2022 júliusában Iván Cervantes egy nem túlmódosított Triumph Tiger 900-zal abszolválta, sőt nyerte az úgynevezett Baja Aragón terepralit, és a gyártó erre láthatóan marha büszke. Annyira, hogy idén előálltak egy erre a neves alkalomra utaló különkiadással, a Tiger 900 Aragónnal.
Mintha az elvárások miatt megtorpant volna a Benelli a nagyobbik túraendurójuk, a TRK fejlesztésével. Évek óta előkerül a hír, hogy most már jön. A 800 köbcentis blokk jó ideje a gyártó rendelkezésére áll, van is belőle csupasz motor, meg régimódi változat, de valahogy pont az ötkilós kategóriában óriási sikert arató – ne felejtsük el, hogy az olasz piacon például elképesztően nagyot megy a TRK 502 – típus nagyobbik változatába nem sikerült belepasszírozni. De most már tényleg jön. Kiscserkész-becsszó meg minden. Szeptemberben. Ha minden igaz.
Ha létezik motorteszt, amit annyiszor olvasok el, amennyiszer csak elém kerül, akkor az Iván 2017-es BMW G 310 R munkája, ami a tökéletesre balanszírozott oltáscunami iskolapéldája, ahol a szerző aztán tényleg nem rejtette véka alá, hogy nem nyűgözte le a legkisebb német naked. De nem mindenhol ennyire szigorúak a szériával szemben: A G 310 R, a G 310 GS és a nálunk egyelőre még nem kapható G 310 RR vezetik a gyártó eladási statisztikáit Indiában, így valószínű, hogy még jó ideig velünk maradnak a TVS-származékok.
Látványos, hogyan kelt életre az utóbbi időben a négyszázas kategória. A Triumph nemrég mutatta be a Speed 400-at és a Scrambler 400 X-et, amikkel a KTM 390 Duke-ot célozzák, most pedig az Aprilia RS 440-ről lőttek fotókat, amivel talán egy kicsit máshonnan közelítik az A2-es kategóriát az olaszok.
Ez olyan suzukis dolog. Mármint az, hogy a lényegre szorítkoznak. Csak semmi felesleges sallang. Ennek jegyében érkezik a gyártó új kínálata az európai vásárlók számára, ami Tour névre hallgat, és egyszerűen dobozokat tartalmaz a V-Strom 800DE, a V-Strom 1050 és V-Strom 1050DE modellekhez.
Negyed évszázados a Hayabusa, és ezt pontosan úgy ünnepli a Suzuki, ahogy azt szokta. Minimalista módon: alapvetően színekkel, egy kis látványtuninggal, végletekig tekintettel arra, hogy még véletlenül se zavarják össze a vásárlókat – vagy jó hír, a későbbi bontós piacot – követhetetlenül túlbonyolított alkatrész variálással.
Motorosoknak szóló okosszemüveget mutatott be a BMW, melynek újdonsága, hogy a lencsére vetítve képes a fontosabb adatok, mint például az aktuális sebesség megjelenítésére. A szemüveg Bluetooth kapcsolaton keresztül csatlakoztatható az adatok forrását biztosító okostelefonhoz, illetve az arra telepített megfelelő applikációhoz.
A Pietro Mascagni 17-tel szemben, egy hányavetin parkolt, meggypiros Fiat 500-on túl, három kreatív a Vespától - Gino, Giorgio és György (akit persze Giorgiónak szólítottak) meg egy üveg gin - éppen az állásával játszott. Előbbi, Gino, a legmagasabb mind közül cigarettára gyújtott, éppen a hetedikre, amióta a mediterrán lakóházakkal körbeölelt parkban üldögéltek. Így szólt:
Igazából azon sem csodálkozom, ha a címet elolvasva tízből hét motoros mindössze egy zavart jobbra és balra nézéssel dünnyögi maga elé, hogy “szóval már nincs Stelvio.” Nem csoda, a Moto Guzzi nagy túraendurója nem lepte el az utakat, így a 2015-ös utolsó frissítési próbálkozás után két évvel a gyártást beszüntették. Hamarosan viszont várhatóan visszatér a Stelvio, de már a V85-tel és a V100-zal kipolírozott szemlélet jegyében.
Beértek a Triumph és az indiai Bajaj együttműködésének gyümölcsei. Az első kettő, A Speed 400 és a Scrambler 400 X már formát is öltött. Az árazásról egyelőre nem esett szó, de első ránézésre érdekes alternatívát jelenthet a két csinos kis egyhengeres a KTM, valamint a BMW kategórián belüli egyhengereseivel szemben.
Épp marha büszke voltam magamra, hogy a munkahelyem előtti köves, vízmosta kaptatón jöttem fel a Transalppal, és nem a másik irányból közelítettem, mint a pizzafutárok. Erre szembe találtam magam ezzel. Oké, az Erzbergrodeo a földönkívüli endurósok szintje, Pol Tarrés meg azon belül is nagyfőnök, de az onboard videójába belenézve, máris nem éreztem magam akkora májernek a szánalmas kis kupac miatt, amin egy levegővétellel, közepesnek is alig hazudható gázzal feljöttem.
Új szabadalommal köszönt be a BMW Motorrad, de az első meghökkenés után érthető magyarázatot kapunk rá, hogy mi vezérli a fejlesztést. A jelenleg futó S 1000 RR és M 1000 RR sportmotorokon az irányjelzők a tükrökbe építve kaptak helyet. Csakhogy a grammra mérős mérnöki fejekben megfordult, hogy van annál jobb pozíció is.
