Két-két új terepmotorral jelentkezett év végére a KTM és a Husqvarna. Míg az osztrák márka Factory Editionnek, addig a svéd testvérvállalat Rockstar Editionnek nevezve mutatott be egy-egy 250-es és 450-es endurót. Ezek limitált szériában készülnek majd, a két gyártó versenymotorjainak friss homologizációjához szükségesek.
Hiába nagyon népszerű Olaszországban a terepmotorozás, a jövőben nem lehet már legálisan hódolni ennek a szenvedélynek. Egy friss törvénnyel ugyanis lényegében betiltották a terepmotorozást, noha a rendelkezést nem kifejezetten a motorosokra szabták.
A kínai Zontest elsősorban modern stílusú, kis köbcentis gépeiről ismerjük, bár a G125-tel, valamint a nemrég bemutatott, scrambleres ZT350-GK-val már a neo-retró szegmens felé is lépegetnek. Most egy újabb géppel jelentkeztek ebben a műfajban.
Elkezdődött a motorkerékpár-motorok gyártása a Honda legújabb indiai üzemében, Vithalapurban. A helyi piacon rengeteg modellel van jelen a japán márka, azonban a gyárban nemcsak ezekhez, hanem a nemzetközi palettán szereplő más típusokhoz is készülnek majd blokkok. Természetesen nem a Honda az egyetlen gyártó, aki ilyen módon részben kiszervezi a gyártást, a BMW és a KTM például egyes modellekhez Kínában gyártat.
Bajna és Héreg között helyezték ki az első motorosbarát szalagkorlátokat, a Magyar Közút és a Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség (HUMDA) együttműködésével.
Amikor Valentino Rossi élete utolsó MotoGP-futamát teljesítette Valenciában, hatalmas showműsor kerekedett a búcsú köré. Többek közt láthattuk a Doktort annak a kilenc motornak a gyűrűjében, amelyekkel kilenc világbajnoki címét szerezte. Volt ezek között egy olyan gép, amely egészen különleges Rossi számára, mégsem kaphatja meg.
A BMW tavaly ősszel készítette el az S 1000 RR még inkább pályaorientált változatát. Az M 1000 RR ugyan alapjaiban megegyezik az alapmodellel, de persze rengeteget finomítottak rajta, hogy igazán ütőképes legyen. A Superbike-vébére célozták, de túl sok babér nem termett a bajoroknak a futamgyőzelmeket illetően. A legdurvább BMW sportgép viszont megihlette a Legót.
A Stark Future nevű cégről aligha hallottak sokan idehaza. 2019-ben alapították, és bár svéd gyökerekkel rendelkezik, a székhelye Barcelonában van. Most viszont mutattak valamit, ami elég nagyot szól, de persze kérdés, hogy a Stark Varg elektromos krosszmotor inkább a hangzatos ígéretekről szól, vagy valóban azt adja, amit hirdet.
Igazán jó éve volt idén a Fanticnak a motokrossz-versenyzés világában. Ez főleg Nicholas Lapuccinak köszönhető, aki versenyt nyert az Internazionali d'Italia di Motocross MX2-es kategóriájában, megnyerte az Italian Prestige sorozatot, és az EMX250 Európa-bajnoki címét. Nem csoda, hogy hosszabbítottak vele, ráadásul jövőre már a szakág királykategóriájában, az MXGP-ben indulnak.
A túraenduró-szegmens mára elképesztő méretűre növekedett, és nemcsak azok a nagy hengerűrtartalmú gépek népszerűek, amelyek valóban alkalmasak az igazán hosszú utazásokra. Valahol ugyanis el kell kezdeni, 300 köbcenti körül pedig azért kezd értelmezhető erő lenni ahhoz, hogy belekóstoljunk a műfajba. Most egy ilyen gépet mutatott a Voge is.
Bizonyára sokan emlékeznek a Confederate Motorsra, amely gyártó nem éppen a szokványos és olcsó motorkerékpárjairól ismert. Jó pár éve már annak, hogy az újjászületés jegyében létrehozták a Curtiss márkát, belső égésről villanyra váltva. Azóta mutattak pár elég meredek tervet és koncepciót, idén év elején pedig e lkészült első modelljük, a turbinás rettenetnek kinéző, de valójában teljesen elektromos powercruiser, a The One.
Nem tegnap volt már, hogy a Ducati először megvillantotta a DesertX tanulmányt: a 2019-es milánói motorszalonon mutattak egy vagány túraendurót, méghozzá léghűtéses blokkal. Idén ősszel aztán szépen elosztva, kétheti gyakorisággal mutatták be újdonságaikat, a sorban a legnagyobb durranást, a DesertX sorozatgyártású változatát hagyták a legvégére.
Az eredeti tervekhez képest jócskán megcsúszott a Tesla a Cybertruck gyártásával, de az érdeklődők és potenciális vevők figyelmét a várakozás ideje alatt is fenn kell tartani valamivel. Így lett például a nagy batár formatervével – vagyis izé, szóval szögletességével – ellátott Szájbersíp, és Cyberquad is, utóbbi leginkább gyerekeknek címezve.
