Kapufa volt, amikor biztosra vettem, hogy idén a BMW bemutatja az R18 cruisert, ugyanis egyelőre csak egy újabb tanulmányt lepleztek le Milánóban, az R18/2-őt. Viszont ez a mostani már eléggé szériamodellnek tűnik, és erős kihívója lesz a Harley-knak és Indianoknak.
A Harley bemutatta az első túraenduróját, a Pan America 1250-et - a Buell Ulysses ugyan Harley-Davidson blokkal készült, de azért ne tekintsük Harley-nak. A tavaly bemutatott tanulmányhoz képest alig változott, ami ebben az esetben a bátorság jele, ugyanis a forma egyedi és megosztó.
Hosszú ideig tartott, mire a KTM előrukkolt a 390 Adventure-rel, de most már hivatalos: ilyen lesz a 2020-as modell. Ráadásul egyből a kategória legütősebbje lesz - a V-Strom 250, a Versys 300 és a BMW G310 GS triónál az osztrákok komolyabban vették a feladatot.
Bár tanulmányként még Streetfighternek hívták, a Harley belátta, hogy ez a mai fogalmaink szerint nem annyira alkalmas streetfightolásra. Mondjuk egy hasonló nevű Ducati ellen ők sem indítanák el, úgyhogy vették a lapot, és Harley-Davidson Bronx-nak keresztelték el az új utcai naked bike-jukat.
Nem agyalták túl az Apriliánál a két csúcsmodell 2020-as frissítését - állítólag azért, mert már a következő generáción dolgoznak, a kifutónál pedig épp csak annyit okosítanak, hogy ne tűnjön fáradtnak a konkurenciához képest. Az RSV4 1100 Factory - tehát a lakossági csúcskivitel - például félaktív Öhlins futóművet kap a következő modellévre.
A teaserben még egy külső gáztartályos első villával szerelt, sportmotor farú, látványos aerodinamikával szerelt prototípust mutogattak, aztán most megérkezett a 2020-as változat, és hát inkább egy erős facelift lett, mintsem valami új őrület.
A BMW az S 1000 XR mellett előrántott két 900-as kéthengerest is, az F 900 XR-t és az F 900 R-t. Mindkét modell a BMW F 850 GS-ben bemutatott kéthengeres blokkon alapul, csak egy kicsit felhergelték őket.
Az elmúlt ötven évben sok csodálatos motor született, de egy márkanév alatt senki nem tudott annyi zsenialitást piacra dobni, mint Valerio Bianchi, Giuseppe Morri és Massimo Tamburini - vagyis a BIMOTA. Sajnos a márka történetének nem minden fejezete vidám, például a legutóbbi sem, amikor két svájci befektető próbálta megmenteni - sikertelenül.
Az elmúlt öt évben a Husqvarna folyamatosan szállítja az EICMA-ra az érdekesebbnél érdekesebb tanulmányokat, a KTM-hez tartozó, egykori svéd márka dizájnban folyamatosan olyat tud alkotni, hogy nem térek magamhoz.
Kb. nyolc hónappal ezelőtt röppent fel a hír, és most be is következett, a KTM a 790 Duke-ból 890 Duke R-t csinált, amely egyfelől teljesíti az Euro 5-öt, másrészt pont azokon a területeken lett jobb, amiket a 790-esnél kritizáltunk. Ilyennek kell lennie egy R-változatnak a KTM-nél!
A Honda római kutató-fejlesztő központja a EICMA-n bemutatott tanulmányaival nem tud hibázni, ötödik éve szállítják ide a futurisztikus koncepciókat. Most például a CBR650 alapjaira felhúzott CB4X Conceptet dobták be, ami tagadhatatlanul jól néz ki, és üdvözölnénk, ha ez a forma megjelenne a Honda szériamodelljein.
Az új S 1000 RR alapjaira épített BMW S 1000 XR nagyon erős induló a túraendurók és a sportmotorok határán mozgó műfajban - kényelmes ülés, hosszabb rugóutak, de sportmotorból származó blokk és feszes hangolás - nem triviális kombináció, de az első S 1000 XR is piszkosul jó motor volt, az új pedig még veszettebbnek ígérkezik.
Ha nem érted, miért vártuk annyira az Aprilia RS 660-at, akkor megpróbálom összefoglalni: végre egy olyan igényesen kidolgozott, puruttya részletektől mentes, könnyű sportmotor, amelynek éppen annyi ereje van, hogy ne számítson lassúnak, de nem fenyegetően erős, aminek nem lehet egy jót odaverni anélkül, hogy két másodperc múlva ne 200-zal menjél. Tehát egy olyan motor, ami sportosan vezethető, de kezességével nyűgöz le - plusz állatul néz ki. És most itt van.
