A várakozásoknak megfelelően autóversenyzőként folytatja Valentino Rossi. A MotoGP tavaly visszavonult élő legendája azonban nem Ferrarival megy majd, ahogy arról az eddigi találgatások szóltak, hanem egy Audi R8 LMS kormányát tekergeti a Team WRT színeiben a GT World Challenge Europe sorozatában. Ráadásul a tervek szerint nem csupán egy-egy futamról, hanem teljes szezonról van szó.
Betartotta ígéretét a Classic Legends, a Mahindrához köthető vállalat a Jawa és a BSA után a Jawa indiai mutációjának számító Yezdit is feltámasztotta. Ha pedig már belefogtak, nem végeztek félmunkát, rögtön három új modellt mutattak.
Új úszó féktárcsával állt elő a Galfer, mely a Floatech névre hallgat, és az újdonságot a rotor csapjai jelentik. A megoldást a Moto3-ban és a Supersport VB-n induló Dennis Fioggiával és Steven Odendaallal fejlesztették.
Sam Sunderland kemény csatát vívott a Dakaron Pablo Quintanillával (Honda), és végül az utolsó szakaszon megszerezte második győzelmét, illetve ez a GasGas első Dakar címe.
Közel hatvanezer motorkerékpárt adott el tavaly a Ducati. Az egészen pontosan 59 447-es darabszám rekordnak számít a márka történetében. Ezt természetesen büszkén hirdetik, ugyanis első gyártóként tették közzé a 2021-es eredményeket. Az egy évvel korábbihoz képest egyébként 24, de még a 2019-es állapothoz képest is 12 százalékos a növekedés.
Kár lenne most felsorolásba kezdeni, hogy mi mindent koppintottak le a különféle kínai motorgyártók. És nem is szabad általánosítani, hiszen vannak azért köztük olyanok is, akik saját kútfőből dolgoznak. Oké, az Excelle pont nem ilyen, a most bemutatott újdonságuk, az 525X túraenduró elég jól rímel a BMW F 850 GS-re.
Indiában nyit új gyárat a Bajaj Auto, itt készülhetnek majd egyes Triumph és Husqvarna típusok. Az indiai Bajaj tavaly hatalmas növekedést produkált, és jelenleg a világ egyik legértékesebb motoros márkájának számít.
Egy vietnámi férfi úgy döntött, hogy kirabol egy bankot, de ami ezután történt, arra nem sok észszerű magyarázat van. A 23 éves Nguyen Van Nam a bankrablás során körülbelül 3,5 milliárd dongot zsákmányolt, ami nagyjából 50 millió forintnak felel meg.
A CES-en évről évre egyre több motoros és autós gyártó képviselteti magát, hogy itt mutassák be a technológiai szempontból előremutató termékeiket. Így tett az egyik legmeghatározóbb motorosruha-gyártó cég, az Alpinestars is. Ők a légzsákos Tech-Air sorozat legújabb generációját vitték el a kiállításra.
A Brough Superior a legértékesebb angol márka, ami 2013 óta éli reneszánszát, de az új típusok már nem a szigetországból, hanem Franciaországból érkeznek. Butikmárkaként üzemelnek: kevés motort gyártanak, azokkal viszont a pénzes ügyfelekre lőnek.
Felfelé bővíti kínálatát a Royal Enfield. Az indiai motorgyártó a Himalayanból készít 450-es változatot, méghozzá egy teljesen új platformra. Ha pedig már ilyen munkába fognak, ezt nem egyetlen modell kedvéért teszik, idővel több gépet is felhúznak ezekre az alapokra.
A tavalyi MotoGP-szezonból sok mindenre fogunk még nagyon hosszú ideig emlékezni, elég csak Fabio Quartararo világbajnoki címére, vagy Valentino Rossi visszavonulására gondolni. De ott volt még a Maverick Viñales-féle teleregény is. A vihar már elült, de utózöngék még vannak.
Sokaknak talán ismerős a Yezdi márkanév, a csehszlovák Jawa indiai inkarnációjáról van szó. Az Ideal Jawa India Ltd.-t 1960-ban alapították, a motoroknak kezdetben csak beceneve volt a Yezdi, 1968 után változott márkanévvé. A nyolcvanas évek közepéig egyre növekedett a példányszám, aztán fokozatos leépülés következett, mígnem 1996-ban teljesen leállt a termelés. De most visszatérnek.
Pontosan ötven évvel ezelőtt, 1972-ben mutatta be a Kawasaki a Z1-et, amely a gyártás kezdetekor az addigi legerősebb négyhengeres, négyütemű japán motorkerékpár volt a maga 82 lóerejével. Z-modellek azóta is vannak a kínálatban, most pedig ezt a fél évszázados jubileumot ünneplik a Z50 különkiadásokkal.
