Repülő motorkerékpárt mutatott az Ali Technologies: a japánok a detroiti NAIAS kiállításra vitték el az XTurismót, hogy megejtsék vele az első amerikai repülést. Külsőre leginkább úgy néz ki a szerkezet, mintha egy megtermett drónra henköltek volna rá egy jetskit. Amúgy ebben a műfajban nem az Alié az első kísérlet, a mindenféle beteg kreálmányairól ismert Colin Furze is épített már hasonlót.
A megszorítások áldozata lett a hajdúnánási MotoGP-pálya, legalábbis egyelőre biztosan – derül ki a 444.hu cikkéből. A portál az építésügyi minisztériumot kereste meg a beruházással kapcsolatban, ahonnan az egyik illetékes azt válaszolta: „a szabály egyértelmű. Ahol nem kezdődött meg az építkezés, azt a beruházást felfüggesztjük.”
Napjaink egyik – ha nem a – legterepképesebb túraendurója vitán felül a KTM 890 Adventure R. A 2020-as bemutató után már tavaly belengették, hogy 2022-re várhatjuk a frissített változatot, amely most meg is érkezett. Természetesen a keménysége nem csorbult, sőt kapott pár olyan módosítást, amitől még alkalmasabb lesz az aszfaltút elhagyására.
Egészen szürreális, ahogyan egyesek a mentőkkel szemben viselkednek idehaza. Korábban olyanról is hallhattunk, hogy azért panaszolták be őket, mert ebédet vettek maguknak, és az éppen életmentésben résztvevő mentőautók parkolása is szúrja időnként egy-két rosszindulatú ember szemét. Most egy motoros akarja behajtani rajtuk a kárt, miután levágták róla a bőrruhát.
Attól, hogy valaki a világ legjobb motorversenyzői közé tartozik, még nem biztos, hogy jogosítványa is van. Vannak, akik egyszerűen csak kiélik magukat a versenypályán, ezért nem vágynak közúton két kerékre, de olyan is akad, aki azt mondta, túl veszélyesnek tartja az ilyesmit. Oké, ebben azért érezni némi ellentmondást, de tényleg volt ilyenre példa. A hatszoros Superbike-világbajnok Jonathan Rea is elég későn, csak 34 évesen szerzett vezetői engedélyt.
Bemutatta a Monster-család harmadik tagját is a Ducati: a sima Monster és a Monster+ után az SP-vel egészült ki a kínálat. Ahogyan az lenni szokott, ez a két betű a hegyesebb változatokat jelöli az olaszoknál (SP = Sport Production), de általában nem a motorerőben, hanem a körítésben van eltérés. Ahogy most is.
Amikor a tavaly őszi EICMA szalonon az MV Agusta megmutatta a Lucky Explorer túraendurókat, a kisebbik változat, az 5.5 műszaki adatairól nem sokat beszéltek. Annyit viszont elárultak, hogy a cég kínai partnerétől kap blokkot. Éppen ezért fontos modell számunkra a QJ Motor GS550-es sportgépe: a hírek szerint ez lehet majd a szervdonor.
Hosszú kihagyás után visszatér a pályára a MotoGP-ben Marc Márquez. A nyolcszoros világbajnok spanyol zseni utóbbi pár évét nagyon komolyan hátráltatták a sérülések, legutóbb júniusban esett át műtéten a jobb karjával, az operációt orvosa sikeresnek ítélte. Azóta gondosan felépített rehabilitációs folyamat zajlott, most pedig végre újra versenykörülmények között láthatjuk Márquezt.
2025-ig legalább tíz, de akár ennél is több elektromos motorkerékpárt mutatna be a Honda. Ez nem kis vállalásnak tűnik erre a hároméves intervallumra, ráadásul a következő öt évben mintegy egymilliót szeretnének eladni ezekből a modellekből, míg 2030-ra évi 3,5 millióra, a teljes darabszám 15 százalékára emelnék ezt a számot.
