamarosan megpróbálom belőni, gyertya fekete, sokat kap még mindig. Azt, hogy eszi az olajat, hogy tudnám ellenőrizni?

Segítség, vélemény?

Előre is köszönöm!

Távolról sincs vége, olvasson még

Mit tehetek, ha elakad a forgalomba helyezés?

2017. április 7., 17:28 Módosítva: 2017.04.21 15:22

Tisztelt Motordoki!

A történet úgy kezdődött, hogy vettem egy motort. A Honda olasz papíros volt, úgy egyeztünk meg, hogy ők átírják a nevemre, ennek a felára benne volt a vételárban. Eddig szép és jó, friss műszaki, a motor költségmentes gyári szép állapotban, aztán ennyi volt a jó hír.

Ugyanis az ügy elakadt járási hivatalban. Tudomásom szerint probléma van az alvázszámmal, mivel még ilyen nem szerepel a nyilvántartásban, valamilyen alvázszám kódtár frissítést kell végezni a belügyminisztériumnál, majd ezután tudják elfogadtatni és rendszámoztatni a motort. Számít az évjárat is? Ugyanis volt egy ismerősöm, aki ugyanilyen motort hozott be ugyanúgy Olaszból, ugyanilyen SC24 kezdetű 11 karakteres alvázzal 92' évjáratút, és egy hét alatt átírta. Ha esetleg rendben van a történet, én hogyan tudakolhatom meg, hogy mennyi idő, míg feldolgozzák az adatokat? Várnék még akár egy hetet is, ha tudnám, mikor lesz már végre vége az ügynek. Már egy hónapja, hogy húzódik. Vásárláskor leinformáltam a boltot, nem hallottam róla rosszat, meg még falubeli is dolgozik ott, emiatt még a vételárat is ott hagytam, hogy ne az legyen ami visszatartja az átírást.

Üdvözlettel: Roland

Távolról sincs vége, olvasson még

Milyen színt írnak a forgalmiba?

2017. április 4., 10:56 Módosítva: 2017.04.13 06:18
16

Tisztelt Motordoktor!

Ducati Monsteremet szeretném átfesteni a jelenlegi fekete színéről tricolorra, a három szín kb. egyforma arányban lenne a motoron. A forgalmiba ilyen esetben milyen színt kell bejegyeztetni?

Köszönettel: Ákos

Távolról sincs vége, olvasson még

Idő előtt ledadog a motor

2017. március 31., 16:56 Módosítva: 2017.04.20 09:33

Szia Doki!

Adva van egy 1985-ös Suzuki RM250, a problémám vele pedig az, hogy egy bizonyos fordulaton ledadog, és nem engedi tovább pörogni a motort. Szimeringeket cseréltem benne, a karburátorral játszok, semmi. Erő van benne, menne, de ez a ledadogás nem engedi az egészet érvényesülni. Ez üresben gázadásnál, valamint használat közben is jelen van, minden sebesség fokozatban. Válaszodat előre is köszönöm.

Üdv:

Aki

Távolról sincs vége, olvasson még

Miért rángat a fék?

2017. március 28., 15:25 Módosítva: 2017.04.13 06:18
14

Tisztelt Motordoktor!

Tavaly nyáron kezdődött a problémám, amikor egyik fékezésről a másikra rángatni kezdett a motor eleje. A tünet pontosan olyan, mintha fékezéskor szakaszosan fognának a betétek. Amikor erőteljesen fékezek, elmúlik ez az érzés. Tehát csak finom használatkor pulzál. Vissza a fékkarra nincs hatása, az nem üt. Nem égettem meg a tárcsákat és nincs mechanikai sérülése sem. Ma kicseréltem a betéteket is, de semmi változás. A dugattyúk szépek, tiszták, könnyen visszatolhatók. A motor, egy 1998-as Yamaha TDM 850.

Kérem, segítsen hol keressem a gondot!

Üdv: Ferenc

Távolról sincs vége, olvasson még

A vastag olaj legendája

2017. március 21., 16:30 Módosítva: 2017.04.06 06:55
8

Üdv!

A birtokomban van egy 1989-es Yamaha FZR500 Genesis. Olajcserét szeretnék, 10W40 kellene bele, sok tanácsot kaptam már, hogy milyet. Például hogy ásványi olajat vegyek bele, és ne 10W40-et, hanem 20W50-et (mert öreg motor, kell a kenés neki). Maga mit javasol? Milyen olajat vegyek bele típus szerint? Előre is köszönöm!

Üdv: Martin

Távolról sincs vége, olvasson még

Fékpadi mérésből jósoljunk állapotot

2017. március 13., 09:38 Módosítva: 2017.03.31 06:25
8

Kedves Motordoktor!

