Hopp, erről személyes élményem is van! Mármint arról, hogy hogyan nem vettem részt a rendőrség által minden évben megszervezett ingyenes, motoros vezetéstechnikai tréningen. Talán három egymást követő évben próbáltam elég gyors lenni, hogy bekerüljek - nem sikerült. Már én is csak a hírekből tájékozódom, és azt látom, ez nem változott. Továbbra is szinte lehetetlen bekerülni.
Az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács – vagyis ETSC – jelentése szerint az Európai Unióban 3891 ember halt meg motoron 2021-ben. Ez a szám ugyan 25 százalékkal alacsonyabb, mint a tíz évvel korábbi adat, de még mindig túl magas, ezért lépnének az ügyben.
Isten tudja, hanyadjára támad fel a Buell, de a 2021-es nagy (újra) nekigyürkőzés gyümölcsei lassan beérnek. Igaz, nem fogad mindent egyértelmű elismeréssel a nép. A SuperTouring 1190 prototípusának tavalyi bemutatója nem hozta azt a szintű közönség- és sajtólelkesedést, amit reméltek. Idén már teljesebb formában mutatták meg a motort, hátha kiváltja az áhított nyálelválasztást.
Van az úgy, hogy ha valaki iszik, akkor felbátorodik és nem hoz jó döntéseket. Ilyenkor bármilyen járművet vezetni hatalmas felelőtlenség, de bőven lehet még fokozni az ilyesmit: például ha az ittas sofőr nem áll meg, amikor a rendőrök igazoltatni akarják, hanem menekülőre fogja.
Fogadni mernék, hogy te sem tudtál semmit arról, hogy a motoros textilkabátok különböző zónákból állnak. Az egyik kevesebb rétegből, a másik vastagabb szövetből készül attól függően, hogy a biztonsági előírások szerint hol fogsz nagyobb eséllyel aszfalton csúszni egy hoppá után, és hol kevesebbel, aztán jön az élet, és hopp, lehet nem úgy van. De mi jön akkor, amikor beüt az a bizonyos nem úgy van? Ha nincs időd végignézni az alábbi videót (pedig érdemes, a végén még egy flex, meg a gázlámpa is előkerül a móka kedvéért), amit a magyar srácok készítettek erről, akkor gyorsan összefoglalom: semmi jó.
Alaposan megrázta a motorsport világát pár hónapja a hír, hogy a Suzuki kiszáll a MotoGP-ből, sőt az Endurance-világbajnokság mezőnyében sem találkozhatunk jövőre a hamamatsui gyártó motorkerékpárjaival. Különösen annak fényében volt meglepő a bejelentés, hogy 2020-ban még bajnoki címet ünnepelhettek a gyorsasági-vébén. A döntés igazi oka nem igazán ismert, csak annyit közöltek, hogy energiáikat másfelé fordítják – leginkább a gazdasági helyzet állhat a háttérben.
Elektromos robogót mutatott be a kínai Horwin – eddig semmi dráma nincs a hírben, egy újabb távol-keleti gyártó próbálkozik a villanyhajtás mezején. Azonban a Senmenti 0 nem egy szokványos gép. A 400 voltos elektromos rendszer része egy olyan izmos villanymotor, amelynek bár teljesítményét nem közölték, nyomatéka 600 newtonméter. Két másodperc körül gyorsul százra, és megfutja a 200 km/h-t.
A Royal Enfieldet leginkább retró stílusú és zömében jól bevált technikára épülő modelljeiről ismerjük. Persze időről időre ők is igyekeznek újítani, jelenleg is van 350-es, 411-es és 650-es platformjuk, hogy ne legyen egysíkú a paletta. A jövő szavát sem hagyják figyelmen kívül, hamarosan elektromos modellel állnak elő, az Electrik01-ről már kiszivárgott egy részletfotó. A képet ITT lehet megnézni.
Aki nem hallott még a Matter nevű motorgyártóról, ne ijedjen meg, nem maradt le semmiről. Egy friss indiai startupról van szó, amely most rukkolt elő első saját motorkerékpárjával. És ahogyan azt a frissen induló márkáknál már nagyrészt megszokhattuk, az elektromos gépek piacára szállnának be az egyelőre név nélküli modellel, amely jelen állapotában tanulmánynak számít.
Tavaly ugyanígy, novemberben írtuk meg, hogy egy Honda RC213V-S lett a valaha eladott legdrágább japán motorkerékpár az aukciós értékesítéseket tekintve. Akkor 74 millió forintnyi összeget fizettek ki érte, most viszont egy öreg Yamaháért csengetett ki valaki ennél is felfoghatatlanul sokkal többet: 321 ezer dollárt, azaz 128 millió forintot. Mondjuk a Honda rekordja jó eséllyel utcai gépre vonatkozott, ez a Yamaha pedig nagyon nem az.
A svéd Cake néhány gépe már nálunk is járt teszten, bár a Makka és az Ösa egyaránt a robogók kategóriáját erősíti. Az elektromos modellekben utazó svéd gyártó azonban más műfajokban is képviselteti magát, így például a Kalkkal a terepmotorok között. Most egy újabb pehelysúlyú modellel bővítették a palettát, ez pedig a Bukk.
John McGuinness az utcai motorversenyzés élő legendája. Noha végül nyári interjúnkban sem mondta ki konkrétan, korábban már elhintette, hogy talán visszavonul. Nyugodt szívvel tehetné, mert idén már századszor is elrajtolt a Man-szigeti TT-n, ahol egyébként összesen 23 győzelem szerepel a neve mellett.
