Ki ne ismerné a világ leghíresebb titkos ügynökét, James Bondot? Ian Fleming 1953-ban alkotta meg a brit kém figuráját, a Casino Royale című kötetben szerepelt először. Az elsőt még számos regény követte, 1962-ben pedig elkészült az első film is, a Dr. No, méghozzá a legendás Sean Connery főszereplésével. Idén tehát hatvan éve, hogy a 007-es megjelent a mozivásznon – ez egy ünneplésre méltó jubileum.
A Horexről nem írunk túl gyakran, ami nem véletlen, hiszen nem sokmodelles tömeggyártóról van szó, sokkal inkább különlegességekben utaznak. A márka több nagy visszatérésen van már túl, VR6-os blokkjuk pedig a motorkerékpárok világában igazi kuriózumnak számít – na, persze autóban sem volt soha gyakori. Most viszont nem hathengerest villantottak, hanem egy ikonikus típusukat támasztották fel.
Bár a Suzuki Burgman nevet a legtöbben a nagyobb, 400-as vagy akár pár évvel ezelőttig a 650-es díványrobogókkal kapcsolják össze, a japánok ezeknél kisebb kategóriákban is jelen vannak vele. Például a 125-ösök közt, ahol most a Street 125EX-szel bővül a kínálat. Rövid időn belül ez a harmadik friss nyolcadliteres robogójuk az Avenis és az Address után.
Tovább hegyezte az S 1000 RR-t a BMW, ez pedig részben számokban, részben pedig majd a versenypályán lesz érezhető. A bajorok a blokkon kívül a futóműhöz, az aerodinamikai csomaghoz, a dizájnhoz és az elektronikához is nyúltak.
Hosszú várakozás és több kedvcsináló után a Honda végre bemutatta az új Hornetet a kölni Intermot kiállításon. A hivatalos nevén CB750 Hornetnek nevezett meztelen gép az ígéretek szerint a jó teljesítmény-tömeg aránynak köszönhetően mozgékony és könnyen kezelhető lesz.
Új szériagyártású terepmotorral bővíti kínálatát a Fantic – sőt rögtön kettővel is, igaz ezek szoros rokonságban állnak. A hírek szerint a XEF Rally és a XEF Rally Factory egyaránt az Abu-Dhabi Desert Challenge-en is induló gyári versenyenduróból merített, a két gép alapjai közösek, de a Factory eggyel magasabb polcon foglal helyet.
Augusztus végén írtuk meg, hogy elárverezik a legújabb James Bond-film, a Nincs idő meghalni egyik motorkerékpárját, egy Triumph Scrambler 1200 XE-t. A gépet a vásznon a főhősön kívül a Primo nevű (másképp: Küklopsz) zsoldos is vezette, kaszkadőrként pedig Paul Edmondson és Martin Craven ült a nyeregben.
Egy új Multistrada-verzióval folytatta a 2023-as újdonságok bemutatását a Ducati. Az olaszok leleplezték a V4 Rallyt, amelynek nevéből már következtethetünk is arra, hogy valamivel terepképesebbé tették a túraendurót az eddigi variánsokhoz képest. Sőt, túrásabb is lett.
Egészen futurisztikus motorkerékpár képei láttak napvilágot: a gépet Hydrának hívják, és nemcsak a külseje szokatlan. A Hydra ugyanis hidrogénhajtású – legalábbis annak álmodták meg. A koncepció három szakember közös munkája, Anton Brousseau, Andre Taylforth, valamint Anton Guzhov a Kiska Designnál dolgozott együtt, szomszédos asztaloknál melóztak, és összebarátkoztak.
Visszatér a MotoGP-be Danilo Petrucci, még ha természetesen csak átmenetileg, beugróként is. A rutinos olasz motoros a sérült Joan Mirt helyettesíti majd a Suzukinál a thaiföldi versenyen ezen a hétvégén.
Tavaly sokak számára meglepő lehetett a Triumph bejelentése, miszerint endurókkal és krosszmotorokkal bővítik a kínálatukat. Ehhez rögtön két elég nagy nevet is megszereztek: a motokrossz-legenda Ricky Carmichaelt és a négyszeres enduró-világbajnok Ivan Cervantest. Na, meg azt sem titkolták, hogy versenyprogramot indítanak.
Míg a MotoGP-ben Jack Miller első helye és Jorge Martín bronzérme révén két ducatis is felállhatott a dobogóra, a Superbike-vébén is az olasz gyártó motorja dominált. Álvaro Bautista ugyanis megcsinálta a mesterhármast, vagyis a két főfutam mellett a sprintversenyt is behúzta Katalóniában.
Alaposan felforgatta a MotoGP-hétvége szombati napját az esőzés, de végül Marc Márquez szerezte meg a pole pozíciót, míg a címvédő Quartararo csak a kilencedik, legnagyobb kihívója, Pecco Bagnaia a tizenkettedik helyről rajtolhatott. A futamon aztán Jack Miller tette egészen hamar egyértelművé, hogy nyerni akar: a hetedik pozícióból indulva három kör alatt átvette a vezetést. Egymás után futotta a leggyorsabb köröket, a lépést csak rövid ideig tudta vele tartani Jorge Martín.
