Először is rossz hírem van: nem egy dedikáltan motoros filmről van szó. Pedig amikor előző este beléptem a Netflix fiókomba, érdeklődve néztem, mennyi motoros jelenettel próbálja az oldal saját ajánlója felkelteni az érdeklődésem. De utánanéztem, honnan zúg a Triumph Speed Triple 1200 RR, aminek nem mellékesen eltalálták az alákevert motorhangját.
Új változata érkezik a tavaly bemutatott, már sorkettes motoros Suzuki V-Stromnak. Az amerikai engedélyeztetési eljárás során összesen négy 2024-es variációt rendeltek a 776 köbcentis, 83 lóerős blokk mellé.
Nagyon szemét az összes ehhez hasonló videó. 20 perc alatt megmutatja egy ilyen felújítási projekt összes szépségét, az összes csapágy könnyedén kijön, a csavarok megindulnak, a feszes videóvágás és az utólagos gyorsítás miatt minden gördülékenynek tűnik, a végére pedig összeáll a szemétből egy gyönyörű veterán motor, amivel büszkén járhatsz találkozóra, vagy felidézheted, hogyan járt a nagyapád dolgozni a '60-as években.
Egy kis tanmese a piacgazdaság működéséről. Az európai piacot ugyan nem célozták be vele, de tőlünk keletebbre az egyik legnagyobb újdonság, hogy bemutatkozott a Harley-Davidson legkisebb motorja, az indiai Heróval közösen megálmodott X440. És az ázsiai piac rácuppant.
És az megvan, hogy már az újgenerációs Africa Twin is hétéves, és az ezerszázas frissítést sem tegnap dobta be a Honda? Hamarosan jelentős update nézhet be az ajtón, és az “SD14” modellkódra hallgató Afrikák előtt új dimenziók nyílhatnak meg.
Hirtelen összeszámolni sem tudom mennyi féle módon szállítottam már sátrat motoron. Próbáltam csomagokhoz rögzíteni, erősítettem már Harley-n a villahídhoz, sőt egy megfelelő tokban még a hátamon is megpróbáltam szállítani, de úgy tényleg élhetetlenül útban volt. De mindig ott motoszkált a para, hogy mi van, ha elenged a rögzítés. A tegnapi M7-esen történt baleset rávilágít arra, hogy ez a félelem nem volt alaptalan.
Megnyitotta a lassú cseppekben csordogáló információs csapot a Triumph a motokrossz projektjükkel kapcsolatban. Mivel eddig nem sokat árultak el a Ricky Carmicheal egykori krosszbajnok (na és NASCAR pilóta) segítségével az amerikai sivatagban fejlesztett gépről, valószínűleg nemrégiben került sínre a meló és találták meg az irányvonalat.
Régóta foglalkoztatja a motoros iparágat a légzsák gondolata. Egyelőre csak a Honda rendszeresítette a motorba építhető változatot, de a Takata-légzsákbotrány a Goldwingekbe szerelt lufik hírnevét is megtépázta. A védelmi funkció így leginkább a motoros ruházatok gyártóira és viselőire hárul, de Atsushi Ishii, az Autoliv vezérigazgatója szerint ez a közeljövőben megváltozhat. Ha rajtuk múlik, akkor mindenképp.
Varró József főtörzszászlós sorsát megpecsételte Szent II. János Pál pápa 1991-es látogatása, de nem a Szentlélek szólította meg, hanem a motorok hangja. Miután ő is azok közé tartozott, akik a szentatya közlekedését biztosították, időnként arra-arra eszmélt, hogy csodálattal figyeli a rendőrmotoros kollégáit. Így ő is elhatározta, hogy amint lehet, felcsap a motorosok közé. Alig telt el egy év, már egy 250-es ETZ nyergében látta el a szolgálatot, manapság pedig egy R 1250 RT nyergéből készül (idővel) nyugdíjba vonulni. Varró Józseffel a Police.hu készített interjút, ami egy pillanatnyi betekintést enged egy elhivatott motoros rendőr életébe.
2022 júliusában Iván Cervantes egy nem túlmódosított Triumph Tiger 900-zal abszolválta, sőt nyerte az úgynevezett Baja Aragón terepralit, és a gyártó erre láthatóan marha büszke. Annyira, hogy idén előálltak egy erre a neves alkalomra utaló különkiadással, a Tiger 900 Aragónnal.
Mintha az elvárások miatt megtorpant volna a Benelli a nagyobbik túraendurójuk, a TRK fejlesztésével. Évek óta előkerül a hír, hogy most már jön. A 800 köbcentis blokk jó ideje a gyártó rendelkezésére áll, van is belőle csupasz motor, meg régimódi változat, de valahogy pont az ötkilós kategóriában óriási sikert arató – ne felejtsük el, hogy az olasz piacon például elképesztően nagyot megy a TRK 502 – típus nagyobbik változatába nem sikerült belepasszírozni. De most már tényleg jön. Kiscserkész-becsszó meg minden. Szeptemberben. Ha minden igaz.
Ha létezik motorteszt, amit annyiszor olvasok el, amennyiszer csak elém kerül, akkor az Iván 2017-es BMW G 310 R munkája, ami a tökéletesre balanszírozott oltáscunami iskolapéldája, ahol a szerző aztán tényleg nem rejtette véka alá, hogy nem nyűgözte le a legkisebb német naked. De nem mindenhol ennyire szigorúak a szériával szemben: A G 310 R, a G 310 GS és a nálunk egyelőre még nem kapható G 310 RR vezetik a gyártó eladási statisztikáit Indiában, így valószínű, hogy még jó ideig velünk maradnak a TVS-származékok.