Motorvásárlás előtt állok, megnéztem jó párat a használt kínálatból. Most csak arra lennék kíváncsi, egy X LE névleges teljesítményű motornál a fékpadi mérésnek - ami ugye a keréken mérhető teljesítményt méri - mekkorának kell lennie egy nem túl lestrapált motornál (közepes gumiabroncsot feltételezve)? 0,8-as, 0,9-es szorzó?

Konkrétan egy XL700V-ról van szó, amelynél max. 45 LE-t mértek és dokumentáltak. Elfogadható ez az érték?

Üdvözlettel:

Szabolcs

Távolról sincs vége, olvasson még

Mit lehet tenni a gányolt vázzal?

2017. február 24., 08:30 Módosítva: 2017.03.24 06:51
5

Tisztelt Motordoktor!

Lassan 1,5 éve nálam van egy GSX-R1000 K2-es motor. Rengeteg pénzt elvertem már rá (rengeteg tuning alkatrész vannak benne, és törekedtem nagyon jó állapotba tartani). Viszont amikor megvettem, már sejtettem hogy valami nem klafa vele. De csak hessegettem a gondolataimat, hogy biztos én vagyok hülye, és nem jól látom. Lemértem a tengelytávot vételnél is, és megvolt. Aztán kiderült, hogy rosszul mértem, és úgy már sehogy sem jön ki a gyári tengelytáv. Kb. 2-3 cm difi van. Ilyenkor mi a menet? Javítás vagy vázcsere? Ahogy jobban megnéztem, próbálták javítani, eldugott helyeken találtam hegesztési nyomokat. A vázcserének mi a menete? Lehet legálisan cseréltetni azt? Válaszotok előre is köszönöm!

Üdvözlettel, Dávid

Távolról sincs vége, olvasson még

Tönkrevághatja-e a motort a lángot köpő kipufogó?

2017. február 21., 14:04 Módosítva: 2017.03.20 09:10
42

Kedves Motordoktor!

Tudom, rengeteg kérdést kap a kipufogóval kapcsolatosan, de szeretném a segítségét kérni. Nagy dilemmában vagyok az új kipufogómmal kapcsolatban, és nem tudok senki olyan szakértőt aki segithetne nekem.

Az első kérdésem az lenne, hogy a lángcsóva és a durrogás jelen van akkor is, amikor a kipufogórendszerben van katalizátor?

A második kérdésem az lenne, hogy van egy KTM DUKE 390-em, 2014-es évjárat, és az eredeti katalizátoros kipufogót lecseréltem egy SP Engineering kipufogóra (egy kisebb brit gyártó) amiben már nincs katalizátor, csak egy összekötő cső, ami az eredeti csövet hosszabbítja meg, és persze a dob. Azt szeretném kérdezni, hogy a katalizátor hiánya van valami negativ befolyással a motorra? Olvastam, hogy a nyitott rendszerek károsak lehetnek a motorra nézve, legdurvább esetben besülnek a szelepek, ezért beraktam a DB killert (tompítót), hogy kicsit fojtsa le a kipufogógázokat. Véleményük szerint ez elegendő? Ha nem, akkor mi a teendő, és hogyan veszem észre, hogy a kipufogó valóban nem jó?

Segítségét előre is köszönöm!

Üdv. Tamás

Kedves Tamás!

Igen, durrogás és esetenként láng is jöhet ki katalizátoros kipufogóból, ez függ a katalizátor jellegétől, kialakításától. Egyáltalán nem biztos, hogy a katalizátor fojt annyit, hogy ez ne történjen, noha általában azért ad akkora fojtást, hogy csendesebb, nem lángot köpő fenevad lesz a motor.

Ha a kipufogó fojtását csökkentjük, pláne relatíve kiélezett motoroknál, ahol a fojtás bele van kalkulálva a szelepnyitási időkbe és számos más tervezési paraméterbe, akkor általában az lesz az eredmény, hogy az alsó tartományokban nyomatékot veszítünk, felül meg esetleg jobban, könnyebben forog a motor. Olyan, hogy mindenhol nyerjünk, szinte kizárt. Mellékhatás, hogy a kisebb fojtás miatt a nagyobb fojtásra tervezett szelepösszenyitások alatt a kipufogóba is belenyúlik a munkaütem lángfrontja, és a kipufogó szelepeket jobban melegíti. Ez extrém esetben szelepbeégéshez vezethet, illetve a melegedés miatt elmenő szelephézagot eredményezhet. Ez azonban az a szélsőség, amire elméleti esély ugyan van, de nagyon ritkán következik be. Nagyobb az esélye, hogy valami pancsolt benzint tankolunk egy eldugott benzinkúton, és az okoz elnyúló, kopogásos égést és szelepkárokat.

