Igazi gyorsasági motoros legendákat is láthat a közönség az idei goodwoodi Festival of Speeden. Ebben az évben a rendezvény a technológiai fejlődésre koncentrál, mottója: The Innovators – Masterminds of Motorsport, avagy Az újítók – a motorsport zsenijei. Emellett természetesen a hagyománytiszteletnek, a múlt nagyjainak sem fordítanak hátat.
Sajnos a járművek és azok alkatrészeinek ellopása elég régi probléma. Autóknál például egy időben sláger volt a rádiók miatti feltörés, de sokak visszatérő rémálma az is, hogy téglákra ültetve találják kocsijukat, amelyről hiányoznak a kerekek, esetleg a fékek is. Az utóbbi években a katalizátorra is komplett bűnbandák szakosodtak, de a technika fejlődik, az elektromos autókon és motorokon például már kipufogórendszerre sincs szükség, ezért a tolvajok is más után néztek.
Nem könnyű követni az újabb és újabb járműgyártók megjelenését, az elektromos hajtású gépek piacából sokkal többen próbálnak kiharapni egy-egy szeletet, mint ahogy a belső égésűeknél megszokhattuk. A motorkerékpár-iparban ráadásul még sokkal intenzívebb a gyarapodás, mint az autóiparban. Itt van például a Horwin, amely kínai, német és osztrák központtal is rendelkezik, sőt Brazíliában is jelen vannak, de magyarországi forgalmazójuk is van.
Tavaly mutatta be első túraenduróját, a Pan Americát a Harley-Davidson, amely ráadásul eléggé be is talált. Slágerkategóriába érkezett, ahol sok gyártónak vannak már komoly tapasztalatai, de az amerikaiak lényegében egyetlen lépésben felzárkóztak. Most olyan pletykák röppentek fel, miszerint kisebb köbcentis változatok is készülhetnek belőle.
Tavaly ősszel elég nagyot szólt a bejelentés, miszerint a 2022-es szezon végével lejáró szerződésű Energica helyett 2023-tól immár a Ducati lesz a MotoE hivatalos és kizárólagos motorbeszállítója. Már csak azért is meglepő volt mindez, mert a kimondottan elektromos motorkerékpárokban utazó Energica helyét egy villanyhajtású géppel egyáltalán nem rendelkező gyártó veszi át. Kicsivel karácsony előtt meg is mutatták a V21L kódnevű prototípust.
Tavaly nyáron írtuk meg, hogy a Mandelli Group felvásárolta a motoros kiegészítőket gyártó Tucano Urbanót. Idehaza leginkább a robogós lábtakarókról ismerjük a céget, de sokféle felszerelést gyártanak, közte bukósisakokat is. Most ezen a téren próbálnak egy kis vidámságot vinni a mindennapokba, olyan nélkülözhetetlen extrákkal, mint a sisakra illeszthető színes betétek.
Új V2-es blokk szabadalmait jegyeztette be a Benelli anyacégének számító kínai Qianjiang, a gép azonban igencsak hasonlít a KTM 1301 köbcentis kéthengeresére. Ez már nem is az első ilyen eset, hiszen korábban egy sorkettessel jelentkeztek, az az osztrákok LC8c-jét idézte elég határozottan.
Nincs még egy éve sem annak, hogy a Harley-Davidson bemutatta az új Revolution Max blokk köré épülő Sportster S-t. Azt már akkor sem titkolták, hogy lesznek további variánsok, méghozzá jórészt az S alá pozicionálva. Most végre le is leplezték a legújabb belépőszintű Harley-t, a Nightstert.
Év elején írtuk meg, hogy a Royal Enfield mérnökei új platformon dolgoznak, méghozzá felfelé bővítenek: 450-es Himalayan készül. Pár részletet már akkor is megemlítettek a különböző források, méghozzá 40 lóerős teljesítményt, alsó és közepes tartományra hangolt blokkot, térhálós vázat ígértek. Most kiszivárgott még néhány adat.
Jó ideje várjuk már a kínai CFMoto legújabb sportmotorját, és bár eleinte azt reméltük, hogy egy igazán kemény sportmotorral jelentkeznek, március vége óta tudjuk, hogy sokkal visszafogottabb lesz a végeredmény, mint az előzetes pletykák mutatták. Most végre leleplezték a 450SR-t.
A tavalyi milánói motorszalonon szellőztette meg a Honda, hogy terveik között szerepel a Hornet feltámasztása. Jól csengő név, nem tűnik túl rizikósnak leporolni, de az is igaz, hogy Európában már hosszú ideje nem használták. Noha még mindig nincs túl sok konkrétum ezzel kapcsolatban, most két rövid videóval próbálják fenntartani az érdeklődést.
Jól kezdte az idei szezonnyitó hétvégén a címvédő Toprak Razgatlioglu, a Superbike-vébé mezőnye a spanyolországi Motorland Aragónra látogatott. A török yamahás megnyerte az időmérőt, igaz, mindössze hat ezredmásodperccel volt gyorsabb, mint a ducatis Alvaro Bautista. A harmadik időt a trónfosztott Jonathan Rea motorozta.
A svéd Cake-ről párszor már írtunk a Totalbike-on, például akkor, amikor bemutatták a Makka nevű minimalista elektromos gépet, vagy amikor az orvvadászok elleni harcba szálltak be a Kalk AP-vel. Mivel a vállalat fontosnak érzi a fenntarthatóságot, az sem hagyja őket hidegen, hogy mi lesz motorjaik sorsa, amikor az első tulajdonos már váltana.
