Nem kis meglepetés ért minket a múlt héten, amikor szembesültünk vele, hogy a Honda mindent vivő, MotoGP replikája közút-legális összeállításban mindössze 159 lóerő. Persze, van hozzá sport csomag, amivel már 215 lóerő a teljesítmény, csak úgy már nem felel meg a közúti előírásoknak. Egyébként ez jól is van így, nincs is nagyon érvem amellett, hogy miért kéne 215 lóerősnek lennie egy utcai motornak. Ami neccesebb, hogy amerikában az 56,5 millió forintos jármű rendszámos kivitele maximum 101 lóerős lehet - nagyjából mint a franciáknál, ahol minden motort száz lóra kell fojtani.
Az elmúlt tíz év egyik legszebb történetének indult a Horex, de nem tudta elkerülni a sorsot, amit a feltámasztott márkák bejártak - két kivétel van: a Triumph és az Indian, az egyik a csodával határos módon hatalmas siker lett, a másik mögött pedig egy iszonyatos méretű, tőkeerős konszern áll. A Horex viszont szinte a semmiből jött, és igen bátor módon teljesen egyedi műszaki megoldásokra támaszkodott - saját fejlesztésű, 1200 köbcentis, VR elrendezésű hathengeres motort kapott, ráadásul sokáig úgy volt, hogy kompresszor is lesz rajta. VR elrendezés egyfajta átmenet a soros és a V motorok között, autóban a VW kísérletezett hasonlóval.
Két krosszmotorját is felfrissítette erre a szezonra a Honda. A japánok a CRF250R-hez és a CRF450R-hez nyúltak hozzá, a mérnökök pedig a Honda Racing Corporation versenycsapatainak tapasztalatait is felhasználták a fejlesztésekhez.
A Sulby Straight a leggyorsabb része a Man TT-nek, ha jó az időjárás, akkor a Superbike és a Senior TT futamon kiadja a 320 km/h is ezen a mérföld hosszú egyenesen.
A Honda megújította az SH300i robogóját. Mivel az SH300 kategóriájának egyik legjobb és legdinamikusabb járműve volt, nagyon sokat nem kellett módosítani rajta – valamivel robbanékonyabb és takarékosabb lett, LED-es világítást kapott, alapáron jár hozzá az ABS és most már egy zárt sisak is elfér az ülés alatt. Ráadásul ez lett az első kétkerekű Honda, ami teljesíti az Euro 4-es normát.
A KTM Duke alapú Husqvarna Vitplien 401-ről Spanyolországban készültek a kémfotók. Úgy tűnik, elég nagy hype-ot váltott ki a Vitpilen és a Svartpilen tanulmány az őszi motorkiállításokon. Akkor még csak tanulmányként voltak jelen, de pár hónappal később jött a hír: annyi pozitív visszajelzés érkezett, hogy belevágtak a szériaérett modellek fejlesztésébe.
Első ránézésre ez egy újabb projekt motor a Yamahánál, amit kiadtak egy építőnek, hogy mutassa be rajta tudományát – ezt a japán cégnél Yard Builtnek hívják, és elég sok ilyen született már világszerte, például Magyarországon is. A bennfentesek szerint viszont az alábbi videó nem egy konkrét darabról szól, hanem egy sorozatgyártású modell teasere.
A történet 61 éve indult, akkor találta ki ugyanis a Honda, hogy rajthoz áll a Man TT-n, ami akkor még a gyorsasági világbajnokság egyik futama volt. 1959-ben még nevettek az akkoriban lenézett japán márkán, aztán 1962-ben a hitetlenkedők hamar bekussoltak: a Honda nyert két kategóriában is. Azóta is ott vannak a legjobbak között, évek óta meghatározzák a MotoGP mezőnyét, minek ragozzam, van közük a versenyzéshez.
Eljött az a nap, amit a sportmotorkedvelők és a Honda-rajongók már hónapok óta kíváncsian vártak: a japán gyártó végre leleplezi legdurvább sportmotorjának utcai változatát. Az őszi milánói EICMA motorszalonon bemutatott tanulmányt tovább faragták, így készült el az RC213V-S, amely a jelenlegi kínálatból a legszorosabb rokonságot mutatja a MotoGP versenygéppel.
Kettős jubileumot ünnepel közösen a Vespa és az Emporio Armani. Míg a Piaggio-csoporthoz tartozó márka idén a 130. évfordulóját ünnepli, addig az olasz divattervező cége a negyvenediket.
Indonéziában mutatta be a régóta várt meztelen MT-25-öst a Yamaha. A japán gyártó újdonsága lényegében az R25 sportmotor idomoktól megfosztott változata, amely sok meglepetést nem tartogatott.
