Épp a minap olvasgattam maestro Szabó Henrik korábbi Aprilia RS 660 tesztjét, miután személyesen is találkoztam egy eladó példánnyal Ivanicséknál. Ott, a gép mellett állva eszembe jutottak a szavai: “És nem a szögegyszerű központi rugóstagot kell ekézni, vagy éppen az elnagyolt felső villahidat megfújatni, hanem örvendezni kell az aluváznak, a míves alu lengővillának, a potens erőforrásnak és a harapós fékeknek.” - írta akkor, és bevallom egy kicsit megkívántam. Mármint az RS-t. Erre milyen infó jön szembe? Noaléban összedobtak egy kisebb változatot.
Észrevettétek, hogy a café racer stílus mintha egy kicsit kiment volna a divatból? Legalábbis ahhoz képest, hogy tizenéve még a retró csimborasszója volt, mostanra már inkább a scramblerek maradtak a felszínen. De nem mindenki engedte el a műfaj kezét: a Moto Guzzi egy új V7 változattal, a Stone Corsával igyekszik elérni azokat, akiknek a londoni Ace Café parkolója jelenti a vágy viszonyítási pontját.
Bevett formulának tekinthető, hogy a motorgyártók elkészítik a csupasz modelljeik idomos változatait, vagy éppen fordítva. Ahogy a Yamaha MT-07-ből megszületett az R7, úgy a Suzuki is eldurrantja ezt a receptet, és az idén bemutatkozott GSX-8S alapjain várhatóan a következő évben megérkezik a GSX-8R.
A BMW Motorrad szeptember 7-én (igen, ez négy napja volt, de hát valamikor motorozni is kell, igaz?) bemutatta az új, középméretű túraenduró trióját. Az F 800 GS-t, az F 900 GS-t és az F 900 GS Adventure-t, amivel finoman újra is pozícionálta a kínálatát, valamint lecseréli a 2018 óta elérhető F750GS/F850GS duóját.
Új stádiumba érkezett a Triumph-féle motokrossz projekt felvezetése. Egy jól kitalált YouTube videósorozat előző részeiből már megtudhattuk, hogy a korábbi iparági információkkal szemben a britek teljesen saját vázat készítenek, egy későbbi kisfilmben a 250 köbcentis motorblokk nyomatékrugalmasságát és a reakcióit dícsérték, végül pedig megérkezett a teljes csomag. Az, ahol a fejlesztésben nyakig résztvevő Ricky Carmichael, és a mellé csatlakozott Evan Ferry motorversenyző tisztességesen megtúrja a talajt a brit MX géppel.
Nem tudom, valójában mennyire akart tényleg titokzatos maradni a BMW Motorrad, de a hivatalos kommunikációs csatornákon nem árulták el, hogy pontosan milyen újdonsággal fognak előállni szeptember 7-én, azaz most csütörtökön. De ez persze nem azt jelenti, hogy ne állna máris készen megfejtés. Röviden: leváltja az F 850 GS-t az F 900 GS!
Tényleg nem értem a műfajt, amikor motorosok a saját felszerelésükön túl farsangos beöltözőset játszanak. A lányok cicának, a fiúk valami kemény karakternek, Ákos barátom meg unikornisnak akar tűnni. Miért? Minek? Persze az én kifogásom is egyszerűen elvi: nem tudok elképzelni stílusosabb megjelenést, mint a motorosé. Miért akarnánk másnak látszani? A műfaj mélypontja, amikor motorozásra nem, vagy csak alig alkalmas cuccokat aggatunk magunkra. Na, fölösleges derpegés off: látom, hogy igény van rá. Budapesten napi szinten cikáztok körülöttem Venom és Joker dizájnfényezésű bukókban. Azt hiszem ezzel a hírrel hozzátok szólok: a szuperhős dömping után Star Wars tematikához nyúlt a Ruroc.
