A Gilera még ma is igen jól csengő név, még annak ellenére is, hogy az utóbbi évtizedekben leginkább csak robogókon találkozhattunk vele, és persze az olyan csemegéket se feledjük, mint a DNA. Pedig az ötvenes években még 500 köbcentis vébét is nyertek, legutóbbi nagy sikerük a motorsportban a tragikusan fiatalon elhunyt Marco Simoncelli nevéhez fűződik, aki 2008-ban lett a 250-es géposztály királya. Lényeg az egészben, hogy csillogott már fényesebben is a Gilera név, mint manapság. Most viszont a kínaiak leporolnák.
A tereprobogó ötlete nem teljesen újszerű, már a hatvanas években is létezett ilyen, a Honda a Trail Cubbal és a Hunter Cubbal tulajdonképpen úttörőnek számított. Ott volt aztán a Yamaha BWS, amelyet nemrég feltámasztottak, meg persze a Honda X-Adv, valamint a tavalyi EICMA-n bemutatott ADV 350 – hogy csak néhányat említsünk. A Peugeot-nál is úgy érezték, ideje elkészíteniük a saját variációjukat.
Sokan már akkor is ferde szemmel néztek a Harley-Davidsonra, amikor bemutatták a Street 500-at és a Street 750-et, mert bár a márka múltjában előfordultak kisebb köbcentis gépek (Hummer, Topper stb.), de azért leginkább a jó nagy V2-esekkel azonosítják a nevet a legtöbben. Pedig most megint terítéken van az alsóbb kategóriák megcélzása, legalábbis azokon a piacokon, ahol ez jelentheti a terjeszkedés kulcsát.
Nem áll rajthoz a MotoGP Argentin Nagydíján Marc Márquez. A nyolcszoros világbajnok spanyol klasszis az indonéz versenyhétvégén, a futam előtti bemelegítésen bukott hatalmasat, ami után nem is engedték versenyezni. Később kiderült, kiújult nála az a kettős látás, amely miatt a tavalyi szezonhajrát is kénytelen volt kihagyni.
Tavaly ősszel mutatta meg SR-C21 névre keresztelt tanulmányát a kínai CFMoto. Akkor a külsőségek alapján úgy tűnt, egy elég kemény sportgéppel lesz dolgunk, az idomszettet a minél jobb aerodinamikai tulajdonságokra koncentrálva dolgozták ki, még kis szárnyakat is kapott a koncepció. A legtöbb forrás 700-800 köbcentis blokkot saccolt hozzá, de voltak olyanok, akik egyenesen egy KTM-származék 990-esre számítottak. A valóság ennél sokkal visszafogottabb.
A Can-Am név mostanában leginkább a háromkerekű Spyder kapcsán lehet benne a szótárunkban, pedig korábban a Bombardier Recreational Products (BRP) égisze alatt motorkerékpárokat is gyártottak – főleg enduró és krosszgépeket. Mellesleg a Bombardier is ismerős lehet, elsősorban jet-skikről, hómobilokról, quadokról és egyéb szabadidős gépekről. Csak éppen a motorgyártás sikkadt el. Most azonban újra belevágnak.
Még egy éve sincs annak, hogy a Harley-Davidson bemutatta a Sportster S-t. Hamarosan azonban érkezhet egy újabb változat, amelyet most óvatosan kezdtek felvezetni.
Egy modern autó ma már szinte elképzelhetetlen szervokormány híján, de motoron azért többnyire jól megvagyunk nélküle. A Yamaha most mégis egy ilyen rendszeren dolgozik, méghozzá az elektromos rásegítésű kerékpárokon alkalmazotthoz hasonló megoldást tesztelnek.
Tesztmotorként is járt már nálunk a Benelli TNT 125, amelyet akkor nem igazán értettünk, és be is soroltuk a kis gnómok közé. Azt viszont megadtuk neki, hogy nagyon klassz bulimotor, egy szinte teljesen kihalt műfaj utolsó képviselőinek egyike. Azóta mondjuk visszatért az európai piacra is a Honda MSX125, van tehát mihez mérni a kínai-olasz Benellit, amelynél eljött a frissítés ideje.
A tavalyi szezonzárást kénytelen volt kihagyni Marc Márquez, ugyanis egy edzésen bukott, ettől pedig kiújult korábbi sérülése, kettős látás hátráltatta. Sokáig az is kérdéses volt, hogy egyáltalán az idei évadnyitóra lesz-e olyan állapotban, hogy versenyezhessen. Végül ott volt Katarban, ráadásul ötödik lett. Csakhogy a második hétvégén, Indonéziában esett egy hatalmasat.
A Colove nevű kínai motorgyártótól láttunk már érdekességeket idén. Az évet kapásból egy 400 köbcentis négyhengeres blokk bemutatásával indították, majd elkészült köré a 400RR sportmotor. Nemsokára jön a 800RR és annak meztelen változata, és van már terepmotorjuk is: a Rally 450 kimondottan olyan versenyekre készült, mint a Dakar. Most testvérmárkájuk, az Excelle rittyentett ebből lakossági átiratot.