A Dot Cycle and Motor Manufacturing Company igen komoly múltra tekint vissza, 1903-ban alapították, az első motorkerékpárjuk 1906-ban készült el Peugeot-blokkal. Jó ideje azonban már nem is igazán nekik volt múltjuk, hanem ők maguk voltak a múlt, 1984 óta semmiféle aktivitást nem mutattak – oké, néhány második világháború utáni típushoz még készítettek alkatrészeket.
Herczeg Balázs, vagyis Mókus nyerte az idei FIM Street Freestyle Európa-bajnokságot. A magyar versenyző közösségi oldalán úgy fogalmazott, ez élete egyik legnagyszerűbb érzése. A tervek szerint jövőre is ott lesz az immár háromfordulósra bővülő bajnokság minden állomásán, és megpróbál újra a dobogó legfelső fokára állni.
Majdnem pontosan egy éve mutatta be a Moto Guzzi a nagyobb, erősebb és betyárabb V7-et. Most pedig egy igazán dögös retró-versenygépet is faragtak belőle, amely jövőre a Fast Endurance Trophy versenysorozatban megy. Tulajdonképpen nevezhetjük márkakupának a kiírást, minden versenyző ilyen Guzzinak keni.
A végletekig kiélezett csatában a török Toprak Razgatlioglu nyerte a Superbike idei világbajnokságát, letaszítva a trónról a hosszú évek óta egyeduralkodó Jonathan Rea-t. A Yamaha pedig ezt a hírnevet kihasználva, valamint a friss bajnok előtt tisztelegve elkészítette az R1 sportmotor Toprak Razgatlioglu-WSBK-replikát.
Ahogyan arra számítani lehetett, elkészült a Triumph Tiger 1200. A britek már egy ideje tesztelték a sorozatgyártásra érett változatot, az álcázott gépről gyári képeket is kiadtak, a hivatalos bemutatóra viszont mostanáig várni kellett. Megérte, hiszen a korábbinál erősebb, könnyebb és még túraképesebb túraendurót kaptunk.
A Triumph történetének nagyon érdekes és értékes darabkája került most elő. Egy 1901-es motorizált kétkerekű, a márka legelső ilyen prototípusa. A különlegességre a veterán Triumph-okat gyűjtő Dick Shepherd bukkant rá, ő is újította fel. December közepén menet közben is megcsodálhatják a gyári múzeum látogatói.
Amikor túraenduróról beszélünk, elsőre olyan komoly gépek jutnak az eszünkbe, mint mondjuk az R 1200 GS, vagy a KTM 1290 Super Adventure R, de legalábbis a nagy gyártók közepes kalandmotorjai. Nyilván ebben a műfajban sem hátrány, ha van erőtartalék, de a kezdő vagy fiatal motorosokat sem kell azért megfosztani a lehetőségtől, hogy túraenduróra üljenek.
A White Motorcycle Concepts nevével nem olyan régen találkoztunk először. A WMC250EV nevű elektromos gépük meglehetősen szokatlan formájú, és technikája sem mindennapi. Igaz, nem is sorozatgyártásra szánják, hanem a villanyhajtású motorkerékpárok sebességrekordjára törnek. Azt azonban már annak leleplezésekor sem titkolták, hogy hamarosan valami mással is előrukkolnak.
Az osztrák KSR Grouphoz tartozó Brixton márkát eddig főleg kis köbcentis gépeiről ismerhettük. Többnyire jól kinéző neo-retró motorkerékpárokban utaznak, amelyeknek nem mellesleg az olcsóság az egyik nagy vonzereje. Ott van például a Felsberg, amelyből a 125-öst próbáltuk, és motorozni is elég jó volt vele. Van persze nagyobb blokkjuk is, mint a legnagyobb Crossfire 500-asa, de e fölé eddig nem mentek.
A Fülöp-szigeteken sok nagyobb motorgyártó érzi magát otthonosan, részben az olcsó helyi munkaerő miatt, de ezek mellett számos helyi vállalkozás is működik. Közülük többen az elérhető árú, belépőszintű gépekre koncentrálnak, és például kínai márkák modelljeit gyártják átcímkézve. Nem úgy a Lycan nevű startup – ők mindjárt a felsőbb kategóriákra lőnének.
A Bimota két újdonságot is bemutatott a milánói motorszalonon, hiszen a régóta várt KB4 sportmotor mellett rögtön a csupasz KB4 RC-t is leleplezték. A vállalat vezére azonban máris a következő modelljükről beszélt: a Tesiből készül egy túraorientáltabb változat.
Rengeteg találgatás után ősszel mutatta be a teljesen újjáalakuló Norton a borzasztó hírű V4 SS áttervezett, hibamentesített változatát, a V4 SV-t. Most pedig elkészült egy café racer is a sportgéppel közös alapokon. Lényegében ez a TVS felügyelete alatt újraszerveződő Norton első teljesen új modellje. Az első, amelynek minden elemét az új központban tervezték és gyártják.