Herczeg Balázs, vagyis Mókus nyerte az idei FIM Street Freestyle Európa-bajnokságot. A magyar versenyző közösségi oldalán úgy fogalmazott, ez élete egyik legnagyszerűbb érzése. A tervek szerint jövőre is ott lesz az immár háromfordulósra bővülő bajnokság minden állomásán, és megpróbál újra a dobogó legfelső fokára állni.
Majdnem pontosan egy éve mutatta be a Moto Guzzi a nagyobb, erősebb és betyárabb V7-et. Most pedig egy igazán dögös retró-versenygépet is faragtak belőle, amely jövőre a Fast Endurance Trophy versenysorozatban megy. Tulajdonképpen nevezhetjük márkakupának a kiírást, minden versenyző ilyen Guzzinak keni.
A végletekig kiélezett csatában a török Toprak Razgatlioglu nyerte a Superbike idei világbajnokságát, letaszítva a trónról a hosszú évek óta egyeduralkodó Jonathan Rea-t. A Yamaha pedig ezt a hírnevet kihasználva, valamint a friss bajnok előtt tisztelegve elkészítette az R1 sportmotor Toprak Razgatlioglu-WSBK-replikát.
Ahogyan arra számítani lehetett, elkészült a Triumph Tiger 1200. A britek már egy ideje tesztelték a sorozatgyártásra érett változatot, az álcázott gépről gyári képeket is kiadtak, a hivatalos bemutatóra viszont mostanáig várni kellett. Megérte, hiszen a korábbinál erősebb, könnyebb és még túraképesebb túraendurót kaptunk.
A Triumph történetének nagyon érdekes és értékes darabkája került most elő. Egy 1901-es motorizált kétkerekű, a márka legelső ilyen prototípusa. A különlegességre a veterán Triumph-okat gyűjtő Dick Shepherd bukkant rá, ő is újította fel. December közepén menet közben is megcsodálhatják a gyári múzeum látogatói.
Amikor túraenduróról beszélünk, elsőre olyan komoly gépek jutnak az eszünkbe, mint mondjuk az R 1200 GS, vagy a KTM 1290 Super Adventure R, de legalábbis a nagy gyártók közepes kalandmotorjai. Nyilván ebben a műfajban sem hátrány, ha van erőtartalék, de a kezdő vagy fiatal motorosokat sem kell azért megfosztani a lehetőségtől, hogy túraenduróra üljenek.
A White Motorcycle Concepts nevével nem olyan régen találkoztunk először. A WMC250EV nevű elektromos gépük meglehetősen szokatlan formájú, és technikája sem mindennapi. Igaz, nem is sorozatgyártásra szánják, hanem a villanyhajtású motorkerékpárok sebességrekordjára törnek. Azt azonban már annak leleplezésekor sem titkolták, hogy hamarosan valami mással is előrukkolnak.
Az osztrák KSR Grouphoz tartozó Brixton márkát eddig főleg kis köbcentis gépeiről ismerhettük. Többnyire jól kinéző neo-retró motorkerékpárokban utaznak, amelyeknek nem mellesleg az olcsóság az egyik nagy vonzereje. Ott van például a Felsberg, amelyből a 125-öst próbáltuk, és motorozni is elég jó volt vele. Van persze nagyobb blokkjuk is, mint a legnagyobb Crossfire 500-asa, de e fölé eddig nem mentek.
A Fülöp-szigeteken sok nagyobb motorgyártó érzi magát otthonosan, részben az olcsó helyi munkaerő miatt, de ezek mellett számos helyi vállalkozás is működik. Közülük többen az elérhető árú, belépőszintű gépekre koncentrálnak, és például kínai márkák modelljeit gyártják átcímkézve. Nem úgy a Lycan nevű startup – ők mindjárt a felsőbb kategóriákra lőnének.
A Bimota két újdonságot is bemutatott a milánói motorszalonon, hiszen a régóta várt KB4 sportmotor mellett rögtön a csupasz KB4 RC-t is leleplezték. A vállalat vezére azonban máris a következő modelljükről beszélt: a Tesiből készül egy túraorientáltabb változat.
Rengeteg találgatás után ősszel mutatta be a teljesen újjáalakuló Norton a borzasztó hírű V4 SS áttervezett, hibamentesített változatát, a V4 SV-t. Most pedig elkészült egy café racer is a sportgéppel közös alapokon. Lényegében ez a TVS felügyelete alatt újraszerveződő Norton első teljesen új modellje. Az első, amelynek minden elemét az új központban tervezték és gyártják.
Pár napja még csak arról írtunk, hogy nem kell sokat várni a Mahindra – azon belül is a Classic Legends – fennhatósága alatt feltámadó BSA első friss modelljére. Azóta meg is érkezett, és a brit márka eredeti, klasszikus vonalvezetéséből táplálkozó, egész szép retrógép lett. Nevét is a múltból meríti: Gold Star.
