Az angol Sam Sunderland nyerte meg a 2017-es Dakart. A KTM gyári pilótája csapattársa, Toby Price kiesése után állt az élre, és nagyon okos, óvatos motorozással sikerült az élen maradnia. Fél óra előnyét folyamatosan megőrizte, nem vállalt felesleges kockázatot, és higgadt motorozással behúzta élete első Dakar-győzelmét - ezzel fenntartva a KTM 16 éve töretlen uralmát.
A versenyzőket keményen igénybe vette a tegnapi, tizedik szakasz. A 449 kilométeres speciál idén a második leghosszabb volt, a hibákon pedig nem másodperceket, hanem perceket lehetett veszíteni.
A BMW a HP2 Enduró óta nem próbált rendes terepmotort faragni a GS-ből - minek is, elvégre szinte kivétel nélkül aszfaltos túrázáshoz veszi a célközönség, így fontosabb a komfort, mint a hardcore terepképesség. Amire viszont nem hajlandó a gyártó, azt megépítik a bolondok.
Tegnap a nyolcadik etap volt a maratoni második napja - előző este a versenyzők nem vehették igénybe a csapat segítségét. Ilyenkor felértékelődik a motor megbízhatósága és a pilóta higgadtsága, óvatosan kell vezetni. A KTM-es pilóták az utóbbit egészen biztosan jól elő tudták adni, hiszen megnyugtató előnnyel, kockázatvállalás nélkül védhetik pozíciójukat.
Bemutatták az új Triumph Street Triple-t, ami már 765 köbcentis blokkot kapott - ez lesz 2019-től a Moto2-es gépekben is. Az új blokkban nőtt a furat és a löket is, újak a hajtókarok, a dugattyúk és a hengerek. Szintén bejött a másik előzetes tippünk, miszerint három változatban készül majd az új Street, amiknek nem csak a felszereltségében, hanem a teljesítményükben is különbség lesz.
Az utolsó pillanatokban kellett újratervezni a La Paz-Uyuni etapot. A hatodik szakasz elmaradt, és a hetedikre tervezetteket sem lehetett volna megtartani, ezért a pihenőnap alatt a szervezők újratervezték a maratoni útvonalát. Eredetileg a 622 kilométeres útból 322 lett volna speciál, ehelyett a hatodik napból kimaradt részekből és a hetedik nap eredeti tervéből legóztak össze egy járható tervet, ami egy 400 és egy 240 kilométeres összekötő közé beágyazott 161 kilométeres speciálból állt.
A Polaris mellbevágó bejelentéssel nyitotta az évet: megszüntetik a Victory márkát. Scott Wine, a Polaris elnök-vezérigazgatója elmondta, hogy nem látták a növekedést és a fenntarthatóságot folyamatosnak. Ezért a motoros vonalat a cégcsoporton belül a Slingshot és az Indian viszi tovább.
Az időjárás tovább súlyosbítja az amúgy is brutálisan nehézre sikerült Dakart. Hatalmas esőzések szakadtak Bolíviára, ami miatt először az ötödik szakaszt rövidítették felére, majd törölték a hatodikat.
A Honda a Moto2 motorblokk-beszállítója, a szerződés viszont 2018 végén lejár. Eddig kérdés volt, hogy a CBR600RR blokkok után mi lesz, még a KTM-et is hírbe hozták a sorozattal, de most kiderült, a Triumph lesz a következő forrás.
Az ötödik szakasz még úgy is kemény volt, hogy a tervezett távot az időjárás miatt megfelezték, végül 447 kilométer speciálból csak 219-et kellett megtenni. Ez is elég volt, a magashegyi környezet, a ritka levegő, a nehéz navigáció és a begyűjtött büntetések az eddigieknél is jobban széthúzták a mezőnyt. A nagy drámák helyett viszont a kevésbé jól sztorizható eltévedések uralták a napot.
A las vegasi Consumer Electronics Show (CES) a világ legnagyobb kütyüshow-ja. Általában kevés az átfedés a motorkerékpár iparral, a Honda viszont idén a CES-en mutatta be a Riding Assist-ot, ami a valaha látott legdurvább vezetést segítő automatikának tűnik: a motoros helyett egyensúlyoz.
A tegnapi negyedik szakasz legnagyobb drámája egyértelműen a tavalyi győztes Toby Price kiesése volt. Az ausztrál KTM-es nem sokkal a szakasz vége előtt hatalmasat bukott, és eltörte a combcsontját.