Csupán egy kiadó hely maradt 2023-ra a MotoGP-ben, miután a Mooney VR46 Racing Team, valamint az LCR Honda is újabb bejelentéseket tett. Rossi csapatának döntése nagy meglepetést nem okozott: változatlanul Marco Bezzecchi és Luca Marini húzza a gázt a Ducatinak. Az LCR-nél pedig Takaaki Nakagamival hosszabbítottak.
A tavaly őszi EICMA motorszalonon jelentette be a Honda, hogy visszahozza a Hornetet. Azóta is csöpögtettek már némi információt, a találgatások pedig arról szóltak, hogy a korábban soros négyhengeresként ismert modellnévhez a jövőben sorkettes blokk tartozik majd. Ez most beigazolódott, a Honda ugyanis nyilvánosságra hozta a főbb adatokat.
Indiai kézben támadhat fel a legendás brit motorkerékpár-márka, a Vincent. Ebből elsőre azt gondolhatnánk, hogy a Mahindrához tartozó Classic Legends hozza vissza a nevet a köztudatba, miután ők eléggé ráálltak az ilyesmire. Ott van például nekik a Jawa (de amúgy önálló tevékenységet folytat velük párhuzamosan a cseh Jawa is), nemrég pedig a BSA-hoz nyúltak. Ám ezúttal nem ők, hanem a Bajaj vetett szemet a Vincentre.
Furcsán mutat egymás mellett a GYTR négy betűje, de nem a gyötör szó bénácska rövidítése akar lenni, hanem a Genuine Yamaha Technology Racinget takarja. A japán motorgyártó ezzel a megjelöléssel kifejezetten versenypályára kifent célgépeket készít, táplálkozva a sportban megszerzett tapasztalatokból. Most az R1-ből készült mindjárt két változat: a GYTR és a GYTR Pro.
Ahogy korábban megírtuk, a Ducati hét újdonságot mutat majd be szépen elosztva, szeptember és november között. Az első már meg is érkezett, ez a Streetfighter V4 Lamborghini – a névből tehát kiderül, hogy nem az utolsó csavarig új modellről, csupán különkiadásról van szó. Mondjuk igen pofás különkiadásról. A két olasz márka közt nem először fonódik hasonló együttműködés, két éve a Diavel 1260-ból faragtak Lamborghini-variánst.
Idén éppen harminc éve annak, hogy először nyerte meg a gyorsaságimotoros-világbajnokságot az Aprilia. 1992-ben a 125 köbcentis géposztályban diadalmaskodott az olasz Alessandro Gramigni – aki amúgy éppen a Hungaroringen nyert utoljára. Ezt a sikert még sok-sok további követte 125-ben és 250-ben is, olyan nevekkel, mint Max Biaggi, Valentino Rossi, Álvaro Bautista vagy Talmácsi Gábor. A királykategóriában a bajnoki cím még soha nem jött nekik össze, de idén, a jubileumot ünnepelve azért elég jól szerepelnek.
Ausztriában rendezték meg a Northern Talent Cup zárófordulóját, méghozzá úgy vágott neki a mezőny ennek a körnek, hogy két magyar srác, Rossi Attila Moor és Farkas Kevin volt harcban a bajnoki címért. Végül az éles döntő párharc elmaradt, miután Rossi Moor egy edzésen a csuklóját törte, nem állhatott rajthoz. Farkas Kevin pedig hiába dominált a szabadedzéseken, az időmérő előtt alhasi fájdalmakra panaszkodott, végül meg is kellett műteni.