Nem szabad azonban a tény mellett elmennünk, hogy te most olyan átalakítást csináltál a motorodon, amely szigorúan véve közúti forgalomban (és még sok versenyen is) szabálytalanná teszi a járművet, így nem szabad használni.

Üdv. Motordoktor

Füstöl a kínai robogó

2017. február 13., 13:28 Módosítva: 2017.03.02 06:12
9

Tisztelt Doki!

Van egy kínai 4 ütemű robogóm, a múlt nyáron lett fúrva a henger, új dugót és gyűrűket kapott, és azóta enyhe kéken füstöl. Van amikor jobban, van amikor szinte nem is látszik, mi lehet az oka?

Üdv: Balázs

Távolról sincs vége, olvasson még

Litium-Ion vagy klasszikus ólom-savas akku?

2016. augusztus 31., 17:24 Módosítva: 2016.10.31 08:29
15

Hali!

A dilemma: litium-iont vagy klasszikus ólom-savas akkut tegyek a Yamahámba? A JMT gyártó HJT9B-FP-SI akkumulátorára cserélnem a jó öreg, halott ólmos YT9B-BS akkut.

Elérkezett a lítiumos akkuk ideje? Árban drágább valamivel, de vajon szabad-e bizalmat szavazni neki?

Üdvözlettel:

Tida

Szia!

Pontosan a napokban cseréltem én is akkumulátort, és én is elgondolkodtam ezen a kérdésen. Korábban már versenymotorokban találkoztam Li-ion akkumulátorral, ott a kisebb tömeg miatt használták. A helyzet az, hogy mindkettőnek van előnye a másikkal szemben, a hagyományosnak tekinthető savas akkuk például kevésbé vesztik a kapacitásukat hidegben, és nincs is szükségük előmelegítésre egy hideg őszi napon, míg a Li-ion gyakran kéri.

Azonkívül egy rajtahagyott fogyasztó, vagy egy bármilyen kis zárat esetén ha a Li-ion akksi teljesen lemerül, akkor jó eséllyel nem használható újra. A töltésre is érzékeny, nagyon jó feszültségszabályzó kell a motorba, és az otthoni töltőnek is egy jól szabályzott okostöltőnek kell lennie. És még ott van az ár is, valamint a nehezebb beszerezhetőség - úgyhogy én a AGM (Absorbing Glass Mat) rendszerű, savat csak felszívott, átitatott formában tartó akkumulátorra s(z)avaztam, ez bevált, jól bírja a rezonanciát és elérhető árú. Ráadásul méretpontos és jól rögzíthető.

Üdv.

Motordoktor

Mellőzte az márkaszerviz az olajcserét?

2016. augusztus 26., 10:14 Módosítva: 2016.10.11 17:02
21

Kedves Motordoktor!

Tavaly vettem az egyik pesti, neves Honda szalonban a kis CB125F-emet, amit azóta is használok bőszen. A 12 ezress kötelező szerviznél is ugyanoda vittem, a szalonhoz tartozó szervizbe, mint mindig, mivel 2 év garancia van a motoron, s nekem fontos a megbízhatóság.

A mai napon a nagy eső után leellenőriztem a láncot, ez-az, a szokásos teendők, és megnéztem az olajszintet is. Legnagyobb megdöbbenésemre, a múlt héten lecserélt, új olaj, 200 km-rel a szerviz után, kávészínű volt. A pincémben én is tartok ilyen típusú olajat, mint amit a szervizkönyvbe beírtak, kíváncsiságból a rongyra kiöntöttem az előző minta mellé, és az szép mézszínű volt. Nyilván, tudom, hogy egy léghűtéses mocinál az olaj jobban igénybe van véve, de ilyen kevés kilométerrel a csere után nem feltételezném, hogy ilyennek kellene lennie.

Mit tehet ilyenkor az egyszeri vevő? Nem vagyok egy asztalborogatós. Mivel ott helyben nem néztem meg az olajat, akár ki is találhattam ezt az egészet (mondjuk, minek?), így viszont ez nekem baromi kellemetlen.

Tippedet, válaszodat előre is köszönöm,

Üdv: Béla

Kedves Béla!

Ezt így eldönteni nem lehet. Vannak blokkok, ahol a maradó olaj mennyisége akár 2 deciliter is lehet, ez pedig szinte azonnal összeszennyezi a friss olajat, és a szín alapján már nem lehet megmondani, hogy mikor volt a csere. Továbbá ha a lecserélt olaj eleve fekete volt, akkor ennél jóval kevesebb is sötétre színezi a friss kenőanyagot.

