A HJC RPHA 11 sisakot mi is teszteltük már, most nem a biztonságra és a komfortra térnénk ki újra. A dél-koreai gyártó új dizájnokat tett elérhetővé a bukóhoz, ezzel most bővül az eddig sem szerény választék. Nálunk ugye a Cal Crutchlow-replika járt, de aki nem a MotoGP-re, hanem filmekre vagy képregényekre indul be jobban, eddig is választhatta Amerika Kapitányt, Jokert, Venomot vagy akár a Minyonokat. Most Zöld Manóval és Megtorlóval egészül ki a sor.
Szép lassan formálódik már a MotoGP jövő évi felállása, de még mindig akadnak kérdőjelek. Ott van például a Suzuki kilépése, amelyet nagy meglepetésre jelentettek be, majd gyorsan odaszólt a Dorna, hogy talán előbb egyeztetni kéne. Azóta konkrétumok, legalábbis hivatalosan, nincsenek. Ezzel összefüggésben felmerült, hogy a Gas Gas beszállna a japánok helyére.
Miután a MotoGP-ben már nem maradt számára ülés, Danilo Petrucci rászánta magát, hogy elinduljon a világ legismertebb tereprali-versenyén, a Dakaron. A KTM-mel nem is ment neki rosszul, még szakaszt is tudott nyerni. Azonban most úgy tűnik, nem térne vissza, legalábbis 2023-ban biztosan nem.
Első elektromos motorkerékpárján dolgozik éppen a Ducati, ráadásul nem is akármilyenen, hiszen jövőre ők váltják a MotoE jelenlegi beszállítóját, az Energicát, így versenymotorral kezdik a villanyos pályafutásukat. Korábban már mutattak videót, amelyen mozgásban láthattuk a V21L-t, most pedig itt vannak a műszaki adatai is.
Június 29-én meghalt Sonny Barger, a Hells Angels alapítója, a világ egyik legnagyobb hatású motorosa. Barger régóta hadakozott a rákkal, otthonában, felesége és rokonai körében távozott. A Facebook oldalán az alábbi üzenet áll:
Ha ezt az üzenetet olvasod, tudod, hogy elmentem. Kértem, hogy ez a bejegyzés halálom után kerüljön ki. Hosszú és jó életem volt, tele kalandokkal. És abban a megtiszteltetésben volt részem, hogy egy csodálatos klub tagja lehettem. Bár évtizedek óta a nyilvánosság előtt éltem, de leginkább a klubtestvéreimmel, a családommal és a közeli barátaimmal töltöttem a legszebb időket. Tudjátok, hogy békében távoztam a rákkal való küzdelemből, és tudjátok azt is, hogy végül az vett körül, ami igazán számít: a feleségem és a szeretteim. Fel a fejjel, maradj hűséges, maradj szabad és értékeld a becsületet.
Emlékezhetünk még a Valerio Boni tavalyi nagy dobására. Az olasz motoros újságíró egy MV Agusta Turismo Veloce Lusso nyergében indult neki a rekordkísérletnek, amely során huszonnégy óra leforgása alatt 11 országot érintett. Svédországból Olaszországba jutott el, 2003 kilométert tett meg. Világcsúcsát most megdöntötték.
Nem mondunk túl meglepőt, ha azt állítjuk, egyes kínai motorgyártóknak semmi sem szent. Lemásolnak mindent, amit érnek, ezek olykor jól sikerülnek, máskor kevésbé. Ducatit például nehéz koppintani, ez a Panigale V4 esetében is kiderült. Most a Jialing nyúlt – mondjuk úgy – ihletért a Scramblerhez, de mindjárt össze is zsugorították a jellegzetes megjelenésű olasz gépet.
