Bemutatta az SR nevű elektromos naked bike 2022-es változatát a Zero. Külsőre számottevő különbséget nem fedezhetünk fel az aktuális SR/F-hez képest, technikában azonban valamivel szerényebbre lőtték be.
Immár matematikailag is bebiztosította világbajnoki címét Pedro Acosta a Moto3-ban. A KTM 17 éves spanyol motorosa a portimaói futamon már idei hatodik győzelmét aratta, így 259 pontot gyűjtött eddig. Legnagyobb bajnoki riválisa, a hondás Dennis Foggia viszont bukott, így maradt 213 ponton. Mivel a győzelemért 25 egység jár, és már csak a valenciai idényzáró van hátra, Acosta előnye behozhatatlan. Foggia ezüstérme is biztos, de a bronzért még lesz küzdelem.
A Honda RC213V-S kőkemény sportmotor, már bemutatásakor is nagyot szólt. Nem véletlen, hiszen korábban utcai gép még soha nem állt ennyire közel a világ legjobb motorjához, az éppen regnáló világbajnok MotoGP-versenygéphez. Olcsó mondjuk már akkor sem volt, de azóta csak még drágább lett.
A koronavírus-járvány kirobbanása érzékenyen érintette a motorkerékpár-ipart is, 2020 első felében visszaestek az eladások. Az év végére azonban magához tért és növekedésnek indult a piac, az emelkedés 2021-ben is folytatódott. Több gyártó is beszámolt már a kedvező folyamatokról, a Ducati például több motort adott el eddig idén, mint tavaly egész évben, a BMW pedig minden idők legjobb számait produkálja. Úgy fest, az európai piac összességében is jól teljesít.
Az ausztrál gyökerekkel rendelkező, de Kínában gyártó Vmoto Soco elsősorban olcsó, belépőszintű elektromos gépeiről ismert, idehaza is jelen vannak a Super Soco modellek. Most úgy fest, terjeszkedésre szánták el magukat, méghozzá felfelé.
A kanadai Damon mindössze két éve létezik, elektromos motorkerékpárokban utaznak, és már a röpke két év alatt is mutattak igen hangzatos terveket, ígéretes tanulmányokat. Tavaly például a Hypersport Pro villany-superbike-ról írtunk, és őszintén kételkedtünk abban, hogy minden belengetett képességgel fel tudják ruházni a megjelölt áron.
Háromkerekű robogóból vagy motorkerékpárból nincs túl sok a piacon. Egyrészt ugye ott a Piaggio MP3, illetve elvileg a Peugeot Metropolis, de annak létezése ellen éppen az olaszok küzdenek a jog által biztosított eszközökkel. Másrészt pedig a Yamaha készít ilyesmit, Tricity néven. Elsőre aligha tűnik kalandmotornak, expedíciós járműnek, vagy bármi olyasminek, amit szívesen vinnénk terepre. Most viszont készült belőle egy keményebb változat.
Hordozható és cserélhető akkumulátorcsomagot mutatott be a Honda. A vállalat célja, hogy 2050-re mind a készülő járműveik, mind maga a gyártási folyamat teljesen karbonsemleges legyen. Ebben lehet fontos szerepe a Mobile Power Pack E névre keresztelt aksiknak.
Nem kell napi szinten követni az autóipar történéseit ahhoz, hogy tudjuk, az ágazatot jelentősen sújtja a csiphiány, ami persze a motorkerékpár-gyártókat is nehéz helyzetbe hozza. Ráadásul nincs elegendő acélból sem, és a modern dízelek fontos adaléka, az AdBlue sem mindenhol áll rendelkezésre megfelelő mennyiségben. Az utóbbi hetekben-hónapokban emellett egy újabb jelentős hiány is felütötte a fejét: a magnéziumnak vannak híján az európai motorgyártók.
A 2016-ban bemutatott neo-retró stílusú Yamaha XSR900 a maga idejében elég nagyot ütött, még rangos dizájndíjat is nyert, ami viszont még fontosabb, hogy piszok jó motor lett. Azóta viszont eltelt öt év, és elérkezett az ideje a generációváltásnak, a Yamaha így most bemutatta a 2022-es modellévre szánt új XSR900-at.
Megszületett a megegyezés a Harley-Davidson és az Európai Unió vámvitájában. Az EU ugyanis a tervezet szerint év végétől még szigorúbb, 56 százalékos büntetővámokat vezetett volna be egyes területeken. Egyébként nemcsak a Harley-kat sújtotta volna az intézkedés, hanem számos más amerikai terméket is, mint a farmerek, whiskey-k és egyebek.
Brian Crighton neve talán csak a legelvetemültebb motorrajongóknak cseng ismerősen. Na, meg azoknak, akik rendszeresen olvasnak Totalbike-ot. Ő fejlesztette a Norton kilencvenes évekbeli Wankel-motoros versenygépét, amely brit superbike-futamokon indult, és TT-t nyert. Pár éve arról írtunk, hogy a Crighton Racingtől egy szintén wankeles prototípust loptak el, nem nehéz tehát kitalálni, hogy Brian Crighton bizony a bolygódugattyús gépek fejlesztésében utazik. Most, 73 évesen is ezen a téren gurított nagyot.
A szeptemberi centenáriumi ünnepségek keretében már megmutatták a Moto Guzzi jubileumi modelljét, a V100 Mandellót. A hivatalos világpremiert a milánói EICMA-ra tervezik, de úgy fest, nem az lesz az egyetlen újdonság az olaszok standján. Kémfotós – pontosabban Oscar Malugani triálversenyző – kapott ugyanis lencsevégre egy álcázott Guzzit, a fóliázás egy új V7-variánst takarhat.
