A Superbike világbajnokság 2014 óta a Kawasaki győzelmeiről szól, a top kategóriát öt éve uralják, és ezt nyugodtan tekinthetjük már korszaknak is. 2019 jó eséllyel fordulat lesz, egyrészt a Ducati ismét esélyes a győzelemre, illetve a Kawasaki is átrendezte a sorait.
A Kawasakit már évek óta foglalkoztatja a villanymotor lehetősége, már 2014-ben volt egy villanyos, háromkerekű tanulmányuk, a J Concept - viszont a most kikerült szabadalmi rajzok az első jelei annak, hogy nem csak egyszeri fellángolás volt az ötlet.
Bár nálunk nem árasztották el az utakat és a versenypályákat a háromszázas sportmotorok, azért érzékelhető, hogy Supersport300 kategória elindítása változásokat hozott. Például a Pirelli - a Superbike világbajnokság gumibeszállítója - direkt kisköbcentis sportmotorokra szánt pályagumit mutatott be.
A Vespa idei egyik újdonsága a GTS300 HPE, amelyet nyugodtan tekinthetünk a cég tötrténetének legerősebb modelljének a maga 23,5 lóerejével. Nem nyúltak igazán mélyen bele, az eddigi 22 lóerős csúcsteljesítményhez érkező másfél lovat az új Magneti Marelli ECU-nak köszönhetjük, ráadásul már tudja az Euro5-ös szabványt is. Emellett új az ülés és a ledes fényszóró, illetve módosították az acél önhordó karosszériát.
Bár folyamatosan hallani pletykákat róla, a KTM eddig még nem mutatta meg a 790 Duke R változatát. Állítólag a 105 lóerőt gondolták kevésnek, de a környezetvédelmi normákat tiszteletben tartva ennyi van a blokkban, de nekem például nem extra teljesítmény hiányzott, hanem egy komolyabb futómű. Valószínűleg a gyárban is így voltak ezzel, és kiadtak a 790 Duke-hoz egy komolyabb WP futóművet, az Apex Pro-t.
Már írtunk a két legnagyobb motorosruha-gyártó cég, az Alpinestars és a Dainese közötti nagy légzsák-perről, melyben legutóbb 2017-ben volt fordulat, akkor a német bíróság kimondta, hogy az Alpinestars szabadalmat sértett.
A Jawa a kilencvenes évek elején a vasfüggönnyel együtt zuhant össze. Úgy járt, ahogy a legtöbb ilyen gyártó akkoriban: hátrányból indultak a nyugati motorokkal szemben, mind technikában, mind minőségben, így lassan becsődölt és eltűnt. Időnként felröppen néhány komolyabb-komolytalanabb hír, hogy egy befektető most már aztán tényleg megmenti, de sohasem jutottak ötről a hatra. Nemrég viszont az indiai óriás vállalat, a Mahindra vásárolta meg a Jawa nevet, és rá két évvel be is mutattak három új modellt.
Ahogy sejteni lehetett, a Triumph egy teljesen új Daytonán dolgozik, amelybe azt a 765-ös blokkot szerelnék, amelyet mi a Street Triple-ből ismerünk, és amelyet a Moto2-ben is használnak 2019-től.
Márquez a 2018-as szezont rossz vállal nyerte meg, nem panaszkodott, de a szezon végi esése után elkerülhetetlenné vált a műtét. Kérdéses volt, hogy fizikailag sikerült-e ismét 100 százalékos állapotba kerülnie, aztán a sepangi teszten a szerda délelőtti edzésen ő futotta a legjobb időt, jelezve, hogy 2019-ben is esélyes.
Az Africa Twin nincs régóta a piacon, 2016-ben jelent meg, de már most jönnek a pletykák, hogy 2020-ra nagyobb blokkot kap - erre állítólag az Euro5 miatt lesz szükség. A most 998 köbcentis kéthengeres 1080 köbcentis lesz, ami egyrészt hoz további öt lóerőt, másrészt alacsonyabb fordulaton tudja majd mindezt, így csökkentve a zajemissziót.
Szerelés közben néha kiesik egy-egy csúnya szó az ember száján: amikor a szelepfedél visszarakásánál az utolsó csavarnál szakad meg a menet, amikor elpakolásnál derül ki, hogy kimaradt egy alátét, ezer ilyen van - viszont egyik sem mérhető Peter Biggs szomorú történetéhez.
A spanyol Trail Riders magazin gyári forrásra hivatkozza írja, hogy a Suzuki a V-Strom 1000 alapjain (váz + blokk) mutatna be egy új DR modellt, amely komolyabb terepes képességekkel bírna, így jobb esélyekkel indulna a BMW F 850 GS, a Honda CRF1000L Africa Twin és a KTM 1090 Adventure R ellen.
A Honda ausztrál részlege most ünnepli az 50. évfordulóját, és ennek megfelelően a legnépszerűbb termékeikből kiadtak egy-egy aranyszínű különkiadást. Nehéz megmondani, hogy mi alapján neveztek ki valamit népszerű terméknek, mert az aranyozott kiadású dolgok listája így fest:
- NSX (szupersportautó)
- Civic Type R (hothatch)
- CBR1000RR Fireblade (superbike)
- CRF450L (szoftenduró)
- CRF50F (gyerekmotor)
- HRU19 Buffaló (fűnyíró)
- EU22i (aggregátor)
A Suzuki Recursion - a Suzuki turbós, kéthengeres koncepciója - mintha szépen haladna afelé az állapot felé, amit a köznyelv csak úgy hív, hogy kész. 2013-ban mutatták be a tanulmányt, és azóta folyamatosan csak részletek csepegnek arról, hol tartanak a munkával.
