Nyilván mindenkinek megvan a maga preferenciája, de szerintem Ákos ötlete, hogy a KSR-nek a Brixton név kitalálása helyett a Pannóniát kellett volna megvásárolnia, minimum benne van a 2023-as top 3-ban. Ez a körhinta már tovább forgott, márka legnagyobb motorja, a Cromwell 1200 pedig él, sőt új változatot kap.
Adidos cipő, meg aluljárós Relax óra? Hagyjuk már, a kínai ipar ennél sokkal viccesebbeket is termel! És a Michaelsoft Binbows megvan? Azt hiszem új tétel írhatunk a kedvenc listánkra: itt van a sanghaji Ducati utánlövés, a Ducasu. És úgy is néz ki.
Természetesen ugyanúgy megmaradnak a jól bevált R 1250 RT BMW-k a francia rendőrség kötelékében, de szokatlan választással egészítik azt ki. Elektromos motorral, ami első, majd igazából második érzésre sem tűnik alkalmasnak arra, hogy rendőrségi feladatokat lássanak el vele, de jól belegondolva bizonyos részfeladatok elvégzésére nem is annyira elrugaszkodott ötlet beszerezni néhány elektromos modellt.
Bár a Kawasaki jelen van a - műfaji értékrendhez képest - kisköbcentis cruiserek világában a 650-es Vulcannal, most egy új szereplőt hoznak be a kínálatukba, amivel az A2 jogosítvány kategóriába is beszuszakolják magukat. Noha a Vulcant is legálisan lehetett 48 lóerőbe fojtani, az új Eliminator 500 eleve hozza a teljesítményt, és egy könnyebb, kezesebb kivitel ígéretét hordozza magában. Már maga a motor tömege is sokkal békésebb: 176 kiló a 229-hez képest. Az ég és föld.
Talán nem túlzás azt állítani, hogy bő két évnyi felvezetés után megjelent a következő szezon legfontosabb motorja, Az örök toplistás túraenduró következő tagja, a BMW R 1300 GS. Az elődmodellhez, a jelenleg futó 1250-es szériához képest változások tömkelegével álltak elő a németek. Erősebb lett, fejlettebb a futómű és a váz. De van itt elektronikai újdonság is, és ami a legérdekesebb, hogy mind ezekkel együtt a motor tömege csökkent.
Már korábban is szó volt róla, hogy a soros kéthengeres V-Strom 800 DE megkapja közúti fókuszú változatát, a sima V-Strom 800-at (tehát DE jelző nélkül). Persze ez nem a világ meglepetése, hiszen egyrészt a változtatás kézenfekvő, másfelől már az előd modellt, a 650-es Stromit is hasonló felállásban kínálta a Suzuki.
Nem jár mellé egy Honda City, mint 1981-ben a Motocompo esetében. Cserébe az új verzió ezer dollárba, tehát épp 360 ezer forintnyi zöldhasúba kerül, és 3,5 órás otthoni töltéssel akár 19 kilométeres hatótávolságot ígér. A Honda szerint ez kell a modern városi környezetbe. Legalábbis az amerikaiba, mert Európát nem említik.
Visegrád városvezetése megmozdult a motorosok ügyében. Talán mondhatjuk, hogy végre, de amikor 2023. augusztus 26-án összegyűlt több ezer motoros, hogy kifejezze nemtetszését a hírhedt “Motorkerékpárral behajtani tilos” tábla előtt (pontosabban aki ott volt, tudja, hogy igazából az egész várost lefedve), akkor nemcsak a tábla, hanem a motorral közlekedők hátrányos megkülönböztetésével szemben is felemelték a hangjukat.
“Hamarabb visszatérhetnek a MotoGP futamok Magyarországra, mint gondolnád.” - jelent meg a motogp.com oldalon a verseny jogtulajdonosának, a Dornának a sajtóközleménye. Ez nem az első kísérlet, hogy hazánk egyike legyen a Gyorsaságimotoros-világbajnokság eseményeit megrendező országoknak, de ezek eddig rendre kudarcba fulladtak.
