Izgalmasabbnak tartja a MotoGP-t a Forma-1-nél Lewis Hamilton. A brit pilóta utóbbi sorozatban háromszoros világbajnoknak, egyben pedig jelenlegi címvédőnek is mondhatja magát. A közeljövőben mindenképpen szeretne kipróbálni egy versenymotort is.
A Daytona 200 egy kétszáz mérföldes (kb. 320 km-es) verseny a floridai Daytona Beach-i pályán, ahol a táv megtételéhez 57 kört kell teljesíteni. Ez amerika egyik legnagyobb presztízsű superbike versenye, 1937 óta rendezik meg, csak 1942 és '46 között maradt el a világháború miatt.
Még a 2014-es Pikes Peaken indult el Guy Martin egy Martek vázas, GSX-R1100-zal, amivel meg is nyerte a kategóriáját. A motor alaposan hergelt volt, nem csak a váz, a lengővilla és futómű tért el a gyáritól, hanem a blokkot is alaposan okosították: 1380 köbcentis hengerszettel, elektronikus befecskendezéssel és turbóval látták el, és a biztonság kedvéért kritikus pillanatokban egy kis nitróval is megfújta - akit érdekel maga a motor, érdemes elolvasnia ezt a korábbi bejegyzést, amikor némileg utánajártunk az egész projektnek.
Süt belőle a PR szag, de azért volt húzása a projektnek: megdöntötték a burnout világrekordot. Persze nem csak úgy l'art pour l'art, hanem a Victory Octane körüli kampány részeként, stílszerűen egy Victory Octane-nal.
Az autóknál az ablaktörlő olyan alap alkatrész, hogy már nagyon régóta nem kérdés a megléte, sokkal inkább arról van már szó, hogy mennyire automata a működése. Ezzel szemben a motorokon ismeretlen az ilyesmi. Ott vagy a menetszél segít, vagy semmi.
A 2016-os év egyik slágerének ígérkeznek a kanyarban bedőlő fordított trike-ok, amiket a tudósok az MP3-szabásúak rendjébe sorolnak - nem az volt az első ilyen jármű, de az terjedt el legjobban a köztudatban. A Honda és a Yamaha is gőzerővel dolgozik az ilyen jellegű tanulmányain, ám 2016 másik slágerével, a scramblerrel szemben ezeket inkább a gyártók erőltetik, nem a közönség.
A Kawasakitól kapott riválist a Honda Grom. A három évvel ezelőtt bemutatott monkey bike ellenfele a Z125 Pro lesz, amelynek két fő célközönséget határozott meg a nagy zöld márka. Egyrészt a fiatal, kezdő motorosoknak szánják, másrészt pedig azoknak a tapasztaltabbaknak, akik szórakozásnak tudják tekinteni ezt a szegmenst.
Magyarországon, az enyhe, már-már mediterrán telek égövében egészen természetes dolog, ha valaki még nem hallott a Timbersledről. Az idahoi cég tavaly óta a Polaris-hoz tartozik, és motorkerékpárok őrült havasi veretőgépekké való alakítására specializálódott.
Úgy tűnik, a supermotók piaca átalakulóban van. Legutóbb a VisionAR-ről írtunk, amely ugyan még csak készülőfélben van, de az már most látható, hogy nem éppen a legésszerűbb és legszükségesebb megoldásokat vonultatja fel. Szokatlanságban méltó vetélytársa lehet az olasz Armotia Due R nevet viselő gépe is.
A Honda NM4 Vultus a japán gyártó legbátrabb dobása volt az elmúlt években, hiszen egy teljesen egyedi karakterű robogóról van szó, amiből nagyon keveset készítettek, nagyon drágán adták, és szinte azonnal elkapkodták az összeset. A szóbeszéd szerint az egyetlen magyarországi darab úgy ment el, hogy a Motor Fesztiválon valaki rámutatott a kiállított darabra, és ott helyben meg is vette.
Ha a Google-ben rákeresünk a VisionAR-re, egy erősen készülőfélben lévő honlapot, egy gyerekrajz jellegű skiccet és jól hangzó ígéretet találunk, miszerint új, különleges jármű készül a világra jönni.
A francia motorépítő és quad-specialista, Ludovic Lazareth szereti sokkolni a népeket, a V8-as és V12-es quadok után most egy Maserati blokkos, négykerekű motort épített.
2016-ban egészen biztosan a Kawasaki ZX-10R a legridegebb motorkerékpár, és míg nem érkezik meg az új GSX-R1000, vagy nem nyúlnak bele ismét mélyen az S 1000 RR-be, nem is lesz ellenfele. Hogy mennyire jó nyomon járnak, mi sem bizonyítja, hogy a hétvégén Jonathan Rea mind a két futamot behúzta a Superbike VB-n. Azonban még éppenhogy elindult az új ZX-10R forgalmazása, máris visszahívási akciót hirdetett a Kawasaki, ugyanis hibásnak ítélték a kormánylengés-csillapítót tartó csavarokat.