Az olaj színe azonban semmit nem mond el a kenőképességéről. Ha azonban biztos vagy benne, hogy csaltak, vagy csak egészen biztosra akarsz meggyőződni a cseréről, akkor a MOL, azon belül a MOL Lub Kft. vállal olaj bevizsgálást, erről hamarosan a Totalcar-on is olvashatsz.

Üdv.

Motordoktor

Minden rendben, mégsem jó

2016. július 5., 10:31 Módosítva: 2016.07.26 12:59
8

Kedves Doki!

Adott egy 2008-as NRG Extreme 50-es robogó. Nem indul. Sehogyan sem. Üzemanyag van, olaj van, karbi ultrahangosan kipucolva, olaj- és üzemanyagcsövek átnézve, cserélve, hengerbe jut üzemenyag, kompresszió van. Új gyertya, tavaly cserélt gyertyapipa, szikra van. Bendix működik, önindító önindítana. Kábelek átnézve. Új generátor, új elektronika is kipróbálva. Féktisztító hengerbe történő befújására sem csinál semmit.

Hibaként azt produkálta, hogy egyenletes haladásnál egyszercsak teljesen megállt, azonnal nullára esett a fordulat, mintha elment volna a gyújtás. Beindítani már nem sikerült, haza kellett tolnom. Ismerős szerelő tanácstalan, nekem meg jelenleg van egy 100kg-os levélnehezékem.

Van valami ötleted?

Előre is köszönöm a segítséget.

Péter

Szia Péter!

Igen, van ötletem, konkrétan az, hogy valamit rosszul néztetek át, illetve amiről azt gondoljátok, hogy jó, mégsem jó. Ilyen lehet például a kompresszió alatt nem átugró szikra, tehát a kicsi szikra intenzitás, esetleg a gyújtás időpontja nem megfelelő, a főtengely jeladó hibája miatt. Az is lehet, hogy hiába tiszta a karburátor, itt van valami baj, bár akkor a féktisztítós belocsolásra legalább pöffenne.

Én elsősorban elektromos hiába gyanakodnék, például trafó részleges zárlata, vagy valami hasonló.

Üdv.

Motordoktor

Slattyog a gyertyapipa

2016. június 14., 16:25 Módosítva: 2016.07.16 12:41
5

Tisztelt Motordoktor!

'94-es Bandit boldog(?) tulaja vagyok. Egészen eddig semmi problémám nem volt, viszont mai indításnál furcsa hangra lettem figyelmes, kis vizsgálódás után észrevettem, hogy az egyik henger gyertyapipája slattyog. Repedést a hengerfejen nem találtam, igaz, nem tudtam a szűk hely miatt bontás nélkül jobban megvizsgálni. A pipa slattyog, vagy hogy fejezzem ki, illetve mintha lökné valami alulról, bár nem tartom valószínűnek, hogy a dugattyú hozzáérne. Gyertyák hozzávaló típusúak, mostanában nem volt egyáltalán hozzájuk nyúlva. Keressem a repedést a hengerfejen, vagy létezik hogy a gyertyán valahogy "kifúj" a keverék?

Köszönettel,

Kristóf

Kedves Kristóf!

Nem igazán tudom mit jelenthet a slattyog kifejezés ebben az esetben. A dugattyú nem tud a gyertyapipához hozzáérni, de a gyertya simán át tud ereszteni, ki tud fújni.

Azt is érdemes megnézni, hogy nem lazult-e meg, nincs-e egyszerű tömítetlenség a gyertyánál. Ha ez nincs, akkor elképzelhető, hogy a porcelán szigetelőtesten keletkezett repedés miatt a gyertya átereszt olyan mértékben, hogy a henger még megy, de már nem tökéletesen.

Üdv.

Motordoktor

Titokzatos zaj a Suzukiból

2016. június 9., 16:51 Módosítva: 2016.07.14 16:23
26

Kedves Motordoktor!

Két éve van egy 2006-os Suzuki GS500 motorom, eddig lekopogom semmi gond nincs vele. Szépen jár, jön-megy. Az egyetlen zavaró dolog, hogy hidegen, alapjáraton 3-5 másodpercenként egy nagy csattanás hallatszik, rajta ülve érezni is egy "ütést" ami után egy picit leesik a fordulat. Melegen semmi ilyen nincs. Állítólag ez normális a GS500-nál. 26 000 km van benne (nagy eséllyel reális) még bontatlan motorblokkal.

Tavaly járt szakszervizben, ott azt mondták nincs semmi baja, nem indokolt sem a szelephézag állítás sem a karburátor szinkron (ezekkel vittem be). Érdemes erőltetve szétszedetni és megnézetni, vagy amíg nincs hallható/érezhető gond ne babráljam? A leírt jelenségre esetleg van ötlete?

Köszönettel:

Sándor

Kedves Sándor!

