A tavalyi milánói motorkiállítás kétségkívül legnagyobb divathulláma a scrambler műfaj volt. Minden gyártó igyekezett beszállni, és még csak nem is mondhatjuk, hogy azóta jelentősebb hanyatlást mutatnának az ilyen stílusú gépek. Ezt igyekszik most kihasználni a Yamaha a Bolt újraértelmezésével.
Nagyon megy mostanában a retró, ezért a BMW az adventure, a túra, a roadster, a sport és a városi robogók mellé egy új kategóriát nyitott, mégpedig heritage, azaz örökség néven. A honlapjukra ránézve ez alatt a kategória alatt már ott sorakozik a BMW R nineT és a nineT Scrambler, a jövőben pedig további múltidéző modelleket terveznek.
Erre a képre érdemes úgy tekinteni, hogy ez az első kiszivárgott kép a Honda új negyed literes sportmotorjáról, amit jelenleg jobb híján CBR250RR néven emlegetünk.
Hangulatos kisfilmet készített a motorozásról a Michelin. A francia abroncsgyártó az amerikai Harley-Davidsonnal állt össze, hogy megmutassa a műfaj valódi értékeit. A sztori lényegében annyi, hogy egy apa meglepi két gyermekét egy-egy Harley-val. Ami pedig ezután következik, annak szép üzenete van.
A TT a világ legveszélyesebb motorversenye. Őrült a tempó, a pálya bonyolult, az aszfalt nem mindenhol tökéletes, bukótér pedig alig van. Aki rajthoz áll, előtte elbúcsúzik a szeretteitől. Aztán ha célbaér, hőssé válik. Viszont évről-évre vannak, akik a verseny leintése után nem veszik le a sisakot, és ölelik meg szeretteiket.
Várható volt, hogy Pol Espargaro nem lesz munkanélküli, és kiderül, melyik csapatnál fogja húzni a gázt a következő szezonban. A spanyol versenyző a KTM-mel írt alá a 2017-es és 2018-as szezonra.
Valentino Rossi számára nem sikerült túl jól a hazai, mugellói futam két héttel ezelőtt. Bár a tempója jó volt, a Yamaha elfüstölt alatta, így pontszerzés nélkül, kieséssel zárta a versenyhétvégét. Persze leírni azért még korai lenne a vébécímért folytatott küzdelemben, ahhoz túl sok van hátra, hogy a közönségkedvenc olasztól elvegyük az esélyeket. Ezen a hétvégén a Katalán Nagydíjon javíthat. Egyik rajongója viszont olyat alkotott, amin még ő is meglepődne.
A Kawasaki W800 lassan a dodó és az erszényes farkas sorsára jut, 2017 lesz az utolsó modellév a típus számára. A háttérben az Euro4-es norma bevezetése áll, amit már nem tud teljesíteni a léghűtéses, királytengelyes kéthengeres.
A hétvégén a Donington Parkban járt a Superbike világbajnokság, ahol ismét a Kawasaki remekelt, Sykes volt a legjobb, mindkét futamot megnyerte. Ám az ő győzelménél is látványosabb volt, ahogyan Chaz Davis Ducatija tűzgolyóvá változott a második szabadedzésen.
Ha hinni lehet az Olaszországból szivárgó pletykálnak, akkor a Polaris nem megmenteni, hanem egyenesen megszerezni készül az MV Agustát.
A Takata-légzsákbotrány egyre csak dagad. Amikor már azt gondolnánk, hogy vége, mindig jön egy újabb csavar, és újabb néhány millió járműre terjesztik ki a visszahívást. Most az is bekövetkezett, amire sokan talán nem számítottak: a motorkerékpárokat is elérte az akció.
Érdekes versenyt hirdetett meg 2014-ben az Amerikai Egyesült Államok védelmi minisztériumának kutatásokért felelős részlege. A DARPA felhívására jelentkező gyártóknak kimondottan a hadsereg számára kellett motorkerékpárt tervezniük és fejleszteniük. A két döntőst egy hadiipari konferencián mutatták be Tampában.
Az űrrepülésben is utazó Airbus Grouphoz tartozó, első sorban robotikával foglalkozó AP Works építette meg a Light Ridert, amit a világ első, 3D nyomtatott motorjának neveznek. A váz mindössze hat kilós, anyaga titán-ötvözet, de a gép teljes súlya is csak 35 kiló.
A Harley-Davidsontól leginkább a chopper, bobber és cruiser stílusban kapunk motorkerékpárokat, még ha olykor fel-feltűnik egy-egy egyedileg épített túragép is. Most egy régi hagyományt élesztenek újra: bemutattak egy igazi flat track versenygépet. Olyat, amilyen már bő négy évtizede nem szerepelt a kínálatukban.
Motoros balesetnél kulcsfontosságú a túlélés szempontjából, hogy a sérült milyen gyorsan jut megfelelő ellátáshoz. Ennek a folyamatnak csak egyik része az elhivatott mentőállomány, vagy a rendkívül gyors reagálású motoros mentők, a másik, hogy egyáltalán tudjanak arról, hogy ki kell vonulni egy sérülthöz.