A BMW 1987-ben mutatta be az R 100 GS-t, amely akkor a maga 980 köbcentijével a világ legnagyobb hengerűrtartalmú túraendurójának számított. További különlegessége volt, hogy ebben alkalmazták először a paralever hátsó futóművet, amely a kardánhajtás kedvezőtlen hatásait volt hivatott ellensúlyozni. A modellt közel tíz évig gyártották, aki pedig nagyon alaposan elmélyedne a GS-ek történetében, az háromnapi hideg élelemmel felvértezve ide kattintson, amikor ugyanis a GS sorozat harmincadik születésnapját ünnepelte, gigantikus, 54 ezer karakteres közleményt kaptunk tőlük, rendkívüli alapossággal. Mi viszont most egy konkrét példányra koncentrálunk.
Hivatalosan is bejelentette a Repsol Honda, hogy szerződtették Joan Mirt. A spanyol klasszis a Suzuki kiszállásával munkanélkülivé vált volna 2023-ra, de elég hamar felröppentek a pletykák, amelyek a gyári Hondával boronálták össze. Végül ezek a híresztelések igaznak bizonyultak, 2020 világbajnoka két évre, a 2024-es idény végéig írt alá, ő lesz tehát Marc Márquez csapattársa.
Finoman szólva sem írunk gyakran a Hesketh-ről a Totalbike-on, nyilván nem véletlenül, hiszen ők is elég ritkán hallatnak magukról, az utóbbi időben saját közösségi médiás felületeiken sem voltak valami aktívak. A 2010-es tulajdonosváltás után a Hesketh 24-gyel indult újra a márka, majd kompresszoros gépekről számoltunk be többször is. Ezúttal egészen más területre tévedtek, és a Facebook oldalukon elhintett infók és képek szerint egy 450-es egyhengeresen dolgoznak.
Hamarosan kalapács alá kerül a legújabb James Bond-filmben, a Nincs idő meghalni című moziban látott Triumph Scrambler 1200 XE. A gépet nemcsak a főhős, hanem a Primo, avagy Küklopsz nevű Spectre-zsoldos is vezette.
Bemutatta középkategóriás túraenduróját, a TRK 502 nagyobbik testvérét a kínai-olasz Benelli. Éppen a félliteres gép sikerére építenének a TRK 702-vel, kiindulva abból, hogy a kisebbik nemcsak Ázsiában, hanem a Benelli olasz őshazájában is keresettnek számít.
Amikor júniusban hivatalossá vált, hogy Jack Miller a Ducatitól a KTM-hez igazol, gyorsan felpörögtek a találgatások arról is, hogy ki ülhet majd a helyére, az olaszok gyári alakulatához. Avagy ki lesz Pecco Bagnaia csapattársa 2023-ban? Most eldőlt: Enea Bastianini.
Pár hónapja Zombi írt a Suzuki Hayabusáról, na nem egy szokványos tesztről van szó, hanem a műszaki csemegék boncolgatásáról. Abban került elő, hogy nagy kérdés volt, milyen is legyen az új Busa: felmerült a turbó, a hibridhajtás, a hengerek számának növelése. Végül egyik sem valósult meg, sőt 197 helyett már csak 190 lovas lett a harmadik generáció. Ez mondjuk pont nem is kell, hogy bárkit érdekeljen, mert a Hayabusa nem attól a legek motorja, hogy mekkora a végsebessége, vagy hogy milyen számok szerepelnek a forgalmiban.
A motorsportban nagyon sokat számít a gyorsaság, és nemcsak a pályán. Ami májusban még csak találgatás, júliusban eggyel valószínűbb lehetőség volt, mostanra biztossá vált: a Gas Gas gyári csapatot indít a MotoGP-ben 2023-ban. Azonban az első hírekkel ellentétben nem a kivonuló Suzuki helyén, hanem ahogy azt már később felvetették, a Tech3-KTM alakul át.
Éles kritikát fogalmazott meg a MotoE jelenlegi kizárólagos motorbeszállítójával, az olasz Energicával szemben a sorozat jelenlegi éllovasa, Dominique Aegerter. A svájci klasszis egyáltalán nem elégedett az olaszok ténykedésével, és konkretizálta is fenntartásait.