Újabb rekorddal állt elő az amerikai Cecil "Bubba" Myers, aki az egykerék-világbajnokságon (World Wheelie Chanmpionship, tényleg létezik) a kategóriájában egykerék-sebességrekordot állított fel - az 1350 köbcentiig terjedő, széria V2-esek között indult egy Indian FTR1200S-sel, 211 km/h-s tempóig lógatta az első kereket egy mérföldön keresztül - ami nem rossz, ahhoz képest, hogy a motor végsebessége valahol 230-235 km/h körül van.
A holland Nieuwsmotor hozta le a képeket a Harley-Davidson két új prototípusáról, a túraendurós Pan Americáról és a Streetfighter névre hallgató roadsterről. Ezek az első képek, amik nem rommá retusált sajtófotók - a környezet alapján úgy tűnik, hogy egy kiállítóteremben készültek, mellettük pedig ott vannak a típushoz rendelhető, extralistás kiegészítők, a Pan Americánál védőelemek, ködlámpák és kipufogó, míg a Streetfighternél a végdob mellett visszapillantókat, lábtartókat és markolatokat állítottak ki.
Mivel Ausztrália messze van, itthon nincs meg a fejekben, hogy a távoli kontinensen milyen komoly autós-motoros kultúra van, és a V8 mennyire közel áll a néplélekhez. Nem véletlen tehát, hogy ha motorkerékpárban nem elég a hat henger, nem csak a Boss Hoss-hoz mehetsz, hanem vehetsz akár egészen motorszerű járművet is: természetesen az ausztráloktól.
Lezárult az új finn MotoGP pálya, a Kymiring első hivatalos tesztje, amelyet a rossz időjárás külön megnehezített. A GP hat motorgyártójának hat tesztpilótája (Aprila: Bradley Smith, Honda: Stefan Bradl, Ducati: Michele Pirro, Suzuki: Sylvian Guintoli, KTM: Mika Kallio, Yamaha: Jonas Folger) elsősorban azért rótta a köröket, hogy Michelin számára adatokat gyűjtsenek, hogy a gumigyár szakemberei felkészülhessenek az északi pálya kihívásaira.
A motorkerékpárok némi késéssel, de követik az autóipar trendjeit és fejlesztéseit, és most kezdünk odáig eljutni, hogy egyre több motorgyártó eljut a feltöltéses motor gondolatáig. Jelenleg a Kawasaki kínál kompresszoros modelleket - ez a H2 sorozat -, de a Suzuki és a Honda is foglalkozik már egy ideje turbós és kompresszoros kétkerekűekkel, még ha szériagyártásig nem jutottak el velük (mármint azóta, hogy lecsengett a nyolcvanas évek és a turbókorszak).
Érdekes fejlemény a motoripar villanyos feléről, hogy az olasz Energica és a szintén olasz Dell'Orto úgy döntött, hogy összeállnak, és közösen fejlesztenek elektromos hajtásláncrendszereket kis- és közepes méretű motorokhoz. Ez alapvetően egyiküknek sem profilja, az Energica ugyanis nagy teljesítményű villanymotorokat gyárt, a Dell'Ortót pedig a karburátoraikról ismerjük, és nem is célja egyiknek sem, hogy kicsi meg közepes villanymotorokat gyártsanak, hanem más gyártók beszállítói szeretnének ezzel lenni.
Eddig is lehetett tudni, hogy a KTM lépéskényszerbe került a KTM 1290 Super Duke R-rel - a frissített Aprilia Tuono V4 és a Ducati Streetfighter V4 egyaránt fenyegetést jelentenek az osztrákok pucér csapásmérőjére. Mivel a Super Duke R-hez 2013 óta igazán mélyen nem nyúltak, csak frissítésekkel igazították hozzá az aktuális konkurensekhez, a 2020-as modellváltásnál tényleg fajsúlyos újításokra lehet számítani.
A Superbike világbajnokságon most éppen nyári szünet van, ami remek táptalaj a pletykáknak, amelyek közül a legfelkapottabb arról szól, hogy Alvaro Bautista 2020-ra a Ducatitól a Hondához igazolna. Erre elsőre simán rávágod, hogy miért tenne ilyet szerencsétlen, miért ülne át egy ütőképes motorról egy olyanra, amely jelenleg legfeljebb a 17. helyre jó, miközben Bautista most éppen második a bajnokságban?
Két éve, hogy a Triumph és a Bajaj bejelentette, hogy szándékukban áll közösen fejleszteni középkategóriás motorokat . Részleteket akkor is főleg csak tippelni lehetett, most viszont, hogy közeleg a megállapodás aláírása, egyre több részlet lesz nyilvános. Indiai források szerint a két cég hosszas egyeztetésen van túl, és mostanra egészen kikristályosodott, hogy mekkora motorokat gyártanának közösen, és milyen leosztásban.
Új vezetőt neveztek ki a BMW Motorrad fejlesztési részlegének az élére. Az eddigi főnök, Karl Viktor Schaller öt évig töltötte be a pozíciót, és a BMW-től egyenesen nyugdíjba megy. A helyét Christof Lischka veszi át, aki az elmúlt húsz évben a BMW autós részlegén dolgozott, szintén fejlesztési területen.
A 2020-as Endurance Világbajnokságon már a BMW is ott lesz gyári támogatású csapattal - eddig is voltak BMW-k a rajtrácson, és a német cég adott is technikai támogatást, amennyiben a csapat kifizette ezért a vaskos számlát. A Honda, a Kawasaki, a Suzuki és a Yamaha viszont sokkal komolyabban vették az elmúlt években az endurance VB-t, és sokkal több segítséget nyújtottak a támogatott alakulatoknak - ennek ez egyik eredménye, hogy idén a top10-ben csak japán motorral indulókat látni.
