Nem azért van szükség kétszáz lóerős utcai sportmotorokra, mert azt halandó ember úgy ki tudja használni közúti körülmények között, hogy az akár csak gondolati síkon összeegyeztethető legyen az életben maradással. Sokkal inkább azért, mert egyfajta mércét állít. Egy literes sportmotoron nincs helye olcsóbb alkatrésznek, nem fér bele a picit szarabb fék, nem tűri a kicsit rosszabb futóművet, nem lehet olyan kompromisszumokat kötni, amik csak látszólag jók/kényelmesek. Egy Yamaha R1-hez már lehet és érdemes viszonyítani. Igazán kár, hogy a gyártó megöli.
Szemlátomást megnőtt a kereslet a raligépeket idéző, lehetőleg könnyű és valódi terepképességeket felvonultató túraendurók iránt. A Yamahának ott van a T7, az Apriliának a Tuareg, a KTM-nek a kisebb Adventure-ök.
Nem vagyok benne biztos, hogy az európai szemek azonnal kiszúrják az Indian új, különleges kiadású FTR-jén a különbségeket, pedig a differenciák a kiinduló modellhez viszonyítva dizájn természetűek. Ez valószínűleg azért van, mert nekünk nem mond sokat, hogy “Super Hooligan.”
Eddig sem titkolta a Pierer Mobility Group, hogy a sajátos karakterű 401-es Svartpilen/Vitpilen párost nagyobb hengerűrtartalmű motorblokkal is el akarják sütni. Bár 2019-ben rárobbantották a 701-es szériát a piacra, az akármilyen fun cucc is volt, egyhengeres, 75 lovas blokkjával végül kérészéletű modellként vonult be a történelembe. Felkészül: a 901-es széria. Itt az előfutár.
A brit motoros médiában esett le az információ, hogy egy új, a korábbinál erősebb Triumph Rocket 3 készül Hinckley-ben. Az adatokat a svájci engedélyezési eljárásból túrták ki – vagy inkább küldték meg a megfelelő médiafelületeknek.
Frissítést kapott a 2024-es Triumph Tiger 1200 család mind a négy tagja. Bár a műszaki adatok szintjén ezt nem lehet utolérni, de egyrészt az off-road jellegű felhasználás, valamint a kényelmes felhasználás szemszögéből mégiscsak finomhangolás történt.
A Budapest Open Road Days fesztiválon adja első budapesti nagykoncertjét az idén 35 éves Tankcsapda. A június 27-29 között megrendezésre kerülő fesztivál helyszíne Budapesten, a Műegyetem rakparton lesz a Petőfi híd és a Szabadság híd között. A motorozás rajongóit összefogó közösség, az Open Road Riders Community által szervezett márkafüggetlen motoros, családi és zenei fesztiválon összesen 13 programhelyszínnel és 4 zenei színpaddal várják a fesztiválozókat – közölték a szervezők a február 14-én megtartott program- és helyszínbejelentő sajtótájékoztatón Budapesten.
Egy olyan biztonsági technológián dolgozik a Honda, amilyet korábban még nem láttunk. Rendben, ez nem teljesen igaz: láttunk. Csak nem a motorozás világában, hanem az autó- és gamer iparban. A felvetett probléma az a jelenség, amikor a keresztirányú széllökések bizonytalanná teszik a motorkerékpár haladását. Ezt egészen biztosan te is érezted már, bizonyos körülmények között – pláne annak, aki még nem szokott hozzá – elég para tud lenni, ahogy a te akaratodon kívül megmozdul alattad a gép. Ugyanakkor tempó korrigálásával és motorkezeléssel ez a kellemetlen jelenség kezelhető.