A Moto Guzzi tavaly ősszel mutatta be a márka fennállásának századik évfordulóját ünneplő modellt, a V100 Mandellót. Most különkiadást is készítettek belőle, amelyet Aviazione Navalénak neveztek el, és az olasz haditengerészet repülős egységei előtt tiszteleg, az ott is használt F-35-ös vadászbombázó megjelenéséhez igazították.
Repülő motorkerékpárt mutatott az Ali Technologies: a japánok a detroiti NAIAS kiállításra vitték el az XTurismót, hogy megejtsék vele az első amerikai repülést. Külsőre leginkább úgy néz ki a szerkezet, mintha egy megtermett drónra henköltek volna rá egy jetskit. Amúgy ebben a műfajban nem az Alié az első kísérlet, a mindenféle beteg kreálmányairól ismert Colin Furze is épített már hasonlót.
A megszorítások áldozata lett a hajdúnánási MotoGP-pálya, legalábbis egyelőre biztosan – derül ki a 444.hu cikkéből. A portál az építésügyi minisztériumot kereste meg a beruházással kapcsolatban, ahonnan az egyik illetékes azt válaszolta: „a szabály egyértelmű. Ahol nem kezdődött meg az építkezés, azt a beruházást felfüggesztjük.”
Napjaink egyik – ha nem a – legterepképesebb túraendurója vitán felül a KTM 890 Adventure R. A 2020-as bemutató után már tavaly belengették, hogy 2022-re várhatjuk a frissített változatot, amely most meg is érkezett. Természetesen a keménysége nem csorbult, sőt kapott pár olyan módosítást, amitől még alkalmasabb lesz az aszfaltút elhagyására.
Egészen szürreális, ahogyan egyesek a mentőkkel szemben viselkednek idehaza. Korábban olyanról is hallhattunk, hogy azért panaszolták be őket, mert ebédet vettek maguknak, és az éppen életmentésben résztvevő mentőautók parkolása is szúrja időnként egy-két rosszindulatú ember szemét. Most egy motoros akarja behajtani rajtuk a kárt, miután levágták róla a bőrruhát.
Attól, hogy valaki a világ legjobb motorversenyzői közé tartozik, még nem biztos, hogy jogosítványa is van. Vannak, akik egyszerűen csak kiélik magukat a versenypályán, ezért nem vágynak közúton két kerékre, de olyan is akad, aki azt mondta, túl veszélyesnek tartja az ilyesmit. Oké, ebben azért érezni némi ellentmondást, de tényleg volt ilyenre példa. A hatszoros Superbike-világbajnok Jonathan Rea is elég későn, csak 34 évesen szerzett vezetői engedélyt.
Bemutatta a Monster-család harmadik tagját is a Ducati: a sima Monster és a Monster+ után az SP-vel egészült ki a kínálat. Ahogyan az lenni szokott, ez a két betű a hegyesebb változatokat jelöli az olaszoknál (SP = Sport Production), de általában nem a motorerőben, hanem a körítésben van eltérés. Ahogy most is.
Amikor a tavaly őszi EICMA szalonon az MV Agusta megmutatta a Lucky Explorer túraendurókat, a kisebbik változat, az 5.5 műszaki adatairól nem sokat beszéltek. Annyit viszont elárultak, hogy a cég kínai partnerétől kap blokkot. Éppen ezért fontos modell számunkra a QJ Motor GS550-es sportgépe: a hírek szerint ez lehet majd a szervdonor.
Hosszú kihagyás után visszatér a pályára a MotoGP-ben Marc Márquez. A nyolcszoros világbajnok spanyol zseni utóbbi pár évét nagyon komolyan hátráltatták a sérülések, legutóbb júniusban esett át műtéten a jobb karjával, az operációt orvosa sikeresnek ítélte. Azóta gondosan felépített rehabilitációs folyamat zajlott, most pedig végre újra versenykörülmények között láthatjuk Márquezt.
2025-ig legalább tíz, de akár ennél is több elektromos motorkerékpárt mutatna be a Honda. Ez nem kis vállalásnak tűnik erre a hároméves intervallumra, ráadásul a következő öt évben mintegy egymilliót szeretnének eladni ezekből a modellekből, míg 2030-ra évi 3,5 millióra, a teljes darabszám 15 százalékára emelnék ezt a számot.
Csupán egy kiadó hely maradt 2023-ra a MotoGP-ben, miután a Mooney VR46 Racing Team, valamint az LCR Honda is újabb bejelentéseket tett. Rossi csapatának döntése nagy meglepetést nem okozott: változatlanul Marco Bezzecchi és Luca Marini húzza a gázt a Ducatinak. Az LCR-nél pedig Takaaki Nakagamival hosszabbítottak.
A tavaly őszi EICMA motorszalonon jelentette be a Honda, hogy visszahozza a Hornetet. Azóta is csöpögtettek már némi információt, a találgatások pedig arról szóltak, hogy a korábban soros négyhengeresként ismert modellnévhez a jövőben sorkettes blokk tartozik majd. Ez most beigazolódott, a Honda ugyanis nyilvánosságra hozta a főbb adatokat.