A kínai Zontesről legutóbb akkor írtunk, amikor nyáron bejelentették, hogy az 500 köbcentis kategóriát kihagyva ugranak egy nagyot, és 650-es, valamint literes blokkokat is készítenek. Most még nem ez a törekvés érett be, viszont mutattak egy kissé scrambleres beütésű naked bike-ot, a kezdőkre célozva.
Legkisebb túraenduróját, a 390 Adventure-t is felfrissítette a KTM a 2022-es modellévre. A terepezésre nemcsak prospektusban alkalmas 373 köbcentis blokk természetesen Euro 5-ös, és továbbra is 43 lóerőt, valamint 37 newtonmétert tud. Egy 14,5 literes tankból szipkázza az üzemanyagot, és akár 400 kilométeres hatótávra képes – nyilván nem a legkeményebb nyektetés mellett.
Idén ünnepli fennállása százhuszadik évfordulóját a Royal Enfield, ebből az alkalomból pedig már el is kezdtek készülődni egy izgalmas projektre: a Déli-sarkot veszik célba két Himalayannal. De van azért itt más is.
Merész vállalásról tett bejelentést októberben a Kawasaki. A vállalat vezetői arról beszéltek, hogy 2035-re már minden modelljük részben vagy teljesen elektromos lesz. Sőt, már 2025-ig bemutatnának tíz ilyen gépet. A milánói szalonon egy még közelebbi céldátumot jelöltek meg.
Bő egy évvel ezelőtt a rutinos olasz motorversenyző, Max Biaggi és a Voxan csapata egy sor vadiúj sebességrekordot állított fel az elektromos gépek idomos, részben idomos és idomok nélküli kategóriájában is. Ebben a műfajban nem nagyon létezik olyan, hogy abbahagyni, így nyáron nyilvánosságra hozták, hogy újra nekiveselkednek, novemberben pedig a Wattman V2-t is leleplezték.
A Brabus nagyon jól csengő név az autótuning világában. Főleg Mercedesek felpöckölésével foglalkoznak, illetve olyan almárkák autóihoz is szívesen nyúlnak, mint mondjuk a Smart. Most viszont úgy fest, a motorokra is rárepülnek. Egész pontosan a KTM 1290 Super Duke R-t veszik kezelésbe.
A motorozás spektrumának két nagyon távoli pontját állította egymás mellé az olasz Fantic az idei EICMA-n. Bemutattak ugyanis egy kőkemény versenyendurót, amely egyenesen a Dakarra készült, valamint egy kimondottan városi futkározásra specifikált villanyrobogót.
Már októberben megvillantotta készülőben lévő sportmotorját a CFMoto, az SR-C21 akkor még csak dizájntanulmányként létezett a monitoron. A milánói EICMA-n végre fizikai valójában is kiállították a kínai márka Olaszországban tervezett, európai ízlésre célzott modelljét. Viszont még mindig sok a kérdőjel.
Már korábban is írtunk arró l, hogy a Mahindra megszerezte a BSA márkanevet, erre az esztendőre pedig a gyártás beindítását tervezték. Ez végül alaposan megcsúszott, mindeddig nem is igazán érkeztek friss hírek a legendás brit márka feltámadásával kapcsolatban. Most viszont a hivatalos közösségi csatornáikon tettek bejelentést.
Hat éven belül teljesen átállna bioüzemanyagok használatára a MotoGP. Nem példa nélküli az ötlet a motorsport világában, hiszen a Forma-1-ben már 2022-től is tízszázaléknyi fenntartható forrásból származó etanolt kevernek 90 százaléknyi versenybenzinhez.
Egy korszak ért véget idén, a MotoGP valenciai szezonzáró futamán. Valentino Rossi, a sportág történetének egyik legnagyobb ikonja utoljára állt rajthoz a világbajnokságon, természetesen az ő visszavonulását övezte a legnagyobb figyelem az idény végi történések közül. Szinte mindenki, aki valamilyen formában kapcsolatba került vele az évek során, a maga módján tisztelgett előtte. A milánói szalonon One More Lap címmel tartottak betétrendezvényt, amelyen a Doktor búcsúzkodott, a Yamaha pedig bemutatott egy különleges modellt.
Alig két hete villantotta meg első prémium szegmensbe célzott motorkerékpárját az idehaza főleg a Super Soco modellek révén ismert VMoto. Azóta le is hullt a lepel a Stash-ről, amely valóban naked bike, csak nem pont olyan, mint amire számítottunk. Nem mentek bele ugyanis a teljesítménylicitbe, inkább kifejezetten a városi, elővárosi ingázókra gondoltak.
A terepes-endurós kinézetű robogók ötlete már nem újdonság, emlékezhetünk ilyesmire bőven, elég a Yamaha BW's-re, a Gilera Stalkerre vagy Typhoonra gondolni. A Honda viszont néhány évvel ezelőtt megcsinálta nagyban is, ez lett a 745 köbcentis X-ADV. Most, a milánói szalonon mutattak egy kisebb kalandrobogót, az ADV 350-et.