Mindig nehéz helyzetben vagyok, ha elmondanak egy hangot, amit nem hallok. Érdemeben nem tudok nyilatkozni, viszont szerelő szemmel azt mondom, hogy egy kattanás/zaj miatt, amit nem tudunk beazonosítani, ráadásul csak néha van, tehát időszakos és a működést nem befolyásolja, nem kell a blokkot megbontani. Vagy elmúlik, vagy erősödni fog, és már jobban beazonosítható lesz. Nem valószínű, hogy egy ilyen hiba miatt valami nagyobb következmény kár lenne, ha nem szedjük azonnal szét.

Én azt javasolom, hogy használni kell, kicsit jobban figyelve erre a jelenségre és ha erősödik, akkor ismét felkeresni egy szervizt. Akkor már jó eséllyel be tudják azonosítani, hogy melyik szerkezeti rész okozza, mit lehetne vele csinálni.

Üdv.

Motordoktor

Érdekes tény a csapágyról

2016. április 11., 16:42 Módosítva: 2016.05.02 13:46

Helló!

Lenne egy olyan problémám, hogy egy hajtókarcsapágyat kellett kicserélnem egy régi 83-as Suzuki GS650G Katanán. Rendeltem is, utánanéztem a méretezésnek. Szinkód oké, tudnak is szerezni. Nos, ma megékezett, csak van rajta egy furcsaság.

A rendelt csapágyon nincs olajzó furat. A motorban lévőn pedig van.

A sematikus ábrán van furat. A csapágy képén viszont nincs.

A csapágyat magyar Suzuki márkakereskedéstől rendeltem, így bízom benne, hogy ők sem tévedtek, meg a számok is stimmelnek. Mivel régi motorról van szó, így érdeklődnék, esetleg házilag szoktak-e bele fúrni? Válaszodat előre is köszönöm.

Gábor

Kedves Gábor!

Aggodalomra semmi ok, jól van ez így. Akkor szokott a csapágycsésze furatolt lenni, ha az olajat át kell vezetni rajta a sikló felülethez. Itt azonban a forgattyúcsapon keresztül kell az olajat megkapnia, így a csésze mögé nem kell vezetni. A nyugvó csapágyaknál szokás átvezetni, mert ott a blokkból jön az olaj és a furaton vezetik át a csap és a csésze közé.

Egyébként is, házilag kifúrni a csapágycsészét deformáció és sérülés nélkül nem lenne egy egyszerű feladat, még többrétegű csapágycsésze esetében sem.

Üdv.

Motordoktor

Átvertek vagy előfordulhat ilyen?

2016. március 25., 15:30 Módosítva: 2016.04.04 15:48

Tisztelt Motordoktor!

Vásároltam decemberben egy Suzuki GSX600F típusú motorkerékpárt. Kb. 3 alkalommal használtam a próbakörön kívül. Vittem magammal szerelőt is, nem talált nagy problémákat. El szerettem volna vinni '0 revízióra', hogy tavasszal csak rá kelljen ülni. De nem indult be. Könnyedén forgatott az önindító, kompresszió mérés után kiderült, hogy a 2 középső hengerben csak 4,5 a kompresszió. Hogyan lehetséges ez úgy, hogy egyszer beindul, megy, nem füstöl, szépen jár... aztán következő alkalommal meg nincs kompresszió? Elképzelhető, hogy átvert az eladó, tudhatta, hogy rossz a motor, vagy szerencsétlen véletlen az egész?!

Ön mit javasol? Mi a véleménye?

Várom válaszát.

Antal

Kedves Antal!

Nagyon nehéz megmondani, hogy mi okozhatja a kompresszióvesztést, ahogy azt is nehéz lenne bizonyítani, hogy az eladó tudott róla.

Először megnézném a légszűrő környékét, nem kapott-e be valami idegen anyagot, esetleg nincs-e korábbi visszadolgozásra utaló kokszosodás a problémás hengereken.

Aztán, ha semmi nem látható, azt csinálnám, hogy megbontás nélkül a középső, problémás hengerekbe fecskendeznék 5-5 ml olajat, és ismét megmérném a kompressziót. Ha sokkal jobb, akkor valószínűsíthető, hogy valami gyűrű probléma, esetleg hengerfal sérülés, ha semmit nem változik, akkor valószínűleg szelep probléma lesz. Nem kell mindjárt a legrosszabbra gondolni, egy kitámasztó szelep, egy elment szelephézag is okozhat hasonlót. Érdemes utána megnézni a vezérlés környékét is, hátha talál valamit egy gyakorlott szerelő. Ha ezek nem vezetnek eredményre, akkor a megbontás jön. Viszont itt már érdemes dokumentálni, esetleg szakszervízben végeztetni, mert ha kiderül valami turpisság, valaki csak időlegesen javított meg valamit, nem szakszerű módszerrel (pl. speciális adalékolással), akkor az anyag egy esetleges pernél hasznos lehet.

