A Yamaha CP2-es blokkjával mutatkozott be a Fantic legnagyobb hengerűrtartalmú újdonsága, a Caballero 700. A CP2 nem ismeretlen konstrukció, ez az a kéthengeres motor, ami 2014-es debütálása óta az MT-07-ben, a Tracer7-ben, az R7-ben a Ténéré 700-ban is megtalálható. 74 lóerő, 70 Nm, meglepetésektől mentes, lineáris erőleadású, nem tönkremenős darab.
A finn Forma-1 legendával, Mika Häkkinennel együttműködve jelentett be egy nagyon limitált szériás elektromos motort a Verge Motorcycles. A spéci széria a Verge TS Pro modellen alapszik, az az elég meggyőző számai vannak, de a dizájn magán viseli a pilóta kézjegyét. Szó szerint, és átvitt értelemben egyaránt.
Máris érik a gyümölcse, hogy a tavalyi évben 25,1 százalékos részesedést szerzett a KTM az MV Augustában, a fejlesztések felpörögtek. Az Egyesült Államok Szövetségi Járműbiztonsági Hivatala - az NHTSA - közzétett listáján egy sor új, engedélyezett típus szerepel. Egy részük már futó modellek új változatai, frissítései, de újdonság is lesz.
Szomorúan hiányzik a Kawasaki európai kínálatából a ZX-6R. Ninja 650 persze van, de az azért mégsem egy négyhengeres sportmotor. Ez azonban változni látszik. Ha egy hangyányit erőtlenebbül is, de úgy tűnik, visszatért a zöld méregzsák.
Egyelőre ott tartunk, hogy az európai piacon még legfeljebb nyolcszázas kategóriában van jelen a kínai CFMoto, de nem kétséges hogy úgy tágítják a határokat, ahogy egyre inkább beszivárog a márka a motorosok tudatába. És nézz csak rá az 1250TR-G-re, kutya legyek ha ezt nem hozzák ide! A dizájn japános, a blokk KTM-származék. És akkor tessék, jön hozzá a BMW-s futómű.
Fogós kérdés lehetne egy Legyen Ön is milliomos-szerű kvízjátékban, hogy miben különbözik a BMW R 18 ötödik családtagja, az új Rocktane mondjuk az R 18 B-től, vagy akár az alapváltozattól. Trükkös, mert valahova a kettő közé lehet behelyezni. A gyártó szerint a motor kategória-besorolása custom bagger, én meg magasabb kormánnyal inkább a frankó csikánó bike-ot látom benne.
Egy olyan kompresszoros Africa Twin terveit szabadalmaztatta a Honda, amivel új érdeklődőkhöz juttathatják el a modellt. A tervrajzokon látott túraendurós felépítést azonban valószínűsíthetően más modellek is hasznosíthatnák. Feltöltős Rebel és NT? Oké, jöhet!
Megküldte egy enyhébb frissítéssel a kisebbik supemotóját a Husqvarna. A 2024-es FS 450-et egy új szürke-sárga-fehér színkombóról, meg egy új ülésről lehet megkülönböztetni a korábbiaktól, ami nem csak dizájncélt szolgál, hanem a korábbinál tapadósabb huzatot kapott.
Ma hivatalosan is megnyitott az új budapesti Triumph főhadiszállás. A belvárosi miliőt hátrahagyva, az ezredforduló előtti brit munkásnegyedek hangulatát idéző 9. kerületi faunában dobták le a vashorgonyt. Az Ecseri úti metrómegálló közelében, amiben például az lehet a jó, hogy egy rövid tesztmotorozás kedvéért gyorsan el lehet hagyni a szigorúan vett városi övezetet, így több derülhet ki a motorról. A megnyitóra minket is meghívtak, mutatjuk milyen lett.
A FEMA - Federation of European Motorcyclists Associations – egy olyan összeurópai érdekvédelmi szervezet, ami nemzetközi szinten keresi a lehetőséget, hogy az öreg kontinens motorosait érintő szabályozásokba legalább javaslati szinten beleszólhassanak. Foglalkoznak közutak állapotával, visszahívási ügyekkel és egy csomó, egy átlag motoros számára közepesen érdektelen témával. A jogosítványokkal kapcsolatban viszont ráéreztek valamire.
A Harley-nál mindig a CVO - azaz Custom Vehicle Operations - modellek vetítik előre, hogy a közeljövőben milyen irányba haladnak a fejlesztések. Nem is olyan régen még a 117-es, azaz 1923 köbcentis Milwaukee-Eight blokk volt a csúcs, aztán tessék. Ma már szépen lassan beszivárog az alapválasztékba. De itt az új, és persze mindig van nagyobb. Jönnek az 1983 köbcentis, azaz 121 köbhüvelykes V2-esek. Ráadásul ott virít rajtuk a “VVT” jelző, ami hagyományosan a változó szelepvezérlést jelöli.
Hopp, erről személyes élményem is van! Mármint arról, hogy hogyan nem vettem részt a rendőrség által minden évben megszervezett ingyenes, motoros vezetéstechnikai tréningen. Talán három egymást követő évben próbáltam elég gyors lenni, hogy bekerüljek - nem sikerült. Már én is csak a hírekből tájékozódom, és azt látom, ez nem változott. Továbbra is szinte lehetetlen bekerülni.
Az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács – vagyis ETSC – jelentése szerint az Európai Unióban 3891 ember halt meg motoron 2021-ben. Ez a szám ugyan 25 százalékkal alacsonyabb, mint a tíz évvel korábbi adat, de még mindig túl magas, ezért lépnének az ügyben.