Úgy három évvel ezelőtt kezdte felvezetni a kínai QJ Motor, hogy nagy terveik vannak egy soros négyhengeres blokkal, amiről akkor az a megállapítás született, hogy erősen hajaz az MV Agusta Brutale motorjára. Lassan kikristályosodik, hogy a puszta hasonlóságnál sokkal többről van szó, bár ez már akkor is összeállhatott volna, amikor az olaszok 2020-ban eladták a már kifutott modell jogait és gyártószerszámait.
Jövőre lesz öt éve, hogy a Honda bemutatta, majd egy évvel később megigazította a CBR1000RR-R Fireblade jelenleg futó generációját. Az “R” betűk halmozásán azóta is mosolygunk, a motor tudását viszont egy pillanatra sem vesszük félvállról. 215 lóerő, 112 Nm, 201 kilós tömeg olajjal feltöltött állapotban, és akkor ott van még az SP változat, amit már maga a gyártó is úgy kommunikált, hogy „A CBR 1000 RR-R SP nem az utcai motoros igényei szerint készült: a versenypályán van a helye.” Kész, pont, hova tovább?
Lehet ezzel kapcsolatban mellébeszélni, de tök fölösleges: a 390-es KTM Duke az európai értelemben vett belépőszintű kategória adu ásza. Könnyű, ördögien fordul, igényes - nem csodálom, hogy minden korábbi Totalbike szerző Zirig Árpádtól, Stump Andráson át Zomborácz Ivánig bezárólag ódát költött köré, hiszen a kategória bezzeg motorjáról beszélünk. Csakhogy a 2017-es modellfejlesztés óta üldözőbe vette a konkurencia. Jön a hasonlóan sokat ígérő Kawasaki ZX-4R, valamint a 400-as Triumph motoroktól is sokat várunk. És akkor az osztrákok felszívták magukat, és így válaszoltak: “akkor gyertek ki a hóra!”
Mint azt korábban megírtuk, a legnagyobb elérésű magyar motoros tartalomgyártó, Dodor szombat délutánra motoros tiltakozó felfonulást szervezett a motorosok elől elzárt visegrádi panoráma úthoz. Kollégánk, Perlaki Péter Zsolt a helyszínről jelentkezik.
Médiafelületként hivatalból illene egy gyorshajtást és egykerekezést elítélő, az elefántcsonttorony ablakából felelősségre intő dorgálást a világhálóba küldenünk - de nem tesszük. Inkább csak úgy simán elmeséljük, hogy micsoda sztárfotót tett közzé a hammi rendőrség, amiben mindkettő egyszerre megtalálható.
Három éve annak, hogy a Triumph bemutatta akkori kínálata legkisebb hengerűrtartalmú, a márka mércéjéhez viszonyítva belépőszintű árkategóriájú városi roadsterét, a Trident 660-at, amihez a blokk a korábbi 675-ös Triple-ből érkezett, de teljesen újrafaragva. Rövidebb löket, más vezérlés, dugattyúk, szelepek, szóval tényleg rendesen belenyúltak. A folyamat eredménye egy körülrajongott, 81 lóerős, háromhengeres motor lett, ami 3000-es fordulattól húz, mint az ökör a végtelenségig.
Levélben érdeklődtünk az Építési és Közlekedési Minisztériumnál, hogy megtudjuk, mi a kormányzati álláspont a visegrádi panoráma út motorosok elől való lezárásával kapcsolatban. Megkaptuk a választ, ha nincs kedved olvasgatni, villámgyorsan összefoglalom neked: nincs itt semmi látnivaló, minden a lehető legnagyobb rendben van.
Biztos megerősítés nélkül mindössze feltételezhető, hogy valaki gondatlanul járt el a BMW Motorrad amerikai oldalának frissítése közben. A német Motorrad ugyanis kiszúrta, hogy felkerült az új BMW R 1300 GS dollárban mért ára, holott maga a motorbemutató még csak egy bő hónap múlva történik majd meg.
Miután 2023. június 10-én Visegrád Város Önkormányzata kitiltotta a motorkerékpárral közlekedőket a korábban a Giro d'Italia bicajos versenyre felújított Visegrádi Fellegvárhoz vezető panoráma útról, számos esemény történt, a tiltakozási hullám azonban egyelőre nem kézzelfogható. Egyelőre. Most. Ez ugyanis láthatóan megváltozik.
