Kína hatalmas ország, rengeteg járműgyártóval. Szinte lehetetlen követni az összefonódásokat, valamint az újabb és újabb márkák megjelenését. Nekünk itt, Európában nem is kell mindegyiket ismernünk, de vannak azért olyan nevek, amelyekre érdemes odafigyelni. Ilyen például a Lynk & Co is, amely a Geely leányvállalataként a Volvo testvérmárkájának számít.
Alapvetés, hogy a bukósisakoknak nemcsak a külseje, hanem a belső szerkezete is deformálódik, ha erőhatás éri. Ez nem meglepő, hiszen így nyeli el az energiát. Viszont innentől kezdve többé nem tudják ellátni maradéktalanul a funkciójukat, tehát a bukót minden esés vagy a fejvédőt ért komolyabb behatás után cserélni kell. De mi van, ha csak egy kicsit koccant oda, például csak a kezünkből esett ki? Egy brit cég most erre igyekszik megoldást kínálni.
Több mint ötszáz tétellel, köztük csodálatos és ritka motorkerékpárokkal, valamint egy halom, gyűjtők és veteránosok számára felbecsülhetetlen értékű alkatrészekkel rendezik meg októberben a Bonhams Autumn Stafford Sale árverést. Az aukción feltűnik egy sor kőkemény versenygép is, amelyek közül egyik-másik a Man TT-n vagy éppen a MotoGP-ben gyűjtötte a kilométereket.
Motorkerékpáron jóval lassabban terjednek a különböző vezetéstámogató funkciók, mint mondjuk személyautókban, és ez nyilván nem véletlen. Egyrészt a beavatkozás sem történhet ugyanúgy, gondoljunk csak a vészfékasszisztensre például. Másrészt a különböző érzékelők elhelyezéséhez is kevesebb hely, kisebb felületek állnak rendelkezésre.
Toprak Razgatlioglu nagyszerű szezont fut idén a Superbike-vébén. Vezeti a bajnokságot a hatszoros címvédő, Jonathan Rea előtt, és csapata, a Yamaha is nyugodt lehet, mert a török klasszis idén nyáron további két évre meghosszabbította szerződését. Tette ezt annak ellenére, hogy a hírek szerint akár a MotoGP-ben is folytathatta volna.
A motorosok biztonsága jó ideje foglalkoztatja már a kutatás-fejlesztéssel foglalkozókat, de nyilván nehezebb a mérnökök dolga, mint a személyautók esetében. Az egyik irány, amely most életképesnek tűnik, a légzsákos ruházat, főként mellényeket szerelnek fel ilyen extrákkal. Itt persze nagyon fontos tényező lehet a kompatibilitás.
Szeptember elején már kiderült, hogy a Kawasaki a Z900 RS után egy újabb retrós stílusú naked bike-on dolgozik, ám ezúttal egy mérettel lejjebb, a Z650-ből faragnak hasonlót. Akkor a típusjóváhagyási dokumentumokból már ki lehetett hámozni néhány lényeges információt a Z650 RS-ről, most pedig elérkezett a leleplezés ideje.
Robbie Maddison igazi legenda a maga műfajában. Emlékezhetünk, hogy évekkel ezelőtt a Ken Block-féle gymkhana videók ihlették meg, és krosszmotorral csinált valami nagyon hasonlót, nemrég pedig átmotorozott a Boszporuszon, természetesen vízen. Most egy újabb eszement mutatványt eszelt ki.
Az idei milánói motorszalont, vagyis az EICMA-t november 25. és 29. között rendezik. Már eddig is egy sor nagy gyártó jelezte, hogy ott lesz, így a hazai, olasz márkák közül az MV Agustát, valamint a Piaggio-csoporthoz tartozó Apriliát, Moto Guzzit, Vespát, na meg persze a Piaggiót biztosan láthatjuk, míg a japánok közül a Yamaha, a Honda és a Suzuki is ott lesz.
Ahogy azt a Totalbike-on is megírtuk, borzasztó tragédia rendezte át a hétvége programját a Superbike-világbajnokságon. A Supersport 300-as kategóriában ugyanis Dean Berta Viñales egy versenybalesetben életét vesztette. A szombati programot a szervezők törölték, majd összehívták a versenyzőket és a csapatok képviselőit, a közös megbeszélésen pedig végül úgy döntöttek, vasárnap rajthoz állnak. Így végül a szombaton elmaradt első futam került be a programba a superpole helyére, tehát összesen két futamot rendeztek, előtte pedig a mezőny együtt emlékezett meg a mindössze tizenöt éves korában elhunyt Dean Berta Viñalesről.
Felfoghatatlan tragédia következett be a FIM Supersport 300 világbajnokság szombati jerezi futamát. A tizenegyedik körben ugyanis egy több pilótát érintő tömegbaleset történt az egyes kanyarban, amelyben a mindössze tizenöt esztendős Dean Berta Viñales életét vesztette.
Sokat nem pihenhet a Superbike-vébé mezőnye a szeptember 18-19-i katalán verseny után, hétvégén ugyanis már Jerezben húzzák a gázt. Nem lesz ott azonban Tom Sykes, aki Barcelonában nagyot bukott, miután a kawasakis Lucas Mahiasszal ütközött. Sykest az eset után kórházba vitték, agyrázkódást állapítottak meg nála, ezért bent is tartották néhány napig.
