A motorkerékpárok – és egyéb, védtelenebb közlekedők – felismerését, és a jelenlétükre adott reakciót is pontozhatja a jövőben az EuroNCAP a törésteszteken. A vezetéssegítő rendszerek ilyen irányú fejlődésében kimondottan nagy potenciál van a balesetek megelőzése, vagy legalábbis kimenetelük enyhítése szempontjából.
Limitált szériás különmodell született az Indian és a Jack Daniel's együttműködéséből, ezúttal a Challenger Dark Horse volt az alany. Ilyenkor általában egy legyintés mellett mutatnak valamilyen új fényezést, egy-két érdekes dizájnelemet, és mehet minden tovább. Ez most azonban egy kicsit más, ezúttal technikai oldalon is adnak némi pluszt.
Miután a Suzuki megnyerte az idei Endurance-világbajnokságot, egyik pilótájuk, Sylvain Guintoli pedig a sikerrel igazán szűk elitklubhoz csatlakozott, arra sem kellett sokat várni, hogy a győzelem előtt tisztelegve limitált szériás utcai modellt – jobban mondva egy gyorsan felpattintható egységcsomagot – dobjanak piacra a japánok. Érdekes módon nem valamelyik sportmotorhoz, hanem a friss GSX-S1000- hez, valamint annak visszafogottabb változatából, a GSX-S950- hez készült el a SERT-kit. Ez részben azzal indokolható, hogy plusz lökést adhat az újdonságoknak egy ilyen variáns.
Nemrég jelentette be a Kawasaki, hogy 2035-re teljesen megválna a kizárólag belső égésű motorral szerelt modellektől. Ez persze nem volt annyira meglepő, hiszen egy ideje foglalkoztatja őket a hibridhajtás, és folynak ezzel kapcsolatos fejlesztések, sőt villanymotort is villantottak már. Most egy benzin-elektromos hibrid prototípust mutattak.
Korábban a Totalcaron írtunk már arról, hogy 2022 júliusától a személyautókban kötelezővé tennék az intelligens sebességkorlátozó rendszert (ISA – intelligent speed assistant). Akkor azonban még úgy tűnt, hogy a motorkerékpárok mentesülnek a szabályozás alól. Most úgy fest, az Európai Parlament mégis kiterjesztené az intézkedést.
Úgy tűnik, a kínai gyártók – legalábbis azok, amelyek Európában is egyre inkább komolyan vehetőek – alulról fölfelé építkeznek. Egyrészt azon a téren, hogy kis köbcentis gépekkel kezdik, majd lépdelnek szép lassan felfelé. Másrészt pedig előbb igyekeznek értékelhető minőséget produkálni, megbízhatóságot, majd jöhet a számunkra is befogadható dizájn, valamint a teljesítmény.
Senki nem szelte még át az Egyesült Államokat olyan rövid idő alatt elektromos járművel, mint most Scott Harkless. Egy Zero SR/F motorkerékpár nyergében ülve 112,5 óra alatt teljesítette a nagyjából 2450 mérföldes, vagyis mintegy 4000 kilométeres utat Jacksonville-ből a San Diegótól északra fekvő Oceanside-ig.
Nem dőlt még el a Superbike-világbajnoki cím sorsa, az utolsó versenyhétvégének is komoly tétje lesz. A mindent eldöntő fordulót Toprak Razgatlioglu kezdheti kényelmesebb pozícióból, de a harmincpontos előny gyorsan elolvadhat.
A Suzuki idén ismét megnyerte a FIM Endurance-világbajnokságot, a Sylvain Guintoli-Xavier Siméon-Gregg Black hármas a huszadik aranyérmet szállította a japán gyártónak. A csapat egyik tagja, Sylvain Guintoli pedig egy nagyon szűk elitklubhoz is csatlakozott ezzel a sikerrel: ő lett a negyedik olyan motoros, aki a Superbike-világbajnoki serleg mellé teheti az EWC-elsőségért járó trófeát.
Gyorsulási versenyből sokféle van. Előfordul, hogy egymáshoz nagyon hasonló, valóban konkurensnek számító gépeket eresztenek össze, aztán elég gyakori a benzines-dízel vagy villanyos-belső égésű párharc. Na, meg a motorok az autók ellen. Most ebből a műfajból hozott össze egy izgalmasat a CarWow csapata.
Ahogy ígérték, idén ősszel kéthetente jelentkezik valamilyen újdonsággal a Ducati. A sort a Multistrada V2-vel kezdték, most pedig két Scramblerrel folytatják. Az 1100 Tribute Pro egyfajta tisztelgés a márka első kéthengeres blokkja előtt, míg az Urban Motard inkább egy modern értelmezés, amellyel a fiatalokat célozzák meg.