Először is rossz hírem van: nem egy dedikáltan motoros filmről van szó. Pedig amikor előző este beléptem a Netflix fiókomba, érdeklődve néztem, mennyi motoros jelenettel próbálja az oldal saját ajánlója felkelteni az érdeklődésem. De utánanéztem, honnan zúg a Triumph Speed Triple 1200 RR, aminek nem mellékesen eltalálták az alákevert motorhangját.
Új változata érkezik a tavaly bemutatott, már sorkettes motoros Suzuki V-Stromnak. Az amerikai engedélyeztetési eljárás során összesen négy 2024-es variációt rendeltek a 776 köbcentis, 83 lóerős blokk mellé.
Nagyon szemét az összes ehhez hasonló videó. 20 perc alatt megmutatja egy ilyen felújítási projekt összes szépségét, az összes csapágy könnyedén kijön, a csavarok megindulnak, a feszes videóvágás és az utólagos gyorsítás miatt minden gördülékenynek tűnik, a végére pedig összeáll a szemétből egy gyönyörű veterán motor, amivel büszkén járhatsz találkozóra, vagy felidézheted, hogyan járt a nagyapád dolgozni a '60-as években.
Egy kis tanmese a piacgazdaság működéséről. Az európai piacot ugyan nem célozták be vele, de tőlünk keletebbre az egyik legnagyobb újdonság, hogy bemutatkozott a Harley-Davidson legkisebb motorja, az indiai Heróval közösen megálmodott X440. És az ázsiai piac rácuppant.
És az megvan, hogy már az újgenerációs Africa Twin is hétéves, és az ezerszázas frissítést sem tegnap dobta be a Honda? Hamarosan jelentős update nézhet be az ajtón, és az “SD14” modellkódra hallgató Afrikák előtt új dimenziók nyílhatnak meg.
Hirtelen összeszámolni sem tudom mennyi féle módon szállítottam már sátrat motoron. Próbáltam csomagokhoz rögzíteni, erősítettem már Harley-n a villahídhoz, sőt egy megfelelő tokban még a hátamon is megpróbáltam szállítani, de úgy tényleg élhetetlenül útban volt. De mindig ott motoszkált a para, hogy mi van, ha elenged a rögzítés. A tegnapi M7-esen történt baleset rávilágít arra, hogy ez a félelem nem volt alaptalan.
Megnyitotta a lassú cseppekben csordogáló információs csapot a Triumph a motokrossz projektjükkel kapcsolatban. Mivel eddig nem sokat árultak el a Ricky Carmicheal egykori krosszbajnok (na és NASCAR pilóta) segítségével az amerikai sivatagban fejlesztett gépről, valószínűleg nemrégiben került sínre a meló és találták meg az irányvonalat.
Régóta foglalkoztatja a motoros iparágat a légzsák gondolata. Egyelőre csak a Honda rendszeresítette a motorba építhető változatot, de a Takata-légzsákbotrány a Goldwingekbe szerelt lufik hírnevét is megtépázta. A védelmi funkció így leginkább a motoros ruházatok gyártóira és viselőire hárul, de Atsushi Ishii, az Autoliv vezérigazgatója szerint ez a közeljövőben megváltozhat. Ha rajtuk múlik, akkor mindenképp.
Varró József főtörzszászlós sorsát megpecsételte Szent II. János Pál pápa 1991-es látogatása, de nem a Szentlélek szólította meg, hanem a motorok hangja. Miután ő is azok közé tartozott, akik a szentatya közlekedését biztosították, időnként arra-arra eszmélt, hogy csodálattal figyeli a rendőrmotoros kollégáit. Így ő is elhatározta, hogy amint lehet, felcsap a motorosok közé. Alig telt el egy év, már egy 250-es ETZ nyergében látta el a szolgálatot, manapság pedig egy R 1250 RT nyergéből készül (idővel) nyugdíjba vonulni. Varró Józseffel a Police.hu készített interjút, ami egy pillanatnyi betekintést enged egy elhivatott motoros rendőr életébe.