Még tavasszal az Osaka Motor Shown a Honda már villantotta a CRF250 Rally tanulmányt, most pedig akár a szériagyártás is eljöhet - erre utal, hogy azóta a nevet is levédették az európai és az amerikai piacon. A gyári 450-es Dakar versenygépnél azért vérszegényebb motor lesz, hiszen nem a CRF250X sportenduró adja az alapot, hanem a CRF250L szoftenduró. A külső viszont tökéletesnek ígérkezik, és a felhasználók valószínűleg többre értékelik a megbízhatóságot és a hosszú szervizintervallumokat, mint az üzemórák árán mért nagyobb teljesítményt.
A külsejét egy szivárgás miatt már ismertük, most viszont minden kiderült az új Triumph Speed Triple-ről. Eleve a modell nevezéktana is változik: a rommá spécizett csúcsmodellt továbbra is Speed Triple R-nek hívják, az alapspecifikációs modellt 2016-tól viszont Speed Triple S-ként emlegetik.
A több mint száz éves Benelli mára főleg a robogókban utazik, azt viszont a jelenlegi kínai tulajdonos is érzi, hogy lenne mit visszaállítani a márka némileg megkopott fényén - mégis csak a Ducatihoz és az MV Agustához mérhető volt egykor a gyár. Ennek a polírozási folyamatnak az első lépése az alábbi kép, amivel egy legenda közelgő visszatérésének ágyaznak meg.
A Yamaha meglehetősen szokatlan újdonságokkal készült az idei Tokiói Autószalonra. Mutattak például sportkocsit, de annál is nagyobbat szólt az MWT-9, amely egy olyan, tabuk nélküli orgia végtermékének tűnik, amelyen az MT-09 és a Tricity is minden gátlását levetkőzve érezte jól magát.
A nemzetközi motorsport szövetség (FIM) is érezte, hogy valamit illene már csavarni a Supersport Világbajnokságon. Ha valaki nem lenne otthon a motorsportban: a Superbike Világbajnokság a MotoGP-hez hasonlóan több kategóriából áll. A MotoGP-ben ugye a MotoGP-nek nevezett királykategória alatt található a Moto2 és a Motor3, az előbbiben mindenki egyen 600-as Honda CBR blokkot használ, és aköré lehet elég szabadon versenymotort építeni, míg a Moto3 a 250-es négyüteműeknek a mezőnye.
Már egy ideje figyelemmel követem Kevin DeShazer elmebeteg motorjának fejlődését. Az egész klasszikus garázsprojektnek indult, DeShazer amúgy is szeret a fészerben barkácsolni, csak az átlag háztáji alumíniumbúbozóknál nagyobbat vállalt. Egészen pontosan egy 2400 köbcentis három hengeres csillagmotort, és a hozzá tartozó motorkerékpárt.
Egyszerűen minden jel arra mutat, hogy 2016. legfőbb hype-ja az elektromos rásegítéses biciklik, illetve a biciklinek kinéző motorok lesznek. Az előbbieknek nyugaton jelentős piaca van, különösen azokon a jómódú vidékeken, ahol szemmel látható szintkülönbségek tagolják a tájat, mint például az Alpok.
Friss lopási statisztikákat hozott nyilvánosságra a 2014-es évből az Egyesült Államok biztosítási bűnözéssel foglalkozó irodája, vagyis a National Insurance Crime Bureau. Bár az adatok nyilván a tengerentúli országra vonatkoznak, néhány érdekességet azonban itthon is érdemes megemlíteni.
A Yamahánál teljes erővel belefeküdtek a custom-projektekbe. Ez a mánia nem tegnap kezdődött, de mintha most csúcsosodna ki - korábban is dolgoztak együtt motorépítőkkel, világhírű külföldiek mellett világhírű magyarral is, most viszont az egészhez olyan videókat is forgattak, aminek minden másodperce csemege - még akkor is, ha semmiről sem szólnak.
Szerszámos karkötőt álmodtak meg a multifunkciós kéziszerszámokat gyártó Leatherman munkatársai. Ezzel kiküszöbölnék azt a problémát, hogy mindig pont akkor nincs nálunk valamilyen eszköz, amikor arra a legnagyobb szükség lenne. Ezen kívül pedig roppant menő kiegészítőt is kapnak vele a motorosok.
A Ducatinál eléggé rápörögtek a titokzatos teaser videókra, volt egyszer, amiben a feketét istenítették, most pedig deklarálják, mi a stílus. Nem is nagyon szánnám rá az időt a 39 másodperc történéseinek elemzésére, hiszen egy-két motornak sejthető vonalon kívül kevés minden látszik benne - ha a kedves olvasó kommentelő hajlamú, meg se nézze, hiszen úgy mindenki tud véleményt mondani - inkább találgassunk, hogy melyik modellről lehet szó?
A Suzuki nem csinál nagy titkot az új turbós motorjából - a Recursion tanulmányt 2013-ban mutatták be Tokióban, idén pedig már a kész blokkot mutogatták büszkén. Nem is olyan régen pedig kiderült, hogy komolyan rajta vannak a szériagyártás beindításán, sőt, még a Recursion nevet is levédették.
Láttak már annyira elborult diplomamunkát, amelyet akár valamely nagy gyártó is ellőhetne tanulmány címén? A KTM Ion pontosan ilyen. Daniel Brunsteiner ipari formatervezőnek készül, diplomamunkáját pedig az osztrák gyártó támogatásával készítette el.
