Harold Martin Lampkin (keresztnévként a Martint használta) 1950-ben született Angliában, szerencséjére egy tisztességes motoros dinasztiába - két testvére a BSA gyári pilótái voltak gyorsaságiban. Már elég fiatalon kiderült róla, hogy különleges érzéke van a terepmotorozáshoz. Akkoriban még nem vált szét egyértelműen a triál és az enduró, így Lampkin nagyjából minden offroad műfajban kipróbálta magát. 1973-ban már Európabajnokságot nyert, 1975-ben pedig megnyerte az első triál világbajnokságot. Eleinte Bultacóval versenyzett, később pedig az SWM csapatához szerződött.
A Victory tavaly elég rendesen rákészült a legendás Pikes Peak-i hegyi felfutóra. A motort Roland Sands műhelyével közösen építették, és Don Canet személyében tapasztalt versenyzőt is sikerült szerződtetniük. Maga a verseny is biztatóan indult számukra, de aztán nagy esés lett a vége, a Project 156 ezért nem tudta hozni az elvárt eredményt. Most újra próbálkoznak.
A francia motorépítő, Ludovic Lazareth munkássága az alábbi reakciókat váltja ki:
1. Minek?
2. Hát, pont ez kellett a világ minden bajára!
Francisco "Chaleco" Lopez a KTM chilei pilótája, fő profilja az enduró, de többször a Dakaron is rajthoz állt, és rendszerint jó eredményeket ért el. Most a KTM kínálatát és hazájának különleges domborzatát kihasználva bekerült a Guiness rekordok könyvébe, mint a legnagyobb tengerszint feletti magasságban elektromos motorozó ember.
Ha Magyarország és motorozás, akkor Pannónia - a háromság, ha nem is szent, de szinte biztos, hogy ezek összefüggenek nálunk. Mint azt sokan tudják és még többen sejtik: kész kémregény a márka múltja, Ocskay Zoltán pedig még azt is a súlyosabbik oldaláról közelíti meg: a most kiadott, 224 oldalas, Régi, szép Pannóniák 2. című könyvében a fennmaradt prototípusokat, versenymotorokat, hamvában holt előszériás példányokat, s azokon keresztül az egész fejlesztés keserédes történetét dolgozza fel.
Tavaly már írtunk a KTM soros kéthengeres motorjáról, amit akkoriban egy naked bike-ban teszteltek. Egészen pontosan akkoriban a váz volt a lényeg, most viszont elkészült hozzá a blokk, körülbelül 800 köbcentivel - és így létrejött egy platform, amit a KTM-nél egyenesen forradalminak neveztek. Lényege, hogy ugyanúgy lehet adventure modellt, sportmotort vagy egy új, 800-as Duke-ot építeni rá.
Már egészen biztosra lehetett tudni, hogy 2017-ben jön a Husqvarna 401 Vitpilen, vagyis a Husqvarna különleges külsejű, KTM 390 Duke alapú café racere. Ilyen szempontból nem nagy meglepetés a hivatalos bejelentés, sokkal fontosabb, hogy a KTM-főnök Stefan Pierer Vitpilen modellekről beszélt.
A Mugen évről évre az elektromos Shinden versenygép újabb és újabb változatával vág neki a Man-szigeti TT-viadalnak. Az első prototípust követően 2013-ban már a Shinden Ni (kettő) jelentette a csodafegyvert, amellyel végül második helyen zártak. Egy évvel később jött a Shinden San (azaz három), míg idén az ötödik változatot leplezték le, amelyet Shinden Go névre kereszteltek.
Az angolok kedvenc motorversenyzője, Guy Martin élő adásban állított fel új világrekordot. A Wall of Death-nek, azaz a Halál Falának nevezett pályán ért el új sebességrekordot - ennek a pályának sajátossága, hogy olyan körpálya, aminek kellő sebesség esetén fel lehet hajtani a deszkákból épült falára, és a talajjal párhuzamosan fekvő motorral lehet hasítani. A legfőbb szabály, hogy tilos elvenni a gázt.
Már több mint egy éve annak, hogy a Royal Enfield két sztárt igazolt le. Az egyik a Confederate-től átcsábított Pierre Terrblanche, a másik pedig a Triumph egykori projektmenedzsere, Simon Warburton volt. Most pedig ismét kaptunk egy kis pletykát, hogy min is dolgozik a két szakember: egy új középkategóriás, körülbelül 600-650 köbcentis soros kéthengeres modellen, amivel az európai és amerikai piacra törnének be. Az egyelőre még csak P61 kódnéven emlegetett motorkerékpárt 2017-ben mutatják be.