Érkezik a tavasz, a jó idő közelgő beköszöntével pedig nem csak a motoros, hanem a motorosokat célkeresztbe hozó szezon is megkezdődik. Mint minden évben – tegyük hozzá, nem alaptalanul – ezúttal is a kibocsátott zajon keresztül morzsolgatnák meg a kétkerekű közösség bőrnadrágban páncolt heréit. Üdítő frissesség, hogy nem a lesújtó kalapács erejével, hanem óvatosan, mintegy vitára érdemes lehetőséget közelítik meg a motorok kitiltásának témáját, felismerve annak súlyos hátulütőit.
Egy motorba nem kell sok henger vagy köbcenti ahhoz, hogy izgalmas legyen. Egytől négy hengerig elég széles a paletta, de egy-két hathengeres motor is előfordul a piacon, ám az ennél több ritka. Főleg, ha aránytalanul sok, mondjuk 48 hengerről beszélünk, mint ennél az egyedi Kawasakinál.
Régi motoros bölcsesség, hogy a motor színe fekete. Nem csak esztétikai, hanem nettó balesetmegelőzési megfontolásból is szerencsésebb lett volna, ha ez a szemlélet nem épül be ennyire kiradírozhatatlanul a motorvásárlók fejébe. Hiszen mi is az a fekete? Az a felület, ami nagyon gyengén – minden más színnél gyengébben – veri vissza a látható fényt. Márpedig az általában jót tesz a motoros egészségének, ha a közlekedés többi résztvevője a lehető legkönnyebben érzékeli őt. Csakhogy ma már ebből kell dolgozni.
Nem szokatlan a járműiparban, hogy a gyártók egymás piacait igyekeznek dézsmálni. Ezt csinálja most például a Kawasaki, akik a Honda Rebel 500 vásárlóit igyekeznek magukhoz csábítani az Eliminator 500-zal; az meg gyakorlatilag már elkoptatott frázis, hogy az adventure szegmens majd minden szereplője a GS BMW-k sütis tálcájáról próbál markolni. A Honda nem először célozza az indiai szereplőket, de az azért mégiscsak érdekes, hogy ezúttal konkrétan a Royal Enfield koncepcióját ültetik át magukhoz.
Csődöt jelentett a svéd Cake elektromos motorokat gyártó vállalkozás. A márka ismertsége a hazai és a nemzetközi piacon is mérsékelt, ennek ellenére Szentkuti kollégánál járt már két kis gyösz, a Makka és az Ösa, de vannak kisebb terepgépeik is.
Halál a munkaidőre jeligére remek játékkal lepte meg az álmodozókat a Ducati. Nem mondom, hogy forradalmi újdonság, de amikor egyszer csak azt vettem észre, hogy 40 perce klikkelgetem rá a különböző kiegészítőket hol egy Diavel V4-re, hol egy Multistrada V2-re, arra gondoltam, ez talán téged is hasonlóan jól fog szórakoztatni.
Van olyan, akinek nem dőlt még el motorja? Egy sem? Ahhoz képest, hogy a minimálishoz konvergáló anyagi káron túl semmi extra, félelmetes vagy akár túlzottal kellemetlen érzés nem társul hozzá, mégis sokak számára jelent elég nagy para faktort, pláne a motorozás világába frissen belépők között. Tehát van itt egy probléma, ami nem is akkora probléma – na mindegy is, van itt rá egy lehetséges megoldás, amit a kínai eredetű Voge szabadalmaztatott.
Nemrég megfuttattam az eszmét a PeugeotXP400 GT adventure-nek álcázott díványrobogó tesztjében, hogy mennyire furcsán nem ismerik még a sokat látott, szőröstökű motorosok sem a márka motoros vonatkozását. Persze az 50-es robogók mindenkinek megvannak, de a márka kétkerekű történelme ennél sokkal gazdagabb. Vannak ott sebességrekordok, versenygyőzelmek, és rendes, a XX. század elejének mércéjével mérve nagyköbcentis vasak is; a robogótúlsúly már csak a második világháború utáni időszak jellemzője.
