A Superbike-vébé mezőnye úgy fordult rá az utolsó előtti, indonéziai versenyhétvégére, hogy Álvaro Bautista előnye magabiztos, sőt van olyan forgatókönyv, amely szerint már vébécímet ünnepelhet a spanyol ducatis, de azért még nem dőlt el semmi. Most, a futamok után már más a helyzet: bejött a siker forgatókönyve, Bautista világbajnok!
A fenti cím nem valami zs-kategóriás horrorfilmhez tartozik, hanem az Aston Martin és a Brough Superior közös agymenéséhez. Az AMB 001-ez három éve, szintén a milánói EICMA szalonon mutatták be, és már azt sem igazán értettük. Bár bitang erős, de nem valami célszerű: csak versenypályán használható, amire nagyjából alkalmatlan. A luxust azonban nem mindig kell érteni, ezt jelzi, hogy a két gyártó úgy érezte, van még ebben a projektben vitamin. Hát most kijöttek az AMB 001 Próval.
Idén nyáron járt nálunk az Aprilia RS 660 sportmotor, amely bár nem olcsó, de a súlyos forintokért cserébe sokat is ad, kimondottan szerettük. A gyáriak viszont úgy érezték, van ebben még több is, ezért egy újabb változattal, az Extremával érkeztek a milánói szalonra.
A kínai QJ Motor fennhatósága alatt szépen épül és bővül az olasz Benelli. Most az 500 köbcentis szegmensben mutattak újdonságot – itt már túraenduróval, retrógéppel és cruiserrel is jelen voltak eddig. Ezúttal egy vagány csupaszt lepleztek le, a TNT 500 premierjét a milánói szalonon tartották meg.
Némi meglepetésre egy új terepmotorral állított oda az EICMA-ra a Bimota. A BX450 enduró Kawasaki-alapokon nyugszik, a KX450X rokonának tekinthetjük. A japán beütés nyilván nem véletlen, miután évekkel ezelőtt bevásárolták magukat az olasz manufaktúrába, és a KB4 is a Ninja 1000 SX, a Tesi H2 pedig a Ninja H2 technikájához kötődik.
Régi segédmotorokra specializálódott négy férfi Gyomaendrődön, elsősorban Simsonokból akartak pénzt csinálni. Mármint nem felújításból vagy javításból: január és március között négy keletnémet kismotort is elloptak, de a sorozatot nem tudták már tovább folytatni, a helyi rendőrök elkapták őket.
Sokszor írtunk már arról, hogyan lehet elkerülni a vadgázolást, és hogy mit tehetünk, amikor már egyértelműen nincs menekvés. Ezek a tippek persze minden járműre érvényesek lehetnek, de motoron van egy hatalmas különbség: nincs körülöttünk kaszni, ami megvédjen, így sokkal nagyobb veszélye lehet egy szarvassal vagy őzzel való találkozásnak. Főleg ha olyan hirtelen jön az őz (szarvas?), mint az alábbi videóban.
Az olyan újdonságok mellett mint a feltámasztott Hornet és Transalp, talán kissé kevésbé feltűnő, de a Honda egy ízléses retrómotort is elvitt a milánói motorkiállításra. A CL500 a kereken hatvan éve, 1962-ben bemutatott CL72-ből merített inspirációt, és a fiataloknak szánják, az A2-es jogsikategóriához is passzol.
Mondhatjuk, hogy az MV Agusta nem spórolta el az idei EICMA-t, az olasz gyártó ugyanis bár nem állít ki, ekkorra időzítette a két Lucky Explorer túraenduró szériaérett változatának bemutatóját, amelyek mellett egy igen kívánatos café racert is odapakoltak. Igaz, a 921 S egyelőre csak tanulmány, de nem voltak restek új vázat és friss blokkot fejleszteni hozzá.
Az MV Agusta tavaly ősszel, a milánói motorszalonon mutatta be a Lucky Explorer széria két tagját, az 5.5-öt és a 9.5-öt, két olyan túraendurót, amelyek az inkább túrára fejlesztett Turismo Veloce után komolyabban képviselik a terepes vonalat is. Akkor azonban még csak tanulmányként létezett a két újdonság, most viszont újra eljött az EICMA ideje, az olaszok pedig bár nem állítanak ki, ekkorra időzítették a végleges változatokat.
A Fantic legutóbb akkor hallatott magáról, amikor bő egy hónapja két terepmotort mutatott be a manufaktúra. Egészen zseniális gépekkel szoktak előrukkolni, amelyek persze amolyan olaszosan tökéletlenek, elég csak a Caballero 500-ra emlékezni. Eddig egyhengeresekkel voltak jelen a piacon, most viszont a milánói kiállításon bemutatták első kéthengeres motorkerékpárjukat, a Caballero 700 scramblert.
Szinte teljesen váratlanul előállt egy elektromos tanulmánnyal az Aprilia: az olaszok hazai környezetben, az EICMA szalonon mutatták meg az Elettrica nevet viselő supermoto koncepciót. Igaz, a technikai részletekkel egyelőre fukarkodnak, de úgy fogalmaztak, a nagyvárosi fiatal motorosok következő generációját célozzák meg vele.
