Noha a nyolcvanas-kilencvenes években még kimutatható számban voltak 400 köbcentis, vagy annál is kisebb négyhengeres blokkok – gondoljunk csak az FZR400-ra, a Suzuki GSX-R400-ra vagy a Honda CBR400RR-re –, ma már finoman szólva sem ez a jellemző. Vannak persze próbálkozások, a Kawasaki például a ZX-25R-rel hozott vissza valamit ebből a hangulatból, most pedig Kínában munkálkodnak hasonlón.
Az MV Agusta aktuális modelljeinek jelentős részében a márka jól ismert, 798 köbcentis háromhengeres blokkja dolgozik. Ezt azonban a közeljövőben nagyobbra cserélhetik az olaszok, a tervekről a vállalat első embere, Timur Sardarov beszélt az MCN-nek.
Világszerte motorsportrajongók millióiban ejtett sebet Valentino Rossi döntése, miszerint az idei szezon végével szögre akasztotta bukósisakját, és elköszönt a gyorsaságimotoros-vébétől. Nem kérdés, a neve hatalmas arany betűkkel íródott be a sportág történelemkönyvébe, és mivel jövőre már saját csapata lesz a királykategóriában, esélyt sem ad arra, hogy a feledés homályába vesszen. De a sorozat promótere, a Dorna is tisztelegne a Doktor előtt.
Hiába több mint egymilliárd fő India népessége, úgy tűnik, igazán képzett vezetéstechnikai instruktorból nincs valami sok az országban. Ezt tapasztalta legalábbis a 36 éves Asad Mirza, aki szeretett volna egy haladó szintű képzésen részt venni, de odahaza nem talált ilyesmit.
Vannak olyan sztárok, színészek, zenészek, sportolók, akiknek a hobbija valamilyen formában összefonódik az autózással, motorozással. Keanu Reevesről is tudjuk már jó ideje, hogy igazi motorbolond. Jó barátjával, Gard Hollingerrel közösen megalapították az Arch Motorcycle-t, így saját márkája van, de a garázsa is igazi kincsesbánya.
Új modell bemutatására készül a Harley-Davidson. Egyelőre elég szűkmarkúan csepegtetik az információkat, így jelenleg csak annyit tudni, egy hónapon belül, január 26-án esedékes a premier. A szlogen pedig: Further, Faster, azaz messzebbre, gyorsabban.
Bár a MotoGP-ben már nem jutott ülés az idei szezont 37 ponttal záró Danilo Petruccinak, a KTM nem akart teljesen megválni a rutinos olasz motorostól. Ezért a Dakar-projektben kínáltak neki lehetőséget, amire ő kis gondolkodás után le is csapott. Azóta gőzerővel készül a terepversenyre, hiszen az minden szempontból teljesen mást követel meg a versenyzőktől, mint a pályaversenyzés.
Nem kérdés, a Man-szigeti TT a világ egyik legismertebb és legkeményebb utcai motorversenye. Ráadásul igen komoly történelme van, bőven több mint százéves múltra tekint vissza, 1907-ben rendezték az első versenyt. Most pedig eladó egy olyan versenymotor, amely mindössze húsz évvel később rajthoz állt.
Miközben a járműgyártás egyre inkább az alternatív hajtások felé fordul, egymás után nőnek ki a földből az elektromos startupok. Ha valaki ki akar tűnni a tömegből, valami extrát kell villantani: teljesítmény, hatótáv, kényelem, ezek a főbb csapásirányok. Az olasz Scarponi most másképp igyekszik érvényesülni.
A Superbike történetének első török világbajnoka lett idén Toprak Razgatlioglu, miután letaszította a trónról az évek óta regnáló királyt, Jonathan Rea-t. Razgatlioglu jó formája nyomán már év közben felröppentek a hírek, hogy a MotoGP-ben köthet ki, ám a kedélyeket egyértelműen lehűtötte a nyári szerződéshosszabbítás. Ősszel aztán maga a török klasszis is elismerte, hogy hamarosan privát teszteken vezeti a Yamaha királykategóriás versenygépét. Most úgy fest, nem áll meg ennyinél.
Kiterjesztette és meghosszabbította együttműködését a BMW Motorrad és az indiai TVS. Ennek értelmében új platformok és technológiák fejlesztésére szövetkeznek. Természetesen kiemelt figyelmet kap a közös munka során. A felek egyébként már 2013 óta működnek együtt.
Igen meglepő hírek robbantak október végéhez közeledve, ugyanis kiderült, hogy a MotoE promótere, a Dorna nem hosszabbít az egyedüli motorbeszállítóval, az olasz Energicával, helyettük a Ducati tölti majd be ezt a szerepet 2023-tól. Igen, az a Ducati, amelynek egyelőre nincs utcai elektromos gépe sem. Úgy fest, ez nem gátolta meg őket abban, hogy máris elkészítsék a MotoE-versenygépet.