A Gas Gas számára nem voltak könnyűek az utóbbi hónapok. Végül a szakadék szélén álló, és a zuhanástól csak milliméterekre szorongó gyártót a Torrot mentette meg. Persze azt már akkor is tudni lehetett, hogy minden probléma varázsütésre nem oldódhat meg. A tetemes adósság ledolgozása időbe telik.
A motorkerékpároknál nincs nagyon variálási lehetőség: néhány kivételtől eltekintve csak a manuális (pediális?) váltó létezik. A Honda persze gyárt bizonyos modellekből duplakuplungos változatot, illetve a Yamaha FJR1300 is kapható robotizált váltóval, de ezek az érdekes kivételek. Érdekesség, hogy míg mifelénk az automata váltós motorok férfiemberhez méltatlan sírást nyavalygást tudnak kiváltani (ld. még elektromos autó), addig a felmérések szerint az Egyesült Államokban sokakat pont az automata váltó hiánya tart vissza a motorozástól.
A Royal Enfield háza táján ezerrel pörög az élet, elképesztő lendülettel megy a fejlesztés - bemutatták például az első túraendurójukat, illetve már egy éve, hogy leigazolták Pierre Terrblanche-t, a Ducatit és a Confederate-et is megjárt tervezőlegendát és a Triumph egykori projektmenedzserét, Simon Warburtont. És ez a pezsgés más üzleteknek is jót tett, például a V2-es, 1000 köbcentis Royal Enfield alapú motorokat gyártó Carberry-nek is.
A motorok dinamikája egészen más, mint az autóké - sok kétkerekűnél például már csak egy gázelvétel is olyan lassulást eredményezhet, mint egy közepesen gyenge fékezés. Ám olyankor a mögötte érkező autósban sokszor nem tudatosul, hogy a motoros milyen mértékben lassul - a legrosszabb forgatókönyveknél ilyenkor történnek a gerincsérüléssel végződő ráfutásos balesetek.
A Husqvarna két új utcai modellje, a 401 Vitpilen és Svartpilen a KTM és a Bajaj dél-nyugat-mumbai gyárából fog érkezni. Bár eddig az összes Husqvarna Európában készült, ennek a két modellnek mégis indokolt volt a kiszervezése, ugyanis az alapul szolgáló KTM 390 Duke is az ázsiai gyártósorokról származik.
A károsanyag-kibocsátási normák válaszút elé állítják az autó- és motorgyártókat. Vannak, akik trükközve próbálják kijátszani a szabályokat, mások pedig kénytelen-kelletlen modellpalettájukat alakítják a feltételekhez. Most éppen az Euro4 szedett áldozatokat.
A motoros taxizás nem új dolog, a világ számos táján bevett és gyors közlekedési mód - meglepő módon nem csak dél-kelet-ázsiában, hanem például Franciaországban is, ahol sokszor a taxis Gold Wingek a legegyszerűbb módjai a reptérre kijutásnak. Ezen a vonalon terjeszkedik az Uber, és vezeti be az UberMoto szolgáltatást.
Akárhogy is nézzük, a Honda Goldwing már 42 éve velünk van, az ősmodellt ugyanis 1974-ben mutatták be. A típus jelenleg az ötödik generációnál tart, és a kezdeti négy hengerből és 1000 köbcentiből mára hat henger és 1800 köbcenti lett. Azonban ha hinni lehet a pletykáknak, már dolgoznak a hatodik generáción, és 2017-ben egy teljesen új Gold Winget mutathat be a Honda.
A világ motorkerékpár-iparában 1958-ban fontos dolog történt: a Honda bemutatta a Super Cubot, amely azóta a valaha volt legnépszerűbb kétkerekűvé lett. Ezt a népszerűséget igyekeztek meglovagolni valamelyest akkor is, amikor először 2009-ben mutattak be egy új, elektromos tanulmányt. Tavaly pedig újabb EV Cub koncepció következett.
A stuntriding-inspirálta MT-07 Moto Cage -ből egy új színváltozatot dob piacra a Yamaha, mégpedig az MT-10 láthatósági sárga-fekete kombinációjában.
A Ducati bemutatta a 2016-os MotoGP versenygépét. Apró érdekesség, hogy az elnevezésen is variáltak, hiszen nem Desmosedici GP16-nak, hanem Desmo 16 GP-nek hívják. Ennél viszont a siker szempontjából fontosabbak az aerodinamikai fejlesztések. Módosítottak a konkurensek által sokat kritizált és parodizált szárnyakon és a motor orrán található harcsaszájon.
Még októberben, a Tokyo Motor Show-n mutatta be a Yamaha az MWT-09 tanulmányt, ami akkor egy MT-09 és egy Tricity szerelemgyermekének tűnt. A 847 köbcentis, háromhengeressel szerelt motor különlegessége a két első kerék, illetve hogy így is képes kanyarban bedőlni - vagyis egyesíti a háromkerekű robogók könnyű vezethetőségét a nagymotorok dinamikájával.