Indiai kézben támadhat fel a legendás brit motorkerékpár-márka, a Vincent. Ebből elsőre azt gondolhatnánk, hogy a Mahindrához tartozó Classic Legends hozza vissza a nevet a köztudatba, miután ők eléggé ráálltak az ilyesmire. Ott van például nekik a Jawa (de amúgy önálló tevékenységet folytat velük párhuzamosan a cseh Jawa is), nemrég pedig a BSA-hoz nyúltak. Ám ezúttal nem ők, hanem a Bajaj vetett szemet a Vincentre.
Furcsán mutat egymás mellett a GYTR négy betűje, de nem a gyötör szó bénácska rövidítése akar lenni, hanem a Genuine Yamaha Technology Racinget takarja. A japán motorgyártó ezzel a megjelöléssel kifejezetten versenypályára kifent célgépeket készít, táplálkozva a sportban megszerzett tapasztalatokból. Most az R1-ből készült mindjárt két változat: a GYTR és a GYTR Pro.
Ahogy korábban megírtuk, a Ducati hét újdonságot mutat majd be szépen elosztva, szeptember és november között. Az első már meg is érkezett, ez a Streetfighter V4 Lamborghini – a névből tehát kiderül, hogy nem az utolsó csavarig új modellről, csupán különkiadásról van szó. Mondjuk igen pofás különkiadásról. A két olasz márka közt nem először fonódik hasonló együttműködés, két éve a Diavel 1260-ból faragtak Lamborghini-variánst.
Idén éppen harminc éve annak, hogy először nyerte meg a gyorsaságimotoros-világbajnokságot az Aprilia. 1992-ben a 125 köbcentis géposztályban diadalmaskodott az olasz Alessandro Gramigni – aki amúgy éppen a Hungaroringen nyert utoljára. Ezt a sikert még sok-sok további követte 125-ben és 250-ben is, olyan nevekkel, mint Max Biaggi, Valentino Rossi, Álvaro Bautista vagy Talmácsi Gábor. A királykategóriában a bajnoki cím még soha nem jött nekik össze, de idén, a jubileumot ünnepelve azért elég jól szerepelnek.
Ausztriában rendezték meg a Northern Talent Cup zárófordulóját, méghozzá úgy vágott neki a mezőny ennek a körnek, hogy két magyar srác, Rossi Attila Moor és Farkas Kevin volt harcban a bajnoki címért. Végül az éles döntő párharc elmaradt, miután Rossi Moor egy edzésen a csuklóját törte, nem állhatott rajthoz. Farkas Kevin pedig hiába dominált a szabadedzéseken, az időmérő előtt alhasi fájdalmakra panaszkodott, végül meg is kellett műteni.
A BMW 1987-ben mutatta be az R 100 GS-t, amely akkor a maga 980 köbcentijével a világ legnagyobb hengerűrtartalmú túraendurójának számított. További különlegessége volt, hogy ebben alkalmazták először a paralever hátsó futóművet, amely a kardánhajtás kedvezőtlen hatásait volt hivatott ellensúlyozni. A modellt közel tíz évig gyártották, aki pedig nagyon alaposan elmélyedne a GS-ek történetében, az háromnapi hideg élelemmel felvértezve ide kattintson, amikor ugyanis a GS sorozat harmincadik születésnapját ünnepelte, gigantikus, 54 ezer karakteres közleményt kaptunk tőlük, rendkívüli alapossággal. Mi viszont most egy konkrét példányra koncentrálunk.
Hivatalosan is bejelentette a Repsol Honda, hogy szerződtették Joan Mirt. A spanyol klasszis a Suzuki kiszállásával munkanélkülivé vált volna 2023-ra, de elég hamar felröppentek a pletykák, amelyek a gyári Hondával boronálták össze. Végül ezek a híresztelések igaznak bizonyultak, 2020 világbajnoka két évre, a 2024-es idény végéig írt alá, ő lesz tehát Marc Márquez csapattársa.