Üdv.

Motordoktor

Mit várhatunk egy 125-ös motortól?

2016. március 17., 12:11 Módosítva: 2016.03.29 16:25

Tisztelt Motordoktor!

Egy egyszerű kérdéssel fordulok Önhöz, mondhatni inkább véleménye érdekelne. Kiszemeltem egy Honda CLR 125 4T motort. Kérdésem az, hogy mennyire megbízható, könnyen szervizelhető, fenntartható motor? Alkatrész ellátottsága mennyire biztosított? Ha minden igaz, ugyanaz a blokk van benne mint a Honda XLR 125-ben. Interneten kevés információt találtam róla, mivel elvileg elég ritka típus, itthon nem is nagyon láttam.

Válaszát előre is köszönöm!

Tisztelettel: Ákos

Kedves Ákos!

Ez egy nagyon kiforrott, régen gyártásban lévő motor. Konstrukciós hibáról szinte nem beszélhetünk, és jellemzően nem is szokott semmi idő előtt tönkremenni benne. Az alkatrész ellátottsága pedig példás, akár gyári, akár kínai, gyenge minőségű alkatrészekről beszélünk.

Eddig a jó hír, de azért van rossz is.

Az indítómotor hajlamos a gyengülésre és megragadásra, főleg futármotorok esetén, valamint szembe kell azzal is nézni, hogy a kis teljesítményű 125-ös négyüteműeket könnyű a maximális teljesítmény közelében használni, és örökké semmi sem tart. Nincs pontos adat, de 30-60 ezer km környékén már számíthatunk motorikus problémákra, kopásra a dugattyún és a szelepvezérlés elemein. Ezek azonban nem hirtelen jönnek, hanem előre láthatók, indításkori kékes füst és zajos, kopogó vezérlés képében.

Ezek ellenére mégis azt mondom, ez a motor a tartósabbak közül való.

Üdv.

Motordoktor

Elrontottam a keveréket, mit lehet kezdeni vele?

2016. február 13., 15:53 Módosítva: 2016.02.29 13:08
118

Tisztelt Motordoktor!

Minap vettem egy Simson S51 motort, és mivel bejáratós, 33:1 arányban kell keveréket készíteni hozzá. Na, én ezt nagyon elszúrtam, a 3 liter benzinhez 9 deci(!) 2T olajat öntöttem 0,9 deci helyett. Le lesz csapolva a benzintartály, és később ha felhígítom benzinnel pl. 3,9 dl rossz keveréket felöntök 3,9 literig benzinnel, akkor helyes így a megfelelő keverési arány beállítása?

Előre is köszönöm!

Üdv: Tamás

Kedves Tamás!

Milyen jó kis középiskolás matematika példa kerekedett a keverékből! Elméletileg jó az okoskodás, hogy 10-szeresére higítjuk a tízszer sűrűbbre kevert keveréket, azonban nagyon kell figyelni a jó keverésre, jól és egyenletesen kell eloszlatni, összerázni az elegyet. Ha ez megtörtént, akkor fel lehet higítani, persze inkább a sűrűbb felé térjünk el, mint a hígabb felé, de ne essünk túlzásba se, mert a túl dús keverék sem megfelelő, lerakódásokat és kokszosodást okoz.

Üdv.

Motordoktor

Mit lehet tenni a nicasilos hengerrel?

2016. február 8., 12:16 Módosítva: 2016.02.16 15:04
30

Kedves Motordoktor!

Egy Malaguti Ciak Franco Morini blokkos 100ccm-es robogót vásároltam. Főtengely csapágy hiba miatt meg lett bontva a blokk. Sajnos ebből kifolyólag a nicasilos henger fala is sérült, így a gyári alkatrészek csillagászati árát figyelembe véve bontott henger mellett döntöttem. Gyári gyűrűhöz elfogadható áron hozzájutottam. Visszatérve: kaptam két jó állapotú bontott hengert, hogy válasszak közülük, viszont az egyik láthatóan frissen hónolt, a másik használt hengerhez méltóan tükörsima felülettel rendelkezik. Kérdésem az lenne, hogy gyűrűcsere (gyári alapméret) esetén indokolt-e a nicasilos henger hónolása? Egyáltalán szokták-e hónolni azt a nicasilos hengert, amihez nem kapható hozzá illesztehető túlméretes dugattyú, csak az eredeti gyári méret? A választ előre is köszönöm!

Tamás

Kedves Tamás!