A mögöttünk hagyott hétvégén rendezték meg a Goodwood Festival of Speedet, amely nemcsak az ikonikus hegyi felfutóról, az újdonságok bemutatásáról és a szórakozásról szólt, hanem egy kicsit a jótékonykodásról is. Elárvereztek például egy MV Agusta Superveloce Agót, az olasz gyártó egyik legfrissebb, limitált szériás modelljének egyik példányát.
Minden motoros szakágnak megvannak a maga zsenijei, ha úgy tetszik, élő legendái. Ezeket a teljesítményeket persze nem lehet, és nem is érdemes összehasonlítani, annyira más terepmotorral nekimenni az Erzberg Rodeónak, vagy a gyorsasági-vébén húzni a gázt. Mégis beszédes az, ha valaki a saját szakterületén annyi versenyt tud megnyerni, mint a MotoGP-ben Valentino Rossi és Marc Márquez összesen. A triálvébén Toni Bou pontosan ezt tette.
Újra felülhetett egykori versenygépére Wayne Rainey. Az 500 köbcentis géposztály háromszoros világbajnoka a Goodwood Festival of Speed hegyi felfutójának pályáján ülte meg az 1992-es vébégyőztes Yamaha YZR500-at. Pár éve egy átalakított Yamaha R1-est már terelgethetett, de a mostani alkalom egészen más volt.
Nemcsak az autógyártókat, hanem a motorkerékpár-márkákat is kényesen érinthetik a szigorodó károsanyag-kibocsátási előírások. A motoroknál egyébként másképpen alakulnak a kategóriák, mint az autóknál, kontinensünkön jelenleg az Euro 5-nél tartunk. Japánban is szigorodik viszont a szabályozás, amelyet fő elemeiben az európaihoz igazítottak. Ez vethet véget egy egész sornyi típus pályafutásának.
Az előző évek gyakorlatát követve idén is elkészítette a gyári Dakar-versenygép replikáját a KTM. És amikor replikáról beszélünk, nem arra gondolunk, hogy egy Valentino Rossi-matricaszettet nyalunk fel egy ötvenes robogóra, jó esetben egy sportdobbal megtámogatva. Nem, a 450 Rally Factory Replica egy igazán ütőképes versenymotor, akár a következő Dakar-ralin is mehet vele az ügyfél.
A kínai Jinan Quingqi egy ideje már ostromolgatja egyik-másik európai piacot. Tudják ők is jól, hogy ilyen névvel sok esélyük nem lenne, ezért ezen a kontinensen Sinnis néven futnak. A másik fontos jellemzője stratégiájuknak, hogy belépőszintű gépekben utaznak elsősorban – ez nem meglepő, a kínai gyártók amúgy is nagy hangsúlyt fektetnek az alsóbb szegmensekre, plusz a tradicionális márkákkal szemben talán itt rúghatnak nagyobb eséllyel labdába, semmint a felsőbb kategóriákban.
Nem először kerül már be a hírekbe New York polgármestere azzal, hogy terepmotorokat semmisít meg. A város – de amúgy az állam is – valóságos háborút hirdetett meg ezekkel a gépekkel szemben. Tavaly még Bill de Blasio volt hivatalban, és tartott erődemonstrációt, most pedig utóda, Eric Adams járt el hasonlóan. Mintegy száz motorkerékpárt tapostatott szét egy munkagéppel, de a felvétel tanúsága szerint nemcsak krosszgép van ezek között, hanem robogótól kezdve túramotorokig széles a paletta.
A Yamaha 2019-ben frissítette legutóbb számottevően az YZF-R1-et. A japánok akkor Laguna Secában mutatták be az új csúcs-sportgépet. Most úgy tűnik, hamarosan érkezhet a következő generáció, erről árulkodnak legalábbis a kiszivárgott dokumentumok.