Finoman szólva sem írunk gyakran a Hesketh-ről a Totalbike-on, nyilván nem véletlenül, hiszen ők is elég ritkán hallatnak magukról, az utóbbi időben saját közösségi médiás felületeiken sem voltak valami aktívak. A 2010-es tulajdonosváltás után a Hesketh 24-gyel indult újra a márka, majd kompresszoros gépekről számoltunk be többször is. Ezúttal egészen más területre tévedtek, és a Facebook oldalukon elhintett infók és képek szerint egy 450-es egyhengeresen dolgoznak.
Hamarosan kalapács alá kerül a legújabb James Bond-filmben, a Nincs idő meghalni című moziban látott Triumph Scrambler 1200 XE. A gépet nemcsak a főhős, hanem a Primo, avagy Küklopsz nevű Spectre-zsoldos is vezette.
Bemutatta középkategóriás túraenduróját, a TRK 502 nagyobbik testvérét a kínai-olasz Benelli. Éppen a félliteres gép sikerére építenének a TRK 702-vel, kiindulva abból, hogy a kisebbik nemcsak Ázsiában, hanem a Benelli olasz őshazájában is keresettnek számít.
Amikor júniusban hivatalossá vált, hogy Jack Miller a Ducatitól a KTM-hez igazol, gyorsan felpörögtek a találgatások arról is, hogy ki ülhet majd a helyére, az olaszok gyári alakulatához. Avagy ki lesz Pecco Bagnaia csapattársa 2023-ban? Most eldőlt: Enea Bastianini.
Pár hónapja Zombi írt a Suzuki Hayabusáról, na nem egy szokványos tesztről van szó, hanem a műszaki csemegék boncolgatásáról. Abban került elő, hogy nagy kérdés volt, milyen is legyen az új Busa: felmerült a turbó, a hibridhajtás, a hengerek számának növelése. Végül egyik sem valósult meg, sőt 197 helyett már csak 190 lovas lett a harmadik generáció. Ez mondjuk pont nem is kell, hogy bárkit érdekeljen, mert a Hayabusa nem attól a legek motorja, hogy mekkora a végsebessége, vagy hogy milyen számok szerepelnek a forgalmiban.
A motorsportban nagyon sokat számít a gyorsaság, és nemcsak a pályán. Ami májusban még csak találgatás, júliusban eggyel valószínűbb lehetőség volt, mostanra biztossá vált: a Gas Gas gyári csapatot indít a MotoGP-ben 2023-ban. Azonban az első hírekkel ellentétben nem a kivonuló Suzuki helyén, hanem ahogy azt már később felvetették, a Tech3-KTM alakul át.
Éles kritikát fogalmazott meg a MotoE jelenlegi kizárólagos motorbeszállítójával, az olasz Energicával szemben a sorozat jelenlegi éllovasa, Dominique Aegerter. A svájci klasszis egyáltalán nem elégedett az olaszok ténykedésével, és konkretizálta is fenntartásait.
A Triumph még 2019-ben lett a Moto2 kizárólagos motorbeszállítója, ezt a feladatot a Hondától vették át. Míg a japánok idejében 600 köbcentis sornégyesek mentek a gyorsasági-vébé második vonalában, addig a brit hatalomátvételt követően 765 köbcentiméteres sorhármasokra váltott a széria. A Street Triple RS 765 blokkján alapuló háromhengerest a bemutatása óta természetesen többször finomították. Most újra hozzányúltak.
A Ryvid egy kaliforniai bázisú új márka, amely különleges formájú elektromos motorokkal érkezik a piacra. Alig pár héttel a bemutatkozójuk után már előrendelhetővé is tették első, Anthem névre hallgató gépüket. Különlegességük, hogy a tervezést és az összeszerelést is házon belül csinálnák, függetlenül attól, hogy természetesen ők is több beszállítóval dolgoznak majd együtt: manapság már szinte lehetetlen, de fenntarthatatlan is lenne, hogy egy gyártó mindent magának állítson elő.