A nicasilos hengert általában nem szokás hónolni, vagy megfúrni, mert nincs hozzá túlméretes dugattyú, illetve ha az alapméretet használjuk, akkor az alu henger nagyon pontos és számunkra előnyös illesztését tesszük nagyobbá, ami veszteséget okoz. Még nagyobb probléma, hogy a nagy illesztési hézag miatt jobban rezonál, és esetleg dugattyúrepedést okozhat.

Abban az esetben szokták nagyon finoman meghónolni, ha a felületi minősége nem tökéletes, de ez nem gyári technológiás művelet. Persze a tükörsima felületű henger sem szerencsés eset, mert annak az olajtároló képessége rossz, gyors kopással számolhatunk, illetve már eleve kopott, pontos illesztés nem lehetséges.

Meg kell mérni a hónolt hengert és ha az illesztés max. 5-8 század, akkor még jó lehet. A gyűrűhézagot is vizsgálni kell, mindenképpen érdemes gyakorlott szerelőre bízni az összerakást.

Üdv.

Motordoktor

Hogyan viseli a telet a motor?

2016. január 8., 19:37 Módosítva: 2016.01.25 13:16

Tisztelt Totalbike!

Pár hete beköszöntött a hideg, mondhatni téli idő, amiből kifolyólag felkészítettem a téli álomra a motoromat.

Az ilyenkor szokásos teendőket elvégeztem (akkumulátor eltávolítása, karburátor leengedése, tank feltöltése, alapos pucolás, stb), viszont úgy alakult, hogy nem tudom garázsban tárolni a gépet.

Ehelyett egy fedett, de egyik oldalról nyitott fáskamrában kell várakoznia tavaszig.

Sajnos a mai ködös időben is azt kellett tapasztalnom, hogy tiszta víz az egész motor, nagyon sok nedvesség csapódik le napközben a gép szabadon hagyott részeire, hiába van letakarva (egyelőre nem teljesen, egy alkalmas ponyva még beszerzés alatt áll).

A kérdésem az lenne, hogy nagyon kell, hogy aggódjak a nedvesség, és az abból kialakuló rozsda miatt, vagy elég, ha letakarom teljesen, és megvárom a tavaszt, mint sokan mások?

Egy-két festéklepattogzást a tankon, és felületi korróziót a hátsó rugóstagon leszámítva hibátlan a motor.

Egy 1988-as Suzuki DR 600-ról beszélünk.

Köszönöm!

mcfeher

Szia!

Az ilyen ridegtartás előtt érdemes WD40-nel átkenni a motor fém részeit, illetve olajos ronggyal betömni a kipufogót. Mind a kettő a korróziót okozó vizet tartja távol, az előbbit még most is megteheted, az utóbbihoz viszont előtte be kell indítanod a gépet és üzemmelegre járatni, mert egyébként csak bezárod a már lecsapódott párát a kipufogóba.

Ha tisztességesen raktad el a motort, és kültéri tároláshoz való ponyvával letakarod, akkor nem lesz különösebben rossz a motornak - az állandó hideg nem igazán tesz benne kárt, az a fagypontot ugrálókötélnek használó hőingadozás sajátja.

Üdv.

Zomborácz Iván

Mennyivel szélesebb gumiból nincs még baj?

2015. december 16., 12:29 Módosítva: 2015.12.28 14:08
23

Tisztelt Totalbike!

Motoromra (Yamaha FZX 750, 1988-as évjárat) új gumikat szeretnék vásárolni. A gyártó által javasolt méretek: elöl 110/90 R16, hátul 140/90 R15. Felmerült az ötlet, hogy esztétikai okokból szélesebb abroncsokat választanék.

Abban szeretnék tanácsot kérni, hogy milyen méreteket javasolna, amik még biztonságosan használhatóak és váltóméretek is egyben (én a 120/80 R16 és a 150/80 R15 vagy 160/80 R15 méretekre gondoltam). Fizikailag elfér a szélesebb gumi elöl és hátul is. Az első felni szélessége 2,5 coll, a hátsóé 3,0 coll.

Tanácsát előre is köszönöm!

Üdv.: Zoli

Kedves Zoli!

Az úgynevezett váltóméret motorkerékpárnál nehezen értelmezhető szó - ha valakinek nem lenne meg, ezt akkor szokták használni, amikor autóra nagyobb felnit tesznek alacsonyabb oldalfalú gumival, úgy, hogy ne változzon meg a felgumizott kerék külső kerülete. Motornál viszont nem igazán szokás a felni méretével játszani - most az épített motorokat és a krossz/szupermotó átalakításokat ne vegyük ide, az nagyon félrevinne, ráadásul ott azért is más a helyzet, mert cserélik a felnit is.  A motoroknál a kerékméret a nagyon pontosan kiszámolt geometria része, illetve mivel a motor kanyarban bedől, nagyon nem véletlen, hogy milyen magas oldalfalat ajánlanak hozzá azok, akik az egészet tervezték.