Tavaly év végén szellőztette meg a Harley-Davidson, hogy januárban valami nagy újdonsággal rukkolnak elő, a világpremiert 26-án tartják. Egyelőre titokzatosak próbálnak maradni, így többet nem is árultak el, lerántották viszont a leplet a 2022-es modellévre felfrissített gépeikről.
Jó megjelenésű 125-ös sportgéppel kínálja meg a kezdő motorosokat a Sinnis. A nagy-britanniai központú gyártó igyekszik kihozni a kategóriából mindent, amit csak lehet, noha a teljesítményt illetően nincs nagy mozgástér ebben a szegmensben. Ha kezdőknek és rutintalan motorosoknak fejlesztenek, akkor bizony figyelembe kell venniük az A1-es jogsi határait, vagyis nem mehetnek 11 kilowatt (15 lóerő), valamint 0,1 kW/kg teljesítmény-tömeg arány fölé.
Egytől egyig lecseréli az eddig használt Honda CT110 motorokat az ausztrál posta. Ezek helyét teljesen Kyburz DXP AU trike-ok veszik át. Nem valami hirtelen ötletről van szó, ugyanis mintegy négy éven keresztül zajlott a tesztüzem, lényegében minden körülményt megvizsgáltak, mielőtt meghozták a döntést.
Kihirdették az Év Motorkerékpárja Európában elnevezésű díj győzteseit, a szavazásban tíz európai szaklap képviselői vettek részt. Az elismerést idén a Ducati Multistrada V4 S-nek ítélték oda. Nem is érdemtelenül, hiszen az olaszok túraendurója sok újdonságot hozott, a friss monocoque vázba a desmodromikus vezérléssel szakító blokk került. Emellett fullos elektronikát, egyebek mellett első és hátsó radart is kapott.
Nagyjából két éve rúgta be az ajtót hangzatos ígéreteivel a kanadai Damon Motors, azt pedig decemberben szellőztették meg, hogy a Hypersport nevű sportmotor mellett hamarosan lesz egy második modelljük is, a Hyperfighter meztelen gép. Az ígéretet tartották, a most zajló CES elektronikai szakkiállításon volt a nagy leleplezés, hamarosan pedig a rendelések felvétele is elkezdődik.
Ha azt mondom, Taro, nem sokan vágják rá, miről is van szó pontosan. De ha Lexmotót említek, akkor már többen azonosítják be azt a kínai motorgyártót, amely Európában is jelen van, legalábbis Nagy-Britanniában mindenképpen. Most egy újabb nagyrobogón dolgoznak, a Taro TR300T-ből lesz Lexmoto-variáns is.
A Brixton leginkább kis és közepes hengerűrtartalmú gépekben utazik, leszámítva az idei bevezetésre szánt Cromwell 1200-at. Amikor a Crossfire 500 retró-naked járt nálunk, megállapítottuk, hogy egy jól összerakott, szépen kidolgozott motorral van dolgunk. Most ebből készült el egy újabb változat, a scrambleresre formázott Crossfire 500 XC.
December közepén írtunk arról, hogy a Marzocchi éppen egy aktív futómű fejlesztésén ügyködik. Akkor még nem szóltak a hírek arról, hogy könnyen lehet, az új rendszert már a Távol-Keleten fogják gyártani. Az olasz futómű-specialista anyacége, a VRM-csoport ugyanis együttműködésről állapodott meg a kínai QJ Motorral, pontosabban annak leányvállalatával, a Zhejiang Mazhuoke Machinery Manufacturinggel.
Érdekes év lesz az idei a MotoGP-ben, ugyanis a tavalyi szezon végével visszavonult Valentino Rossi, így a Doktor versenyzőként már nem lesz jelen a futamokon. Elindítja viszont saját privát csapatát. Egy ideig biztosnak tűnt, hogy főszponzoruk a szaúdi állami olajvállalat, az Aramco lesz – ez egyben azt is jelentette volna, hogy gyakorlatilag korlátlan pénz állhat rendelkezésükre. Csakhogy az Aramco kihátrált.
A Piaggio és a kínai Zongshen együttműködése már nem új keletű, tavalyelőtt például egy érdekes flat tracker megalkotására szövetkeztek, de azt megelőzően is voltak már közös modelljeik. Most robogóblokkot fejlesztenek együtt.
Sérülés miatt kellett kihagynia a tavalyi évad utolsó két futamát, a portimaói és a valenciai fordulót Marc Márqueznek. Az egészben az volt a leginkább aggasztó, hogy bár a kezdeti hírek enyhe agyrázkódásról szóltak, később már kettős látásról számoltak be vele kapcsolatban. Márpedig ez egy korábbi sérülés kiújulását jelentheti.