Pár napja még csak arról írtunk, hogy nem kell sokat várni a Mahindra – azon belül is a Classic Legends – fennhatósága alatt feltámadó BSA első friss modelljére. Azóta meg is érkezett, és a brit márka eredeti, klasszikus vonalvezetéséből táplálkozó, egész szép retrógép lett. Nevét is a múltból meríti: Gold Star.
A kínai Zontesről legutóbb akkor írtunk, amikor nyáron bejelentették, hogy az 500 köbcentis kategóriát kihagyva ugranak egy nagyot, és 650-es, valamint literes blokkokat is készítenek. Most még nem ez a törekvés érett be, viszont mutattak egy kissé scrambleres beütésű naked bike-ot, a kezdőkre célozva.
Legkisebb túraenduróját, a 390 Adventure-t is felfrissítette a KTM a 2022-es modellévre. A terepezésre nemcsak prospektusban alkalmas 373 köbcentis blokk természetesen Euro 5-ös, és továbbra is 43 lóerőt, valamint 37 newtonmétert tud. Egy 14,5 literes tankból szipkázza az üzemanyagot, és akár 400 kilométeres hatótávra képes – nyilván nem a legkeményebb nyektetés mellett.
Idén ünnepli fennállása százhuszadik évfordulóját a Royal Enfield, ebből az alkalomból pedig már el is kezdtek készülődni egy izgalmas projektre: a Déli-sarkot veszik célba két Himalayannal. De van azért itt más is.
Merész vállalásról tett bejelentést októberben a Kawasaki. A vállalat vezetői arról beszéltek, hogy 2035-re már minden modelljük részben vagy teljesen elektromos lesz. Sőt, már 2025-ig bemutatnának tíz ilyen gépet. A milánói szalonon egy még közelebbi céldátumot jelöltek meg.
Bő egy évvel ezelőtt a rutinos olasz motorversenyző, Max Biaggi és a Voxan csapata egy sor vadiúj sebességrekordot állított fel az elektromos gépek idomos, részben idomos és idomok nélküli kategóriájában is. Ebben a műfajban nem nagyon létezik olyan, hogy abbahagyni, így nyáron nyilvánosságra hozták, hogy újra nekiveselkednek, novemberben pedig a Wattman V2-t is leleplezték.
A Brabus nagyon jól csengő név az autótuning világában. Főleg Mercedesek felpöckölésével foglalkoznak, illetve olyan almárkák autóihoz is szívesen nyúlnak, mint mondjuk a Smart. Most viszont úgy fest, a motorokra is rárepülnek. Egész pontosan a KTM 1290 Super Duke R-t veszik kezelésbe.
A motorozás spektrumának két nagyon távoli pontját állította egymás mellé az olasz Fantic az idei EICMA-n. Bemutattak ugyanis egy kőkemény versenyendurót, amely egyenesen a Dakarra készült, valamint egy kimondottan városi futkározásra specifikált villanyrobogót.
Már októberben megvillantotta készülőben lévő sportmotorját a CFMoto, az SR-C21 akkor még csak dizájntanulmányként létezett a monitoron. A milánói EICMA-n végre fizikai valójában is kiállították a kínai márka Olaszországban tervezett, európai ízlésre célzott modelljét. Viszont még mindig sok a kérdőjel.
Már korábban is írtunk arró l, hogy a Mahindra megszerezte a BSA márkanevet, erre az esztendőre pedig a gyártás beindítását tervezték. Ez végül alaposan megcsúszott, mindeddig nem is igazán érkeztek friss hírek a legendás brit márka feltámadásával kapcsolatban. Most viszont a hivatalos közösségi csatornáikon tettek bejelentést.
Hat éven belül teljesen átállna bioüzemanyagok használatára a MotoGP. Nem példa nélküli az ötlet a motorsport világában, hiszen a Forma-1-ben már 2022-től is tízszázaléknyi fenntartható forrásból származó etanolt kevernek 90 százaléknyi versenybenzinhez.
Egy korszak ért véget idén, a MotoGP valenciai szezonzáró futamán. Valentino Rossi, a sportág történetének egyik legnagyobb ikonja utoljára állt rajthoz a világbajnokságon, természetesen az ő visszavonulását övezte a legnagyobb figyelem az idény végi történések közül. Szinte mindenki, aki valamilyen formában kapcsolatba került vele az évek során, a maga módján tisztelgett előtte. A milánói szalonon One More Lap címmel tartottak betétrendezvényt, amelyen a Doktor búcsúzkodott, a Yamaha pedig bemutatott egy különleges modellt.
Alig két hete villantotta meg első prémium szegmensbe célzott motorkerékpárját az idehaza főleg a Super Soco modellek révén ismert VMoto. Azóta le is hullt a lepel a Stash-ről, amely valóban naked bike, csak nem pont olyan, mint amire számítottunk. Nem mentek bele ugyanis a teljesítménylicitbe, inkább kifejezetten a városi, elővárosi ingázókra gondoltak.