Bár normális esetben az a válasz, hogy a gyárilag előírt mérettől nem szabad eltérni, valójában az egy számmal szélesebb gumi ha éppen jót nem is tesz a vezethetőségnek, érdemileg nem is rontja azt. Tehát a 140/90 R15-ös hátsó helyére egy 150-es még simán felmehet. Ha viszont már 160-asat feszítenél rá a felnire, akkor már jelentősen fog deformálódni a gumi profilja, és egészen biztosan rosszabb lesz tőle a motor.

Az első 110/90-es gumit viszont nem zargatnám - az első abroncsnak az irányíthatóságban van komoly szerepe, például egy hegyesebb, V-profilú gumival érezhetően pengébben kezd el mozogni a gép, míg egy szélesebbtől indokolatlanul tohonya lesz - ráadásul a 110-es helyett feltett 120-astól még nem lesz vagány bobberes megjelenése az FZX-nek, szóval ezt nem érzem indokoltnak meglépni.

Üdv:

Zomborácz Iván

Japán belpiacosoknál ez jellegzetes hiba

2015. december 1., 17:58 Módosítva: 2015.12.22 11:57
20

Kedves Motordoktor!

Nemrég vettem egy japán belpiacos 95-ös Suzuki GSX400 Impulse-ot, nagyon szeretem, mert nem egy sportmotor, de ha kell, harap. Legalább is így volt, ugyanis sajnos nem megy úgy a motor, ahogyan illene neki. A megszokott 12 ezres fordulat helyett max 8-at forog, terhelésre még vissza esik ez a fordulatszám is. Legutóbb 100-as üzemanyagot tankoltam, lehet nem kellett volna? Menetközben úgy veszem észre, néha durrog egyet a kipufogó, nem megszokott hangon. Lehet kihagy egy henger? Gyújtás vagy karburátor probléma lehet?

Válaszodat előre is köszönöm.

Üdv: László

Kedves László!

A durrogás és a kisebb maximális fordulat nagyon sok esetben a kevés benzinre utal, amit általában a tolattyúk nem megfelelő működése, szorulása okoz. Ilyenkor magasabb fordulaton "szétesik" a szinkron és majdnem három hengeresedik a motor. Jellemzően hosszabb állás után történik mindez, majd bejáródik, rosszabb esetben karburátor szétszedés és tisztítás, kenés a megoldás. A prémium üzemanyag elméletben nem okoz ilyen tünetet, azonban a magasabb adalékoltság és a magasabb etanol tartalom okozhatja a lerakódások feloldódását és részleges dugulásokat.

Szinte biztosra veszem, hogy ez a probléma, ugyanis ez eléggé jellemző a vékonyra karburált belpiacos négyszázasoknál. Ha hidegben még jobban csinálja, akkor pedig bizonyosak lehetünk, hogy benzinszegény a keverék.

Üdv.

Motordoktor

Gondol egyet, aztán leáll a Hondám

2015. október 31., 10:27 Módosítva: 2015.12.22 11:57
20

Kedves Motordoktor

A furcsa hiba egy hónapja lépett fel a Honda CBF500 motoromnál (39000 km van benne). Álló helyzetben (alapjáraton) gondol egyet, és megáll, mintha levettem volna a gyújtást, sőt, még menet közben is megtette ezt párszor.

Minthogy ez villamossági (kontakthibára) utal, módszeresen végigvizsgáltam minden vezetéket: széthúz/takarít/kontaktspray/összedug.... Nem találtam semmi érdemlegeset, de a jelenség azóta is előfordul.

Van valami ötleted, mi lehet ez, mi okozhatja a leállást?

Előre is nagyon köszönöm a segítséged.

Gy.öreg motoros

Kedves Gy!

A ritkán jelentkező hibák a legrosszabbak, mert nehéz diagnosztizálni. Az ilyen jellegű leállás valóban általában elektromos hibára utal, ebben az irányban kell elindulni. Én úgy kezdeném, hogy azokat a biztonsági elektromos dolgokat nézném meg, amelyek a motort leállítják, tehát gyújtást szakítanak meg. Első a kill switch vagy vészleállító, utána jön az oldaltámasz-kapcsoló, valamint a kuplungkapcsoló hibája, illetve a fokozat érzékelés üres kijelzése.

Ha ezek közül minden rendben van, akkor a test vezetékeket nézném meg, majd a gyújtótrafó környékén keresgélnék. Sajnos azt sem zárhatjuk ki, hogy valami komolyabb elektromos hiba van, de ne a drága alkatrészek cseréjével kezdjük, hanem ezekkel az ellenőrzésekkel.

Üdv.

Motordoktor

Rovatok