Megszokhattuk, hogy a különböző kontinenseken nem teljesen ugyanazt a modellpalettát kínálják a motorgyártók. Így van ezzel a Honda is, a japánok most a thaiföldi Bangkok Motor Show-n mutatták be a Click 160 robogót, amely olcsó alternatív a mindennapos ingázáshoz.
Egy hónappal ezelőtt fedte fel az elektromos modellekkel kapcsolatos terveit a Yamaha. Nem sokkal később bemutattak két újdonságot, a Neost, valamint az E01-et. Egyúttal pedig egy olyan, szokatlannak mondható modellt is megemlítettek, amely szerint Európában első lépésként járműmegosztó szolgáltatás keretein belül lehetne hozzáférni a villanyhajtású Yamaha robogókhoz.
Újra motorra ült Marc Márquez. A Repsol-Honda nyolcszoros világbajnoka egy CBR600RR-rel edzett, azonban a tapasztalatokat még nem hozták nyilvánosságra. Mindenesetre sérülése óta ez az első alkalom, hogy versenypályán járt, ami mindenképpen bizakodásra ad okot állapotát illetően.
A krosszmotorokat leszámítva az utóbbi években nem sokat lehetett hallani olyan projektekről, amelyek kétütemű motorkerékpárokra épültek. Ezért is üde színfolt volt a Langen vállalkozása, ők ugyanis 2T V2-es café racert építettek, aranyozott vázzal, igaz, ultrakisszériás gépként képzelték el mindezt. Most elárulták újabb terveiket.
Ezen a hétvégén rajtol a spanyolországi Motorland Aragónon a 2022-es Superbike-világbajnokság. A BMW-nek azonban már most kényszermegoldás után kell nyúlnia, mivel a tavalyi idényt hatodik helyen záró holland Michael van der Mark mountain bike-ozás közben lábát törte, műteni is kell, így biztosan jó néhány futamot kihagyni kényszerül.
Még 2019-ben mutatta meg először közös projektjét a Brough Superior és az Aston Martin. És amikor két luxusmárka találkozik, abból biztosan nem kis köbcentis népmotor kerekedik, tehát már az első pillanatoktól tudni lehetett, hogy a semmitmondó nevű AMB 001 meglehetősen exkluzív és igen drága lesz.
Február közepén számoltunk be róla, hogy akár börtönbe is mehet Stuart Garner, a Norton korábbi vezetője. Trükközött ugyanis a nyugdíjalappal, három olyan konstrukció is létezett a cégnél, amelyeknek ő volt az egyedüli vagyonkezelője. A pénzeknek a megengedettnél nagyobb hányadát fektette be a Norton Motorcycles Holding Ltd.-be, vagyis saját vállalkozásába. Most megszületett az ítélet az ügyben.
A Gilera még ma is igen jól csengő név, még annak ellenére is, hogy az utóbbi évtizedekben leginkább csak robogókon találkozhattunk vele, és persze az olyan csemegéket se feledjük, mint a DNA. Pedig az ötvenes években még 500 köbcentis vébét is nyertek, legutóbbi nagy sikerük a motorsportban a tragikusan fiatalon elhunyt Marco Simoncelli nevéhez fűződik, aki 2008-ban lett a 250-es géposztály királya. Lényeg az egészben, hogy csillogott már fényesebben is a Gilera név, mint manapság. Most viszont a kínaiak leporolnák.
A tereprobogó ötlete nem teljesen újszerű, már a hatvanas években is létezett ilyen, a Honda a Trail Cubbal és a Hunter Cubbal tulajdonképpen úttörőnek számított. Ott volt aztán a Yamaha BWS, amelyet nemrég feltámasztottak, meg persze a Honda X-Adv, valamint a tavalyi EICMA-n bemutatott ADV 350 – hogy csak néhányat említsünk. A Peugeot-nál is úgy érezték, ideje elkészíteniük a saját variációjukat.
Sokan már akkor is ferde szemmel néztek a Harley-Davidsonra, amikor bemutatták a Street 500-at és a Street 750-et, mert bár a márka múltjában előfordultak kisebb köbcentis gépek (Hummer, Topper stb.), de azért leginkább a jó nagy V2-esekkel azonosítják a nevet a legtöbben. Pedig most megint terítéken van az alsóbb kategóriák megcélzása, legalábbis azokon a piacokon, ahol ez jelentheti a terjeszkedés kulcsát.
Nem áll rajthoz a MotoGP Argentin Nagydíján Marc Márquez. A nyolcszoros világbajnok spanyol klasszis az indonéz versenyhétvégén, a futam előtti bemelegítésen bukott hatalmasat, ami után nem is engedték versenyezni. Később kiderült, kiújult nála az a kettős látás, amely miatt a tavalyi szezonhajrát is kénytelen volt kihagyni.
Tavaly ősszel mutatta meg SR-C21 névre keresztelt tanulmányát a kínai CFMoto. Akkor a külsőségek alapján úgy tűnt, egy elég kemény sportgéppel lesz dolgunk, az idomszettet a minél jobb aerodinamikai tulajdonságokra koncentrálva dolgozták ki, még kis szárnyakat is kapott a koncepció. A legtöbb forrás 700-800 köbcentis blokkot saccolt hozzá, de voltak olyanok, akik egyenesen egy KTM-származék 990-esre számítottak. A valóság ennél sokkal visszafogottabb.