A terepes-endurós kinézetű robogók ötlete már nem újdonság, emlékezhetünk ilyesmire bőven, elég a Yamaha BW's-re, a Gilera Stalkerre vagy Typhoonra gondolni. A Honda viszont néhány évvel ezelőtt megcsinálta nagyban is, ez lett a 745 köbcentis X-ADV. Most, a milánói szalonon mutattak egy kisebb kalandrobogót, az ADV 350-et.
Nemcsak radaros Ninját mutatott Milánóban a Kawasaki, hanem a Versys 650 komfortosabbra gyúrt változatát is kiállították a szalonon. A japán crossover leglátványosabb változása rögtön elöl látható: átdolgozták a fejidomot, amely így terjedelmesebb lett, és nagyobb, magasabb, négy fokozatban állítható szélvédőt is kapott. Ezek várhatóan sokat javítanak a szélvédelmen.
A Moto Morini oda lő, ahol a legnagyobb eséllyel talál is: a közepes túraendurók közé. Az X-Cape 650-et Kínában már korábban bemutatták, de a hivatalos európai premierre a milánói szalonig kellett várni. Kétségeink mondjuk eddig sem voltak, de immár teljesen biztos, hogy a mi kontinensünkön is forgalmazzák.
A Ducatihoz hasonlóan a KTM is inkább az online teret választotta friss modelljeinek bemutatására az EICMA helyett. Nemrég az 1290 Super Duke R Evót leplezték le, most pedig az ezerhármas csupasz túraorientált változata, az 1290 Super Duke GT következett.
Ezekben a napokban a milánói motorszalonról jönnek a legfontosabb hírek, de fél szemmel azért érdemes figyelni a világ egyéb történéseit is. Néhány nagy gyártó ugyanis már korábban jelezte, hogy nem lesz ott az EICMA-n, másképp mutatja be újdonságait. A Ducati például kéthetente emeli fel a leplet egy-egy gépről: most a Panigale V4 volt soron.
Nem is olyan régen mutattuk meg az első képet a Benelli új túraendurójáról, a TRK 800-ról. A kínai érdekeltségbe tartozó olasz márka saját palettáján skálázva nagy, egyébként középkategóriás kalandmotor leleplezésére mostanáig kellett várni, az EICMA-n ugyanis végre minden kiderült róla.
Nemrég még csak kémfotón láthattunk egy titokzatos új Moto Guzzit, azonban azt már akkor sejteni lehetett, hogy az olaszok a milánói motorszalonra időzítik a premiert, ahol a fő attrakció, a V100 Mandello mellé pakolták oda a V85 TT Guardia D'Onore Editiont is.
A Honda Hornet egy elég jól csengő név, jó ideje mégsem használják a japánok, legalábbis az európai piacon. Indiában például fut ilyen elnevezésű modelljük, noha az egy teljesen más jellegű gép, mint amit megszokhattunk: kis köbcentis és egyhengeres. A milánói motorszalonra viszont elhoztak egy videót, alátámasztva a bejelentést: a Hornet visszatér.
Ugyan igazán nagyot nem robbantott, mégsem maradt újdonságok nélkül az Aprilia az idei milánói motorszalonon. Persze miután a Tuareg 660-at már a nyáron bemutatták, a Pegaso 660-ra pedig még várni kell, nem is túl nagy meglepetés, hogy nem ők szállították a szenzációt. Azért így is mutattak egy kis különlegességet a 660-as platformon.
A márkától szokatlan, modernebb megjelenésű tanulmányt mutatott be a Royal Enfield a milánói motorszalonon. Az SG650 az indiai gyártó jelenlegi roadstereiből merít, de a klasszikus vonásokat korszerűbb elemekkel ötvözi.
Nyugodtan mondhatjuk, hogy ami az autóknál a SUV, az a motoroknál a túraenduró, legalábbis ami az egyes szegmensek népszerűségét (nem pedig célszerűségét) illeti. Magára valamit is adó gyártó nem létezhet ilyen modellek nélkül, a Yamahának is ott van a Ténéré 700. Persze, ahogy azt Zombi kolléga is megszakértette a tesztjében, a modell raligyökereit érdemes komoly fenntartásokkal kezelni, de az egy jól összerakott és népszerű gép. Aztán készült persze terep-orientáltabb verzió, a Ténéré 700 Rally, most pedig itt a még keményebb Raid.
Jó ideje, csaknem két éve várunk már a Bimota KB4 bemutatására, de eddig a kémfotókon és kiszivárgott képeken kívül csak apró információmorzsákkal kellett beérnünk. A milánói EICMA-n viszont végre megtartották a hivatalos bemutatót, méghozzá rögtön két változatot lepleztek le.