A Mahindra neve az autóiparban és a munkagépek piacán is ismerősen cseng, azonban a motorkerékpárok terén egyelőre van bőven lemaradásuk. Bár többször is bejelentkeztek már ebben a szegmensben is, de az igazán nagy áttörés még nem jött el. Tavaly a Peugeot motorkerékpáros részlegében szereztek többségi tulajdont, idén pedig újabb két nagy múltú márkával kacérkodnak.
A jövő héten induló Man TT-n rajthoz áll Superbike TT és a Senior TT kategóriában egy Honda RC213V-S, a nyeregben pedig Bruce Anstey fog ülni.
Az YZF-R6-hoz elég rég nem nyúltak érdemben, legutóbb 2010-ben simogattak rajta egy keveset, akkor hosszabb kipufogórendszert és áthangolt mappingot kapott, faragtak az airboxon, három decivel csökkentették a tank térfogatát - szóval faceliftnek is nagyon óvatos volt, alapjaiban 2008 óta nem változott.
A Victory idén visszatér a Man TT-re, a jövő héten induló versenyre a Victory RR elektromos superbike-kal neveznek. Az alapjai megegyeznek a Brammo Empulse RR-rel, de a Victory továbbfejlesztette a hajtást, hogy az eredetileg 2012-es gép 2016-ban is ütőképes lehessen.
Ha már szabadalmi rajz van valamiről, akkor az már jó jel - a milánói tanulmány és az olaszországi észlelés után most már itt tart a Honda City Adventure, a Honda Integra alapú kaland-túra-robogó.
Visszatérő probléma, hogy motorkerékpárunkkal szűk helyre kell manőverezni a garázsban. Esetleg már majdnem a helyén van, de ahhoz, hogy pár centivel beljebb tornásszuk, még mindig tologatni kell. Aztán persze mégsem férünk oda tőle a szerszámokhoz. Erre a problémára keresett megoldást az amerikai Condor.
Aldo Drudi nagy név a szakmájában: formatervező és grafikus, dolgozott a Dainese-nek, az Arainak, ő Valentino Rossi sisakfestéseinek a beszállítója. De nem csak a sisakminták foglalkoztatják, legutóbb például egy Honda VFR1200F-et épített át csapatával.
A BMW R5 Hommage tanulmány egy érdekes tisztelgés az 1936-ban - vagyis éppen 80 éve - bemutatott R5 előtt. A koncepciómotorba a 30-as években is használt 500 köbcentis bokszermotort építettek, ám hogy legyen benne egy kis csavar, megfújták egy kompresszorral.
Tisztelt Motordoktor!
Két hónapja vásároltam egy Yamaha FZS1000 motorkerékpárt. Már kezdetekkor nehezen vette az ürest. A kuplung szétszedése után nem volt tapasztalható égés illetve kopás nyoma. A mérés után gyári értéken belüli tartományt kaptunk. A probléma továbbra is jelentkezik, de csak egészen lassú haladáskor nem lehet üresbe tenni a váltót. Az olajcsere sem sokat segített e jelenségen. A motorban óra szerint (feltéve, ha valós) 40 e km van. Sebességváltáskor nem csúszik a kuplung.
Mi okozhatja a problémát? Szükséges e teljes kuplung szett cseréje? Normál használat esetén mennyit bír ki egy szett?
Üdvözlettel: Gábor
Kedves Gábor!
Először meg kellene győződni róla, hogy a kuplung kiemel-e teljesen. Ha egyest kapcsolsz, és teljesen behúzott kuplungnál a motor egy kicsit is kúszik, vagy menni akar, akkor sajnos a kuplung nem emel ki rendesen, ez okozhatja, hogy nehéz ürest találni. Ezt a bowdenen állítással talán meg lehet szüntetni, illetve a fedélnél is állítható.
Amikor szét volt szedve a kuplung, akkor a köztes lamellák deformációját is meg kellett volna nézni, mert az is okozhat ilyen hibát, és nem teljesen kiemelő kuplungot.
Ha a kuplunggal minden rendben van, akkor a nehéz üres fokozat kiválasztását a kapcsolócsillag és a csillagkar kopása is okozhatja, de ennek javítása és ellenőrzése már műhelyfeladat.
A kuplung élettartama nagyon függ a használattól, a 40 ezer kilométeres kopás és elhasználódás átlagosnak tekinthető. Viszont a kopás miatti elhasználódás általában csúszásban nyilvánul meg, nem pedig rosszul kiválasztható fokozatokban.
Üdv.
Motordoktor
Az elmúlt időszak legizgalmasabb pletykája egyértelműen a Kawasakié. Állítólag vissza akarják hozni a legendás Z1-et, amit bizonyos piacokon Kawasaki 900 Super Fournak és Z900-nak is hívtak, ami okoz kavarást, mert hivatalosan a Z1 utódját hívták Z900-nak, sőt nevezték azt KZ900-nak is, hogy teljes legyen a káosz - de ez most nagyjából lényegtelen. A Z1 különlegessége amúgy, hogy máig ez a legértékesebbnek tartott japán veteránmotor.