Las Vegasban a Bonhams aukciós háznál is tudják, hogy aki már a szezon elejétől élvezni szeretné új motorját, az még télen megveszi. No persze az itt kalapács alá kerülő motorok nagy része valószínűleg egy kilométert sem fog már megtenni lábon, de így is sok örömet okozhatnak már a puszta birtoklásukkal is. A hamarosan következő aukción 128 masinát kínálnak, melyek közül a legérdekesebb talán egy igazi ritkaság, az első eladott Vincent Black Lightning lesz.
Tavaly két héttel a rendezvény előtt fújták le a Budapest Motor Fesztivált, mert a szervezők nem tudtak megegyezni a kiállítókkal, és idén, január 10-én egy közlemény jelent meg a Hungexpo tulajdonában lévő motorshow.hu oldalon, amelyben tájékoztatták a közönséget, hogy 2019-ben sem lesz Budapest Motor Fesztivál. Viszont megcsinálják mások, más néven.
A KTM gyári csapata hozta el az első három helyet, Toby Price-nak ez a második győzelme, a második a tavalyi győztes, Matthias Walkner lett, a harmadik pedig a két évvel ezelőtti bajnok, Sam Sunderland. A negyedik és ötödik helyért járó díj is Mattighofenben landol, ezeket a Husqvarna két pilótája, Pablo Quintanilla és Andrew Short gyűjtötték be.
Vehetjük, úgy a hogy a Dakar eldőlt, azt már tudjuk, hogy milyen motor nyeri, már csak a színe a kérdés: az első négyben három KTM és egy Husqvarna maradt. A nyolcadik szakasz átrendezte a mezőnyt, két nappal a vége előtt Ricky Brabec kiesése igazi dráma volt a Honda számára. Az amerikai motoros az élen állt és biztonságos előnyt gyűjtött össze, aztán 56 kilométer után megállt a motorja - karrierje során másodjára esik ki motorhiba miatt, 2018-ban a 13. szakaszon búcsúzott a mezőnytől.
Stefan Pierer már nyíltan beszélt arról, hogy mennyire inspirálóan hatott rá a VW csoport platformstratégiája, és a KTM 790 Duke már ennek szellemében született, és a sportos naked alapjaira azóta már felhúztak két további modellt, a KTM 790 Adventure és Adventure R-t. Ezeken felül volt már szó egy túra-supermotóról is, de eddig nem esett szó az RC790-ről. Pedig nem lenne hülyeség, nézzük meg csak, mennyire izgalmas tárgy a Kramer 790 Duke alapú pályagépe.
A Dakar hetedik szakasza szinte végig mért szakasz volt, 323 kilométer speciál mellett mindössze 64 kilométer összekötő szakasz volt - lényegében egy csillagtúra volt San Juan de Marcona körül a hegyekben. A Nasca-vonalak régiójáról beszélünk, szóval a nap első száz kilométerén folyóhomokon mentek, aztán beértek a hegyek közé, ahol sziklás talajon kellett szlalomozni és szűk katlanokban kellett eligazodni, majd a nap végén ismét dűnéken kellett szörfözni - navigáció szempontjából ez utóbbi volt a legnehezebb.
Már lehetett tudni, hogy a Triumph egy új Rocket III-on dolgozik, és most további részletek derültek ki. Például már biztosra vehetjük, hogy a régiből egyedül a három henger marad - a 2,3 literes, 145 lóerős blokk helyett egy új, 2500-as, legalább 160 lóerős rettenetet tesznek bele.
A Dakar ötödik szakaszát az különböztette meg az eddigiektől, hogy előző este a versenyzők nem vehették igénybe a csapatuk segítségét, és maguknak kellett elvégezniük minden karbantartást, illetve egy közös bivakban aludtak. Többen kitértek arra, hogy ilyenkor fantasztikus a hangulat, de bulika ide vagy oda, kemény volt a másnap: 431 kilométer összekötő mellett 345 kilométer mért szakaszt kellett teljesíteniük.
Az, hogy a Husqvarnák és a KTM-ek jól néznek ki, egyértelműen a Kiska studió érdeme, ez pedig a nagy szerepet játszik az eladásokban - az sem véletlen, hogy a Husqvarna Vitpilen is az ő rajzasztalukról pattant ki. Éppen ezért az osztrák gyártó 50%-ra növeli részesedését a vállalatban, derül ki a 2018-as pénzügyi jelentéséből.
Az idei rövid Dakar első maratoni szakaszát teljesítette a mezőny, aminek a lényege, hogy a nap végén nem vehetik igénybe a csapat segítségét és alkatrésztartalékait, maguknak kell intézniük a karbantartásokat és a jármű felkészítését. A mezőny is kétfelé vált, a motorok és a quadok Arequipából Moquegua felé vették az irányt, az autók, a kamionok és az atv-k pedig Tacnába indultak.
Úgy tűnik, hogy a Honda egy változó szelepvezérléses CBR-t tervez, legalábbis erre utal a legújabb szabadalmi rajzuk, amelyen egy változó szelepvezérléses soros négyhengeres látható. A Hondának nagy tapasztalata van a változó szelepvezérlésekben, gondoljunk csak a VFR800 sorozatra, és sportmotoroknál sem szokatlan a megoldás, a Suzuki GSX-R1000 is egy, a Hondáétól eltérő, de nagyon ötletes VVT technológiát használ.