Travis Pastrana akkora király, mint egy éjjel-nappal nyomatott rocksztár. Mondjuk volt is az MTV-n műsora, és simán megtölt egy stadiont bárhol a világban - csak az ő eszköze a krosszmotor, és némileg nagyobb a tétje ha hibázik, mintha elrontana egy heves szólót.
A Moto Guzzi Eldorado a California 1400 sorozaton alapjait használja, de külsőségeiben a cruiserek aranykorához, a hetvenes évekhez nyúl vissza. Csak éppen olyan modern technológiákat vonultat fel, amiket tíz évvel ezelőtt elképezelni sem tudtunk volna – nem hogy egy ilyen cirkálón, de még sportmotoron sem.
Elég volt egy pillantást venni a Buellból épített Magpul Roninra, és elvesztünk – ez szerelem. Custom motornak is elmenne, de ez versenymotor. Ami el is fog indulni.
A Honda legdurvább sportmotorja, az RC213V-S már a célegyenesben van, és minden jel arra utal, hogy a bemutatóra már alig egyetlen hetet kell várni. Június 11-én, a MotoGP Katalán Nagydíjának hétvégéjét megelőzően leleplezik a sorozatgyártású gépet. Sőt, a pletykák arról szólnak, hogy a márka korábbi világbajnoka, az ausztrál Casey Stoner körözget majd a barcelonai aszfaltcsíkon.
A Victory sportmotoros tervei már néhány héttel ezelőtt egyértelművé váltak, a minnesotai kutató-fejlesztő központban, valamint az amerikai Roland Sands motorépítő-műhelyében pedig nem sokkal később az a versenyblokk is elkészült, amellyel a legendás Pikes Peak-i hegyi felfutónak vág majd neki a márka.
Az Erik Buell Racing alig több mint egy hónapja ismét a megszűnés szélére, csődközelbe került. Úgy látszik azonban, hogy ezek a súlyos problémák nemcsak őket érintik kellemetlenül, hanem az egyik legnagyobb indiai motorgyártót, a Herót is.
Működőképes elektromost motorkerékpárt nyomtatott a svájci TE Connectivity. Az alkatrészek jelentős részét ABS műanyagból (akrilnitril-butadién-sztirolból) formázta meg a 3D-nyomtató.
Egy hét múlva tarthatják meg a Yamaha MT-25 hivatalos bemutatóját. Ez derül ki legalábbis a japán gyártó indonéziai kirendeltsége által közzétett videóból. A rövid klipben megvillantják magát a motort is, amelyet azonban korábban már kémfotón is leplezetlenül láthattunk, és a korábbi információk szerint jól illeszkedik a már jelenleg is a kínálatban szereplő MT-k sorába.
Egy jó kis burnout emeli a buli színvonalát, és ártani sem árthat – gondolhatta a divatos frizurát viselő fiatalember, és egy fához támasztott első kerékkel nekilátta elfüstölni a GSX-R hátsó abroncsát.
A Honda MotoGP-versenygépén alapuló RC213V-S a tavaly őszi milánói kiállítás talán legjobban várt gépe volt – persze az új Yamaha R1-es mellett. A japán gyártó éppen ezért nem is bízott semmit a véletlenre: a bemutatóra felkérték Marc Marquezt, a gyorsaságimotoros-vébé kétszeres aranyérmesét, napjaink egyik legjobb versenyzőjét.
Istenem, hányszor voltam centikre hasonló esetektől! A felállás elég klasszikus, az ember megáll motorral, az előtte lévő sofőr pedig hirtelen tolatni kezd. Vagy eleve holttérben van a motor, vagy csak szimplán nem nézett hátra a vezető, a lényeg, hogy megnyomta a mögötte várakozót.
A Yamaha keményen pörgeti a Yard Built programját, ami arról szól, hogy különböző motorépítőket kérnek fel, hogy dolgozzanak át saját ízlésük szerint egy-egy modellt. Ezúttal a portugál roCkS!bikes-ra és az új Yamaha XJR1300-ra került a sor.
Ahogy arról már korábban beszámoltunk, a Polaris tulajdonába került Victory a sportmotorok felé fordul. Legalábbis két olyan legendás versenyen mindenképpen, mint a Man-szigeti TT és a Pikes Peak-i hegyi felfutó. Előbbin villanyhajtással, utóbbin viszont egyedi építésű benzinessel vesznek részt.
Ausztráliában minden bizonnyal nem kell túl sokáig keresgélni, ha igazi autó- vagy éppen motorbolonddal szeretnénk találkozni. A 61 éves Paul Maloney például korábban versenymérnökként dolgozott, most pedig saját cégét, a PGM-et irányítja. És bármilyen meglepő, de motorkerékpárokkal foglalkozik.