Fennállása százhuszadik évfordulóját ünnepli idén a Royal Enfield. Ilyen jeles alkalmakkor a legtöbb gyártó próbál valami különlegessel előrukkolni: új modellel, különkiadással, vagy legalább egy érdekes jubileumi fényezéssel. Ők viszont most másképp gondolták, és igyekeztek valami nagyszabásút kitalálni. Himalayan túraendurókkal veszik célba a Déli-sarkot.
Amerikában egy ideje már lehet kapni az Indian eFTR Minit, a márka kimondottan gyerekeknek szánt, elektromos terepmotorját. Most pedig úgy döntöttek, Európába is elhozzák, a francia kereskedésekbe például már idén eljut.
A Jedi szót leginkább a Csillagok háborúja világából ismerhetjük, de van ám egy ilyen nevű kínai motorgyártó is. Sőt, igazából meg is előzték George Lucas klasszikusát, ugyanis a Jinan Jedi Motorcycle Technologyt 1975-ben alapították, míg az első Star Wars-filmet 1977-ben mutatták be. De nem is ez a lényeg: eddig aligha hallottunk sokat a Jinan Jediről, leginkább belföldre dolgoztak, részben rendőrségi megrendelésre.
A Cake nevű kis svéd gyártóról korábban is írtunk már a Totalbike-on, például Makka nevű városi szaladgálósukkal kapcsolatban. Vannak persze más modelljeik is, például az alapvetően terepes, de több más változatban is létező, szintén elektromos Kalk. Most ebből készítettek egy AP-nek keresztelt kivitelt, amely a dél-afrikai vadőröknél teljesíthet szolgálatot.
Már év elején levédette az NT1100 nevet a Honda, és az sem titok már egy ideje, hogy egy sport-túragépet illetnek majd vele. A japánoknak korábban is voltak NT modelljeik, ám 2013 óta nem használták az elnevezést. Most egy Africa Twin-alapú crossoverrel tér vissza.
Nemcsak a járművek karosszériájának tervezésénél fontos, hogy minél jobb aerodinamikai tulajdonságokat érjenek el. Több nagy gyártó a bukósisakok tervezésekor és tesztelésekor is használ szélcsatornát. A Shoei most tett egy újabb lépést.
Ismét a Suzuki nyerte meg a FIM Endurance-világbajnokságot. A Yoshimura SERT csapatot az ex-MotoGP-menő Sylvain Guintoli és Xavier Siméon, valamint Gregg Black alkotta. A zárófordulót a csehországi Mostban rendezték.
Szeptember elején már szivárogtatott a Twitteren a Honda, most pedig be is mutatták a CB1100 Final Edition két változatát. Ez egyben azt is jelenti, hogy az immár legendásnak mondható léghűtéses négyhengeres napjai meg vannak számlálva. Ugyanakkor nem kizárt, hogy a nevet viszontlátjuk még a japán márkánál.
A maga idejében műszaki csoda volt, mára egyszerűen csak legendává vált a Ducati Supermono. A dél-afrikai tervezőzseni, Pierre Terblanche munkája volt, aki most újraálmodta a gépet, a tanulmány egyszerűen csak a Mono nevet viseli. Fontos rögtön az elején leszögezni, hogy egyelőre nem egy működő motorkerékpárról van szó.
Hivatalosan is közzétették a gyorsaságimotoros-világbajnokság 2022-es előzetes versenynaptárát. Eszerint minden idők leghosszabb MotoGP-szezonja vár ránk, ugyanis 21 futamot sűrítenek bele nyolc hónapba, pontosabban 34 hétbe. A most kiadott menetrend nagyrészt egybevág a korábban kiszivárgott programmal.
A motorkerékpárokra való gumiabroncsok drágulása várható a Mitas szerint. A cseh márka öt-tíz százalékos emeléssel számol, amit a nyersanyaghiánnyal indokolnak. Az okok összetettek, a feldolgozóiparnak időre van szüksége, hogy igazán magához térjen.
Az autógyártók sorra jelentik be céldátumaikat az elektromos átállással kapcsolatban, azonban a motorkerékpárok esetében nem záporoznak ezek a vállalások. A Kawasaki vezetői viszont most tettek egy merész kijelentést: 2035-re már kizárólag villanyhajtású, vagy villanymotorral megtámogatott gépek alkotnák a kínálatukat.
A Harley-Davidson év elején mutatta be túraenduróját, a Pan Americát, amellyel egyetlen lépésben felzárkózott az évtizedes előnnyel bíró japán és európai konkurensek mellé. Igen jó fogadtatásban részesítette a szaksajtó, bár nyilván nem tetszett egyöntetűen mindenkinek. Elvitatni nem lehet tőle, hogy igazi karakter.
A monkey bike-ok elképesztően jópofák tudnak lenni, nem véletlenül épült valóságos kultusz a Honda Monkey köré. Ha pedig már adott a tuti recept, a Phoneix Engineering tervezői is gondoltak egyet, és elkészítették saját variációjukat a témára.