Év elején mindig csőstül jönnek az eladási statisztikák a különböző motorkerékpár-gyártóktól. Ez persze nem is csoda, ősszel rendszerint ellövik puskaporuk jelentős részét a nagy motorszalonokon, így valamivel ilyenkor is fel kell hívni magukra a figyelmet. A BMW például egy hete jelentette be, hogy újra rekordévet zárt, de a KTM sem akar lemaradni.
Régóta nem volt ennyire egységes a MotoGP, már ami a futóműveket illeti. Az idei szezonban egyetlen márka lesz a rajtrácson, a svéd Öhlins - az elmúlt években szép lassan kikoptak a Showa futóművet használók.
A Yamaha végre visszatér a Superbike világbajnokságra. Eddig is ott voltak, ám tavaly még az előző Yamaha YZF-R1-gyel versenyeztek, érdemi eredmény nélkül. 2016-ban viszont már az aktuális R1-gyel állnak rajthoz. Egy semmiből elővarázsolt saját csapat helyett a paddockban nagy tekintélynek örvendő Crescent Racinggel kötöttek szerződést - vagyis nekik teljes gyári hátteret biztosítanak. A versenyzőkkel sem kockáztatnak, bevált pilótákkal írtak alá: Sylvain Guintoli 2014-ben volt világbajnok, Alex Lowes pedig 2013-ban megnyerte meg a mega-kemény Brit Superbike Bajnokságot.
A Yamaha évek óta pörgeti a Yard Built projektet, ami a következő recept alapján készül:
1. Első lépésként kiszemelnek egy ígéretes motorépítőt
2. A kezébe adják az egyik modelljüket
3. A motorépítő dolgozik rajta
4. Siker
Ott hagytuk abba, hogy a KTM átvette a vezetést, és Toby Price-on kívül nem igazán tűnt senki más esélyesnek a Dakaron. Goncalvesnek ugyan még láthatáron belül volt a harmadik hely, a portugál pilóta a 11. szakaszra elveszítette azt az összeszedettséget, amivel sokáig vezetni tudott: a mért szakasz 118. kilométernénél nagyot esett, mentőhelikopterrel szállították a San Juanba, ahol az orvosok megállapították, hogy agyrázkódáson kívül szerencsére komolyabb baja nem lett.
Ezekben a hónapokban nagyon nem lehet könnyű Erik Buellnek lenni. Persze nehézségek gyakran adódtak, de amikor a Hero beletette a pénzt a közös buliba, már azt lehetett hinni, az Erik Buell Racing talpra is áll. Ez végül nagyon nem így lett. Bár az indiai pénzből készült első modelleket már elkészítették, tavaly tavasszal ismét sötét felhők jelentek meg a cég fölött.
A Belénből La Riojába vezető tizedik szakasz a dűnékről szólt. Rekkenő hőség, az előző napi esőktől megduzzadt folyók és felázott homok - a motorokat és a pilótákat is igénybe vette, ráadásul ez egy maratoni szakasz második napja volt, vagyis este a versenyzők nem vehették igénybe a szervizcsapat segítségét, minden karbantartást maguknak kellett elvégezni. Ilyenkor egyfelől nagyon fontos, hogy nap közben odafigyeljenek a technikára, másrészt kiemelt szerepet kap a csapatstratégia - a KTM-nek ebben behozhatatlan előnye van, nagyon sokat tudnak a Dakarról, elképesztő tapasztalatuk van a versenymotorukkal és a versenyzéssel kapcsolatban, vagyis nagyon pontosan tudják ütemezni, hogy mit mikor kell cserélni, karban tartani.
Nem kérdés: a 2014-es milánói motorszalonon bemutatott Honda RC213V-S napjaink egyik legdurvább és legkülönlegesebb sportmotorja. Tavaly nyáron bővebben is írtunk már a MotoGP-közeli technikával felvértezett gépről, alig több mint egy hete pedig az első boldog tulajdonos is felülhetett a nyeregbe.
Bár a Belén körül futó kilencedik szakasz elég rövid volt, a terep nehézsége alaposan próbára tette a versenyzőket: rekkenő hőség, a Tatooine bolygóra hasonlító táj, és nehéz navigáció jellemezte a 285 kilométeres speciált, ráadásul egy maratoni szakasz első napja, vagyis a motorosoknak különösen kellett figyelniük mind magukra, mind a motorra, este ugyanis nélkülözniük kellett a csapat segítségét.
A BMW a napokban mutatta be a HUD-dal kombinált sisak-tanulmányát, most pedig a Bell állt elő egy meglepő újdonsággal: 360 fokos látószögű kamerát építettek a 360fly névre keresztelt bukójukba.
Nyilvánosságra hozta 2015-ös eladási adatait a BMW. A bajoroknál először az amerikai részleg büszkélkedett az egy évvel korábbihoz képest megugró számokkal, majd kiderült, nemzetközi szinten sem kell szégyenkezniük.
Három győzelemnél járt a Honda, amikor a pihenőnap után nekivágtak a Saltát és Belént összekötő nyolcadik szakasznak, ráadásul az ő pilótájuk vezette az összetett listát. Az elmúlt héten kiválóan vizsgázott a CRF450 versenymotor, a versenyzők pedig brillíroztak, ám Barreda a hatodik szakaszról alig tudott célba érni műszaki hiba miatt, aztán a hetediken már el sem indult: ezzel Goncalves lett a Honda egyetlen esélye a győzelemre. Goncalvest Ricky Brabec és Michael Metge segítik, ők egyébként a 12. és 16. helyen álltak. És ott van még Kevin Benavides, a dél-amerikai Honda csapat versenyzője, aki hazai pályán megy, és folyamatosan az élmezőnyben motorozik.