A Dakar 3. etapja keményen megszűrte a mezőnyt, a San Juan-Arequipa szakasz 331 mért kilométere és a hozzá tartozó 467 km összekötő sok versenyzőnek betett - ezúttal az igazán dörzsölt, türelmes pilóták tudtak jól helyezkedni. A 2000 méter körüli magasság, folyóhomok és hatalmas dűnék adták a kihívásokat. Xavier de Soultrait (Yamaha) két nap szenvedés után jól vette az akadályokat, és megnyerte a szakaszt. A második Pablo Quintanilla (Husqvarna) lett, aki ezzel vezeti az összesítést, eddig övé a legkiegyensúlyozottabb teljesítmény.
A Datahouse 2018-as, a magyarországi használt motor forgalomba helyezési statisztikájából kiderül, hogy tavaly is a naked bike volt a sláger, majdnem a minden negyedik (24,57%) motor ilyen volt. A nagyrobogók is stabilan tartották a második helyet (15,95%), illetve továbbra is a túraendurók (10,56%) a harmadikok és a túramotorok (6,67%) a negyedikek.
Hétfőn elindult a Dakar, amely lehangoló módon a verseny történelmében először nem lép át országhatárt: Peru fővárosából, Limából indul, és ott is ér véget, ráadásul csak 10 szakaszból áll, vagyis a szokásosnál rövidebb is. Kopik a verseny presztízse - még ha a versenyigazgató, az ötszörös Dakar-győztes Marc Coma mindent megtesz, hogy a korábbi éveknél is nehezebb útvonalat és trükkösebb navigációt találjon ki.
2019 fontos év lesz a Harley-Davidson történetében, ugyanis most van az a pont, amikor a legendásságból és a hagyományokból, egy szóval a múltból élő amerikai márka masszívan a jövő felé fordul. Egyrészt végre beérett a Livewire projekt, gyártásra kész az első elektromos motorjuk, amely 3,5 másodperc alatt gyorsul százra, és egy feltöltéssel 170 kilométert képes megtenni - ezzel együtt beindult az előrendelés, így tudjuk, hogy 8,9 millió forintot kell letenni azért, hogy 2020-ban elsők között kapj belőle.
Az elmúlt pár évben igazán áldottnak érezhették magukat a motorsport-buzik, rendkívül izgalmas szezonok vannak mögöttünk - több olyan futam is volt, ami után úgy álltam fel, hogy na, ezekért a pillanatokért néz az ember egész életen át sporteseményeket. És ha minden igaz, jövőre sem fog lekonyulni az ív. Legalábbis három jel biztosan erre mutat.
Az Indian levédette a Raven, azaz holló nevet, amelyet valószínűleg egy még csak készülő modell fog megkapni. Bár egyelőre csak egy név van, nagyon valószínű, hogy az amerikai márka új V2-esét fogják hozzá használni, amelyet az FTR1200 is megkapott.
Amikor a BMW bemutatta az új S 1000 RR-t, az egyik fő üzenet az volt, hogy elengedik az eddigi aszimmetrikus dizájnt, és most valami más következik. A német márka formatervezési vezetője, Edgar Heinrich szerint nem volt könnyű meghozni a döntést.
Már kiszivárgott az új Triumph Rocket III terve, most pedig befutottak további részletek az új típusról. Az egyik ilyen, hogy a jövő legbrutálisabb power cruiserénél maradnak a háromhengeres felállásnál, de a mostani 2300 köbcenti helyett 2500-zal gazdálkodnak majd, és körülbelül 180 lóerős teljesítményről szólnak a pletykák.
Lelkesen rajongok az új technológiákért és hiszek a fejlődésben, de ilyenkor azért én is egyetértek azzal, hogy megérett a világ a pusztulásra. Egy olyan motoros dzsekit mutattak be, amely vibrál, hogy elektromos motoron is meglegyen a rázkódás élménye.
Egy Triumph-os dealerkonferenciáról szivárgott ki az infó, hogy készül a Rocket III következő generációja. A Triumph modernkori történelmének legmerészebb dobása volt 2004-ben a 145 lóerős, 2,3 literes háromhengeressel szerelt cruiser, amelyhez fogható túlzó őrület azóta sem született nagy szériában.
Nehéz lehet a KTM sajtóosztályán dolgozni, az osztrák motorgyártó ügyvezető igazgatója, Stefan Pierer ugyanis sokszor interjúkban spoilerezi el a gyár terveit, és emiatt előfordul, hogy bizonyos nagy döntésekről a dolgozók az újságokból értesülnek először. Pierer ezúttal egy interjúban a jövő középkategóriás KTM-jeiről sztorizott (közvetlenül az után, hogy elmesélte, mennyire szívesen megvenné a Ducatit).
A Triumph egy új csúcsváltozatot készít a Thruxton R-ből, amelyet egyrészt vastagon betakarnak csúcsminőségű kiegészítőkkel, valamint tesznek rá egy klasszikus café racer fejidomot - némileg hasonlót ahhoz, mint amilyen a BMW R nineT Raceren is van.
A kilencszeres világbajnok Valentino Rossinak nem az idei volt élete szezonja, bár a bajnokságot harmadik helyen zárta, az év során nem sikerült egyetlen futamot sem nyernie, négy bronzéremmel és egy ezüsttel kellett idén beérnie. Viszont miután eltette a bőrruhát, autóba ült, és a Monza Rally Show-n ismét nagyot ment a WRC kategóriás Ford Fiestával - zsinórban negyedjére nyert, összesen pedig ez volt a hetedik győzelme Monzában.
A Malagutit 1930-ban alapították, először kerékpárokkal foglalkoztak, majd a második világháború után kezdtek kismotorokat gyártani, és egy időben a versenysportba is belekóstoltak: 2004-ben például Talmácsi Gábor volt a pilótájuk.