Az MV Agusta egy kis ínyencséggel készült az EICMA-ra - a Brutale 1000 RR-t némileg átdolgozták, hogy a forma igazán mellbevágó legyen, és elkeresztelték Rush 1000-nek.
A Suzuki az EICMA-n leleplezte a a V-Strom 1050 és a V-Strom 1050 XT-t - amelyek maradnak V-Stromok, a DR nevet nem lövik el velük. Mindkét modell a finoman neofuturista dizájnt kapta, az alap és az XT változat között pedig ugyanúgy a felszereltségben van különbség, mint az eddig V-Stromok esetében is.
Az angolok a Triumph Bobberből is elkészítették a TFC változatot - a Triumph Factory Custom a Triumph gyári custom részlege, ahonnan méregdrága, csúcsminőségű, limitált modellváltozatok kerülnek ki, eddig a Rocket III-at és a Thruxtont vették kezelés alá, most pedig a Bobbert is megfésülték, hogy az alapból is különleges motor igazán extra legyen.
Itt az új Fireblade, a Honda CBR1000RR-R, amely egyfelől nevetségesen sok R betűt tartalmaz, viszont az adatait megnézve egyáltalán nem indokolatlan az R-halmozás:
- 999,9 köbcenti
- soros négyhengeres kialakítás
- 215 lóerő 14 500-as fordulaton
- 112 Nm nyomaték 12 500-nál
- 201 kilós tömeg olajjal feltöltve
A Yamaha ha nem is radikálisan, de határozottan belenyúlt a TMax-ba, és bemutatták a TMax 560-at. A 2020-as változatot felzárkóztatják az Euro5-höz, illetve áthangolták, hogy sportosabb legyen. A Tmax sorozat 2001-ben indult, és megérkeztek a hetedik generációhoz - az alap TMax mellett lesz egy csúcsváltozat, amelyet Tech Max-nek hívnak.
Az MV Agusta keményen odaver 2020-ra a naked vadállatok mezőnyének a Brutale 1000 RR-rel. A csúcs nakedből eddig csak egy limitált Serie Oro kiadás volt, most viszont jön a bő tízezer euróval olcsóbb kiadás. Jó, hát fogni kellett valamin a kiadást, így a csavarok titán helyett acélból készülnek hozzá, illetve szénszál helyett kovácsolt alumíniumból készülnek a felnik, de így sem fog vele senki hajléktalannak nézni. Merthogy ilyen az olcsó RR változat:
A héten debütál az Aprilia RS 660, és már elmondták, hogy a jövőben készül belőle naked és a túraenduró is - ha már építenek egy tuti vázat és egy jó kéthengerest, akkor nem csak egy szűk rétegnek szóló sportmotorban kell ellőni, hanem népszerűbb műfajokban is. És már jönnek a kémfotók a Tuono 660-ról.
Holnap indul az EICMA, úgyhogy már tényleg nem kell sokat várni a konkrétumokra, viszont a hétvégén jött pár új pletyka az új Honda CBR1000RR-ről. Például az, hogy 215 lóerős lesz, amelyet 14 500-as fordulaton ad majd le - hogy ezt kiadja 52 mm-es pillangószelep-átmérőt és titán hajtórudakat használtak. A BMW S 1000 RR és a GSX-R1000 után a Honda is változó szelepvezérlést használ, hogy ne csak felső tartomány legyen, hanem részterhelésen is élénk legyen az új Fireblade.
Az EICMA-n fogják bemutatni az új Yamaha Tracert, amely egyszerűen zseniálisan néz ki. Az aktuális/kifutó széria sem volt rossz, de az új egyszerűen bravúros - egyszerre követi az YZF-R1 formanyelvét és hoz teljesen újat.
Egy BMW S 1000 RR-be épített GPS-es nyomkövető buktatott le egy lopott motorok szétbontására és értékesítésére ráállt műhelyt, ahol nagyban ment az ipar.
Idén is lesznek érdekes újdonságok az EICMA-n, de így is kiemelkedik a mezőnyből az Aprilia RS 660, amely a várakozásunk szerint a feje tetejére fogja állítani a kéthengeres középkategóriát. A 100 lóerő és 180 kiló alatti motorok között átlagon felüli indulóra számítunk, amely - ha minden igaz - elég jól fogja hozni a tavaly bemutatott tanulmány igényes részleteit.
A francia Suzuki Facebook oldalán jelent meg az alábbi videó, amin az új DR Big látható, ahogyan alpesi tájakon suhan.