A Honda megerősítette, hogy már dolgoznak a sportmotorba szánt duplakuplungos automata váltón. A japán gyártó elsőként kezdett motorkerékpárokba ilyen rendszert építeni, jelenleg az NC750 modellekhez, a CTX700-hoz, a VFR1200-akhoz és az Africa Twinhez lehet DCT-t (Dual Clutch Transmission) rendelni, de a jövőben a CBR1000RR Fireblade és a CBR600RR extralistájára is felkerül ez a tétel.
A napnak már ereje is van, igazán beköszöntött a tavasz. Sokan már elő is vették motorjukat a garázsból, míg mások télire sem tették el. Vannak persze, akik még várnak egy kicsit, de a felkészülést mindenkinek érdemes időben kezdeni. Ahogyan már megszokhattuk, ebben segít a Shox akciós katalógusa. Ezúttal is igen jó cuccokat vágnak hozzánk komoly kedvezménnyel.
A thaiföldi Ducati képviselet egy különleges Scramblert mutatott be, amivel Mike Hailwoodnak, sokak szerint minden idők legjobb motorversenyzőjének állítanak emléket - mindössze 58 darab készül belőle, egyenként körülbelül ötmillió forintnak megfelelő áron. Alig mutatták be, az első 25 már el is ment.
A MotoGP felügyelő bizottsága megállapodott az aerodinamikai szárnyak sorsáról Moto2-t és a Moto3-at illetően. A Moto2-ben már most tiltottak ezek, a 2017-től pedig a Moto3-ban is azok lesznek - a legkisebb kategóriában jelenleg csak a Mahindra használ ilyet, jövőre viszont nekik is búcsúzni kell a megoldástól.
Különleges Harley-Davidsont készített az egyik thaiföldi márkakereskedés. A Richco Harley-Davidson egyik társtulajdonosa, Richy Wilson saját maga tervezte meg a Stealth 750-es túraendurót, amelynek alapjaként a Street 750 szolgált.
Ahogyan sejteni lehetett, a Honda CB Concept Type II valóban sportosabb lett, mint a korábban bemutatott tanulmány. A café racer irányba elvitt, határozottan custom benyomást keltő koncepció olyan benyomást kelt, mintha a tavalyi bemutatott előzetest odaadták volna egy motorépítőnek. Átdolgozták a tank vonalait, új ledes első fényszórót terveztek rá, és egészen új a zseniális felni is.
A Dakar-rali 2016-os útvonaltervéből jóval a rajt előtt került ki Chile. Az országot ugyanis korábban súlyos esőzések és áradások sújtották, a károk helyreállítása pedig nyilvánvalóan fontosabb volt, mint az, hogy a versenyre költsenek. Most pedig minden jel arra mutat, hogy jövőre sem vesznek részt a lebonyolításban.
Az nagy túraendurók piacának iróniája, hogy egyrészt az egykori terepmotorokat addig finomították a vásárlók igényeihez igazodva, hogy egyre kevésbé alkalmasak terepezésre, miközben folyamatosan kell amolyan adventure alváltozatokat bemutatni, hogy legyen egy, a kalandozás illúzióját megtartó kivitel is.
A KTM már javában dolgozik a tavaly bemutatott 1290 Super Adventure frissítésén. Persze felmerül a kérdés, hogy mit kell változtatni az alig egy éves modellen.
A hétvégén míg mi a Budapest Motor Fesztiválra figyeltünk, a Föld túlfelén a figyelmet az Osaka Motor Show kötötte le. A japán kiállításnak valamivel nagyobb volt a húzása, ugyanis ott mutatta be a Honda CRF250 Rally újabb prototípusát.
Autóknál ugyan már nem szokatlan dolog, motorkerékpárokon viszont nem mondható elterjedtnek az okos szélvédő. A Samsung a Yamahával együttműködve készítette el saját variációját a témára, amelyet egy Tricity-n mutatott be.
Már tavaly kaptunk egy kis ízelítőt abból, hogy milyen lesz a Honda CB1100 második generációja, a hétvégén pedig bemutatják a Concept CB Type II-t, vagyis egy újabb tanulmánnyal rukkolnak elő a témában.
A hétvégén az Osaka Motorcycle Show-n leplezik le az Africa Twin Adventure Sports Conceptet, amivel azt mutatják be, hogyan lehet még világjáróbbá tenni a CRF1000L Africa Twint.
Mintegy hatmillió forint értékben lopott el járműveket a londoni Metropolitan Police egyik rendőre. A férfi a hatóságok által lefoglalt, vagy korábban eltulajdonított gépeket lovasította meg. Ezek között öt motorkerékpárt, három biciklit és egy BMW személyautót.
Még januárban szúrták ki a szemfüles internetezők, hogy a Royal Enfield túraendurójának, a Himalayannak a bemutatófilmjében az egyik ugratás után letört a lábtartója. Az eset elég kellemetlen volt, hiszen a jármű csodálatosságát és strapabíróságát hangsúlyozó anyag hitelességét alapjaiban cáfolta meg az eset.