Épp a minap olvasgattam maestro Szabó Henrik korábbi Aprilia RS 660 tesztjét, miután személyesen is találkoztam egy eladó példánnyal Ivanicséknál. Ott, a gép mellett állva eszembe jutottak a szavai: “És nem a szögegyszerű központi rugóstagot kell ekézni, vagy éppen az elnagyolt felső villahidat megfújatni, hanem örvendezni kell az aluváznak, a míves alu lengővillának, a potens erőforrásnak és a harapós fékeknek.” - írta akkor, és bevallom egy kicsit megkívántam. Mármint az RS-t. Erre milyen infó jön szembe? Noaléban összedobtak egy kisebb változatot.
Észrevettétek, hogy a café racer stílus mintha egy kicsit kiment volna a divatból? Legalábbis ahhoz képest, hogy tizenéve még a retró csimborasszója volt, mostanra már inkább a scramblerek maradtak a felszínen. De nem mindenki engedte el a műfaj kezét: a Moto Guzzi egy új V7 változattal, a Stone Corsával igyekszik elérni azokat, akiknek a londoni Ace Café parkolója jelenti a vágy viszonyítási pontját.
Bevett formulának tekinthető, hogy a motorgyártók elkészítik a csupasz modelljeik idomos változatait, vagy éppen fordítva. Ahogy a Yamaha MT-07-ből megszületett az R7, úgy a Suzuki is eldurrantja ezt a receptet, és az idén bemutatkozott GSX-8S alapjain várhatóan a következő évben megérkezik a GSX-8R.
A BMW Motorrad szeptember 7-én (igen, ez négy napja volt, de hát valamikor motorozni is kell, igaz?) bemutatta az új, középméretű túraenduró trióját. Az F 800 GS-t, az F 900 GS-t és az F 900 GS Adventure-t, amivel finoman újra is pozícionálta a kínálatát, valamint lecseréli a 2018 óta elérhető F750GS/F850GS duóját.
Új stádiumba érkezett a Triumph-féle motokrossz projekt felvezetése. Egy jól kitalált YouTube videósorozat előző részeiből már megtudhattuk, hogy a korábbi iparági információkkal szemben a britek teljesen saját vázat készítenek, egy későbbi kisfilmben a 250 köbcentis motorblokk nyomatékrugalmasságát és a reakcióit dícsérték, végül pedig megérkezett a teljes csomag. Az, ahol a fejlesztésben nyakig résztvevő Ricky Carmichael, és a mellé csatlakozott Evan Ferry motorversenyző tisztességesen megtúrja a talajt a brit MX géppel.
Nem tudom, valójában mennyire akart tényleg titokzatos maradni a BMW Motorrad, de a hivatalos kommunikációs csatornákon nem árulták el, hogy pontosan milyen újdonsággal fognak előállni szeptember 7-én, azaz most csütörtökön. De ez persze nem azt jelenti, hogy ne állna máris készen megfejtés. Röviden: leváltja az F 850 GS-t az F 900 GS!
Tényleg nem értem a műfajt, amikor motorosok a saját felszerelésükön túl farsangos beöltözőset játszanak. A lányok cicának, a fiúk valami kemény karakternek, Ákos barátom meg unikornisnak akar tűnni. Miért? Minek? Persze az én kifogásom is egyszerűen elvi: nem tudok elképzelni stílusosabb megjelenést, mint a motorosé. Miért akarnánk másnak látszani? A műfaj mélypontja, amikor motorozásra nem, vagy csak alig alkalmas cuccokat aggatunk magunkra. Na, fölösleges derpegés off: látom, hogy igény van rá. Budapesten napi szinten cikáztok körülöttem Venom és Joker dizájnfényezésű bukókban. Azt hiszem ezzel a hírrel hozzátok szólok: a szuperhős dömping után Star Wars tematikához nyúlt a Ruroc.
Úgy három évvel ezelőtt kezdte felvezetni a kínai QJ Motor, hogy nagy terveik vannak egy soros négyhengeres blokkal, amiről akkor az a megállapítás született, hogy erősen hajaz az MV Agusta Brutale motorjára. Lassan kikristályosodik, hogy a puszta hasonlóságnál sokkal többről van szó, bár ez már akkor is összeállhatott volna, amikor az olaszok 2020-ban eladták a már kifutott modell jogait és gyártószerszámait.