Az sem rossz, amikor tapasztalt újságírók próbálnak megfejteni egy motort, de az igazán ritka lehetőség, hogy egy tapasztalt tereprali versenyző gondolatait ismerjük meg a kiszemelt gépről. Dervadelin Tamás feketeöves terepmotoros, a Laller Racing Dakar Team oszlopos tagja a Harley-Davidson 120. évfordulóján négy napig nyüstölte a Pan America Special Editiont.
Jó ideje nem nagy titok, hogy hamarosan érkezik a BMW húzómodellének, a GS-nek a legújabb változata, az R 1250 GS-t felváltó R 1300 GS. A hamarosanból pedig lassan konkrét dátumok lesznek. Egyelőre csak az első: szeptember 28. még csak a hivatalos bemutató időpontja, a forgalmazás pedig várhatóan 2024-re aktualizálódik.
2023. június 22-25. között megnyitja kapuit a Harley-Davidson 120. születésnapját ünneplő fesztivál Budapesten, a Puskás Aréna Park területén, természetesen mindenféle programokkal reggeltől estig. Kifejezetten motoros szemmel érdekesnek tűnnek a vezetett túrák. A külföldi kollégák hétfőn indultak Párizsból, a hazai helyszíneken pedig a Balaton-felvidékre, az Alföldre, Egerbe, a Cserhátba, a Dunakanyarba, a Vértesbe és Domonyvölgybe viszik a motorosokat, valamint kifejezetten off-road útvonalra a Pan Americásokat.
Sikeres szereplés lett a bevállalós promóból. A Ducati az új túraendurójával, a DesertX-szel indította el Antoine Meo többszörös európai enduró és szuperkrossz bajnokot a hírhedten durva Erzbergrodeón. És finoman szólva sem vallott szégyent, ráadásul egy alig módosított motorral.
Idén tavasszal újabb elektromos motorok álltak a magyar rendőrség szolgálatába. Az eredeti elképzelések szerint a Zero FX-ekkel a déli határszakaszokon látnak el járőrszolgálatot, de a fotók és a rendőrségi közlemény tanulsága szerint az ország más részein is találtak nekik feladatot.
“A mai napon 11:50-kor elveszítette élete legnagyobb harcát a magyar motokrossz kiemelkedő alakja.” - írja Szvoboda Bence csapata, a HTS Team nemrégiben megjelent Facebook posztjukban.
Ha egy Triumph Tiger 1200 GT-n, egy KTM 1290 Super Adventure-ön vagy egy fullos V4 Multistradán látjuk, akkor azt mondjuk oké, mégiscsak high-end kategória. De a Kymco robogói és kismotorjai mégiscsak másik polcon laknak, szóval tényleg váratlan húzás, hogy pont ők szállnak be a radartechnológiás visszajelző-rendszerekkel felszerelt járművek kínálatába.
Másról sem szólnak az utóbbi időben a BMW Motorrad social media felületei, mint az S1000XR sportosabb, bikább, fullosabb változatáról, az M1000XR-ről. Érezni, hogy mennyire komolyan veszik, hogy egyfajta zászlóshajónak, posztermotornak szánják. És nem is csinálják rosszul. Peter Hickmannek odaadni a prototípust, hogy küldje meg a Man-szigeten, marketing szempontból sem rossz ötlet.
Visegrád Város Önkormányzata korlátozza a motoros forgalmat a Visegrádi Fellegvárhoz vezető Panoráma úton.
„A Panoráma út városba levezető szakaszát a tavalyi felújítást követően, a korábbi években tapasztaltakhoz képest napi rendszerességgel a nagy sebességgel közlekedő motorosok és autósok versenypályának használják. Városunk lakosainak mindennapjait és szállóvendégeink nyugalmát egyaránt nagy mértékben zavarja ez a tevékenység, amivel kapcsolatban rengeteg jelzést kaptunk.”
Új indiai city vagány érkezik. Vagy érkezhet - ilyenkor még illik feltételes módot használni, pedig ha egyszer elkészül a Royal Enfield Hunter 450 köbcentis változata, azzal azért várhatóan bekínálják az európai piacot is, hiszen a gyártó jól láthatóan kiterjesztette csápjait az öreg kontinens irányába. Ott vannak az européer gyomornak való 48 lóerős 650-esek, de a Himalayanból is csecse kis scramblert faragtak a Scram 411 képében.
Egy kicsit megvezette az orránál fogva a BMW Motorrad a motoros világsajtót, amikor néhány nappal ezelőtt megfuttatták a social media felületeiken az M1000XR-t, hozzátéve, hogy június 6-án jönnek a részletekkel. Jöttek, nem pont úgy, ahogy számítottunk rá, hiszen a végleges változatot vártuk. Ezzel szemben az S1000XR felpiszkált kivitele egyelőre prototípus marad, igaz, már nem sokáig.
Méghogy vége a hatkilós sportmotorok világának? Nem úgy tűnik. Talán az idei év legfontosabb újdonsága, hogy a Kawasaki ZX-6R visszatér az európai kínálatba, hiszen ezzel újra lesz rendszámozható, sornégyes japán szupersport gép. Ha ettől nem is térnek vissza azok az idők, amikor húzóágazatot jelentett a kategória, mégis jó látni, hogy ződék látnak még fantáziát a hatszázasokban.
Élesen megvan az emlék, ahogy a Yamaha nagyon hosszú felkészülés és rápörgetés után nem mutatta be a Yamaha Ténéré 700-at a 2018-as EICMA kiállításon, óriási csalódás volt, amikor csak egy újabb koncepciómotort vittek ki Milánóba. Egy évre rá azonban kárpótolták a világot. Az MT-07-ből ismert CP2-es blokk köré épített túraenduró összességében bevált. Szeretik a felhasználók, és nem csak a rallye-motoros imidzs, tényleg nyektetik a motort terepen az adventure motorokra ráállt off-roados fiúk.