Isten tudja, hanyadjára támad fel a Buell, de a 2021-es nagy (újra) nekigyürkőzés gyümölcsei lassan beérnek. Igaz, nem fogad mindent egyértelmű elismeréssel a nép. A SuperTouring 1190 prototípusának tavalyi bemutatója nem hozta azt a szintű közönség- és sajtólelkesedést, amit reméltek. Idén már teljesebb formában mutatták meg a motort, hátha kiváltja az áhított nyálelválasztást.
Van az úgy, hogy ha valaki iszik, akkor felbátorodik és nem hoz jó döntéseket. Ilyenkor bármilyen járművet vezetni hatalmas felelőtlenség, de bőven lehet még fokozni az ilyesmit: például ha az ittas sofőr nem áll meg, amikor a rendőrök igazoltatni akarják, hanem menekülőre fogja.
Fogadni mernék, hogy te sem tudtál semmit arról, hogy a motoros textilkabátok különböző zónákból állnak. Az egyik kevesebb rétegből, a másik vastagabb szövetből készül attól függően, hogy a biztonsági előírások szerint hol fogsz nagyobb eséllyel aszfalton csúszni egy hoppá után, és hol kevesebbel, aztán jön az élet, és hopp, lehet nem úgy van. De mi jön akkor, amikor beüt az a bizonyos nem úgy van? Ha nincs időd végignézni az alábbi videót (pedig érdemes, a végén még egy flex, meg a gázlámpa is előkerül a móka kedvéért), amit a magyar srácok készítettek erről, akkor gyorsan összefoglalom: semmi jó.
Alaposan megrázta a motorsport világát pár hónapja a hír, hogy a Suzuki kiszáll a MotoGP-ből, sőt az Endurance-világbajnokság mezőnyében sem találkozhatunk jövőre a hamamatsui gyártó motorkerékpárjaival. Különösen annak fényében volt meglepő a bejelentés, hogy 2020-ban még bajnoki címet ünnepelhettek a gyorsasági-vébén. A döntés igazi oka nem igazán ismert, csak annyit közöltek, hogy energiáikat másfelé fordítják – leginkább a gazdasági helyzet állhat a háttérben.
Elektromos robogót mutatott be a kínai Horwin – eddig semmi dráma nincs a hírben, egy újabb távol-keleti gyártó próbálkozik a villanyhajtás mezején. Azonban a Senmenti 0 nem egy szokványos gép. A 400 voltos elektromos rendszer része egy olyan izmos villanymotor, amelynek bár teljesítményét nem közölték, nyomatéka 600 newtonméter. Két másodperc körül gyorsul százra, és megfutja a 200 km/h-t.
A Royal Enfieldet leginkább retró stílusú és zömében jól bevált technikára épülő modelljeiről ismerjük. Persze időről időre ők is igyekeznek újítani, jelenleg is van 350-es, 411-es és 650-es platformjuk, hogy ne legyen egysíkú a paletta. A jövő szavát sem hagyják figyelmen kívül, hamarosan elektromos modellel állnak elő, az Electrik01-ről már kiszivárgott egy részletfotó. A képet ITT lehet megnézni.
Aki nem hallott még a Matter nevű motorgyártóról, ne ijedjen meg, nem maradt le semmiről. Egy friss indiai startupról van szó, amely most rukkolt elő első saját motorkerékpárjával. És ahogyan azt a frissen induló márkáknál már nagyrészt megszokhattuk, az elektromos gépek piacára szállnának be az egyelőre név nélküli modellel, amely jelen állapotában tanulmánynak számít.
Tavaly ugyanígy, novemberben írtuk meg, hogy egy Honda RC213V-S lett a valaha eladott legdrágább japán motorkerékpár az aukciós értékesítéseket tekintve. Akkor 74 millió forintnyi összeget fizettek ki érte, most viszont egy öreg Yamaháért csengetett ki valaki ennél is felfoghatatlanul sokkal többet: 321 ezer dollárt, azaz 128 millió forintot. Mondjuk a Honda rekordja jó eséllyel utcai gépre vonatkozott, ez a Yamaha pedig nagyon nem az.
A svéd Cake néhány gépe már nálunk is járt teszten, bár a Makka és az Ösa egyaránt a robogók kategóriáját erősíti. Az elektromos modellekben utazó svéd gyártó azonban más műfajokban is képviselteti magát, így például a Kalkkal a terepmotorok között. Most egy újabb pehelysúlyú modellel bővítették a palettát, ez pedig a Bukk.
John McGuinness az utcai motorversenyzés élő legendája. Noha végül nyári interjúnkban sem mondta ki konkrétan, korábban már elhintette, hogy talán visszavonul. Nyugodt szívvel tehetné, mert idén már századszor is elrajtolt a Man-szigeti TT-n, ahol egyébként összesen 23 győzelem szerepel a neve mellett.
Véget ért a MotoGP 2022-es szezonja, és visszatekintve igen vegyes érzéseink lehetnek. Egyfelől az utolsó fordulóig nyitott volt a bajnoki cím sorsa, ráadásul elég sokáig többesélyes volt a pontvadászat kimenetele, izgalmakból nem volt hiány. Viszont szomorú mellékzöngéje az idénynek a Suzuki búcsúja. Már év közben bejelentették, volt idő emésztgetni, mégis sokak szemébe könny szökött, amikor Alex Rins amúgy búcsúajándékként megnyerte a valenciai zárófutamot.
Noha a Kymcót leginkább robogóiról ismerjük idehaza, vannak azért másfajta gépeik is, a quadoktól az e-bike-okig. És úgy fest, ők is hallgatnak az idők szavára, és az elektromos motorkerékpárok szegmensére is nyitnak. A 2018-as EICMA szalonon mutattak egy váratlanul ütős sportgépet, igaz, csak tanulmányt – most ezt frissítették, és talán már a sorozatgyártás sincs messze.