Híresztelés, mendemonda, szóbeszéd, pletyka, füles – hirtelen nem is jut eszembe több szinonima, amivel ki tudjuk fejezni, hogy hivatalos úton nem megerősített információk szerint háromhengeres sportmotort készít a Yamaha. De mivel ez az infó nem a sarki zöldségestől, hanem a WorldSBK paddock-ból érkezik, mégiscsak érdemes egy pillanatnyi figyelmet szentelni rá.
Finom fáziskéséssel ugrik rá a GoPro a motoros bukósisakra rögzített akciókamerás felvételek piacára, hiszen a műfaj már nagyon régóta létezik. Azért mondom, hogy fáziskéséssel, mert kíváncsiságból visszanéztem, hogy a műfaj a hazai közönség számára is talán legismertebb arca MaxWrist – ha mégsem, akkor ő egy sportmotoros csávó, aki onboard felvételeken mutatja be, hogyan játszik a világ különböző szerpentinjein egyéletes nintendóst – első YouTube videója 8 éves, és nem ő találta fel a műfajt. Az pedig sok idő.
Egy új elektromos meghajtású BMW motor terveit hozta nyilvánosságra a Cycle World magazin. A dolog érdekessége, hogy bár a gyártó most is jelen van az elektromos motorok piacán, de csak a robogó szegmensben. A formabontó CE 04 mellett hamarosan érkezik a városi közlekedésre még hangsúlyosabban való CE 02. Az új motor viszont nem a robogó műfajt erősíti, hanem a szabadidő motor kategóriát. Első ránézésre leginkább olyasmire lehet számítani, mint a Harley-Davidson féle LiveWire.
Úgy tűnik, hogy az idén a Harley-Davidson a CVO – ez a Custom Vehicle Operations-t takarja, amolyan gyári tuningrészleg – modellekre hárítja az újdonságok szerepét. A három betűt négy modellre, köztük az amcsik első túraendurójára, a Pan Americára firkantották fel.
2024-re nagyot frissített a Pierer Mobility zászlós márkája, a KTM a belépőszintű 125-ös és 390-es Duke modelljein, ami már-már értelemszerűen magával rántotta testvérbrand, a Husqvarna azonos alapokra készülő motorjait is. A fejlesztés természetéhez, ahhoz, hogy értsük, miért szemlézzük a 125-ös (125 köbcenti) és a 401-es (398 köbcenti) Svart-, valamint Vitpileneket érdemes tudni, hogy ezek motorblokkjai között erős az átfedés.
Idén új modellváltozatban érkezik a Harley-Davidson legérdekesebb lövése, a Pan America. A Motorcycle.com információi szerint az amerikai levegőminőség javítására létrehozott állami szervhez, a CARB-hoz benyújtott dokumentumok értelmében 2024-ben CVO modellel bővül a Harley túraenduró kínálata.
Nem egy régi cég a NIU. 2014-ben alapította egy csapat, techcégektől kiugrott mérnök, szóval alig tíz éves, ami motoripari léptékben mondjuk úgy, elhanyagolható. Ezek a szakemberek aztán összehozták a kellemes, de azért gyermekbetegségektől nem mentes robogóikat, majd 2020-ban megfogták a fejszét és belevágták egy másik fába. Az RQi már nem robogónak, hanem rendes motorpótléknak indult, annak ellenére, hogy elektromos meghajtású.
A 2024-es év Suzuki zászlóvivő újdonsága, a szebb napokat is látott GSX-R-ből képzett GSX-S1000-ből álmodott crossover, a GSX-S1000GX máris új változatot kap, a már dobozokkal is felszerelt GX+ jelzésű kivitelt.
A Triumph Motorcycles 2020-ban mutatta be a régi, 675-ös blokkból faragott 660-as szériájának első motorját, a csupasz Tridentet. A naked után érkezett az azonos alapokra épülő Tiger Sport crossover, mára pedig megérkezett a család harmadik tagja, a sportmotor. Finomkodhatunk, hogy inkább sportos motor, de a Tridentes élményeim alapján megelőlegezem a 660-as Daytonának az adrenalindúson túlmutató élménycsomagot.