Nagy csatában taszította le tavaly a Superbike-világbajnokság trónjáról a hosszú évek óta egyeduralkodó Jonathan Rea-t Toprak Razgatlioglu. Már a szezonzárás előtt felröppentek pletykák arról, hogy a török klasszis a MotoGP-be igazolhat, bár ezeket végül egy szerződéshosszabbítással megcáfolta. A MotoGP-s versenymotor tesztelése azonban továbbra is lehetséges opció maradt. Ez most végre, hosszú várakozás után megvalósult. Miután a WSBK-ban Yamahával versenyez, nem meglepő módon ezúttal is Yamahának húzta a gázt.
Fenntarthatósági alapot hozott létre a Yamaha. A japán motorgyártó százmillió dollárt, azaz mintegy 37,5 millió forintot különített el a Yamaha Motor Sustainability Fund elnevezésű alapba, de ez nem a saját fejlesztéseiket szolgálja majd, hanem olyan cégekbe fektetnek be, amelyek tesznek a környezetterhelés csökkentése érdekében.
A Norton az utóbbi időben leginkább a cég körüli problémák és változások, majd a tulajdonosváltást követő újjászületés miatt került be a hírekbe. A márkát főként klasszikus stílusú motorkerékpárjairól ismerhetjük, ám úgy tűnik, ők sem akarnak kimaradni az elektromos átállásból.
Alig egy évvel a Street Tracker bemutatása után újabb, ugyancsak a flat track ihlette modellt leplezett le a CCM. A Classic Tracker természetesen ugyanazokra az alapokra épül, ám néhány részletében eltér annyira, hogy más karakterről beszélhessünk.
A héten hivatalosan is elkezdődött a Norton V4 SV forgalmazása. Egy nagyon fontos modellről van szó a brit márka életében, ugyanis ennek a gépnek kell elfeledtetnie azokat a kellemetlenségeket, amiket az előd, a V4 SS okozott. Mint ismert, az SS igen gyalázatosan sikerült, annyi típushibát állapítottak meg rajta, hogy a visszahívás is értelmetlen lett volna.
A Piaggio-csoportnál vezető pozíciót betöltő Michele Colaninnót választották meg azEurópai Motorgyártók Szövetsége, azaz az ACEM elnökének. Az olasz szakember aKTM vezérét, Stefan Pierert váltja a pozícióban, amelyet két évig tölthet be.
Több fronton is erősít a Royal Enfield, ugyanis teljesen új alapokra fejlesztik a 450-es Himalayant, de közben a 411-es blokkot sem dobják el teljesen, idén tavasszal mutatták be a Scram 411-et. Viszont közben a 350-es palettát is bővítgetik, most a Meteor és a Classic révén már jól ismert J-platformra készült el a Hunter 350. A hivatalos bemutató még odébb van, de már kiszivárgott pár kép.
Háromkerekű robogóból sincs túlkínálat a piacon, a Peugeot Metropolis kigolyózása óta csak a Piaggio MP3-at és a Yamaha Tricityt említhetjük. Hát még háromkerekű motorkerékpárból: lényegében egyedül a Yamaha Niken létezik ebben a szegmensben, már ha a klasszikus, hátul kétkerekű trike-okat nem vesszük ide. Most versenymotor is lesz belőle.
Az Indiannél szeretik a limitált szériás különmodelleket. Általában nem is tudják le annyival, hogy kitalálnak valami ritka színt, felszegecselnek egy sorszámozott plakettet, majd küldik is a szalonba a gépet. A Jack Daniel's italmárkával való együttműködésből például spéci futóműves, prémium hangrendszeres gép sült ki, most pedig itt egy másik korlátozott darabszámú motorkerékpár, az FTR Stealth Grey Special Edition.
A BMW néhány éve a márka legolcsóbb modelljeként mutatta be a G 310 R naked bike-ot, majd annak műszaki alapjaira előállítottak egy olyan kis túraendurót, amely rendesen megosztotta a közönséget. Ez volt a G 310 GS. Kettőnél viszont nem álltak meg, nemrég elkezdtek érkezni a hírek a G 310 RR-ről, most pedig itt vannak az első képek is.