Jövőre lesz öt éve, hogy a Honda bemutatta, majd egy évvel később megigazította a CBR1000RR-R Fireblade jelenleg futó generációját. Az “R” betűk halmozásán azóta is mosolygunk, a motor tudását viszont egy pillanatra sem vesszük félvállról. 215 lóerő, 112 Nm, 201 kilós tömeg olajjal feltöltött állapotban, és akkor ott van még az SP változat, amit már maga a gyártó is úgy kommunikált, hogy „A CBR 1000 RR-R SP nem az utcai motoros igényei szerint készült: a versenypályán van a helye.” Kész, pont, hova tovább?
Lehet ezzel kapcsolatban mellébeszélni, de tök fölösleges: a 390-es KTM Duke az európai értelemben vett belépőszintű kategória adu ásza. Könnyű, ördögien fordul, igényes - nem csodálom, hogy minden korábbi Totalbike szerző Zirig Árpádtól, Stump Andráson át Zomborácz Ivánig bezárólag ódát költött köré, hiszen a kategória bezzeg motorjáról beszélünk. Csakhogy a 2017-es modellfejlesztés óta üldözőbe vette a konkurencia. Jön a hasonlóan sokat ígérő Kawasaki ZX-4R, valamint a 400-as Triumph motoroktól is sokat várunk. És akkor az osztrákok felszívták magukat, és így válaszoltak: “akkor gyertek ki a hóra!”
Mint azt korábban megírtuk, a legnagyobb elérésű magyar motoros tartalomgyártó, Dodor szombat délutánra motoros tiltakozó felfonulást szervezett a motorosok elől elzárt visegrádi panoráma úthoz. Kollégánk, Perlaki Péter Zsolt a helyszínről jelentkezik.
Médiafelületként hivatalból illene egy gyorshajtást és egykerekezést elítélő, az elefántcsonttorony ablakából felelősségre intő dorgálást a világhálóba küldenünk - de nem tesszük. Inkább csak úgy simán elmeséljük, hogy micsoda sztárfotót tett közzé a hammi rendőrség, amiben mindkettő egyszerre megtalálható.
Három éve annak, hogy a Triumph bemutatta akkori kínálata legkisebb hengerűrtartalmú, a márka mércéjéhez viszonyítva belépőszintű árkategóriájú városi roadsterét, a Trident 660-at, amihez a blokk a korábbi 675-ös Triple-ből érkezett, de teljesen újrafaragva. Rövidebb löket, más vezérlés, dugattyúk, szelepek, szóval tényleg rendesen belenyúltak. A folyamat eredménye egy körülrajongott, 81 lóerős, háromhengeres motor lett, ami 3000-es fordulattól húz, mint az ökör a végtelenségig.
Levélben érdeklődtünk az Építési és Közlekedési Minisztériumnál, hogy megtudjuk, mi a kormányzati álláspont a visegrádi panoráma út motorosok elől való lezárásával kapcsolatban. Megkaptuk a választ, ha nincs kedved olvasgatni, villámgyorsan összefoglalom neked: nincs itt semmi látnivaló, minden a lehető legnagyobb rendben van.
Biztos megerősítés nélkül mindössze feltételezhető, hogy valaki gondatlanul járt el a BMW Motorrad amerikai oldalának frissítése közben. A német Motorrad ugyanis kiszúrta, hogy felkerült az új BMW R 1300 GS dollárban mért ára, holott maga a motorbemutató még csak egy bő hónap múlva történik majd meg.
Miután 2023. június 10-én Visegrád Város Önkormányzata kitiltotta a motorkerékpárral közlekedőket a korábban a Giro d'Italia bicajos versenyre felújított Visegrádi Fellegvárhoz vezető panoráma útról, számos esemény történt, a tiltakozási hullám azonban egyelőre nem kézzelfogható. Egyelőre. Most. Ez ugyanis láthatóan megváltozik.