Egészen meghökkentő bemutatót tartott a Yamaha a Tokiói Autószalonon. A japán gyártó lerántotta a leplet az önálló közlekedésre képes, motorozó robotról. Nagyon fantáziadús módon Motobot Ver.1. névre keresztelték, mert hát ugye motor+robot+első változat.
Ahogy arról már többször is beszámoltunk, a KTM nagyon komolyan készül a visszatérésre: 2017-től ismét a MotoGP királykategóriájában versenyeznek. Legutóbb éppen a finn Mika Kalliót nyerték meg tesztpilótának, most pedig az ausztriai Red Bull Ringen fotózták őket tesztelés közben.
Érdekes kerékpár-motorkerékpár hibridet mutatott be a Tokiói Autószalonon a Suzuki. A Feel Free Go! tanulmány valahol félúton van a két műfaj között, nagy kerekeivel és vézna testével a bicikliket idézi, de pedál például egyáltalán nincs rajta.
A Yamaha mérnökeit nem ma kezdték el foglalkoztatni az alternatív hajtásláncok. Már a 2013-as EICMA motorkiállításon is mutattak egy kis szeletet abból, ahogyan ők elképzelik a jövőt, majd 2014-ben is hakniztak még a PES1 elektromos sportmotorral és a PED1 villanyhajtású enduróval. Az elmúlt esztendőben sem tétlenkedtek, tovább faragták ezt a két gépet, hogy mindkettőből egy-egy újabb változatot vihessenek el a 2015-ös Tokiói Autószalonra. A legfontosabb, hogy nagy lépést tettek a sorozatgyártás felé.
A Kawasaki Ninja H2 és H2R bemutatójakor már lehetett sejteni, hogy lesznek még kompresszoros Kawasakik a jövőben. A lépten-nyomon előbukkanó pletykák bizonyították azóta, hogy a feltevés helyes volt, most pedig Tokyo Motor Show-n bemutatkozik a Kawasaki SC-01 (SC = Spirit Charger) tanulmány.
Már írtunk a Honda Light Weight Super Sports Conceptről, amivel a Honda a későbbi sportmotorjainak a formáját készíti elő, valamint a leendő CBR250RR műszaki alapjait fejleszti. Ez utóbbira az LCD műszerfal enged következtetni, aminél 14 ezres fordulatnál kezdődik a piros zóna - ez pedig lényegesen több, mint amit a kéthengeres CBR250R/CBR300R páros tud, ez inkább a CBR600RR hangmagassága.
Az egész azzal kezdődött, hogy Hisagitama szan hazaért a munkából - formatervező a Yamahánál, napi 18-19 órát dolgozik - és annyira fáradt volt, hogy elfelejtette bezárni a garázst. Mivel nyugodt környéken lakik, nem kellett félnie ettől, hogy valaki ellopja a Tricity 125-ösét. De a baj így is megtörtént, a szomszéd rendkívül gonosz Yamaha MT-09-ese kiszagolta, hogy nyitva a csűr, izé a garázs, az éj leple alatt átosont, és alaposan meghágta a háromkerekű robogót. Úgy is mondhatnám, hogy szénné rakta a japánosan rendezett tárolóban. Ennek az erőszakos és durva násznak az eredménye a Yamaha új tanulmánya, az MWT-9.
A Triumph 2016-ra nagyon durván megújítja a modellkínálatát, az új Bonneville sorozat mellett érkezik az új Speed Triple is. Az eddigi titkolózást egy francia kereskedő törte meg, és leplezte le az újdonságot.
Most zokogok, annyira tökéletesen elkapták a Husqvarna 701 Enduró imázsfilmjének a hangulatát. Nagyjából benne van az, amit a szoftendurózásban szeretek, csak hát gyönyörű tájakon, nagyon szépen motorozó pilótával ez még a fantáziámban élő képeknél is csodálatosabb.
A Triumphot a tavalyi milánói motorszalon után azért ekéztük, mert nem mutattak igazi újdonságot. Csupán néhány Bonneville-alapú különmodellt vittek el az EICMA-ra. Idén aztán már jóval a nagy őszi szalonok előtt elkezdtek szivárogni az információk arról, hogy a modellcsalád új, folyadékhűtéses blokkot kap, a megújuló Bonneville-ről pedig az is kiderült, hogy mikor mutatják be. Ez a nap ma jött el, nem kell tovább várni: itt az új Street Twin, T120 és Thruxton.
A Honda MSX125 receptjét követő furcsa szerzet lesz a jövőre érkező Kawasaki Z125. Ennek a koncepciónak a lényege, hogy a motor méreteit tekintve nagyobb egy pocket bike-nál, de lényegesen kisebb, mint egy normál motor - viszont nagyjából stimmelnek az arányai, csak egészen kicsit bumfordi, pont annyira, hogy cuki paródiája legyen a nagyobb daraboknak. Ami viszont zseniális, hogy a kezelőszervek normál méretűek és a geometriája is olyan, hogy felnőtt ember is normálisan képes ülni rajta.
A Montesa legendás és régi gyár, terep és triál motorjaival lett legendás, ám a többi spanyol márkával ellentétben sikerült túlélnie és fejlődnie - ebben jelentős szerepe volt a Hondának, ami még időben felvásárolta és megmentette a márkát. Azóta nagyjából egyeduralkodók a triál világbajnokságon, Toni Bou mellett lényegében csak a második helyért versenyezhetnek a többiek.