Közel hatvanezer darab eladott motorkerékpárral zárta a 2021-es évet a Ducati, ezzel egyben a márka történetének legeredményesebb esztendejét tudhatják maguk mögött. Most viszont közölték azt is, hogy nemcsak az értékesített példányszám, hanem a pénzügyi mutatók tekintetében is van okuk az örömre.
Németországban túrázott motorral két srác, amikor az egyik útszéli pihenőnél odasomfordált hozzájuk egy vékony, fekete-fehér kiscica, az egyik motoros pedig úgy döntött, hogy magával viszi. A kis állat eleinte kicsit riadtnak tűnt, mégis összeszedte a bátorságot, és megközelítette a két félelmetes, nagy élőlényt és a furcsa fém eszközeiket.
Az elmúlt időszakban többször írtunk már arról, hogy a kínai gyártók elkezdték elhagyni a kispályát, és nagyobb köbcentis modellek gyártásába fogtak. Persze vannak köztük, akik az alacsonyabb lépcsőfokokat ki is hagyták. A Weisenke Power Technology például egy ideje már dolgozik négyhengeres, 800 köbcentis blokkján. Most az első képek megjelentek a köré épülő motorkerékpárról is.
A napokban adták át Törökországban az 1915 Canakkale hidat, amely rögtön világrekordot is döntött. A két hídfő közötti távolsága 2023 méter, utalva ezzel arra, hogy jövőre lesz százéves a Török Köztársaság. A pillérek 318 méter magasak, az átkelő teljes hossza 4,6 kilométer, és a Dardanellák fölött húzódva Európát köti össze Ázsiával. A mögötte rejlő politikai ideológiába nem mennénk bele, de Erdogan török elnök gigaprojektjei közé tartozik. Számunkra viszont sokkal érdekesebb, hogy az ország két Superbike-ikonja is felavatta.
A hónap elején még csak beszéltek elektromos terveikről a Yamaha vezetői, nem sokkal később viszont már felfedték az új Neo's-t, amely teljesítményben és menettulajdonságokban nagyjából az ötvenes benzinesek szintjét hozza. Most pedig itt van egy másik újdonság, az E01, amely egy kategóriával feljebb játszik, és a 125-ös belső égésűek ligájára tör rá.
Február végén mutatott először sejtelmes képeket a Honda a készülőben lévő café racerről, a Hawk 11-ről. Noha a hivatalos bemutatót csak a hétvégén esedékes Tokyo Motorcycle Show-n tartják, már most megmutatták teljes egészében az újdonságot.
Ha Keanu Reeves nevét említjük, akkor két elég közismert tulajdonsága szokott gyorsan előkerülni – mármint azon kívül, hogy nagyon jó színész. Az egyik, hogy igazán jó fej és közvetlen, nem egy elszállt, érinthetetlen egobajnok, a másik pedig, hogy imádja a motorkerékpárokat. Barátjával, Gard Hollingerrel együtt alapítottak is egy márkát Arch Motorcycle néven, amelynek első modelljét, a KRGT-1-et öt éve leplezték le.
Humanitárius segéllyel támogatja Ukrajnát a Yamaha Motor. A japán motorkerékpár-gyártó 700 ezer dollárt, azaz közel 240 millió forintot ajánlott fel, ezt az összeget a Japan Platform nevű nonprofit szervezeten keresztül juttatják el a rászorulók számára.
Az egyik legismertebb motorosruházat- és felszerelésgyártó Dainesével kapcsolatban az utóbbi években már többször felröppent a pletyka, hogy többségi tulajdonosa szabadulna a márkától. Ezeket az értesüléseket aztán vagy cáfolták, vagy egyszerűen csak nem követték tettek a szavakat. Mostanáig.
Mindössze szűk három évvel ezelőtt döntött úgy a KTM, hogy a KTM 790 Duke-ot frissítés helyett egyszerűen leváltja a 890 Duke-kal. A nagyobb lökettérfogatú, erősebb blokkhoz komoly körítést is rittyentettek. Idővel azonban a jelek szerint úgy érezték, lenne hely a piacon a 790 Duke-nak is, megférhet egymás mellett a két modell.
Elég fájdalmas mutatványt sikerült előadnia annak a motorosnak, aki a szántódi révnél próbált vagánykodni. Komppal érkezett meg a településre, de a hajót elhagyva már az első utcában odahúzta a gázt, és felkapta egykerékre a gépet, csakhogy közben utasa lepottyant mögüle.
Február közepén már egy kiszivárgott prospektus képein láthattuk a Royal Enfield legfrissebb modelljét, a Himalayan lecsupaszításával és enyhe átfaragásával előállított Scram 411-et. Most végre hivatalosan is bemutatták az indiai scramblert, ami igen vagányra sikerült.
Több mint negyven év után visszatér Európába a Honda Dax. Az ST125 gyári kódot viselő legendás modell legfrissebb változata is megőrizte a jellegzetes formájú vázat, amely a nyereg végétől a kormányig fut, egy T alakzatot mintázva. A név a tacskóra, vagyis a Dachshundra utal, mivel az összkép leginkább egy rajzfilmszerű kutyára emlékeztet a gyáriak szerint.
Ötvenegy éves korában elhunyt Chris Pfeiffer. A német motoroslegenda öngyilkosságot követett el a hétvégén. Már régóta küzdött mentális problémákkal, végül nem tudott felülkerekedni a depresszión.