Angilában fognak elárverezni egy Foggy Petronas FP1 superbike-ot még ebben a hónapban - FP1-ből mindössze 150 darab készült, ebből 50 volt a versenymotor, és száz a lakossági vevőknek szánt kontinges, de végül az értékesítés elmaradt: a motor egy része a Petronas valamelyik raktárában porosodik vagy eltűnt, míg a készlet másik fele viszont a veterán versenyautókkal foglalkozó Lanzante-hoz került, akik üzembe helyezték őket - vélhetően az egyik ilyen motor kerül most kalapács alá.
Bár a BMW S 1000 RR simán versenyben van a legjobb ezres sportmotor címért, a Superbike világbajnokságon csak a Stock1000-ben tudtak igazán eredményesek lenni vele, a top kategóriában az elmúlt években leginkább a top10-be kerülésért harcoltak. 2019-ben viszont az új modellel és új csapattal ugranak be a világbajnokságba: a Markus Reiterberger és Tom Sykes lesz a két versenyző, a hátteret pedig a Shaun Muir Racing biztosítja számukra - brit csapat, 2011-ben és 2015-ben megnyerték a British Superbike-ot, 2016-ban léptek a VB-re a Yamahával. A csapatnál viszont ebben a pillanatban a versenymotor sokkal érdekesebb.
Sam Sunderland három nappal azután, hogy harmadik lett az idei Dakaron, újra motorra ült, hogy elinduljon egy amatőr versenyen, a Portsmouth Motorcycle Racing Club éves enduróversenyén.
Miután a Tech3 KTM-re váltott, a Yamaha szatellit csapat nélkül maradt a MotoGP-ben, így jól jött, hogy a Petronas, a világ egyik legnagyobb olajtársasága úgy döntött, ismét tesznek egy próbát a motorversenyzéssel.
Egy kutatás szerint az Y-generáció (vagy hívák millenial generációnak, a lényeg, hogy 1980 és 2000 között született emberek) tehet arról, ha egyszer megszűnik a Harley-Davidson. Ugyanis a felmérés azt mutatja, hogy a nehézsúlyú motorok iránti érdeklődés, vagy éppen ebben az esetben érdektelenség, generációs jelenség, ami különösen súlyosan érinti a Harley-Davidsont és az Indiant.
Az Innovációs és Technológiai Minisztériumtól kikért adatok szerint 2017-ben összesen
10 399-en szereztek motoros jogosítványt, míg 2018-ban minimálisan növekedett ugyanez a szám, ugyanis 10 871 új motoros jogosítványt adtak ki.
Pár napja röppent fel a hír, hogy a Ducati a Pikes Peak-en Carlin Dunne-t egy titkos prototípussal indítja. Természetesen egyből beindultak a találgatások, hogy vajon milyen masina lesz ez. A legvalószínűbb verzió szerint egy Panigale V4 R alapú streetfighter. Egy ilyen jellegű motort mutatott be egy egyedi motorkerékpárok építésével foglalkozó műhely, az Officine GP Design.
A Triumph bemutatta az első TFC modellt, vagyis a gyári custom részleg bemutatkozó pályaművét, a Thruxton TFC-t, amely az eddigi Thruxton R-nél drágább, szebb és kívánatosabb. Az angol gyár szóvivője szerint azért van szükség egy ilyen modellre, mert sok motoros szeretne egyedi járművet, de nem mindenki akar belefutni az építés zsákutcáiba vagy lemondani a garanciáról - a TFC sorozat nekik szól.
A Ducati nemsokára, pontosabban a nem túl távoli jövőben bemutatja a saját elektromos motorját, legalábbis a cég vezérigazgatója, Claudio Domenicali ezt nyilatkozta. A villany-Ducatiról szóló pletykák 2017-ben indultak, amikor a Ducati nyugat-európai igazgatója, Edouard Lotté elejtette, hogy terveznek elektromos motort és robogót 2021-től. Ez eddig simán lehetett volna téves is, de a napokban a vezérigazgató is megerősítette, miközben arról beszélt, hogy az elektromos hajtásban látják a jövőt.
Még van öt és fél nyugodt hónap a Pikes Peak felfutóig, de már megjelent a nevezési lista, amit figyelmesen olvasva feltűnt pár érdekesség.
Például gyanítható, hogy a Ducati előáll egy új Streetfighter modellel, amelyben akár a Panigale V4 blokkja is lehet. Mindenesetre a Ducati legnagyobb Pikes Peak pilótája, Carlin Dunne-t az Exhibition Powersport kategóriában nevezték, amely a nem szériamotorok műfaja - itt indult pl. annak idején Guy Martin is a turbós GSX-R-rel - és a motorjához nem adtak meg típust, csak annyit írtak mellé, hogy "2019 Ducati TBD" - vagyis egyelőre még titok. Nagy dobásra azért kell számítani, mert ezzel a Ducatinak az lehet a célja, hogy az abszolút rekordot visszaszerezzék a KTM-től, amire a gyengébb Multistrada 1260-nal kevesebb lenne az esélyük, mint egy 200 lóerős prototípussal.
A Ducati kezdte a 2019-es MotoGP versenymotorok leleplezését egy svájci bulival, ahol felvonult a két gyári pilótájuk - Dovizioso és Petrucci -, és bemutatták a Desmosedici GP19-et.