Látványos, hogyan kelt életre az utóbbi időben a négyszázas kategória. A Triumph nemrég mutatta be a Speed 400-at és a Scrambler 400 X-et, amikkel a KTM 390 Duke-ot célozzák, most pedig az Aprilia RS 440-ről lőttek fotókat, amivel talán egy kicsit máshonnan közelítik az A2-es kategóriát az olaszok.
Ez olyan suzukis dolog. Mármint az, hogy a lényegre szorítkoznak. Csak semmi felesleges sallang. Ennek jegyében érkezik a gyártó új kínálata az európai vásárlók számára, ami Tour névre hallgat, és egyszerűen dobozokat tartalmaz a V-Strom 800DE, a V-Strom 1050 és V-Strom 1050DE modellekhez.
Negyed évszázados a Hayabusa, és ezt pontosan úgy ünnepli a Suzuki, ahogy azt szokta. Minimalista módon: alapvetően színekkel, egy kis látványtuninggal, végletekig tekintettel arra, hogy még véletlenül se zavarják össze a vásárlókat – vagy jó hír, a későbbi bontós piacot – követhetetlenül túlbonyolított alkatrész variálással.
Motorosoknak szóló okosszemüveget mutatott be a BMW, melynek újdonsága, hogy a lencsére vetítve képes a fontosabb adatok, mint például az aktuális sebesség megjelenítésére. A szemüveg Bluetooth kapcsolaton keresztül csatlakoztatható az adatok forrását biztosító okostelefonhoz, illetve az arra telepített megfelelő applikációhoz.
A Pietro Mascagni 17-tel szemben, egy hányavetin parkolt, meggypiros Fiat 500-on túl, három kreatív a Vespától - Gino, Giorgio és György (akit persze Giorgiónak szólítottak) meg egy üveg gin - éppen az állásával játszott. Előbbi, Gino, a legmagasabb mind közül cigarettára gyújtott, éppen a hetedikre, amióta a mediterrán lakóházakkal körbeölelt parkban üldögéltek. Így szólt:
Igazából azon sem csodálkozom, ha a címet elolvasva tízből hét motoros mindössze egy zavart jobbra és balra nézéssel dünnyögi maga elé, hogy “szóval már nincs Stelvio.” Nem csoda, a Moto Guzzi nagy túraendurója nem lepte el az utakat, így a 2015-ös utolsó frissítési próbálkozás után két évvel a gyártást beszüntették. Hamarosan viszont várhatóan visszatér a Stelvio, de már a V85-tel és a V100-zal kipolírozott szemlélet jegyében.
Beértek a Triumph és az indiai Bajaj együttműködésének gyümölcsei. Az első kettő, A Speed 400 és a Scrambler 400 X már formát is öltött. Az árazásról egyelőre nem esett szó, de első ránézésre érdekes alternatívát jelenthet a két csinos kis egyhengeres a KTM, valamint a BMW kategórián belüli egyhengereseivel szemben.
Épp marha büszke voltam magamra, hogy a munkahelyem előtti köves, vízmosta kaptatón jöttem fel a Transalppal, és nem a másik irányból közelítettem, mint a pizzafutárok. Erre szembe találtam magam ezzel. Oké, az Erzbergrodeo a földönkívüli endurósok szintje, Pol Tarrés meg azon belül is nagyfőnök, de az onboard videójába belenézve, máris nem éreztem magam akkora májernek a szánalmas kis kupac miatt, amin egy levegővétellel, közepesnek is alig hazudható gázzal feljöttem.
Új szabadalommal köszönt be a BMW Motorrad, de az első meghökkenés után érthető magyarázatot kapunk rá, hogy mi vezérli a fejlesztést. A jelenleg futó S 1000 RR és M 1000 RR sportmotorokon az irányjelzők a tükrökbe építve kaptak helyet. Csakhogy a grammra mérős mérnöki fejekben megfordult, hogy van annál jobb pozíció is.
Az sem rossz, amikor tapasztalt újságírók próbálnak megfejteni egy motort, de az igazán ritka lehetőség, hogy egy tapasztalt tereprali versenyző gondolatait ismerjük meg a kiszemelt gépről. Dervadelin Tamás feketeöves terepmotoros, a Laller Racing Dakar Team oszlopos tagja a Harley-Davidson 120. évfordulóján négy napig nyüstölte a Pan America Special Editiont.
Jó ideje nem nagy titok, hogy hamarosan érkezik a BMW húzómodellének, a GS-nek a legújabb változata, az R 1250 GS-t felváltó R 1300 GS. A hamarosanból pedig lassan konkrét dátumok lesznek. Egyelőre csak az első: szeptember 28. még csak a hivatalos bemutató időpontja, a forgalmazás pedig várhatóan 2024-re aktualizálódik.
2023. június 22-25. között megnyitja kapuit a Harley-Davidson 120. születésnapját ünneplő fesztivál Budapesten, a Puskás Aréna Park területén, természetesen mindenféle programokkal reggeltől estig. Kifejezetten motoros szemmel érdekesnek tűnnek a vezetett túrák. A külföldi kollégák hétfőn indultak Párizsból, a hazai helyszíneken pedig a Balaton-felvidékre, az Alföldre, Egerbe, a Cserhátba, a Dunakanyarba, a Vértesbe és Domonyvölgybe viszik a motorosokat, valamint kifejezetten off-road útvonalra a Pan Americásokat.
Sikeres szereplés lett a bevállalós promóból. A Ducati az új túraendurójával, a DesertX-szel indította el Antoine Meo többszörös európai enduró és szuperkrossz bajnokot a hírhedten durva Erzbergrodeón. És finoman szólva sem vallott szégyent, ráadásul egy alig módosított motorral.