Két évvel ezelőtt mutatta meg a Husqvarna, hogy milyen lenne, ha készítenének egy rendes, komoly túraendurót. A Norden 901 Conceptet aztán rendesen körülrajongta a közönség, nem sokkal később pedig kiderült, hogy nemcsak egy soha meg nem valósuló dizájntanulmányról volt szó, a gyáriak komolyan gondolták. Ekkor már kémfotók is megjelentek a tesztelés alatt álló Nordenről. A várakozás igen hosszúra nyúlt, de most végre végleg lehullt a lepel, és bemutatták a Norden 901-et.
Finoman szólva sem volt egy sikersztori a Norton V4 SS, idővel ugyanis kiderült, hogy szinte minden alkatrésze szemétre való, a visszahívásnak pedig lényegében fölöslegesnek ítélték meg, mondván ennyi súlyos hibát nem lehet kijavítani. Ugyanakkor egy pillanatig sem volt kérdéses, hogy az időközben tulajdonosváltáson és alapos átalakuláson átesett Nortonnál tervezik az utódot. Most meg is érkezett a V4 SV.
Több változáson is átmennek a BMW nagy túramotorjai a 2022-es modellévre, a bajorok felfrissítik a K 1600 sorozat minden tagját. Ez érinti a K 1600 B-t, a GT-t, a GTL-t és a Grand Americát.
Idén nyáron hivatalosan is bejelentették, hogy a motorosokat kitiltják a Pikes Peak-i hegyi felfutóról. Ettől persze a verseny köré felépült legenda még nagyon is él, és a tiltás a Ducatit sem tántorította el attól, hogy az új Multistrada V4-ből is elkészítse a Pikes Peak Editiont, ahogy arra már számítani lehetett.
A közelmúltban többször is írtunk az indiai Ola Electricről. Az indiai startup nyáron mutatta be első modelljét, az S1 villanyrobogót, belevágtak a Futurefactory nevű gigagyár építésébe is, ahol kizárólag női munkaerőt alkalmaznának. Az sem titok, hogy a robogók mellett a töltőhálózatban is nagy üzletet látnak, így hát el is kezdték annak kiépítését.
Nem teljesen példa nélkül az autó- és motorkerékpár-iparban, hogy egyes gyártók almárkákat vezetnek be egy-egy szegmens lefedésére. Autóknál ilyen például a Seat sportos leágazása, a Cupra, a Citroën prémium-karja, a DS, motoroknál pedig például a CFMoto indította a Zeehót, amely kifejezetten az elektromos gépekre fókuszál. Most az indiai TVS is tesz egy hasonló lépést.
Sok motoros – és persze autós – rémálma, hogy mire reggel felébred, csak hűlt helyét találja annak a gépnek, amelynek árát kemény munkával gyűjtögette össze. Elég szomorú, hogy ilyenek előfordulnak, sőt még egy árva katalizátort is úgy kell őrizgetni, mint a nemzeti bank aranykészletét. Egy közelmúltbeli eset viszont jól bizonyítja, mekkora hasznát vehetjük egy GPS-es nyomkövetőnek.
Nemrég írtunk arról, hogy a BMW Motorrad éppen minden idők legjobb eladásait produkálja. Most a Ducati közölt hasonlóan örvendetes híreket, az olasz gyártó ugyanis 2021 első három negyedévében már több motorkerékpárt tudott eladni, mint 2020-ban összesen.
Gold Line néven készített különkiadásokat nyolc modelljéből a Triumph. Műszaki vonalon ezek ugyan nem hoznak semmiféle pluszt az alapkivitelekhez képest, de kézzel festett részleteik révén mégis különlegesek. Ahogy a Gold Line névből akár következtethetnénk is rá, aranyszínű díszítőcsíkok dobják fel a gépeket, ezeket minden példányra kézzel viszik fel. Ahogy a Triumph által kiadott anyagból kiderül, a gyár összes dolgozója közül mindössze hatan készíthetnek ilyesmit.
A Yamaha idén már felfrissítette 900-as háromhengeres naked bike-ját, az MT-09-et, amely ugyan továbbra is igen ronda, ám legalább annyira komoly a tudása. Miután az utóbbi időben az MT-03 és az MT-07 is átment már némi újításon, csak az MT-10 maradt, amely kicsit kilóg a sorból dizájnját illetően. Most azt is átfaragják kissé.
A Soriano Motoriról először 2019 tavaszán lehetett hallani, májusban alapította meg a céget Marco Soriano, méghozzá elektromos gépekben gondolkodva. Első modelljeik bemutatását a tavalyi milánói motorszalonra tervezték, ám az EICMA a járványhelyzet miatt elmaradt. Később azért beszéltek a márkáról, mert első motorgyártóként bejelentették, hogy kriptovalutával is lehet náluk vásárolni, sőt előrendeléseket is felvettek érkező modelljeikre.
A Royal Enfield idén év elején frissítette a Himalayan túraendurót, hogy teljesítse az Euro 5-ös kibocsátási normát. Akkor azonban igazán jelentős változásokon nem ment át a blokk, maradt 411 köbcentis és 24 lóerős az egyhengeres. Ez azért nem valami combos, többször felerősödtek már olyan hangok, amelyek hiányolták az erőt belőle. Most úgy fest, fohászuk meghallgattatott.