A Ducati a 2020-as újdonságait nem a milánói EICMA-n fogja bemutatni, hanem egy saját bulit rendeznek október 23-án Riminiben, és ott rántják le a leplet a friss fejlesztésekről. Két fontos újdonságra biztosan lehet számítani, amik közül az első a Streetfighter V4, a Ducati Panigale V4 pucér változata, amelynek a prototípusával Carlin Dunne halálos balesetet szenvedett a Pikes Peaken rekorddöntés közben.
Az Indian kereskedői konferenciájáról szivárgott ki az amerikai motorgyártó legújabb modelljének a képei - az Indian Challanger legkorábban a Sturgis Motorcycle Rally-n mutatkozott volna be, de néhány részlet most idő előtt kikerült. A videó snittjeiből kiderül, hogy egy fejidomos túracruiser lesz, ledes fényszóróval és világító indiánfejjel az első sárvédőn.
Pár hónappal a teaserek és a limitált kiadású Rocket TFC után a Triumph leleplezte a szériaérett, teljesen új Rocket III-at. Az új generációból kapásból két változat készül, egy R (mint Roadster) és egy GT (mint túra).
Sejteni lehetett, hogy a Ducati nem kizárólag a Panigale V4 számára fejlesztette le a Desmosedici Stradale blokkot, hanem további típusokba is szerelnék a korszakhatárt jelentő négyhengerest. A Streetfighter V4 nyilvánvaló volt, még ha a bevezető kampány részének szánt Pikes Peak rekord tragédiával is végződött - ennek eredménye lett, hogy 2020-ban nem engedik indulni a motorosokat a hegyi felfutón. A Streetfighter mellett egyre valószínűbbnek tűnt, hogy a Multistradába is bepattintják a brutálisan erős V4-et. És íme.
Nemsokkal azután, hogy a megerősítették az új Africa Twint érintő pletykákat, itt is van az első teljesen semmitmondó teaser, amiért lassan büntetni kéne a marketingeseket. Szerencsére nem csak az ilyen fél perces videókból lehet információkhoz jutni, így tudjuk, hogy 2020-ra átdolgozzák az Africa Twint.
Bár az MV Agusta az elmúlt évtizedben folyamatosan anyagi gondokkal küszködött, de most egyértelműen növekedő pályán van az olasz gyártó - a múlt héten aláírtak a kínai Loncin Motor Company-val egy együttműködési szerződést, melynek célja, hogy a jövőben közösen készítsenek 350 és 500 köbcenti közötti modelleket.
Pletykának továbbra is pletyka, bizonyíték még nincs, de mivel folyamatosan csöpögnek az új információk, egyre nagyobb a bizonyosság, hogy egy-két éven belül bemutatják a Suzuki Katana R-et. Eddig úgy tűnt, hogy a blokk érintetlen marad, a maga 148 lóerejével, csak a féket és a futóművet fejlesztik, ám most további infók érkeztek, melyekről csak remélni tudom, hogy igaz lesz.
A hétvégén zajlott a híres suzukai nyolcórás verseny, az Endurance világbajnokság zárófutama, amelyre a japán gyártók mindig sztárparádéval készülnek, és évek óta presztízskérdést csinálnak abból, hogy ki nyeri meg. Az idei verseny rendkívül zavaros volt, a futam leintése után úgy nézett ki, hogy a Yamaha Factory Racing Team behúzta zsinórban az ötödik suzukai győzelmét.
Miután idén a Pikes Peak legnevesebb versenyzője,Carlin Dunne a Ducati prototípusán rekordidőn belül motorozva az utolsó kanyarban halálos balesetet szenvedett, az illetékesek bejelentették, hogy tulajdonképpen minden joguk megvan arra, hogy ne engedjenek motorosokat indulni a Pikes Peak International Hill Climben. Akkor csak sejteni lehetett, most viszont már biztos, jövőre nem lesznek motorosok a legendás hegyi felfutón.
Amikor legutoljára írtunk a KTM 790 Duke blokkjávalt szerelt Krämer GP2R pályamotorról, akkor még csak tanulmány volt, a német versenymotorépítő cég viszont a napokban bejelentette, hogy nemsokára beindítják a kisszériás gyártást, és 2020-tól kapható lesz a kéthengeres modell.
A francia Shark sisakmárkát is birtokló 2Ride Holding Group - ide tartozik még a Bering, a Ségura, a Bagster és Cairn - a napokban felvásárolta az olasz Nolan Groupot, amelyhez a Nolan mellett további két sisakmárka is tartozott, a prémium X-Lite és a belépő árkategóriás Grex.
A Triumph eredetileg nem tervezte a Daytona sorozat folytatását - úgy fogalmaztak, hogy ha lesz rá akkora igény, hogy megérje gyártani, akkor fogják -, aztán a Moto2-es blokkbeszállítás mégis meghozta az ihletet. Februárban még csak annyit lehetett tudni, hogy már dolgoznak egy új Daytonán, most viszont kiderült, hogy nem egy lakossági sportmotor volt a cél, hanem egy gyűjtői darab.
Pletykaszinten már megvolt, ma pedig a Honda is megerősítette, hogy valóban jön a nagyobb köbcentis Africa Twin, a CRF1100L.
Amikor a Dorna jelezte a nagy motorgyártók felé, hogy egy új tehetségkutató sorozatot indítana, a KTM azonnal lecsapott a lehetőségre, és nekiláttak egy könnyű, belépő szintű versenymotort építeni - ebből lett a KTM RC4R.