Érdekes megoldásokkal, így például menet közben, elektromosan állítható üléspozícióval, 360 fokos kamera- és radarrendszerrel, meg persze elképesztő menetteljesítmény ígéretével mutatta be tavaly év elején a kanadai Damon története első modelljének, a Hypersportnak a tanulmány-változatát. A hangzatos ígéretek sokakból kételkedést váltottak ki, a Damonnál viszont kitartanak az elmondottak mellett, novemberben be is jelentettek, hamarosan gyárépítésbe fognak.
Nagyszerűen szállt be év közben a Supersport-világbajnokság küzdelmeibe Sebestyén Peti. A magyar motoros a HUMDA közreműködésével igazolt a mezőny egyik legerősebb csapatához, az Evan Bros. Racing Teamhez. Ahogy pedig most közösségi oldalán bejelentette, 2022-ben folytatódik a közös munka.
Az elmúlt hetekben mi is több olyan új motorkerékpárról írtunk, amelyek a jelenlegi csúcs-futóműveket kapták meg, elég csak a WP Apex második generációs félaktív rendszerével felszerelt KTM 1290 Super Duke R Evóra és 1290 Super Duke GT-re, vagy az Öhlins legfrissebb rendszerét kapó Yamaha MT-10 SP-re gondolni. Félaktív futóművek persze eddig is voltak, de mint minden más, ezek a rendszerek is fejlődnek. A Marzocchi viszont lépne egy még nagyobbat.
Két-két új terepmotorral jelentkezett év végére a KTM és a Husqvarna. Míg az osztrák márka Factory Editionnek, addig a svéd testvérvállalat Rockstar Editionnek nevezve mutatott be egy-egy 250-es és 450-es endurót. Ezek limitált szériában készülnek majd, a két gyártó versenymotorjainak friss homologizációjához szükségesek.
Hiába nagyon népszerű Olaszországban a terepmotorozás, a jövőben nem lehet már legálisan hódolni ennek a szenvedélynek. Egy friss törvénnyel ugyanis lényegében betiltották a terepmotorozást, noha a rendelkezést nem kifejezetten a motorosokra szabták.
A kínai Zontest elsősorban modern stílusú, kis köbcentis gépeiről ismerjük, bár a G125-tel, valamint a nemrég bemutatott, scrambleres ZT350-GK-val már a neo-retró szegmens felé is lépegetnek. Most egy újabb géppel jelentkeztek ebben a műfajban.
Elkezdődött a motorkerékpár-motorok gyártása a Honda legújabb indiai üzemében, Vithalapurban. A helyi piacon rengeteg modellel van jelen a japán márka, azonban a gyárban nemcsak ezekhez, hanem a nemzetközi palettán szereplő más típusokhoz is készülnek majd blokkok. Természetesen nem a Honda az egyetlen gyártó, aki ilyen módon részben kiszervezi a gyártást, a BMW és a KTM például egyes modellekhez Kínában gyártat.
Bajna és Héreg között helyezték ki az első motorosbarát szalagkorlátokat, a Magyar Közút és a Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség (HUMDA) együttműködésével.
Amikor Valentino Rossi élete utolsó MotoGP-futamát teljesítette Valenciában, hatalmas showműsor kerekedett a búcsú köré. Többek közt láthattuk a Doktort annak a kilenc motornak a gyűrűjében, amelyekkel kilenc világbajnoki címét szerezte. Volt ezek között egy olyan gép, amely egészen különleges Rossi számára, mégsem kaphatja meg.
A BMW tavaly ősszel készítette el az S 1000 RR még inkább pályaorientált változatát. Az M 1000 RR ugyan alapjaiban megegyezik az alapmodellel, de persze rengeteget finomítottak rajta, hogy igazán ütőképes legyen. A Superbike-vébére célozták, de túl sok babér nem termett a bajoroknak a futamgyőzelmeket illetően. A legdurvább BMW sportgép viszont megihlette a Legót.
A Stark Future nevű cégről aligha hallottak sokan idehaza. 2019-ben alapították, és bár svéd gyökerekkel rendelkezik, a székhelye Barcelonában van. Most viszont mutattak valamit, ami elég nagyot szól, de persze kérdés, hogy a Stark Varg elektromos krosszmotor inkább a hangzatos ígéretekről szól, vagy valóban azt adja, amit hirdet.
Igazán jó éve volt idén a Fanticnak a motokrossz-versenyzés világában. Ez főleg Nicholas Lapuccinak köszönhető, aki versenyt nyert az Internazionali d'Italia di Motocross MX2-es kategóriájában, megnyerte az Italian Prestige sorozatot, és az EMX250 Európa-bajnoki címét. Nem csoda, hogy hosszabbítottak vele, ráadásul jövőre már a szakág királykategóriájában, az MXGP-ben indulnak.
A túraenduró-szegmens mára elképesztő méretűre növekedett, és nemcsak azok a nagy hengerűrtartalmú gépek népszerűek, amelyek valóban alkalmasak az igazán hosszú utazásokra. Valahol ugyanis el kell kezdeni, 300 köbcenti körül pedig azért kezd értelmezhető erő lenni ahhoz, hogy belekóstoljunk a műfajba. Most egy ilyen gépet mutatott a Voge is.