Lehet csípőből hülyeségnek nevezni az elöl két kerekű, kanyarban bedőlő trike-okat, de igazából egyre népszerűbbek. A Piaggio MP3 a legismertebb, egy fokkal egyszerűbb, de hasonlóan jól működik a Yamaha Tricity, de gyárt ilyen robogót a Peugeot is. Aztán ott van a Quadro, ami ezt a koncepciót odáig viszi, hogy hátul is két kerék van, úgy dől be kanyarban. Sőt, mi sem bizonyítja jobban, hogy ez mekkora sláger, minthogy a Yamaha és a Honda is mutatott be ilyen tanulmányt az ősszel!
Elég jó ütemben érkeztek eddig a Royal Enfield túraendurójáról a kémfotók, most viszont a végleges változat képe szivárgott ki - úgy látszik, már készen áll a bemutatásra.
A Visordown.com lobogtatta meg a hírt, hogy már dolgoznak a BMW G 310 R idomos változatán. Azonban az újdonság premierje nem Milánóban vagy Kölnben lesz - vagyis ahol megszoktuk a BMW bemutatókat - hanem egy hónap múlva a delhi Autó Expón, ráadásul BMW embléma nélkül.
Az Uyuniból Saltába vezető 817 kilométeres hetedik szakasznak megnyugtató tudattal vághattak neki a versenyzők: ha beértek, jöhet a pihenőnap. A távból 336 kilométer volt a mért szakasz, amit két részletben tettek meg a versenyzők. Az első, 230 kilométeres rész Bolíviára esett, a második, 106 kilométeresre pedig már Argentínában került sor. A kettő között pedig 80 kilométeres összekötő várt rájuk. A mérésen kívüli út összesen 481 kilométer volt.
A Dakar hatodik szakasza a bolíviai Uyuniból indult, és ott is ért véget - eddig ez volt messze a legkeményebb etap, hiszen végig 3500 és 4200 méter tengerszint feletti magasságban vezetett az út, illetve elképesztően hosszú, 540 kilométeres volt a mért szakasz - ez a legjobbaknak is közel hat órás megfeszített küzdelem volt. Miközben nem csak határon kellett motorozni oxigénhiánnyal szenvedve, hanem még navigálás is trükkös volt. Nem véletlenül nevezik a Dakart a világ legnehezebb versenyének.
Te jó ég, elhinni is nehéz, mennyire kiélezett az idei Dakar! Amikor már úgy tűnik, hogy a Honda tartalékolja az erejét, akkor hirtelen letarolják a mezőnyt, majd amikor már a néző biztos benne, hogy mellettük senki nem tud labdába rúgni, akkor a KTM megrázza magát, és uralják a pályát. Tegnap pontosan ez történt, a negyedik szakasz fenyegető Honda dominanciája most némileg megtört.
Több ritka, klasszikus motorkerékpárt loptak el ismeretlenek a Padgett's Motorcycles alapítójának gyűjteményéből. Az eset karácsonykor történhetett, és az ünnep után a kereskedés dolgozói észlelték a hiányt.
2015 egyik legérdekesebb motoros projektje volt a Yamaha Motobot, ami egy olyan humanoid gép, ami képes volt motorkerékpárt vezetni - gázt adni, fékezni, kuplungolni, váltani, kanyarodni. Bár önmagában ez nem egy hasznos tárgy, de rengeteg érdekes tanulsága lehet a kutatásnak, amik egy részét a motorok fejlesztésénél is fel lehet használni.
A Jujuyból induló, és ugyanoda érkező hurok az első maratoni etap nyitónapja volt - ilyenkor a célba érés után a versenyzők magukra vannak utalva, pótalkatrész és segítség nélkül kell elvégezniük a karbantartásokat. Ezért ha valaki nap közben lezúzta a gépet, akkor ma sérült technikával kell mennie. Emiatt itt duplán észnél kellett lenni, hiszen minden hiba hatványozottan hozta a bajt.
Két elég király újdonsággal ugrott be a BMW Motorrad a Las Vegas-i CES-re (Consumer Electronics Show - a világ egyik legnagyobb technológiai kiállítása). Az egyik a Head-Up Display-jel ellátott bukósisak, a másik a lézeres fényszóró.
A Marzocchinál több mint hat évtizednyi működés után ütötték fel a fejüket a viharfelhők. A futóműalkatrészeiről ismert gyártónál tavaly áprilisban kezdtek megoldás után kutatni, mivel anyagilag nehéz helyzetbe kerültek. Augusztusra még a korábbi halvány esély is eltűnni látszott.
A Termas Rio Hondo és Jujuy közötti harmadik szakasz a gyors versenyzőknek kedvezett. Az amúgy sem hosszú mért szakaszt 314 kilométerről 200 kilométerre rövidítették a szervezők, így inkább egy sprintfutam volt. Az eső miatt csúszóssá váló sziklás pálya viszont könnyen súlyos bajokat okozhatott - egy kisebb elcsúszásnál is komoly sérüléseket lehetett begyűjteni mind a versenyzőknek, mind a járműveknek. Ezen felül az összekötő szakaszokra kihelyezett sebességmérők okoztak gondot, ezekbe elég sok versenyző beleszaladt, és gyorshajtás miatt sorra gyűjtötték be a fél- és egyperces büntetéseket.
A KTM MotoGP projektje jól halad, gőzerővel fejlesztik a versenymotort, és tesztpilótáktól is túlnyomóan pozitív visszajelzések érkeznek. És most már a bemutatkozás időpontja is megvan: augusztus 14-én, az osztrák GP-n állnak vele majd először élesben rajthoz.