Jól kezdte az idei szezonnyitó hétvégén a címvédő Toprak Razgatlioglu, a Superbike-vébé mezőnye a spanyolországi Motorland Aragónra látogatott. A török yamahás megnyerte az időmérőt, igaz, mindössze hat ezredmásodperccel volt gyorsabb, mint a ducatis Alvaro Bautista. A harmadik időt a trónfosztott Jonathan Rea motorozta.
A svéd Cake-ről párszor már írtunk a Totalbike-on, például akkor, amikor bemutatták a Makka nevű minimalista elektromos gépet, vagy amikor az orvvadászok elleni harcba szálltak be a Kalk AP-vel. Mivel a vállalat fontosnak érzi a fenntarthatóságot, az sem hagyja őket hidegen, hogy mi lesz motorjaik sorsa, amikor az első tulajdonos már váltana.
Megszokhattuk, hogy a különböző kontinenseken nem teljesen ugyanazt a modellpalettát kínálják a motorgyártók. Így van ezzel a Honda is, a japánok most a thaiföldi Bangkok Motor Show-n mutatták be a Click 160 robogót, amely olcsó alternatív a mindennapos ingázáshoz.
Egy hónappal ezelőtt fedte fel az elektromos modellekkel kapcsolatos terveit a Yamaha. Nem sokkal később bemutattak két újdonságot, a Neost, valamint az E01-et. Egyúttal pedig egy olyan, szokatlannak mondható modellt is megemlítettek, amely szerint Európában első lépésként járműmegosztó szolgáltatás keretein belül lehetne hozzáférni a villanyhajtású Yamaha robogókhoz.
Újra motorra ült Marc Márquez. A Repsol-Honda nyolcszoros világbajnoka egy CBR600RR-rel edzett, azonban a tapasztalatokat még nem hozták nyilvánosságra. Mindenesetre sérülése óta ez az első alkalom, hogy versenypályán járt, ami mindenképpen bizakodásra ad okot állapotát illetően.
A krosszmotorokat leszámítva az utóbbi években nem sokat lehetett hallani olyan projektekről, amelyek kétütemű motorkerékpárokra épültek. Ezért is üde színfolt volt a Langen vállalkozása, ők ugyanis 2T V2-es café racert építettek, aranyozott vázzal, igaz, ultrakisszériás gépként képzelték el mindezt. Most elárulták újabb terveiket.
Ezen a hétvégén rajtol a spanyolországi Motorland Aragónon a 2022-es Superbike-világbajnokság. A BMW-nek azonban már most kényszermegoldás után kell nyúlnia, mivel a tavalyi idényt hatodik helyen záró holland Michael van der Mark mountain bike-ozás közben lábát törte, műteni is kell, így biztosan jó néhány futamot kihagyni kényszerül.
Még 2019-ben mutatta meg először közös projektjét a Brough Superior és az Aston Martin. És amikor két luxusmárka találkozik, abból biztosan nem kis köbcentis népmotor kerekedik, tehát már az első pillanatoktól tudni lehetett, hogy a semmitmondó nevű AMB 001 meglehetősen exkluzív és igen drága lesz.
Február közepén számoltunk be róla, hogy akár börtönbe is mehet Stuart Garner, a Norton korábbi vezetője. Trükközött ugyanis a nyugdíjalappal, három olyan konstrukció is létezett a cégnél, amelyeknek ő volt az egyedüli vagyonkezelője. A pénzeknek a megengedettnél nagyobb hányadát fektette be a Norton Motorcycles Holding Ltd.-be, vagyis saját vállalkozásába. Most megszületett az ítélet az ügyben.
A Gilera még ma is igen jól csengő név, még annak ellenére is, hogy az utóbbi évtizedekben leginkább csak robogókon találkozhattunk vele, és persze az olyan csemegéket se feledjük, mint a DNA. Pedig az ötvenes években még 500 köbcentis vébét is nyertek, legutóbbi nagy sikerük a motorsportban a tragikusan fiatalon elhunyt Marco Simoncelli nevéhez fűződik, aki 2008-ban lett a 250-es géposztály királya. Lényeg az egészben, hogy csillogott már fényesebben is a Gilera név, mint manapság. Most viszont a kínaiak leporolnák.
A tereprobogó ötlete nem teljesen újszerű, már a hatvanas években is létezett ilyen, a Honda a Trail Cubbal és a Hunter Cubbal tulajdonképpen úttörőnek számított. Ott volt aztán a Yamaha BWS, amelyet nemrég feltámasztottak, meg persze a Honda X-Adv, valamint a tavalyi EICMA-n bemutatott ADV 350 – hogy csak néhányat említsünk. A Peugeot-nál is úgy érezték, ideje elkészíteniük a saját variációjukat.
Sokan már akkor is ferde szemmel néztek a Harley-Davidsonra, amikor bemutatták a Street 500-at és a Street 750-et, mert bár a márka múltjában előfordultak kisebb köbcentis gépek (Hummer, Topper stb.), de azért leginkább a jó nagy V2-esekkel azonosítják a nevet a legtöbben. Pedig most megint terítéken van az alsóbb kategóriák megcélzása, legalábbis azokon a piacokon, ahol ez jelentheti a terjeszkedés kulcsát.
Nem áll rajthoz a MotoGP Argentin Nagydíján Marc Márquez. A nyolcszoros világbajnok spanyol klasszis az indonéz versenyhétvégén, a futam előtti bemelegítésen bukott hatalmasat, ami után nem is engedték versenyezni. Később kiderült, kiújult nála az a kettős látás, amely miatt a tavalyi szezonhajrát is kénytelen volt kihagyni.