Idén januárban jelentette be a CFMoto, hogy Európába is elhozzák a 300 SR kis köbcentis sportmotort. Most pedig három újabb, szintén háromszázas modellen dolgoznak, derül ki a kínai típusjóváhagyási dokumentumokból. Ezek közt két meztelent és egy idomos sportgépet találunk.
A 2019-es milánói EICMA szalonon mutatta be a Desert X tanulmányt a Ducati. Egy elég jól eltalált, neo-retró stílusú enduróról van szó, amely akkoriban még a Scrambler 1100 műszaki alapjait használta. Azóta viszonylagos csönd volt a modell körül, ám az olaszok most közzétettek egy teaser-fotót a hamarosan sorozatgyártásra érett formában is érkező terepgépről.
Sokkoló hírre ébredt a világ motorkerékpár-kedvelő fele január 18-án, aznap hajnalban ugyanis kigyulladt a timmelsjochi múzeum, Európa legmagasabban fekvő, ilyen jellegű létesítménye. A túlnyomórészt fából készült épület teljesen a lángok martaléka lett, benne több mint kétszáz veterán motorkerékpárral és néhány autóval.
A Suzuki idén tavasszal mutatta be a felfrissített GSX-S1000-et, amely az egyre elrugaszkodottabb ezres nakedek világában még mindig a visszafogottabb vonalat képviseli. Nyár elején pedig már arról szóltak a hírek, hogy a fél-idomos GSX-S1000F is utódot kap, de esetében nem egyszerű modellváltásról van szó: túrásabb irányba viszik a gépet. Az információ igaznak bizonyult, most pedig már itt is a GSX-S1000GT.
Bár a BMW és a KTM már mindenkit biztosított távolmaradásáról, a nagy gyártók egymás után jelentik be, hogy kiállítanak az őszi milánói EICMA-n. Így a Yamaha, a Honda és a Suzuki biztosan ott lesz, a kevésbé nagy nevek közül a Kymco jelezte szándékát, az MV Agusta pedig hazai pályán villanthat. Hozzájuk hasonlóan nem hagyja ki a bulit a szintén olasz Piaggio-csoport sem.
Igen hosszúra nyúlt a várakozás az új James Bond-film, a Nincs idő meghalni előtt, a premiert ugyanis többször elhalasztották a vírushelyzet miatt. Jelen állás szerint hazánkban szeptember 30-tól játsszák a mozik. Mindenesetre a Triumph már tavaly is mutatott egy 007-es motorkerékpárt, akkor a Scrambler 1200-ból faragtak Bond Editiont. Most a Tiger 900 Rally Pro következett.
Bemutatta az F3 legújabb változatát az MV Agusta. Az RR a már jól ismert 798 köbcentis háromhengeres blokkot kapta, ez alapból 148 lóerőt tud 13 ezres fordulaton. Azonban Racing Kit csomaggal felszerelve, Akrapovic kipufogórendszerrel és módosított motormappinggel már 155-öt ad le. A nyomaték 88 newtonméter.
A legtöbb kínai gyártótól megszokhattuk, hogy a kisköbcentis gépek kategóriájában játszanak, esetleg a közepesek közé néznek be. Az utóbbi időben viszont úgy tűnik, elhagyják a kispályát. A Benelli 1209 köbcentis háromhengeres túragépen dolgozik, a CFMoto pedig 1279-cel fog rálicitálni. Hozzájuk zárkózna fel a Benda is.
A Bimota éppen a KB4-en dolgozik már egy ideje, egy olyan sportmotoron, amelyből saját mércéjük szerint viszonylag nagyobb mennyiséget adhatnak el. Eddig különböző kémfotókon vagy közepes minőségű képeken lehetett megcsodálni, a műszaki részletekről azonban csak találgatások voltak.
Első fokon pert nyert a Piaggio-csoport a Peugeot Motocycles ellen egy szabadalmi ügyben. Az olaszok azért fordultak a bírósághoz, mert szerintük a Peugeot háromkerekű robogója, a Metropolis túlzottan hasonlít az MP3-hoz, olyannyira, hogy egyenesen lekoppintotta annak kormányzási rendszerét.
Júniusban leplezte le szokatlan külsejű, és legalább ennyire rendhagyó műszaki megoldásokkal bíró gépét a White Motorcycle Concepts. Rögtön meg is nevezték ambiciózus céljukat, mely szerint az elektromos motorkerékpárok sebességrekordjára törnek, átadnák a múltnak Max Biaggi és a Voxan érvényes csúcsát. Most pedig már mozgásban is láthatjuk a WMC250EV-t.
Nemrég készítette el az SE változatot a Z900 RS-ből a Kawasaki. Az egyébként is elég jól sikerült neo-retró gép ezzel kapott egy áthangolt futóművet, új fékeket, valamint egyéb kisebb módosításokat. Alapvetően nem változott a karaktere, de kezesebb és könnyebben irányítható lett, főleg tempós kanyargáskor.
A Superbike-vébé katalán fordulója sem mellőzte az izgalmakat, tovább élesedett a bajnoki címért folyó harc. A hétvége rögtön meglepetéssel indult, hiszen a pole pozíciót – idén először, de pályafutása során 51-edszer – a BMW-s Tom Sykes happolta el a Toprak Razgatlioglu – Jonathan Rea páros elől.