Az indiai Royal Enfield immár több különböző motorkerékpár-platformot is futtat egyidejűleg: van 350-es, 411-es és 650-es blokkjuk is. Utóbbival eddig két modell, a Continental GT 650, valamint az Interceptor INT 650 készült, most egy harmadikkal bővül a paletta. A Super Meteor 650 egy roadster, mondhatjuk a 350-es Meteor nagyobb testvérének is.
Legalább tíz elektromos modell bemutatását tervezi 2025-ig a Honda, időszerű volt tehát, hogy az elsőt be is mutassák. Az EM1 e névre keresztelt robogót elsősorban a fiataloknak szánják, leginkább rövid utakra alkalmas, így a városi mobilitásra jelenthet megoldást, legyen szó iskolába, boltba, edzésre járásról.
A Ducati mérnökei igazi örömmotort alkottak, amikor 2015-ben visszahozták a Scrambler nevet, ez pedig több változattal és néhány kisebb frissítéssel később azóta is változatlan. A legújabb ráncfelvarrással sem veszik ki belőle a bugit, de változások azért vannak a 800-as Scramblerek világában.
Aki valaha is látott Italjet Dragstert – legalább képen, mert amúgy nem egy gyakori gép –, aligha gondolkodna egy pillanatig is, ha meg kéne nevezni a legveszettebb robogót. A zseniális ötletek nagy részét a 2019-es visszatérésre is megtartották az olaszok, amit viszont most mutattak a milánói EICMA-n, igazából már csak nyomokban emlékeztet robogóra, az őrültsége ellenben szemernyit sem kopott meg.
Jó ideje tudni már, hogy a Kawasaki komolyan gondolja az elektromos átállást, sőt az ígéretek után, egy hónappal ezelőtt már ki is állították a gyártás közeli EV Prototype-ot a kölni szalonon. Most a milánói motorkiállításon egy meztelen és egy idomos gépet is mutattak, és ezek már olyannyira nem a távoli jövőt jelentik, hogy 2023-ban kaphatóak is lesznek.
Az új V-Strom 800DE-ről szóló hírben már említettük, hogy a Suzuki nem egyetlen modell kedvéért fejlesztett új platformot, sőt mindjárt dupláztak a premieren is, hiszen egyúttal lerántották a leplet a GSX-8S meztelen gépről. Úgy fest, találtak egy betömni való piaci rést, ezt a nakedet ugyanis a Yamaha MT-07 fölé, de a literes csupaszok alá lőnék be, meggyőző teljesítménnyel, korrekt technológiai csomaggal, valamint jó árral.
A Suzuki V-Stromnak mindeddig nemcsak a nevében volt V, hanem stílszerűen blokkból is ilyen elrendezésű hajtotta a japánok túraendurójának különféle változatait. Egy ideje viszont már tudni lehetett, hogy soros kéthengeres platformra térnek át. Most a milánói EICMA-n be is mutatták a sorkettes V-Stromot, a 800DE-t.
A járműiparban nem ritkaság mostanában, hogy egy-egy gyártó korábban nagyon jól csengő, de egy ideje nem használt nevekhez nyúl, esetleg meglévőket használ fel más modelleken is. Ez aztán sokszor vitákat szül, mint a villany-SUV-ként tetszelgő Mustang Mach-E vagy a szintén hobbiterepjárósított Mitsubishi Eclipse Cross esetében. Máskor pedig kellemes nosztalgiát okoz. A Honda is bátran nyúlt ikonikus elnevezésekhez, nemrég a friss Hornetet fedték fel, most pedig a Transalpot hozták vissza.
Bemutatta a 2023-as modellévre felfrissített Tracereket a Yamaha, és mind a 7, mind a 7 GT, mind a 9 GT esetében több érdekes változásról beszélhetünk. A 7-eseken például a 282 milliméteres helyett 298-asra cserélt első féktárcsák. Emellett az első villát is újrahangolták, aminek köszönhetően könnyebben irányítható, kezesebb gépet kapunk. Alapból jár előkészítés a gyorsváltóhoz, így azt utólag is egyszerű telepíteni.
A KTM-et, valamint a Husqvarnát és a Gas Gast is birtokló Pierer Mobility Group 25,1 százalékos részesedést vásárolt az MV Agustából. Korábban is felmerült már, hogy várható valamiféle összefonódás a két fél között, amely főként a forgalmazásra terjedne ki, ez pedig most tényleg meg is valósul.
További két évig biztosan Repsol Honda néven indul a MotoGP-ben a japánok gyári istállója, a Honda Racing Corporation (HRC) meghosszabbította ugyanis szerződését a Repsollal. A spanyol olajipari óriásvállalat így 2024 végéig egészen biztosan névadó szponzorként lesz jelen, ezzel egyben egy igen szép, harmincéves jubileumot is elérnek.
Egy ideje már számítani lehetett rá, és el is jött az idő: a Diavel is megkapta a Ducati V4-es Granturismo-blokkját. A Diavel V4 így 168 lóerőt tud az 1260-as V2-es 162 lóerejével szemben, miközben tömege is 223 kilogrammra csökkent. A nulla-száz három másodpercen belül megy a powercruisernek.
Frissítette a Streetfighter sorozatot a Ducati, de nemcsak a V4 és a V4 S újult meg, hanem csúcsmodellként csatlakozott a palettához az SP2 is. A ráncfelvarrás egyébként változásokat hozott a futóművet, a vázat és az elektronikai rendszert illetően is.