Tavaly ősszel mutatta meg SR-C21 névre keresztelt tanulmányát a kínai CFMoto. Akkor a külsőségek alapján úgy tűnt, egy elég kemény sportgéppel lesz dolgunk, az idomszettet a minél jobb aerodinamikai tulajdonságokra koncentrálva dolgozták ki, még kis szárnyakat is kapott a koncepció. A legtöbb forrás 700-800 köbcentis blokkot saccolt hozzá, de voltak olyanok, akik egyenesen egy KTM-származék 990-esre számítottak. A valóság ennél sokkal visszafogottabb.
A Can-Am név mostanában leginkább a háromkerekű Spyder kapcsán lehet benne a szótárunkban, pedig korábban a Bombardier Recreational Products (BRP) égisze alatt motorkerékpárokat is gyártottak – főleg enduró és krosszgépeket. Mellesleg a Bombardier is ismerős lehet, elsősorban jet-skikről, hómobilokról, quadokról és egyéb szabadidős gépekről. Csak éppen a motorgyártás sikkadt el. Most azonban újra belevágnak.
Még egy éve sincs annak, hogy a Harley-Davidson bemutatta a Sportster S-t. Hamarosan azonban érkezhet egy újabb változat, amelyet most óvatosan kezdtek felvezetni.
Egy modern autó ma már szinte elképzelhetetlen szervokormány híján, de motoron azért többnyire jól megvagyunk nélküle. A Yamaha most mégis egy ilyen rendszeren dolgozik, méghozzá az elektromos rásegítésű kerékpárokon alkalmazotthoz hasonló megoldást tesztelnek.
Tesztmotorként is járt már nálunk a Benelli TNT 125, amelyet akkor nem igazán értettünk, és be is soroltuk a kis gnómok közé. Azt viszont megadtuk neki, hogy nagyon klassz bulimotor, egy szinte teljesen kihalt műfaj utolsó képviselőinek egyike. Azóta mondjuk visszatért az európai piacra is a Honda MSX125, van tehát mihez mérni a kínai-olasz Benellit, amelynél eljött a frissítés ideje.
A tavalyi szezonzárást kénytelen volt kihagyni Marc Márquez, ugyanis egy edzésen bukott, ettől pedig kiújult korábbi sérülése, kettős látás hátráltatta. Sokáig az is kérdéses volt, hogy egyáltalán az idei évadnyitóra lesz-e olyan állapotban, hogy versenyezhessen. Végül ott volt Katarban, ráadásul ötödik lett. Csakhogy a második hétvégén, Indonéziában esett egy hatalmasat.
A Colove nevű kínai motorgyártótól láttunk már érdekességeket idén. Az évet kapásból egy 400 köbcentis négyhengeres blokk bemutatásával indították, majd elkészült köré a 400RR sportmotor. Nemsokára jön a 800RR és annak meztelen változata, és van már terepmotorjuk is: a Rally 450 kimondottan olyan versenyekre készült, mint a Dakar. Most testvérmárkájuk, az Excelle rittyentett ebből lakossági átiratot.
Közel hatvanezer darab eladott motorkerékpárral zárta a 2021-es évet a Ducati, ezzel egyben a márka történetének legeredményesebb esztendejét tudhatják maguk mögött. Most viszont közölték azt is, hogy nemcsak az értékesített példányszám, hanem a pénzügyi mutatók tekintetében is van okuk az örömre.
Németországban túrázott motorral két srác, amikor az egyik útszéli pihenőnél odasomfordált hozzájuk egy vékony, fekete-fehér kiscica, az egyik motoros pedig úgy döntött, hogy magával viszi. A kis állat eleinte kicsit riadtnak tűnt, mégis összeszedte a bátorságot, és megközelítette a két félelmetes, nagy élőlényt és a furcsa fém eszközeiket.
Az elmúlt időszakban többször írtunk már arról, hogy a kínai gyártók elkezdték elhagyni a kispályát, és nagyobb köbcentis modellek gyártásába fogtak. Persze vannak köztük, akik az alacsonyabb lépcsőfokokat ki is hagyták. A Weisenke Power Technology például egy ideje már dolgozik négyhengeres, 800 köbcentis blokkján. Most az első képek megjelentek a köré épülő motorkerékpárról is.
A napokban adták át Törökországban az 1915 Canakkale hidat, amely rögtön világrekordot is döntött. A két hídfő közötti távolsága 2023 méter, utalva ezzel arra, hogy jövőre lesz százéves a Török Köztársaság. A pillérek 318 méter magasak, az átkelő teljes hossza 4,6 kilométer, és a Dardanellák fölött húzódva Európát köti össze Ázsiával. A mögötte rejlő politikai ideológiába nem mennénk bele, de Erdogan török elnök gigaprojektjei közé tartozik. Számunkra viszont sokkal érdekesebb, hogy az ország két Superbike-ikonja is felavatta.
A hónap elején még csak beszéltek elektromos terveikről a Yamaha vezetői, nem sokkal később viszont már felfedték az új Neo's-t, amely teljesítményben és menettulajdonságokban nagyjából az ötvenes benzinesek szintjét hozza. Most pedig itt van egy másik újdonság, az E01, amely egy kategóriával feljebb játszik, és a 125-ös belső égésűek ligájára tör rá.