A kezd körvonalazódni, hogy miről beszéltek a szervezők, amikor minden idők legdurvább Dakarját ígérték. A harmadik szakasz kőkemény volt, különösen az első hetven kilométer - ennyi kellett, hogy a rekkenő hőségből dermesztő fagy legyen, ahogyan a pusztából nekivágnak az Andoknak. A szervezetet kikészíti, ha egy nap alatt kell átállni a tengerszintről és 30 fokról 4000 méterre és 5 Celsius-ra. Ráadásul a terep kemény volt, a navigáció bonyolult, a táv pedig 780 kilométer.
Az alkatrészeladásokból tisztán kirajzolódik, hogy a kínai ötven köbcentis robogók öt-tíz éves korukban kezdenek nagyobb javításokra szorulni. Az előző évhez képest ezen évjáratoknál 40 százalékkal nőttek az alkatrészek eladásai, vagyis a tulajdonosok inkább megjavítják őket, mint lecserélik.
Hétfőn elrajtoltak ugyan, de csak tegnap indult be a Dakar. A második szakasz 803 kilométerére 275 kilométer speciál jutott. A Resistenciából San Miguel de Tucumánba vezető út a Chaco régión vezetett keresztül, a versenyzőknek a negyven fokhoz közelítő hőség, a magas páratartalom és a finom por tett be.
A BMW Motorrad üzleti tervében többé már nem számolnak a BMW G 650 GS és K 1300 S modellekkel. Az előbbi eleve elég hitvány tagja volt a kínálatnak, és az F 700 GS mellett nem igazán volt létjogosultsága egy eleve nem túl jó, a BMW presztízsébe nem igazán illeszkedő típusnak. De nem csak felülről kannibalizálták a G 650-et, a készülő G 310 GS fogja kiváltani az A2-es kategóriában.
Tegnap elindult a 2017-es Dakar, Paraguay fővárosából, Asunciónból indultak az argentinai Resistenciába. Az egyetlen, 39 kilométeres mért szakaszt tartalmazó 454 kilométeres távot szinte mindenki bemelegítésre használta, már-már óvatosan motoroztak végig - szükség is volt rá, mert kóbor kutyák miatt sok helyen el kellett venni a gázt.
Eddig sem volt titok, hogy az MV Agustát anyagi gondok gyötrik, viszont a mostani eset nagyon jól jelzi, meddig ér a szar. Hiába szállt be a finanszírozásba a nagyon gyanús Black Ocean befektetői csoport, egyszerűen nincs pénzük egy új négyhengeres fejlesztésére, a beígért új F4 és a belebegtetett 1200-as Brutale tehát késni fog - eredetileg 2017-re tervezték ezeket, de az EICMA-n elmaradt a bemutató, tehát legkorábban 2018-ban érkeznek - ha érkeznek egyáltalán.
Két évvel ezelőtt indította el az Aprilia a Factory Works programot, aminek lényege, hogy versenycsapatok és magánemberek egyaránt megrendelhették a Aprilia RSV4 RR versenyzésre gyárilag felkészített változatait.
A Triumph egy rövid promóvideóval kavarta fel az állóvizet az ünnepek alatt. A következő Steet Triple kampányát kezdték el vele, és főleg ígéretekről szól: teljesen új, csodálatosan kezelhető, újraértelmezi a műfajt, stb... De ezeken kívül figyelmes szemlélő észrevehet pár fontos apróságot.
Igen veszett motorkerékpárt pakolt oda év végére a Fenris Motorcycles. A világszerte csak mérsékelten ismert aprócska dán gyártó elképesztő menetteljesítményeket ígér – mindezt ráadásul villannyal érik el.
Itthon még nem volt idén igazán nagy havazás, de nem árt időben felkészülni. Sőt, valójában a Christini II-Trackkel még keresni is akarjuk a szép, friss hóval borított tájat, hogy aztán az egészet összebarmoljuk csapatás közben.
Rekordkísérletének megszakítására kényszerült Guy Martin. A brit motoros számos sebességcsúcsot tudhat magáénak, és a Man-szigeti TT-nek is visszatérő vendége, ezúttal azonban nem motorkerékpáron akart maradandót alkotni.
Az angliai Ducati importőr bemutatta az 959 Panigale extrán felszerelt, különleges kiadását. Mindössze 25 darabot készítenek belőle, ezeket legkönnyebben a lézergravírozott és sorszámozott felső villahídról, a verseny tankbetöltőről, a fékkarvédőről és a felhajló fék- és kuplungkarról lehet felismerni a legkönnyebben.
A BBC kutatása megdöbbentő eredménnyel zárult, a robogós bűncselekmények száma 600 százalékkal - igen, jól olvasod, hatszáz százalékkal - nőttek, az elkövetők pedig jellemzően tizenévesek. A idén csak Londonban 7688 eset történt, jellemzően lopások és rablások, amik után a támadó - általában lopott - robogóval menekült. Ez napi 22 esetet.