Nem rendezik meg idén a Bonneville Motorcycle Speed Trialst, vele együtt pedig a FIM Land Speed World Records és az AMA Land Speed Grand Championship elnevezésű megmérettetéseket is törlik. Ezek a rendezvények hagyományosan a sebességrekordok hajszolásáról szólnak, azonban idén a helyszínt sújtó áradások miatt a körülmények nem teszik lehetővé a megrendezésüket.
A kínai motorgyártók közül a Benda egyértelműen az eredetiséget képviseli, őket abszolút nem lehet azzal vádolni, hogy csak másokat koppintanának. Tavaly bemutatták soros négyhengeres cruiserüket, de turbós sportmotoron is dolgoznak. Közben kétféle V4-es blokkot lepleztek le, most pedig az egyik köré motorkerékpár is készült.
Pár napja mi is megírtuk, hogy igen ellentmondásos a gyakorlat arra vonatkozóan, hogy a robogósok tankolhatnak-e 480 forintos rögzített áron vagy sem. A Mol megkeresésünkre azt válaszolta, hogy a segédmotorosoknál is hatósági árat alkalmaznak, viszont több olvasónk is jelezte, vannak olyan töltőállomások, ahol simán piaci viszonyokkal számolnak. Ezzel kapcsolatban a Technológiai és Ipari Minisztériumnak és a Miniszterelnökségnek is elküldtük kérdéseinket, választ azonban mostanáig nem kaptunk. A Nemzeti Adó- és Vámhivatal viszont a 24.hu kérdésére kifejtette, hogy a robogósok nem kerülhetnek hátrányba.
Ismét eladóvá válik az a Husqvarna 400 Cross, amivel Steve McQueen az 1971-es On Any Sunday című motoros dokumentumfilmben ugratott. A motor a színész-rendező sajátja volt, és maga a választotta a jelenethez, amire akkoriban sok férfi és nő – mára inkább bácsi és néni – csorgatta a nyálát.
Érdekes megfigyelni, mennyire különbözően alakul az elektromos átállás az autóiparban, valamint a motorkerékpárok világában. Míg előbbi esetében már a tradicionális, nagy nevű gyártók is egyre több villanyhajtású modellt mutatnak be, addig a motoroknál azt látjuk, hogy inkább az újonnan gründolt, fiatalabb szereplők vágnak ebbe bele, az ismertebb nevek még kivárnak.
Hosszú kihagyás után idén tavasszal szellőztette meg a Can-Am, hogy visszatérnek a motorkerékpár-bizniszbe. Méghozzá négy elektromos géppel, és bár a sejtelmes videóból sok nem derült ki, arra lehetett következtetni, hogy egy meztelen gép mellett egy túraendurós stílusú, egy retrós-cruiseres beütésű és egy sport- vagy sport-túramotor jöhet. Most itt is az első kettő: az Origin nevű enduró és a Pulse roadster.
A nyár elején kiszivárgott képek után most végre hivatalosan is bemutatta legújabb modelljét, a Hunter 350-et a Royal Enfield. Ez a gép is ugyanarra a J-platformra épül, amely a Meteor és a Classic alapjait adja. A gyáriak meghatározása szerint olyan kompakt motorkerékpárról van szó, amelyet zsúfolt városi környezetbe szánnak.
Július végén jelentette be Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter, hogy szigorítja az üzemanyagoknál alkalmazott hatósági ár igénybevételének feltételeit a kormány. Ennek értelmében a magántulajdonban lévő gépjárművek mellett a mezőgazdasági gépekbe és taxikba lehet 480 forintért tankolni, míg a céges autót használók, a 7,5 tonna fölötti teherautók és a külföldi rendszámú járművek esetében piaci árat kell fizetni. Úgy tűnik viszont, hogy a robogók esete sem teljesen egyértelmű.
A mögöttünk hagyott hétvégén rendezték a FIM Endurance világbajnokság harmadik futamát, a szuzukai nyolcórást. Címvédőként az a Suzuki várta a megmérettetést, amelyről nemrég kiderült, az év végén mind az Endurance-vébét, mind a MotoGP-t elhagyják. Ezúttal viszont nem tudták megismételni a tavalyi sikert, a győzelmet a Honda gyári csapata söpörte be.