Véget ért a MotoGP 2022-es szezonja, és visszatekintve igen vegyes érzéseink lehetnek. Egyfelől az utolsó fordulóig nyitott volt a bajnoki cím sorsa, ráadásul elég sokáig többesélyes volt a pontvadászat kimenetele, izgalmakból nem volt hiány. Viszont szomorú mellékzöngéje az idénynek a Suzuki búcsúja. Már év közben bejelentették, volt idő emésztgetni, mégis sokak szemébe könny szökött, amikor Alex Rins amúgy búcsúajándékként megnyerte a valenciai zárófutamot.
Noha a Kymcót leginkább robogóiról ismerjük idehaza, vannak azért másfajta gépeik is, a quadoktól az e-bike-okig. És úgy fest, ők is hallgatnak az idők szavára, és az elektromos motorkerékpárok szegmensére is nyitnak. A 2018-as EICMA szalonon mutattak egy váratlanul ütős sportgépet, igaz, csak tanulmányt – most ezt frissítették, és talán már a sorozatgyártás sincs messze.
A Superbike-vébé mezőnye úgy fordult rá az utolsó előtti, indonéziai versenyhétvégére, hogy Álvaro Bautista előnye magabiztos, sőt van olyan forgatókönyv, amely szerint már vébécímet ünnepelhet a spanyol ducatis, de azért még nem dőlt el semmi. Most, a futamok után már más a helyzet: bejött a siker forgatókönyve, Bautista világbajnok!
Idén nyáron járt nálunk az Aprilia RS 660 sportmotor, amely bár nem olcsó, de a súlyos forintokért cserébe sokat is ad, kimondottan szerettük. A gyáriak viszont úgy érezték, van ebben még több is, ezért egy újabb változattal, az Extremával érkeztek a milánói szalonra.
A fenti cím nem valami zs-kategóriás horrorfilmhez tartozik, hanem az Aston Martin és a Brough Superior közös agymenéséhez. Az AMB 001-ez három éve, szintén a milánói EICMA szalonon mutatták be, és már azt sem igazán értettük. Bár bitang erős, de nem valami célszerű: csak versenypályán használható, amire nagyjából alkalmatlan. A luxust azonban nem mindig kell érteni, ezt jelzi, hogy a két gyártó úgy érezte, van még ebben a projektben vitamin. Hát most kijöttek az AMB 001 Próval.
A kínai QJ Motor fennhatósága alatt szépen épül és bővül az olasz Benelli. Most az 500 köbcentis szegmensben mutattak újdonságot – itt már túraenduróval, retrógéppel és cruiserrel is jelen voltak eddig. Ezúttal egy vagány csupaszt lepleztek le, a TNT 500 premierjét a milánói szalonon tartották meg.
Némi meglepetésre egy új terepmotorral állított oda az EICMA-ra a Bimota. A BX450 enduró Kawasaki-alapokon nyugszik, a KX450X rokonának tekinthetjük. A japán beütés nyilván nem véletlen, miután évekkel ezelőtt bevásárolták magukat az olasz manufaktúrába, és a KB4 is a Ninja 1000 SX, a Tesi H2 pedig a Ninja H2 technikájához kötődik.
Régi segédmotorokra specializálódott négy férfi Gyomaendrődön, elsősorban Simsonokból akartak pénzt csinálni. Mármint nem felújításból vagy javításból: január és március között négy keletnémet kismotort is elloptak, de a sorozatot nem tudták már tovább folytatni, a helyi rendőrök elkapták őket.
Sokszor írtunk már arról, hogyan lehet elkerülni a vadgázolást, és hogy mit tehetünk, amikor már egyértelműen nincs menekvés. Ezek a tippek persze minden járműre érvényesek lehetnek, de motoron van egy hatalmas különbség: nincs körülöttünk kaszni, ami megvédjen, így sokkal nagyobb veszélye lehet egy szarvassal vagy őzzel való találkozásnak. Főleg ha olyan hirtelen jön az őz (szarvas?), mint az alábbi videóban.
Az olyan újdonságok mellett mint a feltámasztott Hornet és Transalp, talán kissé kevésbé feltűnő, de a Honda egy ízléses retrómotort is elvitt a milánói motorkiállításra. A CL500 a kereken hatvan éve, 1962-ben bemutatott CL72-ből merített inspirációt, és a fiataloknak szánják, az A2-es jogsikategóriához is passzol.
Mondhatjuk, hogy az MV Agusta nem spórolta el az idei EICMA-t, az olasz gyártó ugyanis bár nem állít ki, ekkorra időzítette a két Lucky Explorer túraenduró szériaérett változatának bemutatóját, amelyek mellett egy igen kívánatos café racert is odapakoltak. Igaz, a 921 S egyelőre csak tanulmány, de nem voltak restek új vázat és friss blokkot fejleszteni hozzá.
Az MV Agusta tavaly ősszel, a milánói motorszalonon mutatta be a Lucky Explorer széria két tagját, az 5.5-öt és a 9.5-öt, két olyan túraendurót, amelyek az inkább túrára fejlesztett Turismo Veloce után komolyabban képviselik a terepes vonalat is. Akkor azonban még csak tanulmányként létezett a két újdonság, most viszont újra eljött az EICMA ideje, az olaszok pedig bár nem állítanak ki, ekkorra időzítették a végleges változatokat.
A Fantic legutóbb akkor hallatott magáról, amikor bő egy hónapja két terepmotort mutatott be a manufaktúra. Egészen zseniális gépekkel szoktak előrukkolni, amelyek persze amolyan olaszosan tökéletlenek, elég csak a Caballero 500-ra emlékezni. Eddig egyhengeresekkel voltak jelen a piacon, most viszont a milánói kiállításon bemutatták első kéthengeres motorkerékpárjukat, a Caballero 700 scramblert.